Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 14:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2023 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Whitesnake schreef:
Tja, bulldozers zullen waarschijnlijk niet heel veel worden gebouwd, vrees ik, en dus zullen d'r waarschijnlijk niet veel mee-lezers zijn.
Militair-materieel, om een voor mij volstrékt onduidelijke reden, kent ogenschijnlijk meer "liefhebbers", hoewel ik mij hélemaal niks kan voorstellen bij "liefde voor materieel waarmee je andere mensen het leven beneemt"...............................maar dat ligt zonder twijfel aan mij.


Gelukkig, ben jij niet de enige met deze "gedachtenkronkel", ik denk er net zo over :lol:

Hoewel ik niet vaak reageer (heb er vaak weinig tot niks aan toe te voegen of zie het te laat :wink: ), volg ik jouw bouwwerken wel met veel interesse.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 maart, 2023 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Dank je Antonio!
"Twee zielen, één gedachte" heet een oud spreekwoord, en dat gaat kennelijk nog steeds op! :wink:


Afgelopen dagen niet heel veel tijd gehad om wat te modelbouwen, maar toch wel wat gedaan.
In een "grabbeldoos", ooit gekregen van een collega, vond ik een stoeltje wat me perfect uitkomt om in de cabine te gaan plaatsen!
Ik overweeg nog om 'm in het flocking-powder te gaan zetten, maar wil daar eerst op vergelijkbaar materiaal eens een testje mee doen.
Puur om 'ns te bekijken hoe dat wordt......

Afbeelding


Het verder af-maken van het interieur van de cabine is de volgende zet: eerst alle delen maken om alles dicht te krijgen, en daar zijn de 1:1-foto's onontbeerlijk bij!

Afbeelding

Dat begint er al aardig op te lijken!!!


Onder het dak van de cabine zit natuurlijk een plafond, ook wel het "hemeltje" genaamd, waarin de bedieningsknoppen van verwarming en airco zitten.
En uiteraard horen daar uitstroom-openingen in.
Laatstgenoemde twee zaken ben ik afgelopen dagen eens mee aan het stoeien geweest, waarvan onderstaand de beelden:

Afbeelding

Beide "hemeltjes" in wording
Behóórlijk veel snijden en pas- en meetwerk!!


Afbeelding

Afbeelding

Een klein stukje metalen gaaswerk, ooit op straat gevonden ( :wink: ) eens proberen voor het rasterwerk in de uitstroomopeningen.
Hmmmmmmmm,...................het komt in de buurt..................maar tóch...................het is te grof!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus eerst alle openingen dieper gemaakt, en daarmee voldoende ruimte gemaakt om er met een ander materiaal wat voor te maken.
Op die grote Aziatische webshop ooit eens dit gaaswerk aangeschaft, misschien geschikt voor het maken van een grille, maar komt nu heel goed van pas voor dit doeleinde!!
Let wel: het oogt nu nog wat vreemd omdat alles nog in de kleur gemaakt moet worden.
Pas als laatste zal dit gaas geplaatst worden, en zal dan ook zijn glans behouden!!


Wordt vervolgd!!




M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 maart, 2023 18:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Zo kort voordat de Europe Modelshow a.s. zaterdag 18 maart 2023 zal plaatsvinden, waar ik als deelnemer aanwezig zal zijn, probeer ik tussen de bedrijven door nog zoveel mogelijk te doen.
Één van de zaken die een aangepaste aanpak vereist is de uitlaat: deze is bij de D8K duidelijk anders dan bij de D8H.
Van mijn dochter mocht ik een stukje Polymeer-klei hebben, welke ik in de juiste vorm heb gekneed en vervolgens gebakken in de oven, waardoor het materiaal (redelijk) hard wordt, en daarmee bewerkbaar. Daarvan dus de uitlaatdemper gemaakt.
In de motorkap een extra gat geboord waar de uitlaatsteun doorheen zal gaan, en daaronder, op het spruitstuk van de koeling, een steuntje gemaakt waar 'ie op zal komen. Dit weer na het raadplegen van detailfoto's van de 1:1-modellen.
Het lastigste aan het proces is het maken van de achterste buis, die van het uitlaatspruitstuk af komt, en naar de uitlaatdemper gaat.
Hiervoor heb ik electriciteitsdraad gebruikt, maar eigenlijk is dat aan de dunne kant........

Onderstaand weer foto's van e.e.a.:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het paarse materiaal op de afbeelding is de polymeer-klei.
Dit wordt in een later stadium zwart geverfd.

-=-=-

Ook de rempedalen dienen bij de D8K anders te worden gemonteerd, namelijk hangend, terwijl ze bij de D8H staand worden gemonteerd.
Dit wordt niet alleen veroorzaakt door de aanwezigheid van de cabine, want ook in de cabine-loze versie hangen beide rempedalen onder het dashboard.
Ze moeten dus lichtelijk worden aangepast, en dat ziet er dan zo uit:

Afbeelding

Als begin, uiteraard, want ze krijgen nog meer aanpassingen.


-=-=-

De bedieningsunit van de Powershift (3 vooruit- en 3 achteruit-versnellingen) bevindt zich links van de bestuurder / machinist.
Ook hier zijn verschillen aanwezig tussen de D8H en de D8K, en daarop moet dus ook wat worden aangepast.
Hiervan de volgende afbeeldingen:

Afbeelding

Afbeelding

De lucifer even om de grootte mee aan te geven........


Afbeelding

En dan in de cabine geplaatst.
Op de uiteinden van de hendeljes plaats ik later hele dune zwarte slangetjes, de werkelijke handvaten symboliserend.

-=-=-

Een item wat zéker aandacht verdient, in het fabricage-proces welteverstaan, is het cabine-dak.
Hiervoor heb ik aluminium plaatjes op maat aangeschaft, en dat is lekker makkelijk!
Een goeie buurman beschikt over een zgn. zet-bankje, waar we bijna de hele zaterdagochtend samen mee bezig zijn geweest om de randen van het dakje netjes en op de juiste maat mee om te buigen.
Het resultaat leek in eerste instantie best goed, maar toch heb ik later zelf weer wat anders gemaakt, want ik vond de buigingen té rond geworden. Die wilde ik strakker!
En dan is dit het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er al veelbelovend uit!!


Zo, veel verder dan dit zal ik voorafgaand aan de Modelshow niet gaan komen denk ik.
Wel staat als een paal boven water dat 'ie mee gaat, en een prominente plaats zal innemen op mijn showtafel!

Wellicht tot ziens a.s. zaterdag in Ede!

Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 maart, 2023 20:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Mooie vorderingen! Is een dik stuk sprue/gietraam niet beter en makkelijker te plooien en te bevestigen dan de electriciteitsdraad?

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 maart, 2023 15:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Hij wordt steeds mooier, het dakje is zeer strak zo!

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 maart, 2023 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

@Danny: ja, heb ik eerlijk gezegd ook al gedacht.
Heb d'r zelfs al een stukje sprue bij gezocht.
Ga binnenkort even wat proberen, maar dank voor je tip!

@Rolf Mulder: dank je voor het compliment!


Gisteren in Ede geweest als deelnemer, was een súper-beurs, maar wel erg druk!
Na een dag Beurs heb ik wel een dag "bijkomen" nodig, en gelukkig kon dat vandaag.

De D8K was ook mee en had ik op de tafel op een draaiende spiegel-display, en dat oogt zeer fraai:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wordt vervolgd!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 maart, 2023 18:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Zo, op m'n vrije vrijdag tóch nog even tijd gevonden om wat te doen!

Aan de achterkant van de cabine zit een dubbele arm naar beneden, hieronder weer twee steunen op de achterste plaat, en deze worden in de werkelijkheid gebruikt om de mogelijkheid te scheppen de cabine in zijn geheel achterover te kantelen. Dit om reparatiewerkzaamheden uit te voeren aan de transmissie en dergelijke, zaken die zich ónder de cabine bevinden, en anders moeilijk toegankelijk zijn.
Voor wat betreft de omgekeerde U-vorm; daar heb ik in totaal drie keer een exemplaar voor gemaakt.
Dat van het geschuimde pvc wat gelukkig makkelijk te bewerken is.
Ook de scharniersteunen heb ik gemaakt die op de plaat gemonteerd zitten, alsmede de scharnierbussen onderaan de omgekeerde U-vorm.
Dat bleek nog een behoorlijk karweitje te zijn, d'r ging veel meer tijd in zitten dan ik had verwacht.

Onderstaand wat afbeeldingen van het proces:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste versie van de omgekeerde U-vorm , echter hadden de "benen" naar onderen wat uit elkaar moeten lopen.........



Afbeelding

Afbeelding

De derde versie, hier al voorzien van de scharnierbussen .
Dit komt het meest in de buurt van hoe het moet zijn.
De witte buis ertussen is voor de uitlijning en wordt later, wanneer de lijm gedroogd is, weer verwijderd.
Hetzelfde geldt voor de inbusbouten, die zullen worden vervangen door pennen-op-schaal.


Nu moet eerst de (seconden-)lijm maar eens goed drogen alvorens ik verder ga, want het is een kwetsbaar geheel!!


Morgen is er weer een dag!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 maart, 2023 23:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Zoals ik al zei: morgen is er weer een dag!
En gelukkig vandaag weer tijd gevonden / gemaakt om weer wat stapjes verder te kunnen gaan!

Verder, dat is in dit geval verder met de achterop de cabine geplaatste U-vormige beugel, die dient om de cabine achterover te kunnen kantelen voor onderhoud / reparatie's aan de transmissie en andere zaken die zich onder de cabine bevinden. Daarnaast zal 'ie waarschijnlijk ook dienen voor versteviging van e.e.a., in het Engels wel afgekort tot R.O.P.S. (dacht ik......).
Daarnaast wat kleine dingetjes gedaan, vaak om de droogtijd van de lijm mee te kunnen overbruggen.
Één daarvan is het maken van een gereedschapskist die zich links van de cabine bevindt.

Onderstaand weer wat afbeeldingen van e.e.a.


Afbeelding

Het kan soms een bende zijn, als je volop bezig bent.........


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De gereedschapskist, hierboven afgebeeld

Dan heb ik, vooral even bedoeld als TEST, de hemeltjes en het dashboard alvast even in de primer en kleur ge-airbrushed vandaag.
Mijn vingers JEUKTEN, en het resultaat is eigenlijk best wel goed! Zie onderstaand:

Afbeelding

Afbeelding

De gebruikte kleur is de "zand"-kleur, want het interieur van de cabine is duidelijk anders van kleur dan de buitenkant!


Wordt vervolgd!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 maart, 2023 15:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Hallo Jan, Rob Floor hier.

Ik volg je al zo 'n beetje vanaf het begin van deze bouw en ik geniet er van.
Wellicht is een idee om de te dunne uitlaat dikker te maken met krimpkous en dan als het nodig meerdere lagen aanbrengen. Uit ervaring weet ik dat je krimpkous met modebouwverf kunt bewerken en dus op een uitlaatpijp kunt laten lijken. Let wel, er is glanzende en matte krimpkous in diktes van, pak 'm beet 0,5mm tot groot genoeg. Tis maar een idee. Ook te gebruiken voor hydroliek leidingen.


En stiekum blijf ik kijken.

Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2023 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

@Rob Floor: leuk dat je me volgt. Ik hoop dat het inspirerend werkt!
M.b.t. je suggestie voor het gebruik van krimpkous: had ik inderdaad ook zelf al aan gedacht, maar het (oude) ontwerp van de uitlaat bevat wat té scherpe bochten waardoor de krimpkous gaat plooien.
Dat heb ik al geprobeerd dus, en dat werkte niet.
Zometeen, verderop, de laatste ontwikkelingen qua uitlaat-ontwerp.


Nu eerst even de proefpassing van de "hemeltjes" in de cabine.
Vooral even met het oog op de vraag: zet ik eerst het dak er al op, en kunnen daarna de hemeltjes nog (vanaf de zijkant) geplaatst worden?
Bij de montage van het dak namelijk moet ik heel iets "manipuleren" omdat de cabine nét niet helemaal zuiver haaks blijkt te zijn.......
Daarom de dakmontage met twee (of misschien straks meer) hele kleine schroefjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Daarna nog wat verdere detaillering van het dashboard waarop nog wat kleine knopjes en een metertje geplaatst werden:

Afbeelding

Het rondje wat het metertje gaat voorstellen (e.e.a. moet nog worden zwart-geverfd) is héél dun gesneden uit het staafje van een wattenstaafje.
Daarvan heb ik er nog een stel gesneden welke op het dashboard bovenop gaan geplaatst worden, ook weer nadat de kleur is aangebracht:

Afbeelding


Vervolgens de aanpassing van het uitlaat-ontwerp. Ik was niet tevreden over het resultaat wat ik boekte met installatiedraad, dat was te dun.
Een idee van Danny spookte al enige tijd door mijn hoofd, namelijk om een stukje sprue te gebruiken.
Dit te buigen is echter niet zonder risico, en dus besloot ik hem eerst even in gekookt water onder te dompelen.
Daarna ging het een stúk beter!!
Aansluitend wel wat wezen "vogelen" om de juiste vorm en afstand te kunnen verkrijgen, maar uiteindelijk toch tevreden.
Nog wel wat bijwerken her en der, en straks, afsluitend, mat-zwart verven.
Ik denk nog even na over de vraag of ik hem, inclusief de motorkap, al wel zal plaatsen vóór het spuitwerk.
Bij de D8H heb ik de motor vooraf eerst van bovenaf gespoten, om zeker te zijn dat wel alles in de kleur komt. Mogelijk dat ik die truuk nu ga herhalen.

Hieronder de laatste bijbehorende afbeeldingen:

Afbeelding

Afbeelding


Wordt vervolgd!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement