Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 14 jan, 2023 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Inmiddels zal al wel opgevallen zijn dat ik "iets heb" met grondverzetmachines, en dan meest van het merk Caterpillar.
Afgelopen week keken we met onze kinderen dia's, die veelal door mijn ouders werden gemaakt tijdens mijn eigen jeugd, en daar ligt de "bron van besmetting" voor wat betreft dat Caterpillar-virus. Een dia van een Cat D4 bulldozer, bovenop een berg grond, deed mijn hart ook nu weer sneller slaan, en het motorgeluid wat dat ding toen maakte echoot nu nóg na in mijn oren, en is derhalve in mijn geheugen gegrift!
Dat een belangrijk deel van mijn collectie schaalmodellen bestaat uit items van dat merk zal de lezer(es) dus ook niet (hoeven) verbazen.
Voor alleen al die deelcollectie heb ik inmiddels een eigen vitrine in gebruik, en die geraakt zo zoetjes aan al behoorlijk vol.
Het item van deze Post, de bulldozer Cat D10, is ook hierin een welwillend meewerkend item, en neemt inmiddels haar eigen ereplaats in tussen de D11 en een D8. Nu ooit nog eens een mooie D9 ergens op zien te sporen, dan is een deel van de volgorde compleet.

De D10 deed ik op via een advertentie op Marktplaats, en werd aangeboden door een handelaar tegen een wel héél aantrekkelijke prijs.
Dat was ook niet zo gek: het ding stond in "duikvlucht" en mistte de grille.........
Uiteraard een bijzonder mooie prooi voor een handige modelbouwer, en de deal was dan ook snel gesloten!

Onderstaand wil ik ook van dit project weer één en ander met jullie delen, in de hoop mensen op ideeën te brengen en waar mogelijk kennis met elkaar te delen. Hierbij dus de uitnodiging om ook jullie kennis te delen en me op zaken te wijzen die wellicht een andere keer om een andere benadering vragen.

Allereerst weer wat foto's van een werkelijk 1:1-model, dit ter illustratie omtrent waar we het over hebben.
De D10 werd oorspronkelijk geïntroduceerd in 1977 op basis van een sterke vraag naar meer capaciteit op de bulldozermarkt.
Vooral omdat er concurrenten waren die al wel meer te bieden hadden, moest men wel een grotere broer van de D9 ontwikkelen.
Een mooi verhaal hierover lees je op Wikipedia, waar overigens een ieder zomaar, zonder referentie of kennis, iets kan neerzetten. Maar laten we er maar vanuit gaan dat hetgeen daar wordt verwoord ook klopt..............

Afbeelding

Foto van (één van) de eerste produktie-versie(s) zoals die op het internet vindbaar is.


Afbeelding

De D10 in haar element, in volle actie


Afbeelding

Afbeelding

Een ouder model, waarschijnlijk uit de '70-er jaren, nu opgeknapt


Vanaf hier starten we het proces van opknappen / updaten van "mijn" D10.


Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande foto's van hoe het model werd aangeschaft, zonder grille en voorover knielend


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens de demontage worden weer vele detailfoto's gemaakt



Wordt vervolgd!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Laatst bijgewerkt door Whitesnake op di 24 jan, 2023 23:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2023 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi again,

Nadat alle delen zijn ge-assembleerd gaan de metalen delen in het afbijt-bad.
Bij een plaatselijk autoschade-herstelbedrijf haal ik zo nu en dan professionele afbijt, en er is géén goedje wat je als consument kunt bemachtigen wat déze resultaten geeft. Wérkelijk, de verf VLIEGT eraf!!!!!
Het spreekt voor zich natuurlijk, maar ik wil het hier wel vermelden, dat dit goedje érg gemeen is, en je bij het gebruik zeer zorgvuldig moet zijn.
Kleding en huid, laat staan je ogen, kunnen d'r niet tegen............
Ik draag niet graag beschermende handschoentjes, maar bij het gebruik van de afbijt doe ik dat welbewust juist wél!


Afbeelding

Één van de delen in de afbijt


In het vervolg van het proces zijn de delen dus al van verf ontdaan, en de volgende stap is het kritisch beoordelen van ieder individueel deel.
Dit om gietranden e.d. te verwijderen en oneffenheden weg te werken.
En die oneffenheden zijn er vaak veel!


Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaand enkele van genoemde werkzaamheden qua gietranden wegvijlen


Vervolgens ga ik aan de hand van een "studie op internet", waarbij ik allerlei afbeeldingen van het 1:1-model raadpleeg, handgrepen e.d. aanbrengen.
Hiertoe dient deze studie, om na te gaan wat er waar zit op een D10 aan handgrepen, rails e.d.
Onderstaand daarvan de afbeeldingen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ijzerdraadjes die ik hiervoor gebruik haal ik bij een bloemist, want die zijn daar in gebruik in diverse diktes.
Zelfs maatvoeringen onder de diameter van 1mm. zijn daar vaak voorradig, en ik haal er regelmatig wat van.


Omdat ik lange tijd heb getwijfeld over de uitvoering van de rupsen, die van rubberachtig kunststof zijn gemaakt, besloot ik in eerste instantie de beide armen van de aandrijving intact te laten.
Lange tijd heb ik gezocht naar een vervanging, die ik pas vond nadat ik een FaceBook-accountje aanmaakte, waarvan de intentie is om deze zuiver alleen voor de hobby te gaan gebruiken.
Daaruit kwam inderdaad een waardige vervanger voor de rubber-rupsen, in de vorm van die-cast versies.
In de tussentijd was ik echter al wel met het spuitwerk begonnen, en liep ik in een later stadium tegen de waarneming aan dat e.e.a. niet ging passen: de geleiderollen en de aandrijfwielen voor de rupsen van die-cast liepen helemaal niet in hetzelfde spoor!
Om een lang verhaal kort te maken, en om jullie niet te overladen met heel veel foto's, wil ik het hier enigszins beperken.
Het resultaat van het spuiten was me eerlijk gezegd ook tegen gevallen, dus "de koppen bij elkaar" en het besluit genomen weer overnieuw te beginnen, en dan dus als eerste met de uitlijning van de rupsen in het onderstel.
Onderstaand in sneltreinvaart wat van bijbehorende afbeeldingen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de verbindings-as die er dwars dooorheen loopt bij de de-assemblage tot een niet-meer-passend item werd getransformeerd moest daarvoor vervanging komen. Hiervoor een spijker met een diameter van 4mm. gevonden, die aan beide zijden ingeboord en er M3 schroefdraad in getapt om er bolkop-inbusjes in te kunnen plaatsen. Wanneer die straks in de kleur worden meegespoten is dat een mooi geheel. Dit was nog ten tijde dat ik de rubber-rupsen nog niet wilde gaan vervangen.

Evenwel vond ik dus later de die-cast rupsen op het internet, en schafte die aan in een Duitse webshop.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uit bovenstaande afbeeldingen mag je gerust afleiden dat het verschil tussen de rubberen en de die-cast rupsen wel erg groot is, en de keus om tóch voor de die-cast versie te gaan was op zichzelf dus niet heel erg moeilijk......

Nu dan echter de constatering dat in de tussentijd een groot deel van het spuitwerk in kleur, de nieuwe decals en de blanke lak al waren uitgevoerd........
Maar omdat de uitlijning van de nieuwe rupsen nogal verbouwingswerk met zich meebracht besloot ik ook het spuitwerk opnieuw te gaan doen.
Daarbij speelde ook een rol dat de nieuwe voorraad spuitverf van mijn vaste leverancier ineens in een nieuwere kleur Caterpillar-geel bleek...........
Bij-spuiten van de rupsen met aandrijvingen was dus geen optie.......
Dan toch maar grof geschut!!

We gaan dus eerst de nieuwe rupsen passend maken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In modelbouwkringen heet bovenstaande actie ook wel een "dry-fit", hoewel we hier niet bezig zijn met een plastic bouwdoos.......

En vervolgens de hele boel weer in de afbijt.........:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Wordt vervolgd.


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2023 12:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
Zal je waarschijnlijk wel weten dat er een in1/35 beschikbaar is ik dacht een zo uit het hoofd de D7?

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2023 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Ronald Kok schreef:
Zal je waarschijnlijk wel weten dat er een in1/35 beschikbaar is ik dacht een zo uit het hoofd de D7?


Hey Ronald,

Ja, klopt. Dat is een van oudsher militaire versie, in bouwdoos in twee varianten bouwbaar: als civiel en als militair.
Hij ligt ergens half-gebouwd in z'n doos, en zal eerdaags wel weer eens voor de dag gehaald worden............
Maar ik herinner me dat 'ie buitengewoon kwetsbaar is: bij het uithalen van kleine delen uit de sprue ging er al van alles mis........

Afbeelding

Deze bouwdoos is in mijn bezit, en half in de maak........


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2023 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Het vervolg van de D10, nadat we e.e.a. weer in het afbijt-bad hebben gehad wordt het weer tijd voor een nieuwe laag primer.
De vorige laag primer, gebaseerd op witte "filling primer" was me eigenlijk al niet goed bevallen: op sommige plekken, meestal de wat minder goed bereikbare, was het tot poeder-vorming gekomen en dat blijf je tóch zien. Reden te meer om toch maar weer helemaal opnieuw te beginnen.
Nu dus met een andere primer als basis: een metal-etch-primer.
Wat hogere verwchtingen, en zeer zéker het vermelden waard: die kwamen uit!!!

Onderstaand de eerste resultaten daarvan:

Afbeelding

Afbeelding



Nadat dat stukje nu dus goed ging, en ik betere resultaten boekte, ook weer meer hoop gekregen op een goed eindresultaat!

Vervolgens dus de kleur opnieuw opgezet, en deze nu ook van andere makelij.
Zoals al vaker vemeld: de originele Caterpillar-geel is en blijft een struikelblok.
In een bus had ik nog verf wat oorspronkelijk voor een ander merk bedoeld was (Herder) maar dat lijkt heel erg op de juiste kleur Cat-geel (van deze generatie).
Zodoende de stoute schoenen maar eens aangetrokken en gaan spuiten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En jawel: zo gaan we weer in de goeie richting!!
Hoewel deze verf van zichzelf al "hoogglans" is, er toch voor gekozen om een laag blanke lak eroverheen te zetten.
Maakt 'm toch nét even mooier af!
Hierna neem ik het assembleren weer ter hand, en bouwen we de zaak weer stapsgewijs op:

Afbeelding

Afbeelding

Vanwege de kwetsbaarheid de zaak even op een washandje geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

De duw-armen weer gemonteerd.........

Afbeelding

Bakcilinders, waarvan de zuigerstangen zijn gepolijst..........

Afbeelding

Stabilisatiestang.............

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de her-assemblage van de Ripper deed ik het idee op om hier hydraulische slangen naar toe te laten lopen.
Deze gemaakt uit 1mm.⌀ dun rubberen snaar-achtig materiaal.
De T-stukken gemaakt uit een afgedankte sprue:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo moet 'ie een nachtje staan om de secondenlijm te laten drogen.
Jawel, secondenlijm, maar dan de versie die zonder witte waas opdroogt, en daar dus meer tijd voor nodig heeft.



Wordt vervolgd.



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2023 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Soms is een (flinke) stap terug gewoon even nodig om uiteindelijk beter uit te komen.
En ondanks de kleur geel is het spuitwerk je goed afgegaan. Het zit er netjes op en hij glanst mooi.

Succes met de laatste loodjes.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2023 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
moddertrukker schreef:
Soms is een (flinke) stap terug gewoon even nodig om uiteindelijk beter uit te komen.
En ondanks de kleur geel is het spuitwerk je goed afgegaan. Het zit er netjes op en hij glanst mooi.

Succes met de laatste loodjes.

gr Jeroen



Hey Jeroen,

Dank je! Die stap terug was nodig, want het resultaat is er naar.
Ik ben nu inderdaad meer tevreden over de kleur en de lak.
Het vervolg komt snel: het model is inmiddels klaar, en ik ben al met een volgend project begonnen.

Stay tuned!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2023 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all, again,

En zo naderen we de slotfase van de "update-sessie" van de Caterpillar D10 bulldozer.
Met zo hier en daar een tegenslag, maar zoals Jeroen al terecht opmerkte moet je soms een flinke pas achteruit om daarna weer profijtelijk vooruit te kunnen gaan! Die les is in ieder geval hier geleerd!!
Wat laatste vermeldingen qua details: op het motorblok heb ik (/had ik al) twee blokjes aangebracht om er een duidelijk(er) V-blok van te maken, dat zie je in onderstaande foto's terug, evenals kleine "glittertjes" als lampjes.
De verbindingspennetjes die de scharnierende/draaiende delen aan elkaar verbinden heb ik opnieuw moeten maken. Dat wist ik al van te voren, en de eerste pogingen waren met stukjes ijzerdraad in de juiste dikte, maar dat viel me erg tegen. Daarna stukjes nylon-draad gepakt van een "haar" van een harde bezem waarmee je je straat veegt. Daarvan ooit een bosje op straat gevonden tijdens een zondagmiddagwandeling, met het idee: die komen nog eens van pas! Met een verwarmd schroevendraaier-kopje daarop lichtjes een kopje gemaakt zodat het staafje d'r niet meer doorheen kan vallen.

Op FaceBook heb ik haar inmiddels ook even voorbij laten gaan en kwam er een reactie van iemand die meldde dat de rupsen in de verkeerde stand zijn gemonteerd: de rupsplaten moeten kennelijk net andersom :roll: ..........hm, klusje voor een verloren uurtje........
En dan ook nog even met een penseeltje die pennetjes bijwerken.

Vandaag arriveerde het volgende project wat in deze serie zou kunnen passen: via Marktplaats tikte ik een mooie D9 op de kop, inclusief ripper, ook weer in schaal 1:50, waarmee de collectie-op-volgorde nu gevaarlijk compleet dreigt te raken (D11 - D10 - D9 - D8..........).

Vanaf hier alleen foto's van de schoonheid na haar "re-work-sessie":


Afbeelding

Afbeelding

Hij staat tóch nog een beetje in "duikvlucht".........


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Tenslotte op "haar eigen ere-plaats" tussen de grote en kleine broers, de D11 en D8: :wink: :wink:

Afbeelding

Afbeelding




Dank voor je / jullie aandacht, ik hoop dat je ervan hebt mee-genoten.



Met vriendelijke groet,

Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement