Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 11:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2023 23:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 581435

Nu de Columbia in ABSD-1 de laatste stadia binnen begint te lopen, waarbij het vooral nog om beschildering zal gaan, wordt het tijd om terug wat doosjes open te breken. Na mijn Japanse avontuur met de Zuikaku wilde ik opnieuw een grote carrier uitkiezen en mijn oog was een tijd geleden al gevallen op de Trumpeter Essex-klasse kits. Ik was er al eens eentje tegengekomen met extra vliegtuigsets erbij op een beurs van twee dagen en toen ik er 's anderendaags op af wilde gaan, overtuigd door de positieve review op Warships Forum (http://www.modelwarships.com/reviews/ships/cv/cv-09/350-trump/essex.htm, was hij natuurlijk al weg. Gelukkig lag de kit even later ook in de winkel om de hoek. Maar na het onderwerp bestudeerd te hebben, stelde ik vast dat er tussen de Essex-schepen onderling wel wat verschillen waren. Dat verschil merkte ik ook door de upgrade-sets van Pontos die er bestaan, daarvan zijn er drie verschillende varianten. Twee zijn voor zogenaamde short hulls zoals de Essex en de Yorktown, maar een derde is voor de long hull Ticonderoga. Daarom heb ik van de Aviation Megastore ook de Hancock gekocht, met als gevolg dat er ook een tweede Pontos set kwam. Ik wilde uiteraard ook een goed uitgebouwde airwing, want de luxe uitbreidingen van Pontos voorzien ook in de detaillering van een volledige bezetting. Daarom heb ik Ebay afgestruind en er was onder andere iemand in Frankrijk die zes sets Hellcat tegelijk verkocht. Ik heb ook nog ergens een setje Master torpedo's zoals op de Princeton opgehaald. Laten we nu eerst de bouwdozen van naderbij bekijken voor ik het over de rest zal hebben. Ik heb de inhoud van de Essex links uitgestald en die van de Hancock rechts, zodat je de overeenkomsten kan zien.

Je zult je wel afvragen waarom dit topic 2 van deze schepen bevat, terwijl eentje al genoeg werk is om 10 bladzijden te vullen. Ik denk dat ik door sommige bouwstappen gelijk uit te voeren, me tijd kan besparen, zoals het schilderen van de airwing, de figuren of het uitzagen van de hangarpoorten die dicht gegoten zijn (het ene minpunt van deze kit). En het zal dus mogelijk zijn per bouwstap de verschillen te vergelijken.

photo 581434

CV-9 Essex:

photo 581436

photo 581437

photo 581438

photo 581440

photo 581445

photo 581446

photo 581447

photo 581448

CV-19 Hancock:

photo 581433

photo 581441

photo 581439

photo 581442

photo 581443

photo 581444

photo 581449

photo 581450

photo 581452

Bij deze laatste heb ik de verfschema's doorgehaald omdat Trumpeter die van een verkeerd schip heeft weergegeven. Ik vond dit schema wel terug op een zusterschip maar de Hancock heeft deze nooit gedragen. In plaats daarvan ga ik ze schilderen in wat ik als een van de fraaiste camo-patronen uit de oorlog beschouw:

photo 581464

De linkerflank van het schip is als het ware een trompe-l'-oeuil geworden. Nu beide dozen tegelijk open liggen, kunnen de verschillen tussen een korte en lange romp goed vergeleken worden.

photo 581451

De romp van de CV-9 bestaat uit 1 ononderbroken stuk, terwijl er bij CV-19 de afzonderlijke rechte boeg uit de Ticonderoga-kit toegevoegd is. Daar zal dus een naad weggewerkt moeten worden. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik ze nu als waterlijnmodel uit ga voeren, of dat ik er eentje op een voetstuk zet. Het valt wel op dat beide kits een ander voetstuk bevatten.

photo 581453

photo 581454

In tegenstelling tot wat je zou denken, is het vliegdek van een long hull Essex dan weer korter dan zijn voorganger, want de langere boeg werd vooral benut om hier extra 40mm luchtdoelgeschut op te installeren en de vuurcirkel daarvan beperkte het dek wat. Op 1/350 is dat een centimeter verschil, maar ook het achterste dekdeel is ingekort in het model. Ik weet dat er van Pontos instructies zijn om de achterste vliegtuiglift uit minstens een van de modellen te verplaatsen.

photo 541893

photo 541030

photo 581456

photo 581458

Ik dacht dat ik ook een foto van de Trumpeter vliegtuigkits had genomen, maar in feite heb je de inhoud van deze al gezien bij de scheepskits. Opvallend daarbij was, dat de short hull maar drie sets van vier vliegtuigen kreeg en de long hull vier sets. Hier krijg je nog eens van mijn F4U Corsair set de details; dit setje had ik al jaren voordat ik over de Essex had gedacht, maar het bleek niet bruikbaar voor de Princeton met zijn typische brullende Hellcats. Dan zijn er nog drie doosjes Helldivers, want ik weet niet of de Dauntless van bij de Essex van enig nut zullen zijn. Laat ik deze post al maar plaatsen, dan kan ik in de volgende de upgrades tonen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2023 23:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik zal het qua Pontos voornamelijk bij de inhoud van de Essex-set houden, want hier zal het er ook erg gelijkaardig uit zien. Wie goed oplette hierboven, had al gezien dat ik de 2 sets per ongeluk verwisseld had. De doos van de Essex is wel een stukje hoger dan die van de Ticonderoga, maar dat lijkt me niet functioneel.

photo 525576

photo 525566

photo 525570

Naast het PE zal je ook deze keer niet kunnen kijken.

photo 525569

Resin van Pontos zou afkomstig zijn van Veteran Models. Er zitten een aantal zeer fijne uitsteeksels op, zodat je je bijna afvraagt hoe ze het op een hoopje in deze zakjes hebben durven steken.

photo 525568

Gedraaide metalen deeltjes en een ketting, die was ik al gewend uit de Infini-set van de LST. Hopelijk klopt hier het aantal wel.

photo 525567

Een voorgekleurd houten dek in meerdere segmenten.

photo 525572

De sloependekken in blank hout.

photo 525564

Maskering voor het dek en wrijfdecals voor de signalisatie.

photo 525565

Decals voor de hele airwing.

photo 525571

photo 581462

photo 581463

Instructies op grote kleurenkopieën en een papier voor de maskering en het PE op het dek.

photo 581461

Instructie voor de vliegtuigdecals apart per zusterschip, want je kon aan die vliegtuigen vaak van een afstand zien op welke carrier ze gestationeerd waren.

Wat ik bij het maken van de foto's nog niet voorzien had, is de bemanning van deze 2 schepen. Zonet heb ik de bestelling geplaatst bij Ion Models, het zullen 6 sets zijn van elk 72 figuren, voor de helft matrozen en voor de andere helft piloten en vliegtuigpersoneel. Die eerste kon je al zien in het topic van de Columbia:

https://www.scalemates.com/kits/ion-model-u350-002-us-navy-carrier-personel-and-pilots--1439332
https://www.scalemates.com/kits/ion-model-u350-001-us-navy-chilling-on-deck-1-350--1411673

Volgens mij komen deze uit Polen, dus zullen ze hier hopelijk snel aankomen met hun 400 man.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jun, 2023 0:15 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 581455

Tenslotte lag er op de overbelaste tuintafel (het linkse bijzettafeltje heb ik dit weekend nog zelf gemaakt om alles er op te krijgen) een heel pakket aan literatuur. Ik heb delen hiervan al eens eerder beschreven toen ik ze kocht, ik zal dit her nog eens herhalen.

https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=28222&hilit=princeton&start=7080

Citaat:
... Er bestond een boek dat het neusje van de zalm was voor deze klasse, dus heb ik het maar in huis gehaald.

photo 538533

Het kost wel zo'n 90 euro en je kan niet anders dan het hele pakket kopen. Dit bestaat uit het hoofdwerk, het kaartenboek en de losse plannen. Die kan je ook niet apart verkrijgen.

photo 538525

Een lijst met de levensloop van alle schepen uit de klasse.

photo 538526

Positie van het AA-geschut voor elk van de schepen. Dit had me bij Zuikaku wel moeite kunnen besparen.

photo 538527

3D-plannen van het hoofdgeschut.

photo 538528

Historische foto's. Alle foto's zijn in Engels en Duits ondertiteld, maar de doorlopende tekst is Engels. Alle technische gegevens worden doorgenomen, zoals aandrijving, bewapening, elektronische uitrusting, ...

photo 538529

De airwing is ook uitvoerig behandeld, met alle bestaande verf- en identificatieschema's.

photo 538530

Voor het gedeelte van de geschiedenis van elk schip apart heb je wel een grote leesboog nodig.

photo 538531

Dit vond ik een mooie extra, alle gebaren van het dekpersoneel uitgelegd.

photo 538532

Alle varianten van elke radarantenne werden in 2d opgetekend.

photo 538522

photo 538524

Het kaartenboek is in kleur en hier en daar geïllustreerd met tactische eenheden. Het voordeel van dit aparte boek is dat het bij de tekst gehouden kan worden en er zo geen bladruimte verloren gaat in het hoofddeel.

photo 538523

En de losse plannen zijn ook een must, er staat bijvoorbeeld duidelijk op hoe de rigging van de schepen is en welke verschillende ontwikkelingen de aparte schepen doormaakten. De schalen gebruikt voor de plannen in dit boek zijn wel niet allemaal even praktisch, zo zijn de grote plannen op 1/400 terwijl er van deze schepen nauwelijks een model in die schaal is.


photo 571444

Bij mij laatste bezoek aan de Escadronstraat kocht ik nog het boek over Amerikaanse carriers van Norman Friedman. Dit bevat vooral de ontwikkeling van de scheepsklassen.

Het boek van Steve Backer over de Essex klasse bevat heel wat modelbouwinfo naast wat algemene uitleg over de Essex-klasse.

Het boekje over de Yorktown toont naast actiefoto's ook wat van de latere carrière van de Essex-klasse, ze zijn na de oorlog omgebouwd met een hoekdek naar Britse ideeën en sommige hebben nog gediend in Vietnam of zelfs bij het ruimteprogramma van de NASA. De Yorktown is nu nog te bezoeken en heeft nog enkele ruimtes die gewijd zijn aan de strijd in de Pacific, met verschillende originele voorwerpen. Ik zal later nog een deel toevoegen met de nodige geschiedenis over deze schepen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jun, 2023 9:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
De volgende enorme monsters, je hebt er weer heel wat extra onderdelen bij gehaald Steven, en dan bouw je straks het meeste toch nog zelf na.
Interessant om te zien dat er verschil in lengte en in opbouw van de verschillende schepen zit. Wat ik ook leuk vind is dat die trumy vliegtuigdoosjes in een drie kleurige sprue zitten.
Zijn die uit een stuk of zijn dat drie losse stukjes tegen elkaar aangelegd?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jun, 2023 12:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Die gietraampjes zijn in elkaar gehaakt, zelfs niet erg stevig. Je kan ze uit elkaar prutsen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jun, 2023 0:52 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Essex-klasse was gebaseerd op de Yorktowns en door de betrekking van de US Navy in de oorlog werd dit contract uitgebreid naar 32 van deze schepen, waarvan er 24 uiteindelijk in dienst zouden komen, acht onfgewerkt zouden blijven en twee niet gebouwd zouden worden. Naast de tien uit het eerste ontwerp kwamen er ook exemplaren met een aangepaste boeg om hier nog meer luchtafweerkanons te voorzien (long hull). Enkele van de schepen zouden de namen overnemen van gezonken voorgangers, zoals CV-10 Yorktown, CV-12 Hornet, CV-18 Wasp en CV-37 Princeton. Nu het verdrag van Washington verbroken was, konden ze 20 meter langer gemaakt worden dan de Yorktowns en kon het vliegdek ook breder en de bepantsering zwaarder worden. De schepen hadden zelfs vier dubbele geschutskoepels met daartussen een langgerekt eiland waar naast de brug en de schoorsteen een groot aantal antennes op terug te vinden was. Het vermogen was ook vergroot tot 150.000 pk zodat de schepen mee konden in de snelle strijdmacht.

Het vliegdek was 266 x 28 meter met een overhang aan bakboord tegenover het eiland en de waterverplaatsing was 27500 ton. Er konden gemiddeld 90 vliegtuigen vervoerd worden. Het schip had drie vliegtuigligten waarvan er een aan de bakboord dekrand geplaatst was, iets dat bij latere ontwerpen standaard zou worden om een ononderbroken vliegdek te hebben. Het complement aan luchtdoelkanonnen varieerde nogal. Sommige van de wapens stonden op demonteerbare platformen om het schip in staat te stellen het Panamakanaal door te kunnen varen. Geen enkele uit deze klasse is in de oorlog tot zinken gebracht, hoewel sommige ternauwernood aan dit lot ontsnapten en verschillende te maken gekregen hebben met de beruchte kamikaze-aanvallen.

Na de oorlog kregen de schepen een ombouw naar een hoekdek en voerden ze nieuwe taken uit als helikoptercarrier, tot ze uiteindelijk niet meer volstonden om de nieuwste Navy-jets te kunnen gebruiken. Nog vier exemplaren blijven er vandaag over, helaas niet de twee schepen die hier gebouwd gaan worden, maar ze lijken dus ook niet meer op hun oorspronkelijke ontwerp. Ze werden opgevolgd door de Forrestal-klasse.

photo 581500

Tewaterlating in 1942 in Newport News.

photo 581501

De opbouw is voltooid en de dubbele 5-inch kanons geplaatst. Er zijn ook nog enkele 5-inchers aan de dekrand.

photo 581504

In 1943 onderweg met de typisch Amerikaanse opstelling van de vliegtuigen gedeeltelijk op het vliegdek.

photo 581508

Essex in camouflagekleuren.

photo 581507

De kamikaze van november 1944, een eerste aanvaller kon neergeschoten worden maar een tweede Judy kwam door de barrage van luchtafweer.

photo 581498

Er werd een gat geslagen aan de rand van het dek en door de vliegtuigbrandstof van de aanvaller is er een explosie.

photo 581499

photo 581497

Bij deze aanval werd het schip niet zwaar beschadigd, maar er stonden wel vliegtuigen klaar om te vertrekken en daar vielen 16 doden en 54 gewonden.

photo 581505

De beroemde foto van de "Murderer's Row", waarbij de Essex niet zichtbaar is maar wel de Hancock als vierde in de rij in de baai van het atol Ulithi, een basis buitgemaakt op de Japanners en toen de grootste zeemachtbasis ter wereld.

photo 581502

photo 581503

Een paar van de gebruikte vliegtuigtypes, zoals Avengers en op het einde Corsairs.

photo 581506

Op weg naar Okinawa.

Foto's van de Hancock:

photo 581515

photo 581511

photo 581516

photo 581510

Na de tewaterlating en met haar typische camouflage Measure 32 design 3a:

photo 581509

Een Helldiver die op de Hancock dienst deed.

photo 581512

Een ongeval dat in Januari 1945 plaatsvond.

photo 581513

Bommen waren bij de landing van een vliegtuig losgekomen in het ruim en ontploften.

photo 581514

Er werd een gat in het vliegdek geslagen, dat tijdelijk gedicht werd met platen, en drie vliegtuigen en het achterdeel van het eiland werden vernield. Hierbij vielen 62 doden en verschillende gewonden.

photo 581517

Ook de Hancock viel ten prooie aan de kamikazes, waarbij een zware brand ontstond die van op de Essex waargenomen werd.

photo 581518

Het vuur kon geblust worden maar er vielen 29 doden, 34 raakten vermist en 82 gewond.

photo 581519

Hancock rond 1957 na verschillende modernisaties, met een hoekdek. HEt schip werd uiteindelijk gesloopt in 1976, een paar jaar na de Essex.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jun, 2023 7:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Indrukwekkende fotorapportage Steven.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2023 0:32 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Markie. Vandaag kwam de bemanning ook nog aan.

photo 581627

photo 581628

Deze zullen verdeeld worden over de twee schepen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2023 8:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Schilder ze, ik vind 1/72 poppetjes al irritant.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jun, 2023 21:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
We zullen er maar aan beginnen, zeker?

photo 582054

Bij de Hancock moest de boeg er nog aangezet worden. Dat gebeurt dus eerst.

photo 582053

Deze kit is van beiden het minst goed afgeleverd geweest in de doos. Dat was al te zien aan de verpakking, die onderaan een gat vertoonde. Maar net zoals bij de Princeton was ook hier een stuk van het dek geschud geweest in de doos. Omdat het ergens tegen iets aan had gestoten, waren een aantal van de bolders gewoon afgebroken. Die zijn nu niet bepaald enorm gedetailleerd gegoten, dus dat valt makkelijk te repareren. Maar het zal moeilijker worden om de bekrassing op het hangardek weg te plamuren. Dit gedeelte komt gelukkig niet open en bloot zichtbaar.

photo 582070

http://www.shipmodels.info/mws_forum/viewtopic.php?f=16&t=97425&p=919517&hilit=pontos+essex#p919517

De producenten van Pontos hebben er op gewezen dat de positie van de achterste lift in de Trumpeter kits incorrect is en ze hebben die dus verplaatst volgens de bouwplans. Hij moest naar mijn berekeningen 3,5 millimeter naar rechts. Dit heeft alleen gevolgen als je de lift open wil bouwen, want anders kan je de liftopening gewoon dichtlijmen met de liftvloer en het houten dek er overheen kleven. Maar ik wilde zeker bij een van de twee schepen de achterste lift open zetten.

photo 582052

Een bijkomend probleem is dat de hangarvloer dezelfde afwijking vertoont. Waar de liftvloer het dek niet bedekt, zal je de paneellijn links van onder de rand zien komen. Die moet dus ook nog geplamuurd worden.

photo 582055

Ik moest de volledige liftopening uit het dek lichten. Dit gaat prima met mijn nieuwe cirkelzaagje van Proxxon in de Dremel.

photo 582056

Als het stuk er uit komt, is het makkelijk aan te passen. Ik heb eerst geprobeerd om de liftopening op zich te behouden. Ik zou die hebben kunnen verplaatsen door een stuk van het dek af te halen.

photo 582057

Dit stuk zou ik aan stuurboord weg moeten halen, want daar kwam de liftrand heel dicht bij mijn zaagsnede.

photo 582058

Het stukje dek komt dan aan bakboodzijde te zitten, hier een dry-fit. Zoals je kunt vaststellen, heeft Trumpeter geen detaillering aan het plafond ingebouwd, zoals ik na mijn vorige twee carriers gewend was. maar het is sowieso moeilijk te zien als de romp dicht is.

photo 582059

Ik besloot om eerst het gat terug te kleven zodat ik het nog kon verschuiven. Het moest exact overeen komen met het houten dek.

photo 582060

Helaas heeft Pontos ook de vorm van de liftopening zodanig aangepast, dat de omtrek niet meer samenvalt met het plastic. Ik ging dus eens kijken hoe het PE-stuk rond de liftrand gevormd was. Dit zou bepalen hoe het plastic er onder gevormd moet zijn.

photo 582061

Dan kwam er een zeer spijtige vaststelling. Het eerste stukje dat ik uit mijn dure Pontos PE-set nodig heb, is al meteen fout getekend. Waar de voorste lift een mooi symmetrische rand heeft met het onderdeel 604 onderaan, is het stuk 605 voor de achterste lift uit register geschetst. Het gat van de lift zit niet in het midden maar 0,4 mm naar rechts op deze foto. Dat klinkt onschuldig, maar daardoor is het totaal onbruikbaar. Je ziet meteen dat het niet meer symmetrisch is. Een voorgevoel bekroop me en ik checkte meteen de set voor de Essex. Die blijkt het zelfde fret te bevatten voor de liften, met dezelfde afwijking. Ook is er een verschil in vorm met de voorste liftrand, zodat je niet één van de twee schepen volledig kan afwerken met twee sets ter beschikking. Daar moest al eens goed over nagedacht worden, als we niet meteen dit project terzijde wilden schuiven. De eerste theorie was om de liftranden te vervangen met een goedkope PE-set, zoals die van Eduard die vaak opgesplitst zijn in pakketten. Maar de kans was dan groot dat Eduard zich niet bezig gehouden zou hebben met de aanpassing van de liftopening, en dan zou het niet passen in het houten dek. Dan zat er nog maar 1 ding op.

photo 582062

Het is natuurlijk geen sinecure om zo'n liftrand zelf uit metaalfolie te snijden, zeker als er verschillende gravurelijnen met afgeronde hoeken rond het stuk lopen. Ik begon dus met de opening te snijden uit een plaat met een scherp scalpel. Het was vrij makkelijk om de omtrek van de liftrand over te trekken op de plaat, maar het was iets moeilijker om het gat in het midden terug uit te lijnen aangezien dat bij het origineel verkeerd zat. Bij het weghalen van het midden mocht de plaat nergens geplooid worden. Dan werden de gravures met een lineaaltje getrokken. De afrondingen zijn met de losse hand ge-etst. Daarna werd het stuk uit de plaat gesneden en alle bramen weggevijld. Helaas zal ik dit voor de Essex nog een tweede keer moeten uitvoeren.

photo 582063

Het resultaat heeft toch 95 procent van de kwaliteit van het origineel, en het is wel correct van afmetingen.

photo 582064

Ik moest ook het dek vervangen rond de lift, om de juiste afrondingen te krijgen in de hoeken. Die werden met een boortje voorgeboord aangezien ze een radius van 5mm moeten krijgen. De ABS-plaat is zoals het dek 2mm dik en is van Greenstuff.

photo 582065

Ik heb nog net een houtboor van 10mm, die is bruikbaar om de vier hoeken uit te snijden. Dat doe ik met de hand.

photo 582066

photo 582069

Het stuk dek zit hier vastgelijmd en het PE-deel is er met secondelijm op vastgezet.

photo 582067

photo 582068

Met het houten dek er op, zal je niets meer zien van het materiaalverschil. Nu de binnenrand nog wat afwerken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement