Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 7:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2023 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
@Rolf; nee, het wordt een D8K, de opvolger van de D8H die ik eerder heb gemaakt.
Qua maatvoering vrijwel gelijk aan elkaar.
Terecht dat je opmerkt dat de D9 echt wel een maatje groter is.


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Laatst bijgewerkt door Whitesnake op vr 17 feb, 2023 23:10 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 feb, 2023 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Whitesnake schreef:
@Rolf; nee, het wordt een D8K, de opvolger van de D8H die ik eerder heb gemaakt.
Qua maatvoering vrijwel gelijk aan elkaar.
Terecht dat je opmerkt dat de D9 echt wel een maatje groter is.


M.vr.ge.
Jan


Ah, oké.

Heb je nog info nodig, dan zijn werkplaatshandboeken van het amerikaanse leger altijd wel handig, die gebruik ik vaak bij het bouwen. Van de D8K zijn dat de volgende TM nummers (Technical Manual):
TM-5-2410-234-20P
TM-5-2410-234-14
TM-5-2410-234-34P

Als je deze als zoekterm in geeft in google kun je ze wel vinden. Anders stuur me maar een PM, ik heb ze als PDF.

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 feb, 2023 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Citaat:
Ah, oké.

Heb je nog info nodig, dan zijn werkplaatshandboeken van het amerikaanse leger altijd wel handig, die gebruik ik vaak bij het bouwen. Van de D8K zijn dat de volgende TM nummers (Technical Manual):
TM-5-2410-234-20P
TM-5-2410-234-14
TM-5-2410-234-34P

Als je deze als zoekterm in geeft in google kun je ze wel vinden. Anders stuur me maar een PM, ik heb ze als PDF.


Haa, da's altijd handig om (achter de hand) te hebben!!
Dank je wel Rolf!!
Ik heb al even rond-geneusd en al wat interessante info gezien!

Stay tuned!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 feb, 2023 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Voor mij één van de hoogtepunten is het bouwen van de cabine.
Waarom? Tja, euhm........ik denk dat de cabine de machine voor mijn gevoel "af" maakt en hem in een tijdsperspectief plaatst.
We beginnen met het maken van een kartonnen proef-exemplaar, om daarmee het gevoel te krijgen of de maten kloppen.
Aan de kartonnen versie kun je heel makkelijk nog wat wijzigen, terwijl een plastic versie meer werkzaamheden vereist.
Onderstaand het proces in stappen:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kartonnen versie geplaatst, vooral om het beeld te kunnen beoordelen.

Na het kartonnen ontwerp, wat ook dient als basis voor de maten van de volgende versie, maak ik een cabine van geschuimd PVC, zoals dat heet.
Eigenlijk een dun laagje PVC-schuim met aan weerszijden een laagje papier. Het materiaal wat door architecten wordt gebruikt voor maquette-bouw, en wat heel makkelijk bewerkbaar is.
Voor mijn D8H heb ik daarvan de cabine gemaakt, en dat is me redelijk goed bevallen.
R-e-d-e-l-i-j-k zeg ik hier, omdat er toch wat aandachtspuntjes bleken: zo heb ik de uitsparing van de portieren veel te klein aangehouden, waardoor deze niet meer gesloten kunnen worden, terwijl dat wel mijn bedoeling was.............

Ik overweeg voor de D8K een andere methode toe te passen, namelijk een dubbele wand: binnenzijde van geschuimd PVC en de buitenkant van kunststof plaatwerk van 0,75mm o.i.d.
Het voordeel daarvan, zo schat ik in, is dat ik scharniertjes ertussen kan gaan plaatsen. Althans, dat is de hoop........
Onderstaand de bouw van de tweede cabine, die mogelijk de definitieve versie gaat worden:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om de goede rondingen te verkrijgen in de ramen heb ik zelf een speciaal boortje gemaakt (links-boven op de foto).
Een metalen kokertje met een hele scherpe rand onderin, gemonteerd op een klein staafje met M4 schroefdraad.
Enige nadeel hiervan is dat je na twee geboorde gaatjes eerst de boor-resten eruit moet halen voordat je verder kunt.
Die boor-resten haal ik eruit met de punt van een schroefje en dat gaat stuk voor stuk, en kost dus tijd.......
Daarna met de scalpel de raampjes eruit snijden, en zo kom je beetje bij beetje tot het gewenste resultaat.


Afbeelding

Afbeelding

Een oud spreekwoord zegt: "Met passen en meten, gaat de meeste tijd versleten", en dat klopt in mijn geval. :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De volgende stap wordt de wanden van kunststof plaat maken.
Ik keek al snel op de website van m'n favoriete leverancier, maar bedacht me op tijd: ik heb ergens nog wel wat liggen.......
Dat bleek een styreen plaat te wezen en dus erg geschikt!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Wordt vervolgd!
Fijn weekend!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2023 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Aan de rechterzijde van de cabine vinden we de hydrauliektank, met daarin de hydrauliek-olie.
Dit is iets wat "scratch" gemaakt dient te worden, of je moet het (in een setje) tegen tórenhoge verzendkosten uit Canada laten komen......

Afbeelding

Is wel heel mooi natuurlijk, maar de Sport hier is tóch; zelf maken!!

En dús togen we aan de slag, en wel met geschuimd papier, wat ik wel meer gebruik.
Het eerste ontwerp is op zich geslaagd, en ziet er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding


Rondingen gemaakt op de bovenfrees!
Omdat er een soort scheidingswand tussen beide delen zit moet ook dat gemaakt worden, en dat heb ik gedaan met een oud pasje ergens van (ik geloof mijn ziektekostenverzekering....). Die heb ik ertussen gemaakt en iets groter dan de buitenmaat van de beide helften.
Hierin een hele rij kleine gaatjes geboord (0,6mm) en kleine stukjes 0,5mm. styreen rond profiel.
Dat ziet er dan zo uit:


Afbeelding

Afbeelding


Op de machine geplaatst ziet dat er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding



En tóch...........................
Het blijft knagen....................
De rondingen zijn te groot, en de tank is te klein......
Foto's van 1:1-modellen bekijkend kan ik toch niet anders concluderen dan dat het het NIET is..........:

Afbeelding


En dús ga ik toch nog weer opnieuw beginnen hiermee!


Wordt dus vervolgd!




M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 feb, 2023 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Zo, weer een vruchtbaar modelbouw-weekendje achter de rug.
Het gaat nu echt vlug, en ondanks dat er echt nog wel heel veel moet gebeuren, heb ik stevig de smaak te pakken.
Allerlei mooie details bouwen, en het gaat voorspoedig, al zeg ik het zelf.

Zoals gezegd, de hydrauliektank was me tóch niet naar de zin en dus toch weer een nieuwe gebouwd.
Min of meer hetzelfde principe toegepast: meerde lagen geschuimd papier op elkaar, en ertussen een stukje plastic van een oud lidmaatschapskaartje ergens van.
Daarin 0,6mm. gaatjes gemaakt en hele dunne pennetjes op (min of meer dezelfde) lengte gemaakt.
Het resultaat ziet er dan vervolgens zo uit:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daar ben ik meer tevreden over!!

-=-=-

De cabine-bouw is, zoals ik al eerder aangaf, een soort hoogtepunt voor me.
Zal wel een soort afwijking zijn, maar toch.
Eerder vond ik op Pinterest een bouwer die van dezelfde bouwdoos een D9G heeft gemaakt, werkelijk een juwééltje!!
Verblúffend, wat die man heeft gemaakt, en met héél weinig info!!!
Ik heb dus, via Pinterest, contact met hem gezocht, en daar het één en ander aan info van gehad.
Zo kwam ik aan de belangrijkste maten, en daarmee kon ik aan de slag.

Inmiddels, heel wat uurtjes verder, zijn de grote lijnen klaar, maar heb ik voor- en achterzijde daarvan wel opnieuw moeten maken........
Op basis van de tip van Rolf, waarvoor wederom heel erg bedankt, heb ik via een website het werkplaatshandboek van de D8K kunnen downloaden, en daarbij bleek op één van de tekeningen dat de cabine tóch naar boven toe wat smaller werd.......
Enfin, wetende dat ik spijt zou gaan krijgen als ik dat niet óók zou gaan uitvoeren, toch van voor- en achterzijde nieuwe exemplaren gemaakt, nu lichtelijk taps toelopend.
Afgelopen weekend, het laatste van februari 2023, de hand gelegd aan de verdere detaillering en inrichting van de cabine.
Verstevingingsbalken en -platen gemaakt, de achterwand en het onderste gedeelte daarvan gemaakt, en nu aangekomen op het punt waarop straks de zitting kan worden gemonteerd. Wel moet nog aan links de schakelconsole gemaakt en geplaatst worden, en aan rechts de bedieningshendels voor dozerblad en ripper, maar de grote lijnen staan er, en ik ben zeer tevreden!
Veelal het geschuimde papier ook weer hier gebruikt, want dat is een prácht-materiaal om mee te werken!

Foto's van de huidige stand van zaken, en de weg daar naar toe:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechts op de brandstoftank zit één of ander aftap-ventiel, of iets dergelijks.......
Dat toch ook maar even nagemaakt.


Alvorens de cabine samen te stellen, eerst op alle vier zijden de raamrubbers nagemaakt.
Dit met halfrond polystyreen profieltjes, die vooreerst maar moeilijk in de nette bochten wilden vormen.
Dus weer even met mijn Pinterest-connectie gechat, en die gaf als tip de warmte van een soldeerbout te gebruiken.
Op een kleine afstand de soldeerbout houden, waarna het profiel makkelijker in de gewenste vorm te krijgen is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tien raampjes in totaal, maar goed: wie "A" zegt, moet "B" zeggen, nietwaar!?
En het resultaat is ernaar: ook dit is weer geslaagd!


Daarna de samenbouw van de cabine:

Afbeelding

Afbeelding

En ook nu weer: tientallen keren passen-en-meten!!


Gisteren en vandaag aan de cabine-inrichting gewerkt: ook hier weer veelal scratch, en véél passen en meten!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar oei, wat gaat het mooi (worden!)..........


Wordt vervolgd!




M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 feb, 2023 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik had gehoopt dat iemand anders ook (eens) 'n opmerking zou willen plaatsen maar helaas..

Maar als ik het goed begrijp heb je nu drie keer een cabine gemaakt?
Eén uit schuimpapier en daarna eentje uit styreen?
En nu dan de derde variant? Die overigens wel heel goed gelukt is. Ook de raamrubbers zitten er netjes ingebouwd bij.
Mooi ook de kleine scharniertjes zodat straks de deuren open kunnen.

Ook de dieseltank is nu duidelijk beter van vorm. Een goede zet om die opnieuw te doen.
Wat IK dan wel wat jammer vind is dat er bij jouw tank eigenlijk veel te veel boutjes rondom zitten. Tel ze maar eens na. Op de echte zitten er in de hoogte twaalf en bij jouw twintig. Dat doet mij veel te druk aan eerlijk gezegd..
Aangezien je de rest perfect wil hebben moest ik het toch even melden.
Wat je er mee doet is natuurlijk helemaal aan jou.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2023 18:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hey Jeroen, en andere mee-lezers,

Tja, bulldozers zullen waarschijnlijk niet heel veel worden gebouwd, vrees ik, en dus zullen d'r waarschijnlijk niet veel mee-lezers zijn.
Militair-materieel, om een voor mij volstrékt onduidelijke reden, kent ogenschijnlijk meer "liefhebbers", hoewel ik mij hélemaal niks kan voorstellen bij "liefde voor materieel waarmee je andere mensen het leven beneemt"...............................maar dat ligt zonder twijfel aan mij.

Even op je opmerkingen terugkomend: Ik heb net geen vier cabines gebouwd!
De eerste was van karton (oude verpakking van krokante muesli), puur voor de vorm en verhoudingen, de tweede van geschuimd papier, en de derde van polystyreen.
Evenwel deed ik de ontdekking van de tapse toelopendhied en moest dus voor de laatste variant nieuwe voor- en achterzijde maken.

Qua brandstoftank: ik denk dat je brandstoftank en hydrauliek-olie-tank hier in je benamingen wellicht per ongeluk verwisselt.
Hetgeen ik scratch heb gebouwd is de hydrauliek-olie-tank, en ik heb daar best behoorlijk studie van gemaakt om na te gaan hoe dat eruit ziet.
Ik denk dat deze worden geperst op een zware pers en uit één plaat staal, vergelijkbaar met gootstenen.
Vervolgens worden die op elkaar geplaatst en met tussenliggende pakkingen an elkaar vast-gebout.
Je hebt wellicht een punt dat ik ermee ben "uitgeschoten", maar op het geheel valt dat straks zonder meer weg.

Een paar (deels: ingezoomde) afbeeldingen ter illustratie daarbij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding


Maar goed: je hebt inderdaad een punt!

Wordt vervolgd!
Stay tuned!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2023 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik bedoelde inderdaad de hydrauliektank..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2023 9:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Tja, als je eenmaal die werkplaatshandboeken erbij hebt dan is het einde zoek omdat je inzicht hebt in alle details :brouw: :lol:

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement