Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2020 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste medebrouwers,

Hoewel de San Francisco nog altijd niet af is en ik het meest actief ben tussen de civiele airliners, toch maar weer eens een nautisch projectje. Het onderwerp dit keer is de Zr. Ms. Walrus van Naval Models. Hier heb ik al eens een variant van gemaakt (link). Dit keer ga ik voor een emergency surface. Of hoofdtanks leegblazen, ik weet niet precies hoe ze dat bij de KM zeggen (iemand die dit weet?). Maar dit is zo ongeveer het beoogde beeld:
Afbeelding

Het meeste van het model heb ik dit keer niet nodig. Ik ga de romp in twee stukken zagen en op een schuimplaatje plakken. Bij bovenkomen vanuit die diepte hebben de masten weinig zin dus die laat ik allen ingetrokken. Daarmee blijven alleen de duikroeren voor en de mast topjes over; aan het model zelf hoef ik niet veel te doen. Het meest uitdagend is het water wat uit de bovenbouw stroomt; stromend water is altijd lastig en iets dergelijks heb ik nog niet eerder gedaan.

Als eerst heb ik de romp uit de casting gehaald, dit was slechts deels nodig omdat de rechterhelft er toch vanaf gaat.
Afbeelding

Daarna heb ik de romp onder de afkortzaag gelegd. Niet om te zagen, maar vanwege de laserlijn die op de romp werd geprojecteerd. Zo werd het aftekenen van de zaagsnede makkelijk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna heb ik een stukje schuim met een 25mm boor uitgeboord en in tweeën gezaagd om zo een malletje te maken:
Afbeelding

En toen kon de romp onder de zaag! Toch een beetje zonde een mooi model in twee stukken te zagen. Ik heb iets marge gehouden vanaf de aftekende lijn omdat er iets van het model in de schuimplaat zal zakken.
Afbeelding
Afbeelding

En de progressie tot nu toe:
Afbeelding

Volgende stappen zijn maken van de masttoppen, model in de primer, verf & verwering. Daarna of ondertussen wat golven in de basisplaat snijden/schuren.

Wordt vervolgd!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2020 20:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Gaaf idee, om dat zo te te doen, ben benieuwd hoe je dat met het water ga doen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2020 22:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Leuk onderwerp!

En interessant, ben ook benieuwd hoe je dat water gaat aanpakken.
Al ideeën? Anders zou ik -ter inspiratie- zeker aanraden om de scheepsdiorama’s van Chris Flodberg eens op te zoeken. (Google)

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2020 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Bert Takken schreef:
ben benieuwd hoe je dat met het water ga doen

Als eerst even de vorderingen, daarna mijn -theoretisch- plan:
Als basis heb ik een polystyreen schuimplaat gebruikt. Hier heb ik eerst (nadat ik het model had afgetekend) met een stanleymes wat golven ingesneden. Daarna heb ik met grofschuurpapier de zaak wat softer gemaakt en hier en daar wat aangepast.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hierna heb ik een plaat aquarelpapier opgelijmd. Dit was een beetje gedoe; ik heb zowel de schuimplaat als het papier ingesmeerd met verdunde houtlijm maar het wilde op de golven niet goed meebuigen. Met wat geduld en vervormen is het uiteindelijk wel gelukt. Daarna de randjes afgesneden en de plaat een kleurtje gegeven. De plek waar de Walrus moet komen zit nog verborgen.
Afbeelding

De kleur was het een beetje dubben / proberen. Mijn plan was Vallejo dark sea green, maar dit pakte veel te grijs uit. Deze heb ik 50/50 gemengd met puur blauw en hier nog een paar druppels groen aan toegevoegd.

Hoe nu verder? Eerst ga ik nog wat kleurvariatie in het water aanbrengen door de hogere delen ietsje lichter te spuiten. Ook rondom de onderzeeboot wordt het water uiteraard wat lichter. Daarna komt het moeilijkste deel: het stromend water. Ik heb me verdiept in hoe onze vrienden van de modeltreinen dat aanpakken. Zij gebruiken medium gel / water effects, leggen dat op een glasplaat en trekken het als het droog is eraf. Dat wordt ook min of meer mijn aanpak (alleen is de schaal natuurlijk veel kleiner). Dus kort gezegd: korte stukjes 'folie' oplijmen uit de plekken waar het water stroomt.

Het model heeft inmiddels ook een kleurtje. De Walrus OZB's lijken op de dekken/brug altijd wat donkerder. Na een laag Tamiya primer heb ik de 'onderkant' 80% grijs gespoten en de bovenbouw of het bovenwaterdeel 90%.
Afbeelding
Afbeelding

Tot slot nog een foto van de huidige stand van zaken. De kleuren komen niet goed over (denk door de flitser): het kleurverschil van de onderzeeboot tussen onder-boven is voor het oog lang niet zo groot. Ook de kleur van het water komt veel lichter over. Ik zal voor de volgende post een foto in daglicht maken, die houden jullie nog even tegoed.
Afbeelding

Tot de volgende update!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2020 22:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
Dat gaat de goede kant op! Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. Welke kleur verf
heb je gebruikt voor de zee, de Vallejo van de foto of een andere?
Ander vraagje, als je dat schuim met een deegroller een flinke mep verkoopt blijft het dan staan of veert t terug? Ik heb geen ervaring met dit spul helaas,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 sep, 2020 16:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
IJNfan schreef:
Dat gaat de goede kant op! Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. Welke kleur verf
heb je gebruikt voor de zee, de Vallejo van de foto of een andere?

Inderdaad Vallejo;

40% Model Color 70.868 Dark sea green
40% Model Air 71.004 Blue
20% Model Air 71.096 Olive grey

De OZB is gewoon zwart en wit met elkaar gemend.

IJNfan schreef:
Ander vraagje, als je dat schuim met een deegroller een flinke mep verkoopt blijft het dan staan of veert t terug? Ik heb geen ervaring met dit spul helaas

Dat schuim is een stukje Styrisol 300 plaat. Dit is best hard schuim en is bedoeld is isolatie voor gebouwen (bv dakplaten) Het is hard genoeg om een stevige basis te vormen (anders dan b.v. piepschuim) en bewerkbaar te zijn (je kan het gewoon schuren). Een klap met een deegroller zal wel een deuk achterlaten want terugveren doet het niet. Maar het is nog zacht genoeg om makkelijk te kunnen bewerken met mes/schuurpapier. Met verf/plamuur wel bij acryl varianten blijven, anders smelt het weg.

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2020 20:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Leuk dio! En hele gave avatar :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 sep, 2020 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste brouwers,

Ik ben weer wat stappen verder. Om te beginnen heb ik de golftoppen van de basisplaat ietsje lichter gespoten dan de basiskleur. Dit zijn een paar dunne lagen met steeds een tintje lichter. Het gaat er met name om wat diepte in het geheel aan te brengen. Daarna heb ik de OZB op de plaat gelijmd. Er bleef wel wat kier over dus ik ben begonnen deze dicht te smeren met acrylic gel medium.
Afbeelding

De gel krimpt iets tijdens het drogen, dus er waren een paar dunne laagjes nodig. Uiteindelijk droogt het transparant. Ik heb hier en daar nog wat overgespoten om de harde overgang tussen model en water af te dekken.
Afbeelding
Afbeelding

Tja, en vanaf nu begint het pionieren. Het meeste van het voorgaande had ik min of meer al eens gedaan maar nu wordt het echt uitproberen. Het wateroppervlak heb ik aangebracht door mod podge aan te brengen en met de airbrush uit elkaar te blazen. Deze techniek komt uit de H0 (1:87) modeltrein wereld.
Afbeelding
Afbeelding

Mod podge droogt ook transparant. Ik ben echter niet tevreden met het resultaat. Voor een gezapig riviertje in 1:87 volstaat het inderdaad, maar niet voor open zee in 1:350. Ik ga daarom later een ruwer oppervlak maken met een laag gel. Maar dit doe ik als laatst; ik ga eerst het stromend water maken.

Wat ik zo'n beetje zie van de modeltrein vrienden is dat ze watervallen maken met spul als bijvoorbeeld Woodland Scenics Water Effects. Dat smeren ze uit op een glad oppervlak, laten het drogen en trekken het dan los. Ik heb een testje gedaan, maar om eerlijk te zijn is dat spul nagenoeg hetzelfde als de medium gel die ik al had. Ik heb uiteindelijk gekozen om de gel te gebruiken.

Ik was echter een beetje bang dat het transparante water te statisch zou zijn. Eerst wilde ik proberen de watervallen wit te schilderen, maar uiteindelijk heb ik een klein beetje witte verf (plus een drupje groen om het spierwitte eruit te krijgen) gemend met de gel. Dit was puur gokken want de gel is nat wit, net als de verf dus je weet niet echt of het genoeg is.

Hiervan heb ik een aantal penseelstreken in verschillende groottes op een plastic deksel aangebracht en laten drogen.
Afbeelding
Afbeelding

En toen het spannende moment; aanbrengen op het model. Wat je krijgt is een soort folie. Voorzichtig lostrekken en op het model leggen. Het blijft een beetje sticky dus lijmen is niet nodig. Daarna heb ik de folie op maat gesneden.
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben eigenlijk best content met het resultaat. Een probleem is nog wel dat de folie hier en daar tegen het model plakt en op die punten kijk je er beter doorheen. Dat levert wat rare vlekken op. Ik ga de komende dagen proberen een tweede laag eroverheen te leggen en dan hoop ik dat dit effect niet of minder zichtbaar wordt. Verder moet de onderkant (waar de folie het water raakt) nog op maat worden gesneden.

En zo ligt het er nu bij:
Afbeelding

Het schiet al aardig op. Nog to do: folie bijsnijden/bijwerken zoals beschreven; water 'splashes' maken, het dek 'nat' maken, het wateroppervlak afwerken met gel, schuim (wit) schilderen en nog een lijstje om het geheel.

Tot de volgende update!

-Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 sep, 2020 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een gaaf project zeg, en het ziet er ook al mooi uit. Ben benieuwd naar het vervolg.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 sep, 2020 7:20 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ziet er al gaaf uit, je kan nog wel effe uitleven op waterstromen op de romp zelf en rond de toren, maar het effect is al duidelijk zichtbaar

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement