Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 31  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2022 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hallo allemaal,

Een update van de werf van afgelopen weekend. Aangezien we deze dagen wegsmelten qua warmte, pas laat op de avond een verslagje geschreven.
Ik heb diversen werkzaamheden verricht op en rond het schip. Alle geschutsluiken zijn aan bakboord geplaatst. Ik heb kikkers gemaakt en geplaatst. Een paar vaten gevonden en los op het schip gezet. Een trap gemaakt die toegang geeft tot het halfdek. De andere moet nog worden gedaan. Een van de kanonnen volledig getuigd. Nog 19 te gaan.
Ieder kanon wordt vastgezet met een dik touw genaamd broeking en takels. Totaal worden 6 blokken ieder 3mm (3x enkel en 3x dubbel) gebruikt per kanon.
Ik denk dat de touwen van het kanon wel 5x opnieuw gedaan heb aangezien ik niet tevreden was met het resultaat. Uiteindelijk is deze vorm me het meest bevallen. Voor de kenners, ik heb voor de takeltouwen niet de gebruikelijke ronde touwwindsels gemaak die je normaal op het dek zit liggen.

photo 561518

photo 561517

De positie van de trap en het plateau naar het halfdek heb ik volledig anders vorm gegeven en geplaatst. Dit is meer in lijn met de Franse Xebec's.

photo 561516

photo 561519

photo 561521

photo 561520

photo 561522

Dat was het weer voor deze "plakavond".

tot de volgende update,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2022 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
In deze update wat verschillende zaken opgepakt tussen het tuigen van de kanonnen door.
De meegeleverder ankers vond ik niet helemaal zoals ik het hebben wilde en dus heb ik ze aangepast en opnieuw gezwart.

photo 561636

photo 561634

photo 561635

Ook het anker van de sloep gemaakt. De sloep komt op het dek te staan.

photo 561637

Op de achtergrond ook een aantal messing ringen, oogboutjes gemaakt. Deze heb ik later geplaast op de roeipoortluiken.

photo 561638

Ook heb ik alle geschutsluiken geplaatst aan beide kanten en ook weer het nodige ijzerwerk aangebracht.

photo 561639

photo 561640

Ter versterking heb ik twee horizontale knieën gemaakt en geplaatst bij de kraanbalken. Dit is niet standaard inbegrepen in de bouwdoos. Ik moet er nog twee maken. Deze plaatst ik tegen de lat ervoor die de mast vasthoudt.

photo 561641

photo 561642

Als laaste voor deze update heb ik alle "swivel guns" ontdaan van de gietnaden, lopen uitgeboord en gezwart. Vervolgens een paar geplaatst (dry-fit) op het achterdek.

photo 561643

photo 561644

photo 561645

photo 561647

Dat was het voor deze keer, tot de volgende!

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jul, 2022 16:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Mooi strak werk weer, eigenlijk kan ik niet veel vinden om er iets van te zeggen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2022 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Bert Takken schreef:
Mooi strak werk weer, eigenlijk kan ik niet veel vinden om er iets van te zeggen


Helemaal mee eens Bert. Alles is zo strak en gedetailleerd gemaakt, daar vals niks over te zeggen. Maar Kanonnen? We spreken bij de vloot toch van kanons?

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2022 9:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ja, klopt, maar we spreken niet allemaal "vloots" hé? :)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2022 17:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Sebooo schreef:
Bert Takken schreef:
Mooi strak werk weer, eigenlijk kan ik niet veel vinden om er iets van te zeggen


Helemaal mee eens Bert. Alles is zo strak en gedetailleerd gemaakt, daar vals niks over te zeggen. Maar Kanonnen? We spreken bij de vloot toch van kanons?


Mijn vloots is ook wat roestig.... :lol:
Ik denk overigens dat je gelijk hebt. :roll:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 aug, 2022 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Tijdens mijn "korte" vakantie kan er niet gewerkt worden op de werf. Ik heb mijzelf in de avonduren de doelstelling gegeven om mijn nieuwe "beplanken van een scheepsromp" document af te ronden.
Ik ben al een tijd lang aan het schrijven tijdens de zwemlesuren van mijn zoontje en de verloren uren in de avonden.

Heel wat jaren geleden heb ik een keer een how-to document geschreven voor het beplanken van een scheepsromp.
Het document was meer een samenvatting van tips & tricks dan een praktische stap voor stap uitleg. Dit laatste was mijn doel voor een nieuw document echter door tijdgebrek kwam het er maar niet van. Ik toon een methode die ik mijzelf eigen heb gemaakt door onderzoek te doen en praktisch uit te voeren hoe het nu gedaan moet worden. Dit onderzoek en opgedane kennis heb ik proberen te verwoorden in dit document zodat andere bouwers daar zoveel als mogelijk nut van kan hebben.

Is het document dan nu klaar? Nou ja en nee. In basis is het klaar maar wat mij betreft is het een levend document waarin ik t.z.t. verbeteringen en toevoegingen wil doorvoeren die nuttig zijn voor de modelbouwer. Versie 1.0 is reeds toegevoegd aan de "referenties" pagina op dit forum maar ook in dit topic te downloaden. Veel plezier en hopelijk gaat het jullie bouwers verder helpen.

Afbeelding

Het beplanken van een scheepsromp Deel 2

groet,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 7:31 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Weer heel duidelijk, Peter, thanks

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 aug, 2022 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Toch een heel ander niveau dan mijn plastic Pinta. Erg indrukwekkend en super strak werk. Altijd leuk om iemand te zien die iets veel beter kan dan ik. Dat inspireert. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Na een drukke vakantieperiode ben ik weer verder gegaan met mijn schip. Doordat dit weekend een modelbouwbijeenkomst was van de NVM, moest ik even vaart maken met bouwen.
Ik heb de centrale reling gemaakt op het campagnedek. Vanuit de kit was dit een metalen deel en dat vond ik niet heel mooi. Ik heb even moeten nadenken hoe ik dit zou maken, maar al snel bedacht ik me gewoon een paar balkjes te gebruiken en daartegen de planken te zetten. De planken moeten meebuigen met het dek. Door een mal te maken kan ik daarop de balkjes leggen en de latten gebogen op de balkjes plaatsen. Uiteindelijk ook het snijwerk in dezelfde gebogen vorm gemaakt en ertegen geplaatst.

photo 564891

photo 564890

photo 564889


Op de NVM dag stonden zowel de Santa Maria en Cazador naast elkaar te pronken. Naast mijn scheepjes waren er zeer mooie projecten en schepen te zien!

photo 564892

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 31  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: vandorpe marc en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement