Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 9:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2020 2:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Goed bezig hoor !! ziet er zeer mooi gedetailleerd uit.
Eer je met deze klaar bent , zal je zeker denk ik ook wel een hele kluif hebben aan de York Town.
Blijf je projecten volgen, zou zeggen ga lekker zo door !!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2020 8:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Boris. Er was alleen zo'n review van de set voor deYorktown, ik heb nu maar verduidelijkt dat ik eigenlijk de Essex-set heb gekocht. Pontos heeft wel drie verschillende van die uitbreidingen verkocht aangezien Trumpeter ook een zestal van deze schepen uitgebracht heeft, zowel short als long hull exemplaren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2020 11:36 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat ongelooflijk mooi zeg! En knap gedaan. Krijgen die kettingen nog een bruin kleurtje?
Succes, Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: wo 02 dec, 2020 21:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Jan. Alles wordt uiteraard nog verweerd na het schilderen, wat bij deze onderdelen eerder zal moeten gebeuren dan voor de rest van het schip aangezien het dek er boven komt. Maar eerst deel twee van het sloependek.

photo 525435

photo 525434

Ook op dit dek komen verschillende sloepen, die met verschillende media aangekleed gaan worden zoals een houten dekje en een PE stuurcabine. Het lastige is dat er ook sloepen komen achter de stutten voor het bovenste sloependek. Daarom moest ik dit dek demonteerbaar houden. De reling kan er bijgevolg ook nog niet op, want die plooit bijeen als het dek over de twee grote steunpilaren geduwd wordt.

photo 525433

Een rare kwestie is de ligging van de ankerketting op het achterdek. Er wordt geen rekening mee gehouden dat de de ketting samenvalt met de positie van de middelste steunpaal. Gelukkig is het een losse metalen ketting en kon ik ze losmaken om ze rond de paal te leggen.

photo 525437

In de handleiding zijn nu de schoorstenen aan de beurt. Bij de Japanse vliegdekschepen waren deze neerwaarts gebogen om de rook af te leiden onder de dekrand. De details aan het uiteinde van de schoorsteen mochten er af, die zijn voorzien in PE.

photo 525436

Het lastige was het vormen van de basisplaat in PE. Die staat niet alleen rond in de richting van de kromming, maar ook een beetje bol. Een plaat bol zetten waar naden over lopen, leidt helaas altijd tot knikken, dus moest dat heel voorzichtig gebeuren. Dan moesten er loopstangen over gekleefd worden.

photo 525438

De tweede schoorsteen kende een paar herkansingen voor de basisplaat in de goede richting zat. Daarbij moest eerst heel wat overtollige lijm weggesneden worden. Hier zijn ook de hogere loopstangen aangebracht. Vreemd genoeg werd het rooster voor de uitlaat niet vervangen, gelukkig is de kwaliteit goed.

photo 525439

Dit is nog maar de helft van de hoeveelheid PE die op deze schoorstenen gaat terechtkomen. Er komt ook een staketsel dat ze aan de romp vasthecht. Ik denk dat ik daardoor de schoorstenen niet afzonderlijk zal kunnen schilderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: za 05 dec, 2020 12:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Zoals gezegd moesten de bootjes nu afgewerkt gaan worden, zodat het dek achteraan er op kan.

photo 525577

Er zijn acht motorboten en twee roeiboten bij. De motorboten bestaan uit een romp, het dek met stuurcabine en een stuk canvasdak, hier niet afgebeeld.

photo 525578

Fujimi heeft zeer gedetailleerde vervangstukken voor de stuurcabine, die uit vier stukjes zal bestaan. Ook voor het dek zijn er nog verschillende onderdeeltjes, zoals het luik voor het vooronder, een ankertje en wat reling.

photo 525579

De stuurcabine is goed te plooien met een tangetje. Het ruitje is wel fragiel om te plooien.

photo 525574

Ik heb twee opties om er een houten dek op te kleven. Bovenaan zie je het dek van Shipyard, dat de voorkeur wegdraagt. Onderaan zie je wat er bij de upgrade van Fujimi aanwezig is. Daar bij vind je ook alleen een oplossing voor de motorboten en niet de roeibootjes. Bovendien moet je meer stukken zelf uitsnijden dan bij Shipyard, waar alle openingen al uitgehaald zijn en je zo het plastic dek kan inpassen. Bij de pijltjes zijn de openingen in het dek van Fujimi te nauw en zou je materiaal moeten verwijderden om het passend te krijgen. Er zijn ook sporen van inbranden te zien. Dit is allemaal perfect in orde bij Shipyard.

photo 525573

Nog eens een vergelijking van de beplanking van Shipyard vergeleken met die op het plastic dek. Ze is veel fijner en je ziet zelfs de ankerpunten voor de vliegtuigen veel beter zitten. De positie van de lift en de windbreker lijken ook perfect overeen te komen, al zullen we dit pas late installeren. Deze keer zal dat wel nog vóór de beschildering van de romp gebeuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: wo 09 dec, 2020 1:17 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Gisteren ben ik wat aan het schilderen geslagen. Daarom moesten de bootjes klaargemaakt worden.

photo 525772

Hier zijn de cabines bevestigd met secondelijm. Een deel van die lijm is door de patrijspoortjes gelopen. Om te voorkomen dat bij het schilderen die raampjes dichtlopen, zijn ze allemaal met een dun boortje keurig terug opengemaakt. Je ziet ook de overkappingen liggen, blijkbaar zijn die in clearpart meegegeven maar de raamopeningen zijn open gelaten, wat het nut van clearpart wegneemt.

photo 525763

Een schroefas met aparte schroef en roervlak werden voor elk exemplaar aangebracht. Om het roer te verstevigen, heb ik de aanhechting gebruikt als paspin. De sloepen heb ik inwendig al wat uitgefreesd.

photo 525761

Deze hoop van stukjes messingdraad werd geplooid om de verluchtingskokers, vier per motorsloep, te vervangen. Bij de PE-set krijg je niets bruikbaars. Ik heb ze waarschijnlijk wat overscale gemaakt maar ik vind het beter dan niks.

photo 525764

Hier staan de kokers in positie en zijn de kappen opgekleefd. Een luikje is weggesprongen, maar er gaan toch meerdere sloepen nauwelijks van boven af zichtbaar zijn.

photo 525765

De overkappingen zijn al wit gespoten. Dit wordt nu afgeplakt voor het grijze deel.

photo 525762

De plafondconstructie achteraan had nog een stel davits nodig. De achterste raakt met de kabel wel de schuin oplopende balken, waardoor hij niet recht loopt.

photo 525766

photo 525767

Met een laag Tamiya lichtgrijs geprimerd en dan Tamiya wit er over.

photo 525768

Ook de voorkant is al gespoten, al heb ik hier veel meer pinmarks onbehandeld gelaten. Door de etage die hier tussen geplaatst wordt, zal er toch niet veel van te zien zijn.

photo 525769

photo 525770

Voorste en achterste dekken zijn al grijs geprimerd om het PE te neutraliseren, maar moeten nog in de camo.

photo 525771

Ook de onderkanten van de tussenetages zijn lichter grijs gespoten. Een stukje van de met PE ondersteunde dekrand heb ik nog niet geschilderd omdat dit aansluit bij de scheepswand.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: wo 09 dec, 2020 18:15 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Wederom adembenemend werk. Ik moet al hyperventileren als ik naar al dat PE kijk.....
Ik herinner me nog goed dat nucleaire kanon dat je gebouwd hebt en die te zien was op de ESM.
Voor mij ben je een meesterbouwer!

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: za 12 dec, 2020 1:46 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Jan. Haal maar eerst eens diep adem, want hier komt het verslag van de schilderwerken. De delen die ik moest afwerken, zijn volgens het schema allemaal in een bleekgroen kleurtje. Ik heb dit eerst verdund opgespoten, later zelfs bijna onverdund. Het potje heeft een glossy deksel en de verf droogt ook glanzend op. Na de basiskleur heb ik nog wat olijfkleur bijgemengd voor de schaduw en wat wit voor de highlights. Zo krijg je meer diepte in dit anders nogal kille geheel.

photo 526242

photo 526244

photo 526243

photo 526245

photo 526247

De sloepen kregen al een witte kap, die afgeplakt werd om de rest grijs te kunnen spuiten. Een donkere pinwash geeft weer een gebruikte indruk.

photo 526248

photo 526248

Dan kwam het houten dek aan de beurt. Dit paste goed op elke sloep.

photo 526249

De reling lukte zonder kleerscheuren.

photo 526250

photo 526251

Het lijkt wel of er geen plek is voor de boegspriet en de mast onder het dek, die zullen plat gelegd moeten worden.

photo 526252

photo 526253

Voor het glas toegevoegd wordt met CA-lijm, moet alles mat gelakt worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2020 19:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het aflakken is nu gebeurd, nadat er nog wat verweerd is op het dek van de Zuikaku. Hier en daar is een lichtgroene wash gebruikt zodat het in de schaduw nog wat opvalt dat er een accent gelegd is. Op deze twee foto's zie je het verschil tussen ongelakt en met Vallejo Matt vernis er op.

photo 526476

photo 526477

De kettingen kregen een roestkleurtje en er is met een potlood over de antislip gekleurd.

photo 526478

Dan kon de tussenverdieping al toegevoegd worden, eerst op de boeg.

photo 526480

De bootjes hadden nu ook de matte laag gekregen en konden beglaasd worden. Ook de relingen konden aan de buitenkant wat bijgespoten worden.

photo 526479

Ik ben ook al begonnen aan de dioramabodem, want de romp van het schip staat niet erg stabiel op de tafel. Hij kan door de smalle kiel naar beide kanten tien graden omvallen, dat is niet zo handig met allerlei nog losstaande delen. Ik had nog wat verpakkingsschuim van een verwarmingsketel, dat was ineens groot genoeg.

photo 526481

Het was ook diep genoeg zodat de romp er niet helemaal door zakte, er was alleen een gat aan de onderkant ergens in de helft. Daardoor moest ik wel de gegolfde kant bovenaan leggen. Dat zal waarschijnlijk niet gebruikt worden voor de golfslag, maar het biedt wel meer grip aan de volgende laag.

photo 526482

Het schip zit er zeker diep genoeg in.

photo 526483

photo 526484

photo 526485

Nu konden de bootjes afgewerkt worden. Met Crystal Klear zijn de ruitjes opgevuld. Ik heb zelfs wat teveel gevuld, want ik dacht dat op het dak nog een windscherm stond. Op sommige plaatjes lijkt het of dat alleen een stuk reling is. De masten worden nog grotendeels neergeklapt.

photo 526486

Bij het PE waren nog tien extra reddingsboeien. Ik heb die met een penseel geschilderd zoals op het model in Gakken 13, rood-wit dus.

photo 526487

Hier zaten er vier van de scheepjes op het achterdek. Tot daar nog geen moeilijkheden.

photo 526488

Er zijn nog een foto's van, maar het bleek dat het tweede niveau van het achterdek totaal niet berekend was op het gebruik van hun eigen PE-set. Daardoor kwamen de twee middelste scheepjes waarschijnlijk al hoger te staan dan op de plastic steuntjes die er eerst stonden. Ook zijn de PE "windschermpjes" hoger dan wat er eerst op het dak stond. Toen het tweede niveau dus toegevoegd werd, kon het achteraan niet vastgelijmd worden. Het dek drukte alles plat tot op het dak van de bootjes en dan nog stond het lichtjes bol waar die er tegenaan drukten. Toen ik het terug weghaalde, was het PE ruitje geplet, dus heb ik dat maar weggehaald (er zou toch al niets van te zien geweest zijn. Ik heb dan met een frees ook zoveel mogelijk van het plafond weggehaald voordat ik er doorheen zou geboord hebben. Daarna kreeg ik de steunen van het tweede dekdeel toch tot aan het dek daaronder geklemd zodat het gelijmd kon worden, met een elastiek er rond. Het staat nog steeds zo'n halve millimeter bol maar dit valt hopelijk niet zoveel op omdat de dekranden ook wat afgerond zijn. Gelukkig is er voor de vier bovenste scheepjes iets meer plek voorzien. Ik heb trouwens discussies gelezen op The Ship's forum hoe die twee middelste bootjes er onderuit hadden moeten gehaald worden, want er zitten twee pilaren voor aan beide kanten en ze zouden elk zeven ton moeten wegen.

Citaat:
photo 525771


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2020 23:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nog wat verder geknutseld en wat blijkt nu, van de bovenste vier bootjes kan er ook eentje niet geplaatst worden. Ze hebben weer de hoogte misrekend, alsof ze de sloepen overscale gemaakt hebben in de hoogte.

photo 526511

Voorlopig gaat het er dus zo uitzien, met zeven van de acht bootjes geïnstalleerd. Die achtste kan ik ook moeilijk in het water of aan de davits hangen, het moederschip vaart te snel tijdens operaties en we willen toch graag een paar vliegtuigen laten opstijgen of landen.

photo 526510

photo 526512


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement