Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 29 jul, 2021 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Ferry: Het is lastig te corrigeren, want het oppervlak van de zijwand is dubbelgekromd, dus een vlak stuk plastic werkt dan niet zo goed. Nu is deze zichthoek bij het voltooide model toch niet mogelijk, en aan de buitenkant zie je geen spleet. Ik zou eventueel twee aparte stukjes plastic kunnen nemen, dan valt het nog minder op. Ik zal eens kijken, het zit geplakt met Kristal Klear, dus loshalen zal wel lukken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jul, 2021 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb nog eens goed gekenen aan de buitenkant van de opbouw naar de ramen, maar daar zijn geen spleetjes te zien, dus laat ik het maar zo. Tenslotte leidt breekwerk toch vaak tot beschadigingen.
Er begint nu echt vaart in te komen. Eerst de motorboot nog wat opgeleukt met een windscherm.

photo 541392

Voor het rood heb ik nu dezelfde kleur gekozen als de onderkant van de romp. Daarna al het meubilair lijmen. De salon:

photo 541397

De dining room:

photo 541398

Het buitengebeuren op het achterdek:

photo 541393

Hier nog een kleine complicatie. Het bankje zat de deur die naar buiten opengeslagen was in de weg, te weinig ruimte. Dus de deur losgehaald en naar binnen laten draaien.

photo 541396

Dan het voordek. In de boeg:

photo 541395

De zeilboot, de kano en de dingy:

photo 541394

Even de motorboot er los bij gezet:

photo 541391

Een paar plaatjes met de opbouw er op gezet.

photo 541390

photo 541389

photo 541388

photo 541387

photo 541386

Dat is de status nu. Nog te doen: het anker, de canopy/cockpit, stuurwielen, schoorsteen, hijsinstallatie en decals.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jul, 2021 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Als je er van buiten niets van ziet heb je helemaal gelijk dat je er niets aan gaat doen. Ik weet dat ik weinig reageer in je topics maar alleen maar oh en ah voegt niet heel veel toe terwijl dat wel het meeste is wat ik ervan kan zeggen. Dit viel mij echter op en daarom reageerde ik even. Vooral zo doorgaan.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jul, 2021 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Ferry: Is prima dat je reageert. Ik ga in de handleiding voor de kit ook de suggestie opnemen om dat lange stuk in tweeen te snijden en die dan voor elk raampje apart te plakken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 jul, 2021 12:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het schilderen van de cokpit/canopy is goed gegaan, al had ik, zoals gewoonlijk, weer vergeten eerst een laagje glans vernis aan te brengen.

photo 541436

En toen kon ik de verleiding niet weerstaan om weer eens een paar (dry fit) foto's te maken.

photo 541437

photo 541438

photo 541439

photo 541440

Nu eerst alles nog eens nalopen en kijken of er geen dingen los zitten of omgevallen zijn en dan kan de opbouw op de romp gelijmd worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 aug, 2021 14:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Alles nagelopen, nog een bankje wat losgeraakt was en toen kon de opbouw vastgelijmd worden. Die paste zo goed (in ieder geval in het midden) dat ik hem daar maar op een paar plaatsen gelijmd heb. De achtersteven vroeg maar een druppeltje lijm en toen zat hij ook vast.
De voorsteven ging wat lastiger, die zat niet precies in het midden. Dat corrigeren viel nog wel mee, maar daardoor begon de verschansing aan stuurboord, waar het luik weggehaald was, te golven. Lijm aangebracht en met tape in de goede verm vastgezet.
Het stuk van de schoorsteen wat onder de canopy hoort vastgelijmd en de canopy er op gelijmd met Kristal Klear .....
O, wat is een handleiding toch lekker! Want ja, ik was vergeten het stuurwiel op de brug te monteren. Canopy er af, Kristal Klear verwijderen met een vochtig wattenstaafje. Dat vond het Vallejo aluminium ook wel leuk, die ging dus op sommige plaatsen lekker mee. Daarom niet getreurd, gewoon doorgaan.

photo 541478

De canopy er weer op en wat retoucheerwerk later:

photo 541477

photo 541476

Helaas is aan de binnenkant van de canopy een beetje Kristal Klear zichtbaar, een gevolg van de reparatie operatie. Het zij zo, ik ga niet weer de boel slopen.
Daarna de mast en hijsboom. Eerst het stukje staf, dat al chroom geschilderd was, tussen dek en bovenbouw gelijmd en de boom er tegenaan gezet.

photo 541475

Vervolgens het stukje staf boven het dak er af gesneden en de mast er op gelijmd.

photo 541474

Tenslotte de reddingsboeien tegen de zijkant gelijmd met Kristal Klear.

photo 541473

En hetzelfde recept op de achtersteven.

photo 541472

Rest nog de schoorsteen, de laatste decals en de tuigage.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2021 9:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De laatste decals aangebracht. De roosters op de schoorsteen:

photo 541574

Hij zit een beetje scheef, maar dat is inmiddels gecorrigeerd. En de naam van het schip plus de thuishaven (al is de Q.E.D. nooit in Amsterdam geweest).

photo 541575

Nog een paar galaplaatjes.

photo 541573

photo 541572

photo 541571

De mast staat scheef. Even ruw zijn, rechtzetten met ruim dikke secondelijm en laten drogen.
Daarna kon de tuigage er op (net zoals bij mijn vliegtuigen: zwart gelakte 0,3 mm vislijn).

photo 541569

photo 541566

Wel bleek heirbij dat twee lijnen interfereerden met de contructie van het schip. Eentje heb ik gecorrigeerd, de andere laten zitten (die was minder storend). De tekening in de handleiding is wel aangepast, zodat het bij de productiekits goed gaat.
Tenslotte nog het grote luik boven het voordek. Dat kan niet helemaal verticaal gezet worden, want dan zit het weer tegen de tuigage aan. Hoe dat in werkelijkheid zat weet ik niet; er is geen enkele fot van bekend.

photo 541563

photo 541564

photo 541562

Ik heb het luik toch maar voorzien van een stut aan de voorzijde van 0,3 mm staal. Het uittakelen van de motorboot moet geen makkelijke klus zijn geweest.
Ik vind wel dat het luik de fraaie, snelle impressie van het jacht een beetje om zeep helpt. Dat is de prijs die betaald wordt voor het betere zicht op het interieur.
Nu nog hier en daar wat bijwerken, en dan is het prototype af. Daarna aan de slag voor de serieproductie.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2021 9:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
ik krijg al zin in de bouw van de mijne :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2021 11:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Prachtig schip, en weer eens wat anders
Gaat het ook een RC geschikt model worden?

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2021 12:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Gaat het ook een RC geschikt model worden?

Daar is het echt te klein voor (232 mm lang), anders werden de kosten te hoog. En bovendien is de romp solide resin dus loodzwaar. Maar aan de hand van de tekeningen zou het geen al te groot probleem zijn er een (houten) RC model van te maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement