Hi all,
Nu de bouw van de cabine grotendeels is voltooid (er zijn nog een paar kleine "aandachtspuntjes"), begin ik met de onderwagen, ofwel het rupsonderstel.
Bij de bouw van de D8H heb ik mij reeds georiënteerd op andere, bredere rupsen, en dat leek toen behoorlijk eenvoudig te gaan.
Nu bij de bouw van de D8K zal dat werkelijkheid moeten gaan worden.
De D8H is uitgerust met de rupsen die in de bouwdoos zitten, maar die lijken niet heel erg goed op de rupsen die op het werkelijke model zitten.
Werk-aan-de-winkel dus!
Voor deze bulldozer kocht ik eerder al losse rupsen van het merk Bruder.
Een Duitse fabrikant van (meest) 1:16 speelgoedmodellen, geschikt voor binnen- en buitengebruik, en steeds natuurgetrouwer!
De in de rupsen ingebouwde loopketting is hier al heel anders van vorm en de looprollen, het kettingwiel en het loopwiel moeten hierop dus worden aangepast.
De ruimte waarin e.e.a. zal moeten draaien is veel breder en de ketingwielen passen er zelfs met z'n beiden tegelijk in!?
Planmatige aanpak is wat ik hier doe: eerst nieuwe kettingwielen fabriceren, daarna de looprollen aanpassen, en als laatste de loopwielen.
Gelukkig heb ik veel diverse materialen in huiis en in combinatie met veel creativiteit is daar zeker wat van te maken!!
Onderstaand weer wat beelden met de bijpassende beschrijving(en):
Om enigszins (liefst: zo goed mogelijk!) uit te komen met de tand-afstand van de nieuw te maken kettingwielen, boor ik uit 8mm dik geschuimd pvc eerst de tanden uit, en gebruik als referentie het bestaande kettingwiel. Uiteraard nadat ik eerst heb gecontroleerd of de tandafstand correspondeert met de nieuwe rupsketting, en gelukkig doet het dat!
Het boren van de gaten van de tand-afstand.
☝Het gele, originele kettingwiel is m'n referentie, en zit daarom vastgeschroefd op het materiaal van onderaf met een M6 boutje, waarvoor ik M6 schroefdraad in het kettingwiel heb getapt.
Na het boren van alle kleine gaatjes is de volgende stap het uitboren/-zagen met de grote gatenboor, en dat gaat mooi!
Ik kom nagenoeg precies uit op de juiste tand-hoogte!
Omdat het van zichzelf redelijk zacht materiaal is, laat ik de zijkanten, dus tussen de tanden, vollopen met secondenlijm.
Na het uitharden daarvan lichtjes vijlen en schuren om het netjes strak te krijgen.
En met het eindresultaat ben ik zéker tevreden!!
☝De looprollen, zo'n tien stuks in totaal, hebben een té geringe diameter voor deze rupsketting, en moeten dus groter worden gemaakt.
Daarvoor zoek ik in mijn "grote archief" (schuur/garage) naar een passend materiaal waarvan ik busjes kan maken.
Gewenste diameter is wel te vinden, en de juiste breedte is de tussenmaat van de rupsketting.
Na enig zoeken vind ik een aantal kunststof buisjes in meerdere kleuren die ik ooit ergens in een bouw-afval-container aantrof.
Daar sneup ik gráág eens in rond, want daarin is vaak héél veel te vinden (schroeven hoef ik vrijwel nooit te kopen!)!!
Waar deze buisjes oorspronkelijk voor hebben moeten dienen? Ik denk iets met bedrading of bekabeling o.i.d. maar de rest-stukjes gooien ze natuurlijk weg!
Met een buizen-knip-schaar zijn ze súperstrak uit het buisje te knippen, en dan krijg je zoiets:
Gelukkig moet je de originele looprollen zelf nog samenstellen! Daarmee krijg ik nu de kans om ze van het opvulbusje te voorzien!
Passen en meten, en passen en meten!!
☝De asjes van de looprollen passen eigenlijk véél te ruim in de uitsparingen van de behuizing, en daarop maak ik kleine stukjes krimpkous om dat mee op te vullen.
Later zal blijken dat dat niet helemaal je-van-het is............ze vallen er te gemakkelijk weer vanaf!?
De achterste looprol, die vlak tegen het kettingwiel aan zit
☝, moet echter in de andere richting worden aangepast!
Daarop zitten randjes die er juist áf moeten, en aangezien ik niet de beschikking heb over een draaibank, moet je iets anders verzinnen.
Dús in de kolomboormachine ingespannen, en dat gaat vrij redelijk (ik sta niet te juichen, maar je moet wat.....).
Het LIJKT daarmee alsof de diameter van het kettingwiel te groot is geworden, maar dat is niet het geval: die is gelijk gebleven.
De materiaaldikte zorgt hier voor de noodzaak voor de aanpassing!
De twee loopwielen (gelukkig maar één aan elke kant!) blijken nu ook niet meer te passen.
Ook daar moet dus iets op worden verzonnen............
Allereerst de bestaande randjes weghalen, wat ik ook weer doe in de kolomboormachine:
Dan moet er een nieuwe, bredere rand op komen die in de tussenruimte van de rupsketting valt.
Ook hiervoor gebruik ik het geschuimde pvc, wat erg makkelijk is om te bewerken.
Ik maak strookjes van de juiste breedte (zo'n 8,5mm) en zaag die tóch maar om de 2mm in om ze mooier rond te kunnen buigen.
Dan op het loopwiel gelijmd met secondenlijm, en het begint er al op te lijken!
Straks, als alles definitief in de juiste kleur staat, zie je van al die verschillende materialen niks meer!
De aanpassing aan het loopwiel
☝Ook hier weer: passen en meten, passen en meten en passen en meten
☝En daar gaan we: de assemblage gaat van start!
Maar nu heb ik een heel nieuw probleem: één van de loopwielen is zoekgeraakt...........................
Dat overkomt me nou nóóit hè.................
Wordt vervolgd!
M.vr.gr.
Jan