De dwarsbalken op de masten zijn haast dubbel overscale, ik heb het nagemeten op foto's en ook op een plannetje dat ik vond online. Ze moeten ook puntiger zijn. Daarbij zitten er nog holtes in de onderkant. Dat alles heb ik hier nagemaakt met Evergreen en een metalen plaatje als bodem om in te boren. De uitsteeksels onder de oksels (zie vorige post) zijn duidelijk gecondenseerd tuigage.
Ik ben aan de masten zelf ook begonnen, maar daarbij ontbreekt het me aan messingbuis van 2.8 millimeter diameter. De mast verkleint namelijk toch trapsgewijs in diameter naar boven toe. Ik heb al wel diameter 2.5 en 3. Gelukkig kon ik wel verder met een ander knelpunt in de bouw van de freighter.
Ik moest een aankoop doen van PE ladders in een Duitse webwinkel, maar zo'n PE-setje is ook maar zielig om alleen te bestellen.
De omschrijving was "Ladders en relingen 1/350".
Het was pas bij het uitpakken dat ik het opschrift zag "Germen ladders". Niet dat ik ergens op dit halfrond een andere set ladders kon bemachtigen, tenzij misschien bij L'Arsenal. Maar da's minstens een week afwachten. Duitse ladders worden het dus. Een plus is dat het fret tweemaal voorkomt, dat zie je niet op de preview.
Twee stuks aan het voorkasteel, met genoeg ruimte aan de rand van het dek om nog twee geschutsopstellingen te plaatsen. Ik heb er een tree af moeten halen.
2 paar laddertjes aan elke kant van de brug.
Vier op het promenadedek.
En dan nog eens vier naar het achterdek, waarvan eentje dus een Amerikaanse ladder is. Na dit overzicht gaan we terug naar de ABSD. Nu moest de top van de muur gespoten worden. Dat betekende onder andere 100 verlichtingspaaltjes ontwijken, die al blauw gespoten waren.
Er werd eerst een experiment gedaan met Micro Mask. Ik heb dit op vijf paaltjes geprobeerd. Gelukkig heb ik dan gewacht tot het uitgehard was. Het bleek onmogelijk om het masker van de paaltjes af te krijgen zonder de verf mee te nemen.
Er zat dus weinig anders op dan elk paaltje af te plakken met tape. Omdat ik geen zin had om honderd stukjes tape te verspillen, bedacht ik een doorschuifsysteem waarbij telkens vijf stuks in een kegel van tape opgesloten worden. Die kegel kan dan gekanteld worden om verschillende zones van het dek te bereiken.
Hier was het voor 25 prcent afgewerkt.
Momenteel is er voor 50 procent afgewerkt, dit heeft wel 4 uur geduurd. Voor geïnteresseerden is het aan te raden om de paaltjes toch pas na het schilderen te bevestigen, je wint zo enkele uren tijd.