Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu ma 24 jun, 2024 9:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2024 2:37 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11913
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, er komen er nog meer nu.

photo 599503

photo 599504

De Hellcats hebben allemaal hun uitsnijding in de cowling gekregen, plus een stukje messingbuis waar de propeller straks in geplaatst kan worden.

photo 599505

De gaten voor de wielpootjes moesten nog uit de beplating gesneden worden. Dit viel wel mee maar elke bewerking moest nu 84 keer gebeuren (42 Hellcats x2).

photo 599506

Ze staan allemaal op hun wielen.

photo 599507

Ik had in de twee Pontos-sets samen 32 paar wieldeksels, dus ik moest er nog een tiental schratchen. Ik heb ze overgetrokken op metaalfolie. Daardoor zijn ze iets te groot, maar deze kisten zullen in de hangar geplaatst gaan worden.

photo 599508

Uitsnijden gebeurt met een scherpe scalpel om rechte randen te behouden.

photo 599509

De stukjes zijn op een steen platgedrukt. Ik heb er meer dan voldoende gemaakt.

photo 599510

Nu worden de deksels op de wielpoten gekleefd.

photo 599511

Ook de staartwieltjes zijn hier in PE, toch van degene die niet in de hangar zullen komen. Ik had er nog 6 over van WEM. Let op de geboorde wielkasten, in het begin was het gokken hoe diep dit kon en heb ik er tweemaal door de vleugel geboord. Daarna werd het routine om steeds net niet te diep te boren.

photo 599513

photo 599512

De Corsairs zullen met dit PE gedetailleerd worden. De wielbakken zijn hier een echte klus, omdat ze rechthoekig leeggeschraapt moeten worden. Ik boor dus eerst een rond gat en haal de hoeken er uit met een scherp mes. Spijtig dat hier geen staartwieltjes bij het PE zitten. De twee rechthoekige panelen zijn voor de wielbakken, terwijl het ovale paneel aan de vleugelvoorrand komt en samen met de wielpoot meebeweegt.

photo 599514

photo 599516

Hiermee zijn ook deze zes afgehandeld.

photo 599515

De Avengers van dragon hadden een heel mooi landingsgestel met een schokdemper en hydraulische zuiger er aan, en een apart wiel. Dit ontbreekt bij Trumpeter en het zal moeilijk worden om links en rechts van elkaar te onderscheiden met die flauwe hoek er in.

photo 599517

De staartwieltjes hadden een eigen dekseltje dat erg stevig zit. In elke vleugelbasis is reeds een gat voor de wielpoot uitgesneden. Er zullen nog wel gaten in de vleugels geboord moeten worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2024 9:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4323
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een werk maak je ervan zeg. Hoeveel is hier nou straks nog zichtbaar van Steven.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2024 10:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1943
Woonplaats: Aalten
Knap hoor! Waar haal je het geduld maar vooral de tijd vandaan! :wink:

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 mei, 2024 3:26 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11913
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb momenteel wat teveel tijd...

photo 599920

De vleugels van de Avengers zijn hier voorzien van wielbakken. Helaas had ik niet gezien dat er een zich in een hoekje verstopt had.

photo 599922

photo 599921

De pootjes staan er ook onder.

photo 599923

Ik besloot om de propellers toch al uit de frets te verwijderen. Ik wil eerst de puntjes geel spuiten, dat is makkelijker dan over een zwarte prop te schilderen. De grootste zijn van de Hellcats, de smallere zijn de Avengers en de vierbladige zijn Helldivers. Maar ik heb zeker 10 propellers voor Hellcats te weinig.

photo 599924

In dit zakje zitten de zes propellers van de Corsairs uit de WEM-set. Daarbij zitten ook alternatieve vierbladige props, maar Navsource toont dat de Corsairs op Essex driebladige hebben. Het leek er dus op dat de vierbladige nooit gebruikt zouden worden.

photo 599925

Maar van zes vierbladige props kan je in een handomdraai 8 driebladige maken.

photo 599926

Daardoor heb ik nog maar een paar stuks te weinig, misschien kan ik sommige toestellen met een roterende en dus afwezige prop bouwen.

photo 599927

photo 599928

Ik had de vleugels op de draaitafel grijs geschilderd, maar ik heb er wit over willen gebruiken en dat was korrelig. Ik heb het met P+ gladder gekregen maar misschien haal ik het er terug af.

photo 599929

photo 599930

Het grijs ziet er namelijk veel strakker uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 mei, 2024 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1943
Woonplaats: Aalten
Bhoah!! Paar vliegmachientjes! :D Mooi werk! :brouw:

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2024 15:15 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11913
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Ronald, ze zullen nu allemaal ingepakt moeten worden in kneedgom. Ik heb nu de Avengers en Corsairs al achter de rug.

photo 600113

Ook de hangars zijn afgeplakt voor het spuiten van het dek. Dit is met gerecycleerde tape gedaan.

photo 600124

photo 600125

Voor het dek is Lifecolor deck Blue 20b gebruikt, met daarna een schaduw met zwart en oranje erbij gedruppeld. Highlight is met lichtblauw erbij.

photo 600127

photo 600126

Hier is de tape weggehaald en zijn de hoekjes met een penseel afgegaan. Uiteraard ontstaat er bij dit soort afplakwerken heel wat overspray, maar die kan later overgespoten worden. Ik vermoed trouwens dat een deel van de wanden naast de voorste lift niet in wit mocht, want daar vind je op foto's een opschrift in witte letters. In dit geval is de foto wel van CV-31 na de verbouwing met hoekdek.

photo 600130

Uit deze periode komt ook de volgende foto van de lift aan de zijkant.

photo 600128

Hierbij zijn goed de veiligheidsnetten rond het platform te zien. We gaan deze liften voor de beide schepen nu al assembleren. Ik wil ze pas na de bevestiging van het dek monteren om te checken of de platformen wel goed uitgelijnd zitten met het dek. Aangezien dit uit drie stukken bestaat, zal het puzzelen worden om alles dat door het dek steekt op de millimeter uit te lijnen.

photo 600114

De constructie kan aanvankelijk wat afschrikken, want er moet heel wat geplooid worden. Ik heb het rechthoekige stuk rechts op de foto zelfs eerst naar de verkeerde kant omgeplooid, waardoor het brak. Je moet dit stuk dus expres niet plooien volgens de richting van de plooilijn, anders zitten de laddertjes niet rechts van het profiel zoals op de instructiepagina. Hopelijk was die dan juist.

photo 600129

Een paar kleinere plooistukjes moeten naar de buitenkant geplooid worden, iets dat op de instructie nauwelijks waarneembaar is. Ik vond een moderne versie van de lift met verstevigde profielen waar deze stukjes een takel aan de zijkant van het platform vormen.

photo 600112

Hier worden de spanten geplaatst. Dit is erg makkelijk als je de grote stukken juist geassembleerd hebt, want de passing is perfect.

photo 600115

De platformen zullen zeker opvallen als je de lift naar boven kantelt. Ook de onderkant van het platform is afgewerkt, omdat daar op het plastic ejector marks zaten.

photo 600116

De veiligheidsnetten zijn nu vastgemaakt, maar er is iets raars met de verstevigingsdriehoekjes. Je zou voor elke lift 10 stuks moeten hebben, maar je krijgt maar 4 keer onderdeel 36.

photo 600118

Dat stukje is ook opvallend te klein voor deze functie. Onderdeel 10 dat al eerder voor de schoorsteen aangeraden was, had ik nog in net voldoende aantal over om de twee liften af te werken. Dit past perfect. Ik vermoed dus dat er een vergissing in geslopen is.

photo 600119

Nu nog een update over de 5-inch stellingen. Bij het losmaken van het resin blijkt dat de onderrand niet goed bewaard blijft. Ik had deze eerst met Tamiya putty gerepareerd.

photo 600122

Maar dit is moeilijk rond te zetten en er bleef altijd een knik zichtbaar. Ik wilde dit terug lijnrecht krijgen.

photo 600120

Daarom drukte ik de achterkant op een scalpel waar een druppel CA-lijm op lag.

photo 600121

Als je dit tijdens het uitharden van de lijm afbreekt, bewaar je meestal een afdruk van het mes op de lijm. Er moet dan nog een weinig bijgesneden worden en je hebt terug een rechte rand. Het enige oponthoud was dat de Tamiya putty eerst afbrak, dus moest het meestal twee keer gebeuren.

photo 600123

De onderdelen voor beide Pontos-sets zijn dezelfde. Sommige details in PE zullen nu toegevoegd worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 mei, 2024 14:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11913
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De 5 inch kanons worden nu verder gedetailleerd. Voor de Essex en de Hancock ga ik enkele verschillen inbouwen. De volgende foto's zijn te vinden op Navsource:

photo 600223

Essex heeft geen blastbags op de dubbele 5 inch-installaties. Er zijn ook geen ladders te zien op de behuizing.

photo 600224

photo 600225

Hancock heeft de blastbags op de tweede foto wel. Er zijn vooraan ook ladders te zien. Op het dak bij de derde foto staat er een blast shield over het commandantenluik.

photo 600214

Ik had eerst alle blastbags gemonteerd voordat ik al deze foto's bekeken had. Voor de Essex konden deze niet, dus zijn hier de resin stukjes terug losgemaakt. Als je ze niet gebruikt, dan heb je de stukjes nodig om de langere loopjes in geval zonder blastbag in te monteren. Het was niet zo simpel om deze te plaatsen zodat de loop op dezelfde plek uitkomt als bij de kanons met blastbag, want er is geen locatiepin. Duw je ze volledig in de geschutsopening, dan zitten ze te diep. Bovendien is het niet evident om met secondelijm het resin aaneen te kleven, het duurt minstens een minuut voordat het begint te hechten.

photo 600213

photo 600212

Hier zitten de blast shields op het dak van Hancock (met de blastbags) en hebben de exemplaren voor Essex een beschermframe gekregen (hoewel dat op de referentiefoto bovenaan dan weer niet te zien is). Ik merkte dat er aan de achterkant van de resin stellingen laddertreden gegoten zijn, maar bij het PE waren ook voorzieningen om die in PE te maken. Dan zie je wel de twee rails waar de treden aan vast zitten, maar ze steken wel verder uit. Die heb ik dus ook gebruikt, al toont Pontos ze niet in de handleiding. Bij Essex plaatste ik ook nog een optioneel rekje op het dak, al is het niet te zien op de foto's.

photo 600222

En dan heb ik op alle stukken ladder 280 geplaatst, op een plek die in het boek van Trojca te zien is. Helaas zie ik nu op beide foto's dat er net daar geen ladders zitten. Dit is ook een ander type ladder dan op de voorzijde bij Hancock zat. Misschien gaan ze er dus nog af, ook al zit er weer een uur werk in om al die treetjes omhoog te plooien.

photo 600215

Dit zijn de onderdelen voor de single 5 inch-opstellingen. Die zitten allemaal aan bakboord om daar ook voldoende 5 inch-dekking te hebben. Volgens de handleiding zijn 2 van de 5 resin parts niet nodig.

photo 600217

Bij een van de twee sets gedraaide loopjes hebben ze zich miskeken en er is een loop van de single-opstellingen vervangen door een voor een dubbele.

photo 600216

Als die zou gebruikt worden zonder meer, dan zou die een millimeter te kort zijn. Daarom wordt er een stukje messingbuis van 1mm diameter op geplakt.

photo 600218

In dat buisje wordt 0.5mm uitgeboord en daar komt een stukje staaldraad in.

photo 600219

Ook het plaatsen van deze loopjes duurt langer door het resin dat moeilijker hecht. Deze kleine schroevendraaier moet zorgen dat ze een voldoende elevatie blijven hebben terwijl ze drogen.

photo 600220

Het schild vooraan en de fuze setter zitten er ook op.

photo 600221

En dan nog de PE reling. Er zitten ook een soort stoeltjes in PE bij, maar slechts de helft van wat volgens de handleiding nodig is, en het is hoegenaamd onmogelijk te zien op hun handleiding waar deze moeten zitten. Dit was in het boek van Trojca wel te vinden, dus heb ik de rechter stoel overal gemonteerd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 mei, 2024 2:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11913
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik besloot om toch maar de details die niet op de foto's aangetroffen werden, terug van de 5-inchers weg te halen. Ik heb wel een stuk van de ladder die ik nodig heb om in de plaats te zetten, maar nog niet voldoende voor de vier behuizingen van de Hancock.

photo 600321

Vandaag een update over twee zaken. Het eerste zijn de lange-afstandsradioantennes. Dit zijn de beweegbare pylonen die aan stuurboord voorzien zijn, met radioantennekabels ertussen gespannen.

photo 600311

Het blijkt uit onderzoek dat Essex de standaardvoorziening uit de set van Pontos heeft, dat was een opluchting. Er bestaan een paar verschillende opstellingen tussen de schepen. Essex heeft een outrigger naar stuurboord op de tweede en de vijfde pyloon. De andere drie hebben geen uitsteeksels. Achter de derde en de vijfde gaat de kabel naar beneden.

photo 600328

Bij Pontos krijg je alle benodigde onderdelen apart te zien, maar eens ze op hun instructiepagina in elkaar gezet zijn, zijn de onderdelen niet meer van elkaar te onderscheiden. Ik heb een tijdje naar allerhande referentiefoto's gezocht om de positie van alle uitsteeksels na te kijken. Bij Essex viel het mee omdat de outriggers paspinnen hebben die duidelijk in de pylonen passen. Dan nog is de vraag waarom je maar zes kabelogen meekrijgt, terwijl er heel wat kabels vastgehecht moeten worden. Tenminste, dat is de functie die ik dat onderdeel 188 toewijs. Ik zou ze voor de hoogste kabel gebruiken, maar de laagste is dan nog niet vastgehecht.

photo 600310

Bij Hancock is er echter een volledig andere opstelling. Om te beginnen vervalt pyloon 3. Ten tweede wordt hier onderdeel 187 gebruikt als outrigger op de andere vier. Die steekt uit naar bakboord en stuurboord, en zit aan de buitenkanten van waar de draden gespannen zijn (om dat te vinden moest ik echt in de foto's duiken...). Hoe de draad naar beneden komt, moet ik nog bestuderen. Pontos voorziet geen enkel verschil in de instructies, terwijl Ticonderoga wel degelijk ook maar vier pylonen bezit. Het is dus duidelijk anders bij long hulls. Ik zal ook moeten nakijken hoe ik het stukje catwalk moet scratchen waar de derde pyloon nu gaat ontbreken.

photo 600312

Ik was begonnen met alle antennes te bouwen die voorzien waren, hier zijn het er dus nog tien. Let op de geperforeerde bodemplaat, er is geen voorziening om de antennes neer te kantelen, dit stuk wordt plat op de catwalk gekleefd.

photo 600313

Ze plooien heel makkelijk dicht.

photo 600314

Dan komen deze ladders aan de beurt. Let op de aanhechtingspunten, ze zitten niet allemaal op dezelfde afstand en dat heeft een reden.

photo 600315

De ladders zijn hier dicht geplooid. Een van deze is niet nodig en die zou ik dus op de 5-inchers kunnen kleven, alleen is ze wat te kort om er voldoende stukjes uit te halen.

photo 600316

Om deze ladders te bevestigen, moet je heel precies elk aanhechtingspunt op een dwarsprofiel van de pyloon kleven. Het buitenste stukje steekt net iets te ver uit, maar je kan de ladder niet naar binnen bewegen of je valt tussen de profielen.

photo 600317

Dit plaatje toont hoe ik de standaard outriggers had bevestigd en toen zag dat de tiende pyloon niet nodig was.

photo 600318

Dit zijn de afwijkende pylonen voor Hancock.

photo 600320

Door de microscopische afbeeldingen van Pontos had ik deze stukken voor pylonen 2 en 5 gedeeltelijk juist en gedeeltelijk fout geplooid, maar de platformen zijn ondersteboven en tonen de posities van de steunribben. Toen heb ik alle plooien omgedraaid, waardoor ze uiteindelijk allemaal afbraken; ze waren nog steeds half fout. Zie het schema voor de juiste vorm. Al deze voorgevormde stukjes moesten dus ook nog eens opnieuw in elkaar gekleefd worden, maar die allerkleinste stukjes reling die ook mee omgeplooid moesten worden zijn voor de helft weggesprongen.

