Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  

Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu ma 26 okt, 2020 18:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: za 17 okt, 2020 15:47 pm 
Brouwer

Ziet er zeer veelbelovend uit, staat op mijn lijstje om ooit te bouwen, zal je bouw met veel interesse volgen! Ben wel benieuwd, hoe lang het model nu is?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 okt, 2020 19:19 pm 
Moderator
Moderator

Bedankt! Wat betreft de lengte van het model moet deze foto uitsluitsel geven:

photo 521144

Maar de afmetingen worden pas duidelijk als de romp samengeplakt wordt en je ook de diepgang van het schip in beeld krijgt.

photo 521145

photo 521147

Tijdens het bevestigen van de schotten heb ik er ook twee uitgehold voor het uitwerken van de voorste vliegtuiglift. Ik heb namelijk wat veranderd aan het vorige ontwerp.

photo 521146

Ik heb gezien dat in de Shipyard set een volledige PE liftbodem zit. Die was mooier gedetailleerd dan de plastic vloer van Fujimi zelf. En er zat bovendien een beter uitgewerkte stormbarrière in, met een PE bodem (dus geen pinmarks) en een volledig geperforeerde zijwand. Hier zaten zelfs meer onderverdelingen in als bij Fujimi. Omdat de plastic bodemplaat wegvalt, zijn de PE-stukken hoger en het resultaat minder gedrongen als bij Fujimi. Hier een vergelijking.

photo 521141

Eens gemonteerd ziet dit er dan zo uit:

photo 521142

photo 521143

photo 521157

Iemand had al opgemerkt op The Ship's Forum dat de verdiepingen bij Fujimi te laag zijn, zo'n halve centimeter. Dat had ik zelf ook opgemerkt toen ik de doorsnedetekening in Morskie Monografie bekeek. Ik heb een paar uur gezocht naar intern fotomateriaal van Japanse CV's, waar je weinig van terugvindt. Een paar mooie 3d-plaatjes zouden in erg dure boeken staan. Toch kreeg ik een indruk van hoe een scheepslift in elkaar zit door enkele upgradesets op 1/700 te bekijken. Helaas bestaan die niet op 1/350.

photo 521156

Op deze steunbalken moet je dus nog de liftvloer plaatsen. Ik moest dus die zijkanten namaken in styreen en ik zou ook nog een tweede verdieping naar beneden gaan, nu het eerste experiment er toch uit moest.

photo 521148

Hier zie je de PE vloer op de plastic vloer gekleefd, waarvan ik alleen de posities van de pilaren overgehouden heb. Bovenaan liggen dan de delen van het bovenste hangardek die nu hergebruikt worden. Daaronder ligt een nieuw uitgesneden stuk voor het onderste hangardek. Daaronder heb ik de steunen van de liftvloer nagemaakt, die gaat nu ongeveer halverwege de diepte van de romp liggen.

photo 521150

Het onderste dek wordt gemonteerd op de opening die in de schotten gemaakt was. Omdat dit maar 0,5mm styreen is, kan de vloer gebogen worden om hier doorheen gestoken te worden. Ik heb ook twee verticale steunen gezet zodat de lift niet per ongeluk losgedrukt kan worden.

photo 521149

Het bovenste hangardek wordt nu gedry-fit. Ik ga dit zo lang mogelijk los laten staan, want het dek was waarschijnlijk ook beschilderd met een schema in de vorm van de omtrek van de gestockeerde vliegtuigen. Zo kon de dichtste pakking gevonden worden.

photo 521151

Een eerste check-up hoe dit er gaat uitzien. Alvast beter dan de vorige versie. Dat komt ook door de geëtste liftrand van Shipyard.

photo 521152

Nu worden de liftwanden uitgewerkt met styreenplaatjes. Die moeten op de juiste plek aansluiten.

photo 521153

De pilaren worden dan toegevoegd in I-profielen, op de restanten van de Fujimi liftwand.

photo 521155

photo 521154

Ik denk wel dat het goed gaat komen met nog wat extra aankleding.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 okt, 2020 1:45 am 
Moderator
Moderator

Ik had op The Ship's Forum tips gekregen hoe een Japanse lift er van binnen uitziet.

photo 521334

photo 521335

De voorwerpen die links te zien zijn in de kokers zijn contragewichten die de lift naar boven trekken met kabels, zoals bij sommige garagepoorten. Verder naar buiten zijn er rails waar de lift over rolt. De illustraties zijn wel van andere schepen maar de liften werkten gelijkaardig.

photo 521326

Ik heb de gewichten met blokjes Evergreen nagemaakt. De I-profielen pasten hier handig omheen.

photo 521324

photo 521325

Daaraan heb ik koperdraad gelijmd, die over een ijzerdraad bovenaan loopt zodat hij gespannen staat.

photo 521327

De geperforeerde rails heb ik zelf geboord en uitgesneden.

photo 521328

Hier zitten ze op hun plek in de liftschacht.

photo 521329

photo 521330

De hangarwanden zijn nog bekleed met platen en reepjes Evergreen om de inwendige structuur na te bootsen. Je zal hier tenslotte wel wat van terugzien door dat open liftgat. De platen moesten wel ophouden een millimeter onder de scheepswand, want onderaan het dek zit een passingsrichel. Als ik dit vergeten was, dan had er later een lastige Dremelbeurt moeten volgen.

photo 521331

photo 521333

photo 521332

Beide hangardekken staan nu in de grijze primer, al moet ik nog wachten met de afwerking van de bovenste hangarwand. Omdat de vloer er zo nauw in past, kan ik nog geen reepjes tegen de wand plakken. De binnenkant van de hangar moet wit worden, maar de schacht was grijs. De grijze spuitbusprimer dekt goed op de PE lift, die nog groen zal moeten worden met een camotekening op.

photo 521178

Ik had daarvoor nog dit plaatje aangemaakt op dat andere forum. Als je goed kijkt, kan je op de eerste lift een grilvorm herkennen zoals op het meegeleverde camoschema bovenaan het topic. Er is daar al een interessante discussie ontstaan over de interpretatie van die foto's. Het onderscheid tussen schaduwen, rook en camovlekken wordt hier en daar vaag maar de masking die ik heb, lijkt me erg getrouw aan de realiteit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]