Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1507 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 151  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 10 maart, 2006 21:42 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Leuk zo’n project wanneer je als technoob wordt opgezadeld met het technische gedeelte van de introductie :? . Gelukkig heeft Homie al een gedeelte voor me gedaan, alhoewel er nog wel het een en ander valt te vermelden.

De Hercules C130-J werd geïntroduceerd in 1998 (en dateert derhalve alweer van de vorige eeuw) mede als doel om ook in de 21e eeuw nog een tijdje mee te komen in al het moderne “vlieggeweld”. In de C130-J is alles “digitalled controlled” dat houd in dat de “boortcomputer” vrijwel al het werk doet. Uiterlijk werden de raampjes bij de cockpit wat veranderd. De grootste verandering vond plaats aan de props. Deze gingen van 4 naar 6 bladen, mede om nog efficienter gebruik te kunnen maken van de Rolls Royce Allison AE2100 D3 (what’s in a name) motor’s van 4700 pk (kom daar maar eens om in een vrachtwagen). Verder schijnt het dat door het toepassen van 6 bladen er nog meer power wordt verkregen om op korte landingsbanen te kunnen landen en opstijgen, ook een inferieure kwaliteit van deze banen levert voor de nieuwe versie nog minder problemen op hierdoor.

Natuurlijk zat er ook weer een tegenstrijdigheid aan “onze” coastguard versie. De C130-J heeft van zichzelf geen external fuel tanks. En je raad het al, de C130-J van de Coastguard natuurlijk weer wel. Gelukkig heeft Italeri ze wel in het pakket verwerkt, dus daar wordt ons al het nodige aan scratchwerk bespaart :D .

De bemanning bestaat standaard bij de Hercules uit 3 personen, 2 piloten en een Loadmaster (soort van laadmeester), bij de coastguard bestaat de standaart bezetting van een Hercules echter uit 5 personen, te weten 2 piloten, 1 loadmaster, 1 navigator, en een (1) flight engineer.
De missies die ze met de 27! Herculessen (incl 5 reserveherculessen) uitvoeren zijn verschillend binnen de coastguard. Ze worden onder andere gebruikt voor surveillance (net zoals de Awacs met een schotel op het dak) en diverse transporten.

De topsnelheid bedraagt 640 km/u, en dat is weer eens wat anders als begrenst zijn op 86 km/u, en dan nog niet harder als 5km/u kunnen rijden in verband met file.
De lengte van onze versie, die overigens zoals eerder vermeld gestationeerd zijn op Elizabeth City is 29,79 meter, oftewel de korte versie van de Hercules (de Nederlandse Luchtmacht heeft de redelijk weinig voorkomende lange versie van het oudere type Hercules) de vleugelspanwijdte bedraagt 40.41 meter. Dat alles is geschikt voor personen vervoer, een gipsvluchtje (liggend vervoer) een vrachtritje (goederenvervoer), zelf parachutisten schijnt men mee te kunnen nemen. Alhoewel het met lifters weer wat problematischer schijnt te zijn.

Een hele berg droge informatie dus, en al een week geen modelbrouwlijm meer gesnoven, dus die waas in mijn hoofd is er eindelijk uit, nu alleen die cold turkey nog 8) .
Mijn kit is nog steeds niet aangekomen, dinsdag maar weer eventjes terugbellen naar de modelbrouwschopgigantgiantsalerdumpoutstorewinkeltje :twisted: .

Groetjes Robert (die hoopt dat zijn kitje wel binnen is voordat Lockheed de C 130K uitbrengt)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 10 maart, 2006 21:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 okt, 2005 20:52 pm
Berichten: 1502
Woonplaats: wergea friesland
dit wort so wel een heel intresant onderwerp
en wel met sulke informaatie erbij
so kom je nog es wat te weeten

johan

_________________
wat u niet wilt dat u geschied
doe dat ook een ander niet


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 10 maart, 2006 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Nou,

Zo'n droog verhaal is het nu ook weer niet hoor :lol:

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 10 maart, 2006 22:02 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.

Geregistreerd: vr 07 okt, 2005 0:25 am
Berichten: 4180
Citaat:
Verder schijnt het dat door het toepassen van 6 bladen er nog meer power wordt verkregen om op korte landingsbanen te kunnen landen en opstijgen, ook een inferieure kwaliteit van deze banen levert voor de nieuwe versie nog minder problemen op hierdoor.


Het schijnt dat door het toepassen van 6 bladen, ook de bedoeling was om het geluidsniveau terug te brengen :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: start
BerichtGeplaatst: vr 10 maart, 2006 22:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Nou,Bert.Dat was toch wel een stukje tekst.Een mooie aanvulling.

Ik heb ondertussen al de nodige dryfits gedaan met enkele delen,en ik moet zeggen dat het mij enorm meevalt.Uitstekende pasvorm.

De eerst bouwmodule begint,volgens de bouwinstructie,met het samenstellen van de neuswielbay,incl.de montage van de(draaibare)wielsteun.Meteen valt op,hoe groot deze delen zijn.Hoewel de kit in 1:48 is,lijkt het me eerder 1:32 te zijn.

Het begin is om eerst een goed gedetailleerd bodemschot te monteren,gevolgd door twee zijkanten,waartussen het draaibare gedeelte komt te zitten.Sublieme pasvorm.Het leuke ervan is,dat je ondersteboven werkt.Na voltooiing van de volledige montage,draai je alles om,en je zit meteen op de werkvloer van de piloten(cockpit).

Maar ik heb ondertussen wel een klein minpuntje gevonden.
Het draaibare gedeelte is ook meteen een zwak punt.De delen zijn stevig en goed op dikte.Doch je kunt dit niet blokkeren.

Zou je nu het toestel later op zijn pootjes zetten,dan zal dit draaibare gedeelte wel heel zeker inklappen,met als gevolg dat de neus met een klap op zijn bek valt.Daarom denk ik(samen overleggen he)dat het verstandig is,om dit vast te zetten.En laten we eerlijk zijn,beter een niet inklapbaar neuswiel(in dit model dan)dan een model dat bij zijn eerste presentatie al meteen op zijn neus valt.

Op de foto zijn mooi aan beide kanten te zien,waar het neuswiel in komt te zitten,welke ook tevens voorop ligt.Let op de grote werkvloer.



Afbeelding

Je kijkt nu dus tegen de onderkant aan van de cockpit.Later komt deze hele module volledig in de romp verzonken te zitten.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 11 maart, 2006 11:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jun, 2005 11:10 am
Berichten: 2685
Woonplaats: Stiens
Mooi project! Flitsende kleuren. Succes beide.

Ronald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 11 maart, 2006 11:46 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik heb steeds dejavu's, raar he?
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 11 maart, 2006 17:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Mmmm hoe kan dat dan? :D .

Groetjes ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 11 maart, 2006 18:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
En zo ziet het scharnierpunt eruit van het neuswiel.Stevig,dat welmaar niet te borgen.Daarom dat ik hem beter vastzet..

Afbeelding

En zo ziet het begin eruit van de bay voor het neuswiel.Lekker groot.
Let op het mooi gedetailleerd schot met de leidingen.

Afbeelding

Niet voor te stellen,dat dit het begin is van een vrij grote kist.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 11 maart, 2006 18:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik snap dat beweegbare niet helemaal, maar was dat om het wiel intrekbaar te kunnen maken?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1507 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 151  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement