Jajaja, tis weer een nieuwf jaar, en wat beter dan een nieuw verslag in de vrachtauto sectie om het nieuwe jaar in te zetten!
Vandaag starten we met de bouw van de Kenworth (W900) Dump Truck van Revell (07523) op schaal 1/24.
Allez, ik zeg wel starten, maar ben er nu toch al dik 2 weken aan bezig..

Beetje achtergrond info over de kit, kheb deze samen met de
Ducati NCR gekocht, voor een heel schappelijke prijs, met de belofte om em binnenkort te gaan bouwen.
Tis een kit van Revell uit 1994, die ik zelf nog nooit ben tegengekomen, of weinig van gehoord heb.
Revell heeft in 2012 al eens een nieuwe versie van dit exact model uitgebracht onder het nummer 07406.
En ik heb al opgevangen ondertussen dat er binnenkort opnieuw een re-issue komt van Revell! (source: scalemates.com)
Wat me direct ook al opviel aan het model, was de chromen bak die op het chassis staat, dit wordt weer een bouw met lekker veel chrome, dus hou de zonnebrillen maar alvast bij de hand.
Overgins had Revell het jaar erna in 95 ook een Australische versie van deze Kenworth dumpbody uitgebracht (07556), met de kenmerkende Australische bullbar, velgen, hoge luchtfilters en een dump trailer!
Ik ga de kit trouwens bouwen zoals die op de doos staat, chassis gaat in semi gloss zwart, met de cabine waarschijnlijk in een andere livery, maar moet nog eens iets deftigs gaan zoeken. De kipbak blijft wel ook gewoon chrome.
Veel extra flash, zoals chassis en motor bekabelen, ga ik niet aanbrengen, omdat dit een statisch model gaat worden en de bak en neus beneden zullen blijven staan. De zichtbare dingen ga ik wel proberen aanpakken, maar dat bekijk ik dan wel.
Wel ben ik voorzien van 2 upgrade kits van CTM, 1 voor het interieur, en 1 voor wat aanpassingen aan het exterieur. Meer hierover in een volgende post.
Na wat googlen over de echte versie van dit model, viel mij op dat de meeste referentiefoto's van een Kenworth Dump Truck, een 3e liftas hadden. Nou snap ik wel waarom die een 3e liftas hebben, en ik kwam daarom ook op het idee om onder dit model een liftas te monteren, maar kvind de Kenworth stoerder in een 6x4 configuratie.
En dan was het tijd om de doos uit te pakken, en boi, wat een hoop plastic! (Spoiler alert, ben enkele foto's vergeten draaien, excuses daarvoor)

Alles ziet er wel nog heel netjes uit, de handleiding is wat geel verkleurd aan de buitenzijdes, en de decals hebben de tand des tijds volgens mij ook niet overleefd..
Geen biggie, meeste decals ging ik toch niet gebruiken. En anders print ik er wel als ik er nog nodig zou hebben.
De handleiding eens goed doorlezen, om er zeker van te zijn dat me geen surprises stonden te wachten, en wat me direct opviel, is dat alles heel netjes beschreven staat, met duidelijke illustraties!
Het zijn dan ook 100 stappen, en bijna elke handeling heeft een eigen stap. Ik had het niet zo uitgebreid verwacht moet ik zeggen, heel netjes allemaal!
Nou genoeg gekletst, hier enkele kiekjes na een avondje brouwselen.
Te beginnen met de bouw van het chassis

1e reactie, veel flash en moldlines, maar dit zagen we allemaal wel aankomen denk ik, met een kit van deze leeftijd. Best wel wat schuurwerk aan als je, net zoals ik, alles moldline-vrij wilt hebben.
Maar verder moet ik zeggen dat alles heel gedetailleerd is! Ik durf bijna te zeggen, dat de kits van vroeger over het algemeen veel meer detail hadden! Dit is niet alleen te zien aan het chassis, maar ook de motor, en het interieur hebben zo bepaalde leuke dingetjes die je tegenwoordig in een recent uitgebrachte kit niet meer terugvind.
Verder ging het chassis heel mooi samen, je kon niet missen bij het lijmen van de onderdelen, en alles paste heel netjes en zoals behoren, na eventueel verwijderen van moldlines en flash.
Dan de beurt aan de motor, die staat ondertussen ook al in de juiste basiskleuren, klaar om wat meer detail aan te brengen met de kwasten en washes.
Aangezien het een CAT is, heb ik em ook voorzien van het iconische Caterpiller yellow uit het gamma van Zero Paints, met de transmissie in aluminium van Tamiya LP.
Wat het type CAT betreft, voor zover ik heb kunnen vinden, zou het gaan om een V8 3408. Verbeter me indien incorrect.
Ook hier lekker veel detail aanwezig!

Er is overgins wat afgebroken van wat ik denk dat de steun van de alternator is. Nergens meer terug te vinden, en kheb em zo aangetroffen op de sprue.. Waarschijnlijk afgebroken en zat die los in de plastic en heb ik het nooit gezien na uitpakken..

Dan maar een stukje proberen scratchen, maar dat is voor volgende keer.
Volgende stap is waarschijnlijk het chassis verder afwerken en in semi gloss zwart zetten, waarna de afgewerkte motor en radiator er ook in kunnen gehesen worden. En dan kan ik ondertussen nog nadenken over de paintjob van de cabine.
Dit was het alweer voor deze post!
Kevin