Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 04 jun, 2023 9:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Prachtig!

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2023 0:41 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt. Ik ben nu al een weekend bezig om het hele dek van de freighter af te plakken. De masking moet perfect passen, ik ben ook maar wat Tamiya-tape gaan bijhalen.

photo 581635

photo 581633

photo 581634

Nu alleen de promenadedekken nog...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2023 8:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Is dit nu de handigste manier om zoiets af te plakken Steven?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2023 12:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het dek afplakken is bij een schip makkelijker omdat dat een plat vlak is, het alternatief is om de hele bovenbouw af te plakken als je het dek spuit en daar zitten meestal de kwetsbare structuren op. Veel scheepsbouwers werken niet met airbrush en kwasten gewoon de opbouw, maar bij zulke fijne details als bijvoorbeeld AA guns is dat onmogelijk zonder meteen teveel verf aan te brengen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2023 20:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
In plaats van de dure tamiya tape te gebruiken kun je ook KIP tape gebruiken. Heel goede tape, strakke randen en goed geprijst. Deze tape is de enige die ik nog gebruik.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2023 20:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
StevenVD schreef:
Het dek afplakken is bij een schip makkelijker omdat dat een plat vlak is, het alternatief is om de hele bovenbouw af te plakken als je het dek spuit en daar zitten meestal de kwetsbare structuren op. Veel scheepsbouwers werken niet met airbrush en kwasten gewoon de opbouw, maar bij zulke fijne details als bijvoorbeeld AA guns is dat onmogelijk zonder meteen teveel verf aan te brengen.


Daarom ben ik zo aan het worstelen met details op de Fairplay, omdat ze normaal altijd met het handje worden gedaan in plaats van met de spuit. Want wat verbruik ik een boel tape op zo'n klein bootje.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jun, 2023 13:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 195
Wanneer ik fragiele en gedetailleerde PE delen op en schip met de hand moet schilderen verdun ik mijn verf altijd extra en schilder 2 dunne lagen. Naar mijn mening werkt dat goed en gecontroleerd. Daarnaast bouw ik het scheepmodel altijd in subdelen. Daardoor is het ook makkelijker om dat te doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jun, 2023 22:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reacties, in het geval van tape moet je echter in het achterhoofd houden dat goedkoop duurkoop kan zijn. De tape van Revell is een stuk goedkoper, maar die zit in een krimpverpakking en de zijde die aan de voorkant zit is daardoor zichtbaar aangetast. Ik vraag me dan af of die paar euro voor een degelijke verpakking dat niet waard is. De tape van Tamiya doe je in de bijgeleverde roller en die zit voor de rest van zijn gebruiksperiode veilig opgeborgen tegen stof. Als je zo'n rolletje los laat slingeren, zoals bij de meeste andere merken, komen er makkelijk stof of haartjes aan de zijkant terecht. Een ding aan die roller is wel minder praktisch, de getande snijrand. Als ze daar een loodrechte scalpel aan hadden bevestigd, dan was het perfect geweest.

photo 581790

photo 581788

photo 581789

De freighter was nu helemaal ingetapet voor het Deck Blue en nu kon ik de eerste camokleur Light Grey 5L aanbrengen - nadat de waterlijn ook nog afgeplakt was natuurlijk.

photo 581791

photo 581792

photo 581793

Het plan is namelijk om camouflagepatroon MS32/16D te gebruiken, waarvoor ik een paar voorbeelden gevonden heb bij de APA-schepen. Zowel USS Callaway als USS Lamar hebben op Navsource geschikte foto's van dit patroon. Voorlopig vind ik wel alleen de bakboordzijde, dus wordt het stuurboord hetzelfde. Daarbij is de tweede kleur Ocean Grey 5O en de derde Dull Black.

photo 581794

photo 581795
Uss Lamar (http://www.navsource.org/archives/10/03/03047.htm)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jun, 2023 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
De kiptape is ook een tape die heel veel bij airbrushen wordt gebruikt vanwege de eigenschappen. Maar zo heeft iedereen natuurlijk zijn eigen voorkeuren.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 jun, 2023 22:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik vond nu ook de stuurboordzijde van USS Lamar op deze site: https://vesselhistory.marad.dot.gov/ShipHistory/Detail/2943. Daardoor kon ik het schip vanuit alle richtingen bekijken. Het spuiten ging even moeilijk als het altijd lijkt te gaan met Lifecolor. Hoeveel ik dat spul ook door een nylonkous giet, er belandt altijd troep in de nozzle met alle gevolgen van dien tijdens het spuiten. Maar uiteindelijk kon ik het terug uitpakken zonder al te veel schade.

photo 581941

photo 581943

photo 581940

photo 581942

photo 581944

photo 581945

photo 581946

photo 581947

Nu kan ik de schoorsteen ook vastmaken. Ik vergat wel nog ergens onder de galerijen een stukje muur zwart te schilderen, dat zal manueel gebeuren.

photo 581948

photo 581949

Er is nog geen verwering aangebracht, maar hier volgt al een foto naast het droogdok.

photo 581950

Nu moet ik me verdiepen in de PE relingen en de laadbomen met tuigage. Daarover heb ik van een barmhartige samaritaan op het Ship's Forum de riggingsplannen van een APA gekregen. Er zullen wel vele katrolletjes moeten worden gescratcht. Er bestaat een set PE van GMM maar ik vermoed dat die onvindbaar geworden is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement