Hi again,
Nadat alle delen zijn ge-assembleerd gaan de metalen delen in het afbijt-bad.
Bij een plaatselijk autoschade-herstelbedrijf haal ik zo nu en dan professionele afbijt, en er is géén goedje wat je als consument kunt bemachtigen wat déze resultaten geeft. Wérkelijk, de verf VLIEGT eraf!!!!!
Het spreekt voor zich natuurlijk, maar ik wil het hier wel vermelden, dat dit goedje érg gemeen is, en je bij het gebruik zeer zorgvuldig moet zijn.
Kleding en huid, laat staan je ogen, kunnen d'r niet tegen............
Ik draag niet graag beschermende handschoentjes, maar bij het gebruik van de afbijt doe ik dat welbewust juist wél!
Één van de delen in de afbijt
⇧In het vervolg van het proces zijn de delen dus al van verf ontdaan, en de volgende stap is het kritisch beoordelen van ieder individueel deel.
Dit om gietranden e.d. te verwijderen en oneffenheden weg te werken.
En die oneffenheden zijn er vaak veel!
Bovenstaand enkele van genoemde werkzaamheden qua gietranden wegvijlen
⇧Vervolgens ga ik aan de hand van een "studie op internet", waarbij ik allerlei afbeeldingen van het 1:1-model raadpleeg, handgrepen e.d. aanbrengen.
Hiertoe dient deze studie, om na te gaan wat er waar zit op een D10 aan handgrepen, rails e.d.
Onderstaand daarvan de afbeeldingen:
De ijzerdraadjes die ik hiervoor gebruik haal ik bij een bloemist, want die zijn daar in gebruik in diverse diktes.
Zelfs maatvoeringen onder de diameter van 1mm. zijn daar vaak voorradig, en ik haal er regelmatig wat van.
Omdat ik lange tijd heb getwijfeld over de uitvoering van de rupsen, die van rubberachtig kunststof zijn gemaakt, besloot ik in eerste instantie de beide armen van de aandrijving intact te laten.
Lange tijd heb ik gezocht naar een vervanging, die ik pas vond nadat ik een FaceBook-accountje aanmaakte, waarvan de intentie is om deze zuiver alleen voor de hobby te gaan gebruiken.
Daaruit kwam inderdaad een waardige vervanger voor de rubber-rupsen, in de vorm van die-cast versies.
In de tussentijd was ik echter al wel met het spuitwerk begonnen, en liep ik in een later stadium tegen de waarneming aan dat e.e.a. niet ging passen: de geleiderollen en de aandrijfwielen voor de rupsen van die-cast liepen helemaal niet in hetzelfde spoor!
Om een lang verhaal kort te maken, en om jullie niet te overladen met heel veel foto's, wil ik het hier enigszins beperken.
Het resultaat van het spuiten was me eerlijk gezegd ook tegen gevallen, dus "de koppen bij elkaar" en het besluit genomen weer overnieuw te beginnen, en dan dus als eerste met de uitlijning van de rupsen in het onderstel.
Onderstaand in sneltreinvaart wat van bijbehorende afbeeldingen.
Omdat de verbindings-as die er dwars dooorheen loopt bij de de-assemblage tot een niet-meer-passend item werd getransformeerd moest daarvoor vervanging komen. Hiervoor een spijker met een diameter van 4mm. gevonden, die aan beide zijden ingeboord en er M3 schroefdraad in getapt om er bolkop-inbusjes in te kunnen plaatsen. Wanneer die straks in de kleur worden meegespoten is dat een mooi geheel. Dit was nog ten tijde dat ik de rubber-rupsen nog niet wilde gaan vervangen.
Evenwel vond ik dus later de die-cast rupsen op het internet, en schafte die aan in een Duitse webshop.
Uit bovenstaande afbeeldingen mag je gerust afleiden dat het verschil tussen de rubberen en de die-cast rupsen wel erg groot is, en de keus om tóch voor de die-cast versie te gaan was op zichzelf dus niet heel erg moeilijk......
Nu dan echter de constatering dat in de tussentijd een groot deel van het spuitwerk in kleur, de nieuwe decals en de blanke lak al waren uitgevoerd........
Maar omdat de uitlijning van de nieuwe rupsen nogal verbouwingswerk met zich meebracht besloot ik ook het spuitwerk opnieuw te gaan doen.
Daarbij speelde ook een rol dat de nieuwe voorraad spuitverf van mijn vaste leverancier ineens in een nieuwere kleur Caterpillar-geel bleek...........
Bij-spuiten van de rupsen met aandrijvingen was dus geen optie.......
Dan toch maar grof geschut!!
We gaan dus eerst de nieuwe rupsen passend maken:
In modelbouwkringen heet bovenstaande actie ook wel een "dry-fit", hoewel we hier niet bezig zijn met een plastic bouwdoos.......
En vervolgens de hele boel weer in de afbijt.........:
Wordt vervolgd.
M.vr.gr.
Jan