Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fendt Dieselross
BerichtGeplaatst: zo 26 feb, 2023 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Naast vrachtwagens vind ik tractoren ook wel interessant. Nu zijn er in schaal 1:24/1:25 niet zo heel veel van te vinden maar ik heb zo ondertussen toch al zo'n vijf tractoren gebouwd.

Naast een Massey Ferguson 2680 (nog niet helemaal af) en een Massey Ferguson TE20 van Heller, heb ik ook 'n Porsche 108 en Deutz D30 van Revell.
En toen de Fendt Dieselross van Revell uitkwam wilde ik die ook hebben. Ik had wat modelbouwspul nodig en had nog een caedaubon liggen. Kon ik mooi die tractor meebestellen..

Vrij snel al begonnen met de bouw. Hier en daar week ik af van de bouwtekening want het is toch een 'druk' tractortje met allemaal die hendels en om te voorkomen dat het met het spuitwerk een zooitje zou worden moest ik effe goed nadenken wat ik wel en wat ik niet als één geheel wilde spuiten.
Uiteindelijk had ik best wel wat losse onderdelen te spuiten maar dat was niet zo erg.

Alles in de hechtprimer en grondlak. Daarna een laag zilvergrijs:
photo 576297

Zoals gezegd, best veel losse onderdelen:
photo 576298

Maar tot zover goed gelukt:
photo 576299

Qua temperatuur was het net niet meer helemaal ideaal en daardoor lukte het rood niet naar mijn zin, het was hier en daar wat flets/dof:
photo 576300

Daarom alles wat groen moest worden niet meer gespoten en dat gelaten voor wat het was. De overige onderdelen in hun desbetreffende kleur(en) lukte nog wel prima:
photo 576301

Tot zover.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fendt Dieselross
BerichtGeplaatst: zo 26 feb, 2023 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi Jeroen!

Ziet er puik uit!
Goed begin is het halve werk, en dat is aan jou wel besteed!!

Ga zo door!!
Kijk ik zo nu en dan even mee..... :wink:

Succes!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fendt Dieselross
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2023 13:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Leuk, de Fendt!
Ik ben er ook mee aan het stoeien en heb eigenlijk dezelfde ervaring als jij.
Heel veel priegel stangen en hevels die het spuiten er niet makkelijker op maken.
Het pas allemaal wel goed en zit ook goed stevig in elkaar, zeker met een drupje lijm ertussen.
De Heller Ferguson vond ik veel bewerkelijker om te bouwen omdat er nogal wat zeer fijne onderdelen tegen elkaar geplaatst moesten worden zonder een heel duidelijke passing.
Wel makkelijker te spuiten vanwege meer ruimte rondom.
De Heller Massey Ferguson 2680 en zijn Landini zusje zijn heel bassale kits met heel veel ruimte voor verbetering, wat ik met de Landini ook zeker ga doen.
De Revell Deutz is een stuk lastiger te bouwen als de Porsche en Fendt, past niet zo lekker en is ook niet zo netjes qua gietwerk.
En, wat ik nog veel vervelender vond, de sierstrippen die over de motorkap komen hebben de gietboom aanhechtingen midden op de onderdelen zitten, recht in het zicht...
Ook een leuk klusje om dat weer netjes en in kleur te krijgen.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fendt Dieselross
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2023 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Hallo Antonio,

deze tractortjes zijn leuke tussendoortjes voor mij. Die ik dan weer tussen de andere tussendoortjes door in elkaar weet te zetten.
Als het in een mooi weer periode valt is zo'n modelletje best snel in elkaar te zetten. Maar ik kijk eerst altijd of alles wel goed past en of alles netjes afgewerkt is. Daarna pas de kleur erop.

Zoals gemeld waren de weersomstandigheden niet helemaal goed maar een paar weekjes later kon ik tijdens een weekje vrij toch de rest van de onderdelen spuiten. Ik had de rode onderdelen nogmaals rood gespoten maar dat werd er niet beter op. Zelfs slechter..
Toen toch maar met blanke lak aan de slag en zo had ik een dag later perfect glanzende velgen en overige onderdelen!
Dan ook maar het groen gespoten. Bijna in één keer goed op wat stofjes op een spatscherm na en een dieseltank die op de grond viel en net gespoten was..
Dus inpakken en wachten totdat de lak droog is. Alles opgeschoond en een dagje later alles nogmaals groen gespoten. En toen was het wél goed.

Hier dus de groene onderdelen:
photo 576302

Samen met de rode (nu glanzende) onderdelen:
photo 576303

Kijk maar:
photo 576305

En dan kun je in elkaar gaan zetten:
photo 576304

Dit hoeft er nog maar te gebeuren:
photo 576306

O ja, en dit nog..:
photo 576308

Wat decals geplaatst, Micro sol is toch wel nodig:
photo 576307

Ook de gele strepen moesten wat gesold worden. De grille heb ik niet gespoten omdat ik die goed genoeg vond en bang was om het eindresultaat zelfs te verslechteren:
photo 576309

De, uiteindelijk weer, nette dieseltank:
photo 576310

De accu:
photo 576311

Het dashboard:
photo 576312

Nu wat beter te zien:
photo 576313

De zitting is mat afgelakt:
photo 576314

De koplampen erin geplaatst:
photo 576315

Stiekum meer werk dan je denkt om tot zover te komen:
photo 576316

Het duurde even voordat ik doorhad hoe het maaigedeelte nu eigenlijk werkt maar daarna wist ik waarom de balk in het midden een soort geel/bruin moest zijn, die is van hout als ik het goed begrepen heb:
photo 576317

Op een dieplader staand lijkt het niet zo veel tractor meer:
photo 576318

Tot zover.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement