Ik ga ook deel nemen aan deze BCC. Ik heb de GMC 6x6 2,5 Ton cargo truck van tamiya aan geschaft. Dit wordt mijn eerste militaire voertuig en heb er enorm veel zin in. Het zal voor mij dus een hele uitdaging worden deze truck zo mooi mogelijk te bouwen maar ik denk tot het forum uitermate geschikt is om informatie te verkrijgen aan gaande washes dry brushen enz enz.
Hier alvast wat foto's van de doos en de inhoud ervan.
De doos:
De bouw beschrijvingen:
De Gietramen van de Truck:
De Gietramen van de Cargo:
Het Gietraam met 2 van de 3 figuren:
En de decals, een stukje touw en slang en de clear parts:
Dan een stukje historie:
De Red Ball Express was de naam van de massale bevoorradingslijnen die het geallieerde leger had opgezet in het zojuist bevrijde Frankrijk en België om het front te voorzien van alles wat er maar nodig was. Op het hoogtepunt waren ruim 6000 voertuigen, verdeeld over 28 divisies, hierbij betrokken. Hoofdzakelijk werd er brandstof en munitie vervoerd. Omdat het leger van generaal Patton zo snel doorstootte richting Parijs konden de oprukkende troepen niet snel genoeg van wapens en munitie en andere zaken worden voorzien door de reguliere bevoorradingslijnen.
De naam Red Ball Express stamt af van het per express versturen van pakketjes met de trein. Die pakketjes waren dan voorzien van een rode stip (de Red Ball). De Red Ball Express duurde slechts drie maanden, van 25 augustus 1944 tot en met 16 november 1944. Echter zonder deze massale logistieke operatie zou de invasie van “Fort Europa” nooit zo'n
succes zijn geweest.
Bron:
http://www.crash40-45.nl/Redball_2005.html
Dan wat info over de truck zelf:
GMC Truck 2-1/2-ton, CCKW
De productie van deze truck die ook wel "Jimmy" of "Deuce and a half" genoemd werd, begon in 1941 bij de General Motors Corporation en eindigden in 1945 met in totaal 562,750 gefabriceerde exemplaren. Deze GMC Truck was het meest gebruikte taktische voertuig in WO2. Origineel was deze truck met een cabine van plaatstaal uitgevoerd, maar in juli 1943 werd deze vervangen voor een gedeeltelijke canvas cabine uitvoering, dit om meer economiser met het staal om te gaan, maar ook omdat dit lichter was als de truck vervoerd werdt per boot. De achterkant van de truck kon voor vele doeleinde gebruikt worden, de truck die ik bou heeft de houten zij rekken en was bedoeld om soldaten, en drums,kratten,jerrycans enz mee te vervoeren. Maar er kon ook een tank op met een inhoud van 750 gallon voor benzine of water. Ook zijn er uitvoeringen die er een grote cabine op hebben staan waaruit radio kommunicatie of medice hulp geboden kon worden. Ook werden er brug delen mee vervoerd. Deze truck is bij de US Army in dienst gebleven tot 1956.