Hi again!
De bouw van de cabine bestaat uit het individueel maken van elke zijde.
Meten, passen, meten, nog weer passen, weer meten, en ga zo maar door.
Dat gaat gestaag, en ook weleens mis, eerlijk gezegd.
Vandaar dat een beetje voorraad van je materiaal wel wenselijk is.
Ik werk het liefst met een flink scherpe scalpel, een echte zoals ook in operatiekamers wordt gebruikt.
Daarmee kun je mooi strak snijden in dit materiaal.
Verder een klein slijptolletje in een kleine
multi-tool (ook weer uit die Aziatische webshop).
Verlijmen gaat goed met secondenlijm (cyanoacrylaat).
Onderstaand weer de bijpassende afbeeldingen bij het proces:
Langzamerhand krijgt de voorzijde zijn vorm, deze is wel het lastigst gezien de diverse driehoek-vormen
⇧En dan gaat het er zo ongeveer uit zien
⇧Hier ook al extra details aangebracht met bijv. handrails en spiegelsteunen.
Detaillering vind ik een
essentieel aspect als we het hebben over schaal-modelbouw.
Uit mijn internet-onderzoek bleek dat er een klein kacheltje (mag het die naam al wel hebben??) in de cabine zit, rechts van de bestuurder.
Hieronder afgebeeld:
En dus dient dat ook op schaal te worden gemaakt........
Eerste ruwe aanzet voor het kacheltje
⇧En op zijn plekje in de cabine
⇧En dan breekt het stadium van verf-spuiten aan!
Ik heb sowieso altijd heel wat verf op voorraad, liefst al airbrush-ready, maar omdat de zoektocht naar de juiste kleurvarianten van Caterpillar eigenlijk nog steeds niet is voltooid, heb ik meerdere gele varianten in huis. Voor zover ik heb kunnen nagaan, zelfs op internationale fora van modelbouwers, is vrijwel iedereen altijd op zoek daarnaar.
De eerste foto's, zoals onderstaand, geven je dus een andere gele kleur te zien dan je verderop zult tegenkomen.
Hoewel het een mooie kleur geel is, werd het opnieuw bestellen ervan helaas opgevolgd door de constatering dat de
fabrikant ervan de kleur had veranderd naar een nieuwere variant.........grmbl@#$%^&*!!!!!
Tja, dan heb je geen keus meer............ en dus ben ik zelf aan het mengen geslagen.
Mét een toch best wel tevredenstellend resultaat!!
⇩-=-=-
Na de verflaag eerst de zelfgemaakte decals aanbrengen
⇧Hier trouwens de papieren test-versie.
Na de kleur de twee-componenten-blanke-lak
⇧Dit probeer ik zoveel mogelijk te combineren met onderdelen van andere modelbouw-projecten, vandaar de hoeveelheid delen die je ziet.
Waarna we de details gaan verven in de juiste kleuren
⇧Ook nog even een stuurknuppeltje op het stuur.......
⇧Ook de diverse onderdelen op het motorblok worden bijgewerkt in andere kleuren, wat een heel mooi effect geeft
⇧Het witte deel in de "950"-decal is overigens té zeer weggevallen. Op de één of andere manie rlijkt het erop dat het seal-middeltje wat ik daarvoor gebruik zijn beste tijd heeft gehad....... Toch maar eens nieuw gaan kopen.......
-=-=-
Hier duidelijk te zien wat ik met de achterlichtpartij heb gedaan
⇧Daar even op inzoomend: de oorspronkelijke uitvoering beviel me niet.
Dus moet je nadenken over en op zoek naar een beter alternatief.
Die vond ik in zgn. "Photo-etched"-delen die ik in een Tsjechische webshop van een
fabrikant van diverse 1/24 vrachtwagenonderdelen aantrof.
De basis van de lampen heb ik gemaakt van het handmatig draaien van bolletjes polymeer-klei van m'n dochter, wat na een tijdje bakken in de oven hard wordt en dus zeer geschikt is om diverse willekeurige vormen van te produceren!
De bolletjes vooraf aan het bakken wel doormidden gesneden zodat je eigenlijk halve bolletjes krijgt.
Deze met dunne ijzerdraadjes aan elkaar gemaakt en in een zaagsnede in het lampen-frame gelijmd.
Na het spuiten van kleur en blanke lak de lampen zwart geverfd en naderhand, met een ooit daarvoor gekocht speciaal tooltje met een mini-zuignapje, aangebracht met een drupje secondenlijm.
Bij het verven van de lamp-behuizing steek ik daaromheen altijd even een dun stukje papier
⇧ als bescherming voor de directe omgeving ervan.
Zou sneu zijn om die ook zwart te krijgen........
In de grille is linksboven een kleine beschadiging te zien waarbij ik uitschoot met een boortje 0,7mm.
Ach, nobody is perfect!
Na het aanbrengen van de foto-ets-lampglaasjes ziet het er nu zo uit
⇧-=-=-
Wat het altijd goed doet qua detaillering is het verchromen of polijsten van zuigerstangen van hydraulische cilinders!
Bovenstaand heb ik me er héél ernstig op uitgeleefd door zilverpapier van één of ander rolletje snoep van elkaar te scheiden.
Dat wil zeggen: het zilverpapier met de lijmlaag van het draagpapier gescheiden, en dit voor dat doeleind gebruikt.
Het is behóórlijk "prutsen", maar dan heb je ook wat!
(Ja, ik weet dat daar metal-foil voor is in de modelbouwwereld, maar wilde dit ook eens proberen. De metal-foil heb ik ook in huis en werkt toch wel beter, want is iets dikker, laat makkelijker van het draagpapier los en scheurt derhalve minder snel).
Wordt vervolgd!
M.vr.gr.
Jan