Bouwverslag Nr. 5
Beste brouwers,
Weer een nieuwe update. Ik heb de afgelopen tijd weer aardig wat uurtjes besteed aan dit model.
Na het vorige verslag, heb ik eerst een motor gebouwd. Dat was op zich een aardige puzzel, ik denk, dat het de eerste generatie Cummins- Diesel was, speciaal ontworpen voor trucks.
Er was heel weinig op het Net te vinden, maar ik denk, dat ik er toch een redelijk lijkend exemplaar gemaakt heb, aan de hand van wat spaarzame plaatjes.
Wat opvalt is, dat de linkerkant er redelijk kaal uit zag, alles zat aan de linkerkant.
Toen de cabine vast op het chassis was gelijmd, kon ik de motor in het chassis hangen, het was ook hier weer puzzelen, hoe en waar de motorsteunen moesten komen. Maar hij zat er uit eindelijk
recht enop de juiste plaats in het chassis. Nu konden de waterslangen en de dunne stangen voor de radiateurmantel aangebracht worden. De motor zelf krijgt nog wat verdere details van leidingen
etc. maar dat komt wel later.
Na deze stap, kon ik me bezig houden met de voorspatborden. Meestal is dit ook een lastig karweitje, maar het viel deze keer mee. Toen ze klaar waren , kon ik ook bepalen, waar de koplampen konden komen, die had ik al tussendoor gemaakt. Gelukkig zat er op deze truck maar een simpele bumper,, een recht toe recht aan exemplaar.
Tenslottte kon ook de zonneklep boven de voorruit geplaatst worden.
Ik had wat meer moeite met de motorkap,, die sloot toch niet zo lekker aan bij het schutbord. Hij was een fractie te kort, dus moest er een dun stripje tegenaan komen om de juiste lengte te krijgen. Helaas moest er daardoor ook weer geplamuurd en geschuurd worden, en moest er ook weer opnieuw gespoten worden. Wat ook niet in één keer dekte, dus twee laagjes.
Na de motorkap geschiedenis, was ik het even zat, dus heb ik eerst maar bedacht, wat voor trailer ik voor deze truck wilde bouwen. Keuze zat, iets uit de dertiger jaren natuurlijk. Gelukkig is hier wel veel documentatie van b.v. Fruehauf trailers te vinden. Na eerst een tekening gemaakt te hebben, heb ik alvast de eerste aanzet voor het chassis gemaakt.
Voorlopig is dit het idee:
Dit was het weer voor deze keer, op naar het volgende verslag..
Met vr.gr.
JohnH