photo 600319

Hier is het nog steeds niet juist, de plaatjes achteraan moeten nog naar onder wijzen. Let op de verschillende outriggers. Momenteel heb ik alles aangepast en klaargelegd voor het moment waarop de hangars afgesloten worden.

photo 600309

Nu wordt de hijsinstallatie van de dekrandlift aan bakboord gebouwd. Dit is een opvallende constructie door de gradatie in de versterkingsdriehoeken voor de bevestiging van de hijskettingen, die je hier ziet bij CV32.

photo 600322

Pontos heeft hier een heel fragiel frame voor ontworpen, dat reeds bij het ontbramen gedeeltelijk uiteenvalt. Er zijn namelijk perforaties in deze latten gemaakt en je moet die dan gaan omplooien.

photo 600323

In deze plooien moet je deze en nog een paar driehoeken plaatsen. ik heb niet alles tegelijk uitgesneden omdat er een paar nummers bij zijn die erg op elkaar gelijken. Gelukkig kan het frame hiermee op een vrij stevige manier gerepareerd worden. Het is wel belangrijk dat alle driehoeken mooi in de slotjes passen, om ze later aan de kettingen vast te kunnen lijmen.

photo 600324

Bij het omplooien hebben de ribben de neiging naar links of rechts af te wijken.

photo 600325

Dit is de bedoeling om te maken.

photo 600326

De linkse en rechtse kettingkast heeft een verschillend ontwerp, je moet ze wel in een plooibankje steken want er is een heel smalle plooikant aan. Ook de kettingen worden omgeplooid.

photo 600327

En ook deze zijn klaar om op de scheepswand te kleven. Er zit wat stress op om ze plat te krijgen, maar dat komt wel goed.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 mei, 2024 7:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4323
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een gepriegel zeg.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2024 12:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11913
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nu weer over naar de airwing.

photo 600629

De kneedgom is hier weggehaald van de Avengers na het spuiten van het Sea Blue. Bij deze en de Helldivers waren de stabilisatoren ook gemaskeerd omdat je onder de staart moet spuiten.

photo 600630

De Helldivers, de Corsairs en een deel van de Hellcats zijn ook klaar voor de volgende maskering, maar ze gaan nog even terug in de doos.

photo 600631

Ik heb de vleugels van de Helldivers ontdaan van verf met nagellakremover in een Tamiyaflesje, want daar moest geen grijze verf op. Dat heb ik ook gedaan met de clearpart vliegtuigen omdat daar wit gebruikt was.

photo 600632

Nu de rest van de Hellcats en de vleugels van de Helldivers.

photo 600633

Met de gum verwijderd en een paar in reparatie. Ik raad toch aan om de zwarte plastic wieltjes van in het begin met secondelijm te kleven, de helft ervan kwam terug los met modelbouwlijm.

photo 600634

De vleugels van de Helldivers zijn aan beide kanten blauw gespoten, maar de bovenkant zal uiteindelijk in donkerblauw komen.

photo 600635

De wit gespikkelde gespoten vleugels van de Hellcats, Avengers en Corsairs zullen terug grijs overgespoten worden zonder nagellakremover, want dit tast soms het plastic aan. Ook de clearparts en opstijgende Helldivers krijgen deze kleur onderaan.

photo 600636

Ik ben er hier en daar eentje vergeten te spuiten, ik had ze beter in rijtjes gelegd.

photo 600637

De kisten uit de vorige foto kregen dan hun blauwe laag en zijn hier al terug uitgepakt.

photo 600638

Nog een foto van de props die gele tips gekregen hebben. Het moeilijkste puntje hier was om ze van elkaar weg te houden, verschillende stuks waren al na het spuiten van een zijde aan elkaar gaan hangen en zijn dan moeilijk te scheiden. Nu zal elke prop afzonderlijk twee keer in een masker gestoken moeten worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement