Wall of text incoming!Medebrouwers die mijn
topic over de Kenny dumptruck in deze sectie volgen, zullen opgemerkt hebben dat ik recentelijk in het bezit ben gekomen van een resin 3D printer.
Laatste jaren is resin printen een meer en meer betaalbare hobby geworden voor de consumentenmarket. En ook ik wou wat van deze (nog vrij nieuwe) technologie meeproeven.
Dus heb ik maar eentje aangeschaft, het zijnde een Elegoo Mars 3 Pro. Ook inclusief het bijhorende Washing & Curing apparaat.
Heel tevreden van! Gebruiksvriendelijk, en levert absoluut fantastisch mooie prints! Mits wat voorbereidingswerk en aftercare nattuurlijk
Heb al wat liggen klooien met verschillende 3d modelletjes die ik van internet haalde, en ook voor de modelbouwhobby al enkele dingetjes kunnen printen.
Een groter project is tot zover nog weggebleven..
Ik zeg tot zover, want bij deze heb ik een leuk project klaarstaan!
Even een intro:Ik heb jaren lang de games Euro Truck Simulator 2 en American Truck Simulator heel frequent gespeeld, en heb er ruim 2000 uur op (enkel Steam uren, echte uren zal wel 2500 zijn),
De games zijn voor een groot deel 'open source' en de ontwikkelaars laten modden in hun games toe. Meer zelfs, ze omarmen de modding comunity!
Dus is deze comunity ook best groot, en voor bijna alles is er ondertussen wel een soort modificatie gemaakt door een van de zovele fantastische modders!
Het gaat onder andere om volledig nieuwe accurate vrachtwagens, tot opleggers, tot cabinetoys, tot asseccoires, tot zelfs custom sounds! Noem het maar op.
En zo ben ik geleidelijk aan ook in die modding comunity beland..
Het begon vrij simpel, in een text editor enkele values aanpassen, of bepaalde commands toevoegen, beetje Quality of Life updates zeg maar.
Daarna ook meer en meer echt ingame assets uit de files gaan halen, en Blender gaan beginnen gebruiken om aanpassingen te maken aan bestaande modificaties of ingame assets.
Maar de nodige kennis van een 3d model te scratchen, had ik nog niet..
Op een gegeven moment toch maar besloten enkele middagen te spenderen aan het leren van wat basis Blender en 3d modeling. (Ja, ook ik ben gestart met de bekende Donut tutorial van BlenderGuru op het Youtube platform)
https://www.youtube.com/@blenderguruNou moest ik met de basis kennis nog een leuk en makkelijk model vinden om te gaan oefenen, dus ging ik zoeken!
Ik wou iets truck related maken voor in ETS2, en men oog viel uiteindelijk op 2 opleggers, ofja, anderhalve oplegger eigenlijk
Ofwel ging ik aan de slag met een Nooteboom ODU oplegger, of de Jeepdolly..
Kvond de ODU nog wat te moeilijk qua topology, en de jeepdolly is maar wat stalen balken aan elkaar, dus vrij snel de keuze gemaakt.
Een heel mooie 'blueprint' gevonden van een enkel assertje op internet om in Blender te importeren en van te modelen.
Ook tonnen referentie materiaal afgehaald, en onderweg nog iemand tegengekomen die een JPD heeft gescratched met styreen op 1/24 schaal.
BlenderNou moet ik zeggen, mensen die iets of wat gekend zijn met Blender zullen weten dat het programma enorm omslachtig kan zijn soms, en ik heb vaak terug moeten kijken of moeten opzoeken hoe ik bepaalde dingetjes moest doen, waardoor ik tot wel 5 keer heulemaal opnieuw ben begonnen en tussendoor tig keer aanpassingen heb gemaakt tot ik iet wat tevreden was.
Ik was voor 70% klaar wat het modelen betreft, en was al bezig met alle onderdelen te smooth shaden, en klaarmaken voor uv mapping en texturing.
Maar ik ben toen beginnen focussen op andere dingen, en dat projectje is wat links gaan liggen.. Toen ik enkele maanden later terugkwam, was veel van mijn kennis van Blender reeds vergaan, en ik werd gefrustreerd van weer opnieuw alles te gaan opzoeken hoe ik iets moest gedaan krijgen..
Blender is iets wat je echt moet onderhouden en vaak gaan oefenen, want voor je het weet, ben je heel veel kwijt en zit je weer uren op internet te zoeken..
Dus besloten de JPD 'on hold' te zetten voor betere tijden.
En betere tijden zijn aangebroken met de aanschaf van de resin printer.
Het is dus de bedoeling om het model grotendeels en zoveel mogelijk te printen, en waar nodig gebruik maken van styreen.
Genoeg geklets nu, hier wat snapshots van Blender en hoe het abandoned project er nu uitziet:
Bij de 'middenplaat' hier afgebeeld meen ik me inderdaad nog te herinneren dat daar de meeste frustraties in zat, ik kreeg dat ding niet deftig gemodeled!
Dat zal ook wel de reden zijn dat deze meshes beetje weggestoken zaten ver van het center en de rest van het model
Het vijfde wiel heb ik uit de game files zelf gejanked omdat deze wel wat moeilijker is te modelen van scratch.
Dit is wat ik achterliet enkele jaren geleden.
Voor een game is dit model ver van goed genoeg en dient er nog zoveel aan te gebeuren, maar voor te kunnen printen hebben we eigenlijk enkel maar het model zelf nodig.
Hier nog een nest foto's om wat te compenseren voor de enorme tekst die ik jullie gaf
Zoals jullie zien, meeste meshes zijn behandeld met de smooth shade al, vandaar dat het er ook zo crisp uitziet.
Het vijfde wiel en de spatborden zijn uit de game files gehaald, die moet ik zelf nog modelen.
Het meeste is wel aanwezig denk ik om een geslaagd model te kunnen printen! en aangezien nog niks samenhangt in blender en alle onderdelen apart het geheel vormen, kan ik deze makkelijk voorbereiden om te printen met resin!
Ik ben reeds al aan de slag gegaan met een test print, maar heb nu wel even genoeg van dit typen en verslag maken..
Binnenkort kunnen jullie een 1e testprint van de chassibalken verwachten!
Kevin