Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2022 17:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 feb, 2021 13:07 pm
Berichten: 79
Nou het is hersteld en ik ben niet geheel ontevreden. Pter, je opmerking in jouw bouwverslag over hout neem ik ter harte. dank voor je uitleg erover. Het is alleen zo dat mijn vader met dit harde hut is begonnen en ik zelf daarmee door ben gegaan, vanwege de kleur en materiaal.
Ik begrijp nu waarom het lastiger is om het mooi af te werken. dat neem ik voor lief. zelf ben ik niet ontevreden voor wat ik doe en nog nooit heb gedaan.

De naad blijf je natuurlijk zien. maar tja een oud schip heeft ook herstelwerkzaamheden toch?
hier de herstelde voorsteven.
photo 550812
photo 550813


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2022 18:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Mooi werk. Als dit een klein kiertje is, dan kun je dat nog opvullen met houtlijm gemengd met schuurstof totdat het een pasta wordt. Daarmee kun je mooi kleine kiertjes wegwerken! :wink:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan, 2022 11:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Op zich misstaat dat kiertje niet.
In het echt hebben dat soort schepen ook wel van die scheuren en naden.
En ik vind hem wel redelijk in verhouding, ook.
Maar hij zit wel op een plek die op een echt schip voor problemen zou kunnen zorgen en gerepareerd zou zijn.
Dus zou je er ook een reparatie op kunnen maken.
Kleine latjes of stalen strips erover ofzo.

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jan, 2022 9:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
Bootjebouwer schreef:
Op zich misstaat dat kiertje niet.
In het echt hebben dat soort schepen ook wel van die scheuren en naden.
En ik vind hem wel redelijk in verhouding, ook.
Maar hij zit wel op een plek die op een echt schip voor problemen zou kunnen zorgen en gerepareerd zou zijn.
Dus zou je er ook een reparatie op kunnen maken.
Kleine latjes of stalen strips erover ofzo.



Geheel eens, zeker ook het feit vanwege dat de barst in de breedte zit van de balk en niet in de lengte (wat enigszins nog zou kunnen).
In dat geval had er een metalenband of dergelijke om heen gespannen kunnen worden.
De tip van Peter met het opvullen had ik hier zeker toegepast.

De ring voor de spriet/boom heb je mooi voor elkaar gekregen :brouw: !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jan, 2022 19:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 feb, 2021 13:07 pm
Berichten: 79
Nou ik heb dan ook maar doorgepakt en het spil ook vervangen, mijn eerdere vond ik niet zo geslaagd. mn. het stuk van rond naar 8 kantig was slordig, best wel lastig, maar nu is het beter geworden. Ook de gaten, waar de stok in kan om te draaien, is beter. Het lastigste was in de hoek het slotboutje erin zetten en vast zetten met een strip.
De kieren van de steven moet ik nog doen.
Wat wel zo is met dat aanzette stuk is dat er een band loopt van de kiel naar voren over de steven heen, dit houdt het dan toch ook al vast.
photo 550878

photo 550876
De nieuwe spil
photo 550877
en verschil met de oude
photo 550875
in het hoekje waar de slotklamp zit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jan, 2022 19:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Moeten is dwang, dus neuh, het hoeft niet.
Het leek me wel een leuk idee.
En dan inderdaad zoiets als je op de foto getekend hebt.

Alhoewel je wel gelijk hebt en de band rondom ook al versteviging biedt.
Gelukkig wordt het jouw model en mag je het helemaal zelf weten. :)

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jan, 2022 12:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 feb, 2021 13:07 pm
Berichten: 79
Beste mensen, ik heb de volgende vraag ook gesteld al in tips en technieken, maar wil hem her ook maar even stellen.
Omdat jullie zo langzamerhand wel zien wat ik doe en bedoel.
Omdat ik nu op het punt ben om verschillende dingen te solderen is mijn vraag welk soldeer apparaat raden jullie mij aan. Ik heb veel gereedschap van Proxxon. Ik zag dat proxxon ook een soldeerbout heeft de EL12. is dat een fijn ding om mee te werken? zijn er andere soldeerbouten die ik ook kan gebruiken? en zo ja welke?
Nu stuit ik ook op de gassoldeer bout van Dremel
Na wat YouTube filmpjes te hebben bekeken wordt ik er wel enthousiast over.
Wat is jullie ervaring? Ik heb het over DREMEL Gassoldeerbout VersaTip 2000


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2022 9:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Solderen kan met de meest eenvoudige soldeerbout tot superluxe, het is een kwestie van comfort vs basic. Ook is het wattage belangrijk. Hoe hoger het Wattage, hoe hoger de temperatuur van de bout of station, is deze ook sneller op temperatuur en kan de bout het makkelijke op temperatuur houden. Ik soldeer zelf op een temp van 300 graden Celsius.
Ik heb zelf een antistatisch professioneel soldeerstation van Weller, type EC2002 een zeer bekend merk die ik kan instellen op verschillende temperaturen. Voor elektronica componenten zeer geschikt, welke ik tijdens mijn opleiding heb gekregen van mijn Opa. Deze gebruik ik dus nog steeds. Voor het solderen van messing en koper, is een dergelijk apparaat echt niet nodig, maar wel handig.

Afbeelding
bron: www.elektrotanya.com

Gassolderen werkt ook heel goed omdat het materiaal overal beter wordt verhit. Voor grotere oppervlaktes is dat heel fijn. Voor modelbouw op kleine schaal niet noodzakelijk tenzij je weer gaat bouwen op een schaal van 1:24 of 1:36. Je werkt dan met stuk grotere delen en dan is een gassoldeerapparaat wel handig.

Kortom, in jouw situatie zou ik gaan voor een eenvoudige soldeerbout met spiraalstandaard en spons. Wil je een heel goed merk dat bekend staat voor kwaliteit en je je hele leven mee wilt doen, kies dan Weller. :wink:

Succes,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2022 11:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 feb, 2021 13:07 pm
Berichten: 79
Dank voor je antwoord Peter, daar kan ik wat mee, helder uitgelegd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jan, 2022 18:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 feb, 2021 13:07 pm
Berichten: 79
Probleempje.

Ik heb toch een balkje van Perenhout bij de dijhouthandel gehaald. eens kijken hoe ik daar mee om kan gaan. Ik heb een deurtje wat in het kot zat maar vervangen. ik was er niet zo tevreden over, met name hoe ik de schaniertjes had gemaakt. Naar aanleiding van de schaniertjes bij het schip van pter, dacht ik dat kan ik ook veranderen. dus aan de slag gegaan. Maar nu het probleem. De ruimte is behoorlijk krap deurtje past, schaniertjes zitten op de deur. nu de staafjes in het hout zien te krijgen. maar daarvoor moet ik dus twee gaatjes in een vervelende hoek maken. ik kom er met mijn boor niet bij ook niet met het verlengstuk dat ik op de boor heb. hoe zou ik daar de gaatjes in kunnen maken zodat de pennetjes van het schaniertje erin kunnen, zie foto's
photo 551708
Oude deur met vreselijke niet uitziende schaniertjes
photo 551705
De krappe ruimte in het kot
photo 551709
Nieuw deurtje
photo 551704
Met staafjes voor het schaniertje


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement