Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pinta 1:75 Heller KLAAR
BerichtGeplaatst: wo 03 aug, 2022 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Nu eens wat anders. Dit is voor het eerst in vijftien jaar dat ik weer eens een boot ga bouwen dus, vergeef me mijn gestuntel. :lol:

Ik heb gekozen voor de Pinta. De middelste uit het illustere trio dat de reis maakte van Spanje naar Amerika onder leiding van ene C Columbus. Dit schip zou de snelste moeten zijn geweest van de drie schepen en heel erg groot was het niet. Dappere mensen moeten dat geweest zijn die zo'n reis in het onbekende aandurfden in dit soort schepen. Maar goed, toen was dit cutting edge technology.

De kit is erg basic en ontbeert zelfs een rolletje draad om het tuigage mee aan te brengen. Die moet je zelf maar even halen in de hobbyshop. Daarnaast staan er mooie cijfertjes bij de bouwbeschrijving voor de kleuren maar die kleuren worden niet genoemd. Gelukkig staat er op de doos wel een plaatje met de kleuren bij de cijfers.. Maar dan is het soms nog gokken. En de bouwbeschrijving is een paar vellen dat uit een kopieer apparaat lijkt te komen. Lekker back to basics dus.

Kijkt u even mee:

Den doosch
photo 562050
Bruine onderdelen
photo 562051
photo 562052
Witte onderdelen
photo 562053
Vac formed zeilen
photo 562056
Vlaggen etc
photo 562054
En ten slotte de bouwbeschrijving.
photo 562055
Wish me luck :D

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Laatst bijgewerkt door Klaasdebouwer op wo 07 sep, 2022 17:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pinta 1:75 Heller
BerichtGeplaatst: do 04 aug, 2022 7:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Good luck.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pinta 1:75 Heller
BerichtGeplaatst: vr 05 aug, 2022 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dank je Ferry. :brouw:

Het begin is gemaakt. De onderdelen zijn wat bewerkelijk maar dat zat in de lijn van verwachting. De grote onderdelen gaan snel. Hier en daar zijn wat pushpin afdrukken maar die zijn gemakkelijk op te lossen met wat plamuur.
Ik denk dat ik deze voor ik in de hoofdkleuren ga spuiten ik hier toch echt een laagje primer op ga spuiten om met een egale basis kleur te kunnen gebeuren.

Oh, en ik had nog wat draad liggen die ik nooit gebruikt heb voor mijn HMCS Snowberry van Revell. Die boot heeft nooit zijn finale status bereikt. Maar nu vindt deze draad toch nog een eervolle plek

Een goede start. :)

De romp:
photo 562413
photo 562412
photo 562414
Ombouw
photo 562415
en draad uit den ouden doosch.
photo 562416

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pinta 1:75 Heller
BerichtGeplaatst: vr 05 aug, 2022 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Leuk kitje. De zeilen zal je waarschijnlijk aan de ra's moeten vastzetten door kleine gaatjes te prikken in de zeilen met een naald.
Gebruik geen hete naald, dat smelt meteen het plastic.

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pinta 1:75 Heller
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2022 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dank je Ptèr/ Goede tip. Zo zou dat zeil waarschijnlijk veel beter vast komen te zitten aan de ra. :brouw:

Voor we zover zijn moet het plastic aan elkaar geplakt worden en dus daar ben ik druk mee bezig. De onderdelen hebben wel wat werk nodig om ze netjes te maken maar op zich gaat het prima. Wel een hoop sinkmarks, vooral op de bruine onderdelen. Zelfs in de mast... Echter, plamuur maakt daar korte metten mee :D

Op het dek komen wat attributen zoals een reddingsboot en een vat voor water, of iets sterkers. Ik zit eraan te denken om dat dek wat voller te zetten met wat meer rommel en vooral touwen. De reddingsboot vond ik wat karig dus daar heb ik maar wat spantjes in gemaakt en een voor en achter plechtje. Die kralen en spiegeltjes moesten toch ergens droog gehouden worden. En ik heb wat paddels geïmproviseerd. Misschien maak ik daar nog wat beters voor.

En de bouw gaat gestaag. Bijna al het plastic is al uit de sprues, op de ankers, de katrollen en ringen na. Maar ik ben nog lang niet klaar. Die tuigage gaat nog een uitdaging worden, maar, dit wordt niet de eerste keer. Ik heb dit ook ooit gedaan met de Cutty Sark Clipper en toen was ik 13 en het is toen ook gelukt, dus, ik ga het maar gewoon aan. Maar eerst, verf tegen dat ding. :)

Plaatjes voor de ondersteuning
photo 562623
photo 562624
photo 562622
photo 562620

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pinta 1:75 Heller
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2022 7:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Grappig ding

Zou alleen wel voor rigging wire gaan, dat is elastisch en daarmee trek je wat minder snel de ra's en zo uit hun verband

Ik zou de romp in de primer zetten, daarna in een donkere kleur spuiten en dan emt olieverf schilderen, dit kan je heel dun doen, voornamelijk burnt sienna en dan wat zwart, geel, rood en wat blauw door heen blenden tijdens het schilderen, dus niet mixen op een palet, maar gewoon eerst de basiskleur olie opzetten en dan met een penseel de andere kleuren er door heen schilderen.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pinta 1:75 Heller
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2022 23:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dank je voor de ideeën Bert. Ik had ook al wel wat olieverf in gedachten om de romp en het dek lekker geleefd te laten lijken. :brouw:

Gewoon een paar plaatjes.
Het houdt je van de straat zeg maar :lol:
photo 562699
Klaar voor de spuitronde.
photo 562700

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pinta 1:75 Heller
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2022 13:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Mooie bouw, verschrikkelijke kit. Heb hem aan de kant gegooid. Heller heeft het woord "hel" in zich :mrgreen:

Succes! :brouw:

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pinta 1:75 Heller
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2022 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Haha, ja, deze kit is zeker niet van de betere kwaliteit die ik normaal op de werkbank heb maar vooralsnog gaat het eigenlijk best lekker. Maar die rigging.... :D

En dan nu. ZWART!!!! Lekkere laag zwarte verf van Mr agueous erop want als er ergens verf is die erg stevig blijft plakken dan is het die wel. Dit mag goed drogen en dan ga ik met hout tinten aan de slag en hopelijk wat van de tips van Bert toe proberen te passen. Hij mag er wel redelijk verweert uitzien wat mij betreft want al die tijd op zee heeft zo zijn effect. Al heb ik wel begrepen dat zout zeewater beter is voor hout dan zoet water. (leuk om eens te kijken op Youtube "Sampson Boat Company" Waarin iemand met een variabel team probeert een meer dan 100 jaar oude boot weer tot leven te wekken en daarbij vrijwel letterlijk elk stuk hout vervangt :lol: maar zeker de moeite waard want daar heb ik dit weetje vandaan.)

En dan nu een drie tal plaatjes om deze donkere tijden weer te geven.
photo 562851
photo 562850
photo 562849

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pinta 1:75 Heller
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2022 7:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ga je de black pearl bouwen in plaats van de Pinta?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement