Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 184 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2015 8:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Hi Dave,

Hoewel ik niet meedoe, toch een kleine opmerking. Tot ongeveer 1935 hadden verkenners geen vaste, ingebouwde camera. Als foto's gemaakt moesten worden werd de camera, vaak met een formaat van een kleine koffer, meegenomen door de waarnemer. En dan heb ik het nog niet eens over de vroegste tijden, dat de piloot in z'n eenzitter wat aantekeningen maakte op een papiertje, en dat soms dumpte achter de linies in de hoop dat dat tot iets leidde. Of de manier waarop in mijn tijd de artillerie verkenning ging: met radio.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2015 8:47 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
@ Robh, dank voor de kanttekening, maar ik heb dit stukje al een beetje ingedekt door de WWI kisten te noemen zonder aanwijsbare uiterlijke kenmerken, en de latere modellen zoals de Mosquito pathfinder.
Wil men een kist bouwen zonder uiterlijke kenmerken, dan moet er wel met bewijs gekomen worden dat het ook inderdaad een verkenner is/was, en dient deze versie ook door middel van decals en kleurenschema's gerealiseerd te worden.
Anders is, zoals ik al aangaf in een eerdere post iedere kist waar iemand met een cameratje en de zonnende buurvrouw in de tuin van boven fotografeerde toegestaan, of een zoekactie mee is gedaan, en zo is dan het eind zoek.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2015 9:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dave, ik had het al eerder gezegd hier... bij het begin van WO1 werden vliegtuigen op de eerste plaats gebruikt voor luchtverkenning. Pas in het verloop van de oorlog werden ze bewapend en aangewend om luchtaanvallen uit te voeren en ontstonden de eerste luchtgevechten.
Ook in WO2 waren er specifieke verkenningsvliegtuigen... Grasshopper, Storch, SV4.... ook deze hadden geen ingebouwde camera's en werden foto's en films genomen door de waarnemer met de foto- en filmtoestellen die er toen waren en maakte die aantekening op de kaart van het gebied.
Voor mij is het duidelijk... al deze toestellen zonder enige bewapening zijn voor mij per definitie zuiver verkenners. (En onder bewapening versta ik niet het pistool van de bemanning).

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2015 15:42 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
@ Walesha, De Grasshopper, Storch, SV4 is algeheel van bekend dat het verkenners waren.
De verkenners uit WWI is minder duidelijk aan de buitenkant te zien, behalve dat er geen bewapening aan boord was.
Maar daarnaast, heb je al bij het tabblad groepsbouwen luchtverkenners gekeken?
Tot op heden nog geen WWI kist ingeschreven, dus ik denk dat mocht iemand een WWI verkenner wilt gaan neerzetten we de discussie daarover kunnen openbreken.
Daarom ga ik hier voor nu niet verder op in, ook om mezelf onnodig speurwerk op de hals te halen voor een mogelijk persoon dat een houtje touwtje verkenner zou willen bouwen.
Dus, discussie hierover gesloten. :wink:

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 184 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement