Medebrouwers,
Kortgeleden ben ik aan een nieuw project begonnen. Het betreft een International Payhauler. Hier is een prachtige kit van te koop van AMT welke ik heb aangeschaft:

Nu zou Rolf Rolf niet zijn als deze kit OOB gebouwd zou gaan worden. De 350 is (in A, B en C versie) de laatste versie van de Payhauler serie. Ooit bestond de serie uit een hele range van Dump Trucks. De kleinere types 65, 95 (en 100 dacht ik) en de grotere types 140 en 180. De laatste is de directe voorloper van de 350 en deze wilde ik gaan bouwen. Het grote voordeel is dat het chassis en de Dumpbak overeenkomen dus dit kan aan de hand van de bouwbeschrijving gemonteerd worden. De cabine en het hele front zag er echter anders uit en moet met styreen gebouwd worden. De Payhauler 180 werd met verschillende motoren geleverd. Uiteindelijk ook met de Detroit V16 die al in de kit zit. Ik heb besloten het me zelf makkelijk te maken en die uitvoering te bouwen. International heeft de montage van de grotere V16 destijds opgelost door de motorkap en het chassis gewoon verder naar voren te brengen. Iets wat bij de 350 ook nog steeds zo is.
Allereerst de vlakke variant met kleinere/kortere motorisering:

En een overzicht met de verschillende varianten, met rechtsonder de versie met langere neus:

In het echt ziet dat er dan zo uit:

(foto Ryan Pedone)
Dus na assemblage van dumpbak, motor en chassis (assen zijn apart gebouwd ivm het spuiten later) de styreenplaten erbij gepakt en aan de slag gegaan:

Om te laten zien dat er toch een aardig verschil zit tussen de beide types, de cabine van de kit er ter vergelijk even bij op de foto:

De cabine stamt duidelijk uit een vroegere periode, dit geldt ook voor het interieur:

Deze zal ook zelf gemaakt gaan worden. wat wel een beetje gek is, is dat op de doos het interieur van de 180 staat getekend ipv de modernere variant die in de doos zit:

Voor de oplettende kijker, de dieseltanks zijn bij de vroegere varianten horizontaal, dwars op het chassis geplaatst. Bij de laatste versies werden de verticaal geplaatste dieseltanks gebruikt, zoals op de 350.
Ik heb nog even getwijfeld om toch de kortere variant te bouwen toen ik deze leaflet tegenkwam:

Deze heeft een leukere grill, net als de Agrarische voertuigen destijds van IH. Alleen heb ik hier maar een afbeelding van kunnen vinden en ik vraag me af of deze in serie zijn geproduceerd:

Bovendien zou hier dan weer een ander motor voor gebouwd moeten worden.
Ik kom uiteraard nog wel meer verschillen tegen maar het grootste werk zit er op.
Rolf