Leuk zo’n project wanneer je als technoob wordt opgezadeld met het technische gedeelte van de introductie
. Gelukkig heeft Homie al een gedeelte voor me gedaan, alhoewel er nog wel het een en ander valt te vermelden.
De Hercules C130-J werd geïntroduceerd in 1998 (en dateert derhalve alweer van de vorige eeuw) mede als doel om ook in de 21e eeuw nog een tijdje mee te komen in al het moderne “vlieggeweld”. In de C130-J is alles “digitalled controlled” dat houd in dat de “boortcomputer” vrijwel al het werk doet. Uiterlijk werden de raampjes bij de cockpit wat veranderd. De grootste verandering vond plaats aan de props. Deze gingen van 4 naar 6 bladen, mede om nog efficienter gebruik te kunnen maken van de Rolls Royce Allison AE2100 D3 (what’s in a name) motor’s van 4700 pk (kom daar maar eens om in een vrachtwagen). Verder schijnt het dat door het toepassen van 6 bladen er nog meer power wordt verkregen om op korte landingsbanen te kunnen landen en opstijgen, ook een inferieure kwaliteit van deze banen levert voor de nieuwe versie nog minder problemen op hierdoor.
Natuurlijk zat er ook weer een tegenstrijdigheid aan “onze” coastguard versie. De C130-J heeft van zichzelf geen external fuel tanks. En je raad het al, de C130-J van de Coastguard natuurlijk weer wel. Gelukkig heeft Italeri ze wel in het pakket verwerkt, dus daar wordt ons al het nodige aan scratchwerk bespaart
.
De bemanning bestaat standaard bij de Hercules uit 3 personen, 2 piloten en een Loadmaster (soort van laadmeester), bij de coastguard bestaat de standaart bezetting van een Hercules echter uit 5 personen, te weten 2 piloten, 1 loadmaster, 1 navigator, en een (1) flight engineer.
De missies die ze met de 27! Herculessen (incl 5 reserveherculessen) uitvoeren zijn verschillend binnen de coastguard. Ze worden onder andere gebruikt voor surveillance (net zoals de Awacs met een schotel op het dak) en diverse transporten.
De topsnelheid bedraagt 640 km/u, en dat is weer eens wat anders als begrenst zijn op 86 km/u, en dan nog niet harder als 5km/u kunnen rijden in verband met file.
De lengte van onze versie, die overigens zoals eerder vermeld gestationeerd zijn op Elizabeth City is 29,79 meter, oftewel de korte versie van de Hercules (de Nederlandse Luchtmacht heeft de redelijk weinig voorkomende lange versie van het oudere type Hercules) de vleugelspanwijdte bedraagt 40.41 meter. Dat alles is geschikt voor personen vervoer, een gipsvluchtje (liggend vervoer) een vrachtritje (goederenvervoer), zelf parachutisten schijnt men mee te kunnen nemen. Alhoewel het met lifters weer wat problematischer schijnt te zijn.
Een hele berg droge informatie dus, en al een week geen modelbrouwlijm meer gesnoven, dus die waas in mijn hoofd is er eindelijk uit, nu alleen die cold turkey nog
.
Mijn kit is nog steeds niet aangekomen, dinsdag maar weer eventjes terugbellen naar de modelbrouwschopgigantgiantsalerdumpoutstorewinkeltje
.
Groetjes Robert (die hoopt dat zijn kitje wel binnen is voordat Lockheed de C 130K uitbrengt)