**Chapter 12 - Railings**G'day chaps!
Afgelopen week ben ik druk bezig geweest om de relingen vorm te geven op het schip. Dit viel niet in zijn geheel mee, omdat ik weer eens wilde afwijken van de bouwbeschrijving. De bovenste relingen bestaan uit een latje van 1,5x6mm en de onderste relingen moeten worden samengesteld uit 2x 1,5x3mm naast elkaar. Dit laatste is nodig omdat de vorm van de romp behoorlijk naar binnen buigt en dat is met een 6mm brede lat niet eenvoudig. Dus de kitmaker heeft besloten om dat met de onderste relingen anders te maken.
Nu had de kitmaker bedacht om de halfronde afwerking van de reling uit meerdere stukjes samen te stellen. Dat zag ik echt niet zitten en ik wilde de relingen zo veel als mogelijk uit een stuk maken. Dit heeft me heel wat uurtjes nadenkwerk gegeven en uiteindelijk ben ik aan de slag gegaan.
Met kokend heet water wat het notelaar goed te buigen. Terwijl het in het water ligt buig ik het al langzaam in model. Ik gebruik een schaaltje zodat ik de ronding van het schaaltje kan gebruiken om het hout onder water al te buigen.
Hierna plaats ik de reling op de verschansing en buig ik de ronding in de juiste vorm. Daarna in de klemmen laten drogen totdat het hout droog is en de buiging blijft zonder de klemmen te gebruiken. Het is daarna eenvoudiger om ze op het schip te bevestigen met lijm.
Tijdens het drogen moet je ook wat en ben ik verder gegaan om wat rozenhout te voorzien van een laagje noten fineer. Ik had in mijn vorige update al aangegeven dat ik al het roodkleurige hout zal voorzien van notelaar.
Na een tijdje hiermee gepriegeld te hebben, was het hout van de bovenste reling droog en heb ik deze geplaatst op het schip.
Nu verder met de onderste reling. Deze bestaan dus uit twee naast elkaar geplaatste 1,5x3mm hout. Ook hierbij wilde ik de mooie halve ronding uit hetzelfde stuk hout maken. Dit viel niet mee aangezien ik dat 4x heb moeten doen. Het proces is verder weer hetzelfde.
Schaaltje met kokend heet water en voorbuigen in het schaaltje. Daarna tegen de verschansing en in de klemmen laten drogen.
Nu zitten mijn modelbouwklemmen ergens in een doos, what else is new... en na overleg met mijn vrouw, kwam ze met knijpers en papierklemmen aan. Laat dat nu prima werken...
Nadat alles droog was heb ik de klemmen verwijderd en de relingen gelijmd op het schip. Na wat schuurwerk ziet het er als volgt uit...
Nu even een overzicht waarbij de relingen mooi overlopen in elkaar van boven naar beneden....
Hierna zijn we aan de slag gegaan om de dwarse en verticale "verstevigingsbalken" aan de buitenkant van de verschansing te maken. Ik heb even geen idee wat de benaming van die dingen zijn. Normaal worden deze uit een stuk hout gemaakt en vallen ze over de berghouten heen. De kitmaker stelt dat je de berghouten moet verwijderen op de plek waar deze balken moeten komen en dat ze uit twee op elkaar gelijmde latjes worden gemaakt. Aangezien ik onvoldoende hout heb, zal ik de bouwbeschrijving volgen om ze op te bouwen uit op elkaar gelijmde latjes. Echter ik ga mijn berghouten niet doorsnijden op de plek waar die latjes moeten komen. Ik heb besloten om de onderste lat op te splitsen in kleine stukken en deze tussen de berghouten te plaatsen. Dat is een tijdrovend karwei, maar ik heb geen haast. Het resultaat is het enige wat telt in mijn optiek. De tweede en dus de bovenste lat is dus nog niet geplaatst.
En dat was het weer voor vandaag. Bedankt voor jullie interesse en reacties!
groet,
Peter