Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Pinta 1:75 Heller
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2022 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Hahaha, Ik weet niet of de Pinta ooit op Tortuga geweest is :lol:

Dus, dan toch maar kleuren erop. Eerst basis houtkleur waar ik het nodig vond en dat is bijna overal. Daarna heb ik gedrybrushed met twee tinten lichter bruin. Daarna heb ik wat rodere kleur hout aangebracht op bepaalde plaatsen zoals randen en verstevigingen om een ander type hout te imiteren. Dat is ook weer gedrybrushed. Wat zwart op de ringen en wat andere plaatsen. En ook dat weer gedrybrushed.
Tenslotte de standaard en het naambordje geschilderd in donkerbruin en wit. Ging allemaal gemakkelijker dan ik had verwacht. Nu kan dit allemaal in de blanke lak zodat ik aan de gang kan met washes en olieverf. :)

En dit is de stand van zaken:
photo 563045
photo 563044
photo 563047
photo 563046

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pinta 1:75 Heller
BerichtGeplaatst: do 18 aug, 2022 6:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Dat gaat snel ;)
Ik vind het roodbruine niet bruin opvallend genoeg, het is nu toch allemaal een beetje dezelfde kleur vind ik zelf.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pinta 1:75 Heller
BerichtGeplaatst: do 18 aug, 2022 7:31 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Met de olieverf en washes is er nog heel veel gradatie te bereiken hoor

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pinta 1:75 Heller
BerichtGeplaatst: di 06 sep, 2022 0:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Ach, ik pruts hier maar een beetje aan hoor. Dit is weer mijn eerste schip in een decenium (langer nog eigenlijk). :lol:

Ik ben ondertussen ook even op vakantie geweest dus daarom dat het wat stil leek maar, de rigging heeft nu voor het grootste deel plaats gevonden en de zeilen hangen er ook aan. Een scheepsmodel van rigging voorzien is voor mij nog langer geleden (denk in de richting van vier decenia...) dus ik ben mijn weg aan het vinden. En gaandeweg leer ik wat bij. Het kan vast allemaal veel beter maar ondanks alles ben ik redelijk tevreden al zie ik echt wel veel ruimte voor verbetering.

Hopelijk heb ik hem morgen af met de laatste rigging erop en de laatste details toegevoegd.

Rigging (ik weet het, het is niet perfect)
photo 564080
photo 564079
photo 564081
En met de zeilen. Een hoop knoopwerk.
photo 564082
photo 564083

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pinta 1:75 Heller
BerichtGeplaatst: di 06 sep, 2022 9:13 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
misschien had je voor de lijnen (licht gekleurd) beter dat elastische draad kunne gebruiken, dan krijg je het strakker, er blijft wat spanning op staan maar je trekt niet zo heel snel de boel krom

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pinta 1:75 Heller
BerichtGeplaatst: di 06 sep, 2022 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Als je de draden wat strakker kunt krijgen dan oogt het al een stuk beter. Zijn de draden zo stug of heb je ze misschien ingesmeerd met verdunde lijm?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pinta 1:75 Heller
BerichtGeplaatst: wo 07 sep, 2022 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dank voor de tips jongens. Dit was een tussendoortje om te kijken of me dit zou bevallen en op zich heb ik wel plezier beleefd aan deze bouw. De rigging was echt een experiment met een behoorlijke leer curve. Een volgend schip daar zou ik, zoals je aangeeft Bert, beter rigging draad kunnen gebruiken omdat die wat elastisch is. Ik heb wel wat draad liggen maar die is bedoeld voor radiodraden aan mijn vliegtuigjes en dus, ietsje te dun. Voor de hangende "touwen" zijn die wat stuggere draden wel redelijk inzetbaar lijkt me. Die ene die wat omhoog gebogen was heb ik in een iets meer gespannen pose kunnen drukken. Dat was inderdaad veel lijm waardoor het in die stand bleef staan.

In de basis een hele simpele kit met een niet echt super pasvorm maar daar weet een beetje modelbouwer wel raad mee. Het houtpatroon is wel leuk al zit het niet op alle onderdelen waar het zou moeten zitten wat weer wat half overkomt. Qua rigging kan ik nog veel leren maar de onderdelen waren ook wel erg basic. Misschien dat ik eens een echt houten boot ga bouwen waar wat betere onderdelen een realistischere rigging kunnen simuleren.

En dan, zoals gewoonlijk, wat eindfoto's.
photo 564116
photo 564117
photo 564118
photo 564119
photo 564120
photo 564121
photo 564122
photo 564123
photo 564124
photo 564125

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 sep, 2022 22:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Mooi bootje geworden, wil ik ooit ook nog wel eens bouwen. Maar dat zeg ik wel vaker.
En die rigging, ziet er best goed uit, maar ik ben zeker geen expert op dat vlak. :roll:

Blijf Brouwen,
Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 sep, 2022 7:32 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Het is een grasppig bootje geworden, maar zeker, als je eens in hout gaat ebginnen kan dat veel beter. Alleen...................daar is jouw turbo snelheid waarschijnlijk niet voor geschikt (dwarstouwen knoppen aan staand want voor klimwand)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 sep, 2022 13:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind het ook een leuk bootje geworden. Gelukkig heb je de vlaggen ook de goede kant op gemaakt :D

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement