Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 2:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2022 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hallo allen,

Gedreven door een passie voor grondverzetmaterieel, die al sinds mijn vroege jeugd aanwezig is, en zich grotendeels toespits op het Amerikaanse merk Caterpillar, liep ik min of meer toevallig tegen een die-cast model aan van een vroeg model van de 950 shovel. De "A" in de benaming geeft aan dat het om de eerste generatie gaat, en dus zijn opvolgende generaties voorzien van hogere letters in het alfabet (B, C, D, E enz. enz.).
Ik zocht naar een (kunststof) schaalmodel van een International Payloader, eveneens in de schaal 1:24 / 1:25, en wist van het bestaan van deze Caterpillar niet eens af!! Maar goed, ik was al snel verkocht, en tikte het model via Marktplaats op de kop, voor een redelijk normale prijs. Nog in prima staat eigenlijk!

Van een Caterpillar schaalmodel (bouwdoos) in dezelfde schaal, de Cat D8H, heb ik eerder een variant gemaakt die ik heb voorzien van een cabine. Een wel veelvoorkomend Nederlands beeld, want ons weer is niet altijd even fraai om op machines in de buitenlucht te werken. En dan is een cabine geen overbodige luxe.
Nou werden die cabines in het verre verleden, we praten over ongeveer jaren '60 van de vorige eeuw, nog lang niet altijd geleverd in één levering met de machine. Om niet te zeggen dat de fabrikant van de machine niet zelden überhaupt geen cabine('s) kon leveren, en men dus was aangewezen op andere firma's hiervoor. Om die reden ontstonden er fabrikanten die dus op verzoek cabine's gingen maken, ook in Nederland.
Die eerste generatie's cabines waren eigenlijk ook niet veel meer dan alleen een bescherming tegen de elementen, je mocht al blij zijn wanneer er iets van verwarming in zat, en een ruitenwisser.........

Omdat het model wat ik gekocht had nog best wel netjes was, besloot ik deze met rust te laten en een tweede versie te zoeken.
Ook deze weer op Marktplaats gevonden, en wel niet helemaal compleet, maar daardoor nóg prijsgunstiger! (€ 20,-!!)
In het proces van de bouw van deze shovel kon ik dus mooi uitgaan van de bestaande die-cast 950 van fabrikaat Strenco.
Alle delen voorzichtig demonteren en in het afbijt-bad, vervolgens bijwerken en netter maken, met name van de kwaliteit van het gietwerk die her en der te wensen overliet. En wat ik al doende toch steeds vaker heb, is dat gedurende de loop van het proces de ideeën ontstaan: op de achterzijde was een sticker geplakt wat de grille moest voorstellen. Echter leek het mij véél mooier om de grille echter te laten lijken door er een soort gaas-materiaal in te maken, iets wat ik bij de D8H ook al had gedaan, en wat een veel mooier resultaat opleverde.

Onderstaand de eerste beelden van e.e.a.:

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaand twee van de foto's die een redelijk beeld geven van een 1:1-model, maar wel al opgeknapt, wat o.a. zichtbaar is aan de nieuwere variant van het logo op de stickers. Het is echter een mooie referentie voor e.e.a., met name de cabine!

En zo begon ik ergens begin van de zomer 2022 aan dit project wat nu, we spreken rond de kerstdagen inmiddels, al heel ver gevorderd is.
Ik wil dus onderstaand, en volgend op deze aanzet, vooral ook foto's posten en daarbij wat informatie delen, die gedurende het proces van belang is geweest, en die voor jullie als lezers wellicht interessant kan zijn, of op basis waarvan jullie nog informatie kunnen aanleveren om zo samen de kennis te delen.
Hierbij de aanzet, en daarmee deel 1.

M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2022 1:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hallo allen,

Zodoende dus de foto's die het proces laten zien van de verbouwing, en daarbij de informatie.

Afbeelding

Afbeelding

Het model zoals dat op Marktplaats werd aangeboden. Het Playmobil poppetje erbij als maat-referentie


Afbeelding

Het model zoals dat arriveerde. Best wel "bespeeld" zoals dat met een mooi woord heet.......


Afbeelding

Veel plekken waar de verf af is, beschadigde decals..........


Afbeelding

Banden zitten qua profiel niet overal juist gemonteerd.......


Afbeelding

Ik maak in het begin veel detailfoto's om eventueel later terug te kunnen kijken.
Zéker wanneer er onverwachts veel tijd zit tussen demontage en verdere verwerking kan dat weleens handig zijn....


Afbeelding

Missende delen: uitlaatdemper, stoeltje, stuurwiel..........


Afbeelding

Zoals gezegd; de grille is een sticker............, en dát moet anders! :roll:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De achterlichtpartij is voor verbetering vatbaar, en de motorruimte is volledig dicht........ :?


Afbeelding

Afbeelding



En dus beginnen we met de demontage:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wordt vervolgd.



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2022 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Hallo Jan,

Ook dit wordt weer een leuke om te volgen, dat ga ik bij deze dan ook doen :wink:
Succes met de werkzaamheden en houd ons op de hoogte.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2023 22:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Rossy schreef:
Hallo Jan,

Ook dit wordt weer een leuke om te volgen, dat ga ik bij deze dan ook doen :wink:
Succes met de werkzaamheden en houd ons op de hoogte.

Antonio.



Hey Antonio!

Dank je! Het was een héle klus, maar hij staat inmiddels te pronken tussen anderen.
Het verslag ga ik zo nu en dan aanvullen, maar in werkelijkheid is 'ie al klaar.

M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2023 23:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Voordat één en ander verder gedemonteerd wordt, met name bedoeld voor details die later benodigd kunnen zijn, maak ik behoorlijk wat detailfoto's.
Scharnierende delen op een die-cast-model zijn vaak voorzien van holle pennetjes/busjes van messing, die maar eenmalig meegaan.
Om overal de verf goed weg te krijgen met afbijt haal ik dus zoveel mogelijk uit elkaar.
Indien de tijd tussen de-assemblage, verdere verwerking, en assemblage onverhoopt veel langer zou worden dan je lief is, kunnen die detailfoto's juist heel handig zijn als naslagwerk! Immers is daarop te zien "hoe het zat"?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaand de arm en de bak, voordat ze verder gede-assembleerd worden.


Afbeelding

En hierboven is de de-assemblage begonnen en worden de detailfoto's gemaakt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat alles goed kaal is geworden, en deel voor deel in een warm sopje is afgeborsteld met tandenborstel en vloeibaar schuurmiddel, eerst alles weer ge-assembleerd om het beginstadium te kunnen maken van/voor de cabine die erop gaat komen. Bovenstaand is het proto-type te zien, gemaakt van dun karton.
Bij de bouw van de Cat D8H bulldozer heb ik dat voor het eerst gedaan: eerst een proto-type (cabine) maken, om zo te kunnen bekijken en beoordelen waar je zoal tegenaan kunt lopen in dat proces.


Afbeelding

En hier de cabine zelfs al in de kleur!!

Nou is kleur, en dan vooral: de JUISTE kleur, bij Caterpillar-modellen vaak wel "een dingetje". Althans, in mijn ervaring.
Bovenstaande proto-type cabine is dan al voorzien van de kleur, die overigens is aangeschaft in die hele grote Aziatische webshop (en nu alweer niet meer verkrijgbaar...), maar of dat chronologisch gezien de JUISTE kleur is, dat valt te bezien.
Op de website van Caterpillar is onder het kopje "History" één en ander te lezen omtrent welke kleuren ze hebben gebruikt, maar bijvoorbeeld een RAL-nummer is dan weer niet voorhanden.
Eigenlijk loop ik al jáááren te zoeken naar de juiste kleur(en) die gebruikt is/zijn, en dan loop je kans heel makkelijk te verdwalen in het grote aanbod van allerlei leveranciers. Nog los van de vraag in welke vorm je de verf wilt aanschaffen (mat / glans / airbrush-ready o.i.d.) of in welke verpakking (tot aan Gallons toe.....!?!).
Uiteindelijk heb ik bij een professionele verfleverancier die auto-lakken levert de verf op kleur laten mengen.
Dure hobby, maar je moet wat!

Omdat ik zeer gespitst ben op details doe ik heel veel aan "onderzoek" hiernaar.
Ik zoek werkelijk máánden lang naar foto's op internet, alsmede video's, om uit te vogelen hoe het zit met bedieningshendels, pedalen, knopjes, dashboards e.d.
Vervolgens probeer ik op basis daarvan een redelijk matchend interieur na te bouwen / bootsen om het model te "upgraden".


Afbeelding

Het begin van de bouw van het dashboard


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Het rode knopje rechts bovenin hier, wel leuk om even te vermelden, is overigens zo'n gekleurd suiker-korreltje van een chocolade-kerstkransje!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naast dashboard, zoals bovenstaand een aantal keren weergegeven, ook een stuur, schakelhendel voor vooruit-achteruit-schakelen, pedalen en een zitting. Laatstgenoemde komt uit een 1/24 "rommel-onderdelen-bak" die ik jaren geleden eens van een collega kreeg. Áltijd handig zo'n bak!!


Afbeelding

Op deze foto de andere bedieningshendels rechts van de bestuurder

Afbeelding

Afbeelding

Én even een "passing" met de cabine erop


Wordt vervolgd!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Laatst bijgewerkt door Whitesnake op vr 13 jan, 2023 0:38 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2023 0:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi again!

Wederom een vervolg-stukje inzake de verbouwing van de Caterpillar 950 shovel, gemaakt van die-cast, oorspronkelijk uitgegeven als speelgoed-model, maar buitengewoon geschikt om een mooi gedetailleerd schaalmodel van te maken!

We zijn aanbeland bij de motor en de motorruimte.
Deze is in het model wel érg kaal vormgegeven: de gehele motorruimte is dicht, en er zit hooguit een soort reliëf op wat iets van een motor moet voorstellen.
Tja, wat wil je als je ermee in de zandbak wilt kunnen spelen........
Maar dat dat anders moest was mij al snel duidelijk!
In de eerder genoemde 1/24-onderdelenbak lag nog een gebouwde zescilinder motor, die in elk geval in dezelfde schaal was, en die een nader onderzoek wel overleefde!
Wel moesten er twee cilinders af worden gezaagd, en de radiateur iets versmald, maar dat was dan vást en zeker een mooie basis!
De dichte motorruimtes zouden dan wél moeten verdwijnen, en met een perslucht-aangedreven slijptolletje en heel veel geduld, werd dat tóch een groot succes!!

Afbeelding

De nog dichte motorruimte en het zescilinder motorblok wat we ervoor gaan gebruiken


Afbeelding

De opengewerkte motorruimte


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het naar een viercilinder ingekorte motorblok mag gerust wat verdere detaillering hebben


Afbeelding

Afbeelding

Ook een (verticale) uitlaat zou 'm niet misstaan!


Afbeelding

Afbeelding

De achterlichten vragen ook om "professionalisering" en boren we geheel door
Daar gaan we wat anders op verzinnen.............


Zoals ik reeds noemde doe ik veel onderzoek op het internet, vooral naar afbeeldingen van de 1:1-machine.
Daaruit bleek dat de afdekking van de motorruimte ook in de praktijk variatie vertoont.
En dus ook hiervoor een idee opgedaan, namelijk om de ruimte te kunnen afdekken / dichtmaken met afdekplaten.
Van oude bank- en andere pasjes, die veelal van plastic zijn, dus iets passends gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Ook hier geldt: "met passen en meten, raakt de meeste tijd versleten!" waarbij het woord "passen" tweeledig uitlegbaar is....... :lol: :lol:


Vervolgens, een belangrijk stadium: de bouw van de cabine.
Zoals reeds vermeld maak ik altijd eerst een proto-type van karton, maar het werkelijke model wordt gemaakt van geschuimd karton.
Het materiaal wat veelal door architecten gebruikt wordt voor maquette-bouw.
Dat is licht, goedkoop maar vooral: heel makkelijk te bewerken, én verdraagt verf!! Niet onbelangrijk!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerst een opzetje van de "ruwe" vorm


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pas daarna gaan we deuren en ramen eruit halen.........

Voor het netjes rondingen kunnen maken van de ramen heb ik zelf een speciaal tooltje gemaakt.
Op een stukje draadeind van M4 een busje gemaakt met een scherpe rand, vergelijkbaar met een holpijpje.
Dit plaats ik in de kolomboormachine en gebruik ik als eerste om de ronde hoeken dus uit te "boren".
Pas daarna snij ik de rechte lijnen ertussen uit, om zo de juiste vormen te verkrijgen.
Het ís effe werk, maar het resulaat is ernaar!


Wordt vervolgd!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2023 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi again!

De bouw van de cabine bestaat uit het individueel maken van elke zijde.
Meten, passen, meten, nog weer passen, weer meten, en ga zo maar door.
Dat gaat gestaag, en ook weleens mis, eerlijk gezegd.
Vandaar dat een beetje voorraad van je materiaal wel wenselijk is.
Ik werk het liefst met een flink scherpe scalpel, een echte zoals ook in operatiekamers wordt gebruikt.
Daarmee kun je mooi strak snijden in dit materiaal.
Verder een klein slijptolletje in een kleine multi-tool (ook weer uit die Aziatische webshop).
Verlijmen gaat goed met secondenlijm (cyanoacrylaat).


Onderstaand weer de bijpassende afbeeldingen bij het proces:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Langzamerhand krijgt de voorzijde zijn vorm, deze is wel het lastigst gezien de diverse driehoek-vormen


Afbeelding

Afbeelding

En dan gaat het er zo ongeveer uit zien
Hier ook al extra details aangebracht met bijv. handrails en spiegelsteunen.


Detaillering vind ik een essentieel aspect als we het hebben over schaal-modelbouw.
Uit mijn internet-onderzoek bleek dat er een klein kacheltje (mag het die naam al wel hebben??) in de cabine zit, rechts van de bestuurder.
Hieronder afgebeeld:

Afbeelding

En dus dient dat ook op schaal te worden gemaakt........

Afbeelding

Afbeelding

Eerste ruwe aanzet voor het kacheltje


Afbeelding

Afbeelding

En op zijn plekje in de cabine


En dan breekt het stadium van verf-spuiten aan!
Ik heb sowieso altijd heel wat verf op voorraad, liefst al airbrush-ready, maar omdat de zoektocht naar de juiste kleurvarianten van Caterpillar eigenlijk nog steeds niet is voltooid, heb ik meerdere gele varianten in huis. Voor zover ik heb kunnen nagaan, zelfs op internationale fora van modelbouwers, is vrijwel iedereen altijd op zoek daarnaar.
De eerste foto's, zoals onderstaand, geven je dus een andere gele kleur te zien dan je verderop zult tegenkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Hoewel het een mooie kleur geel is, werd het opnieuw bestellen ervan helaas opgevolgd door de constatering dat de fabrikant ervan de kleur had veranderd naar een nieuwere variant.........grmbl@#$%^&*!!!!!
Tja, dan heb je geen keus meer............ en dus ben ik zelf aan het mengen geslagen.
Mét een toch best wel tevredenstellend resultaat!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-=-=-

Afbeelding

Na de verflaag eerst de zelfgemaakte decals aanbrengen
Hier trouwens de papieren test-versie.


Afbeelding

Na de kleur de twee-componenten-blanke-lak
Dit probeer ik zoveel mogelijk te combineren met onderdelen van andere modelbouw-projecten, vandaar de hoeveelheid delen die je ziet.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waarna we de details gaan verven in de juiste kleuren


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog even een stuurknuppeltje op het stuur.......


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook de diverse onderdelen op het motorblok worden bijgewerkt in andere kleuren, wat een heel mooi effect geeft
Het witte deel in de "950"-decal is overigens té zeer weggevallen. Op de één of andere manie rlijkt het erop dat het seal-middeltje wat ik daarvoor gebruik zijn beste tijd heeft gehad....... Toch maar eens nieuw gaan kopen.......

-=-=-

Afbeelding

Hier duidelijk te zien wat ik met de achterlichtpartij heb gedaan

Daar even op inzoomend: de oorspronkelijke uitvoering beviel me niet.
Dus moet je nadenken over en op zoek naar een beter alternatief.
Die vond ik in zgn. "Photo-etched"-delen die ik in een Tsjechische webshop van een fabrikant van diverse 1/24 vrachtwagenonderdelen aantrof.
De basis van de lampen heb ik gemaakt van het handmatig draaien van bolletjes polymeer-klei van m'n dochter, wat na een tijdje bakken in de oven hard wordt en dus zeer geschikt is om diverse willekeurige vormen van te produceren!
De bolletjes vooraf aan het bakken wel doormidden gesneden zodat je eigenlijk halve bolletjes krijgt.
Deze met dunne ijzerdraadjes aan elkaar gemaakt en in een zaagsnede in het lampen-frame gelijmd.
Na het spuiten van kleur en blanke lak de lampen zwart geverfd en naderhand, met een ooit daarvoor gekocht speciaal tooltje met een mini-zuignapje, aangebracht met een drupje secondenlijm.


Afbeelding

Bij het verven van de lamp-behuizing steek ik daaromheen altijd even een dun stukje papier als bescherming voor de directe omgeving ervan.
Zou sneu zijn om die ook zwart te krijgen........
In de grille is linksboven een kleine beschadiging te zien waarbij ik uitschoot met een boortje 0,7mm.
Ach, nobody is perfect!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het aanbrengen van de foto-ets-lampglaasjes ziet het er nu zo uit

-=-=-


Afbeelding

Afbeelding

Wat het altijd goed doet qua detaillering is het verchromen of polijsten van zuigerstangen van hydraulische cilinders!
Bovenstaand heb ik me er héél ernstig op uitgeleefd door zilverpapier van één of ander rolletje snoep van elkaar te scheiden.
Dat wil zeggen: het zilverpapier met de lijmlaag van het draagpapier gescheiden, en dit voor dat doeleind gebruikt.
Het is behóórlijk "prutsen", maar dan heb je ook wat!
(Ja, ik weet dat daar metal-foil voor is in de modelbouwwereld, maar wilde dit ook eens proberen. De metal-foil heb ik ook in huis en werkt toch wel beter, want is iets dikker, laat makkelijker van het draagpapier los en scheurt derhalve minder snel).


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2023 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi again!

We gaan verder met de assemblage en gaan de arm aan de voorzijde weer samenstellen.
In de oorspronkelijke staat zaten er messing busjes in, die echter maar voor eenmalig gebruik worden gemaakt / geplaatst.
Ook hierin moet je dus iets anders gaan doen / kiezen, en ik heb ervoor gekozen om er M3 imbusboutjes in te zetten.
Daartoe in de gaten ook M3-schroefdraad getapt.
Gezien de uitvoering hier de "bolkop"-variant is, vind ik het wel iets aan de groffe kant qua uiterlijk, maar toch heeft het ook wel wat!
M2 of M2,5 had ook gekund, maar dan had ik met moertjes erachter moeten werken.
Heb dat wel geprobeerd, maar vond de M3-uitvoering toch iets beter.

Onderstaand weer de afbeeldingen van het proces:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De grondbak weer gemonteerd, en zo komen we alweer een heel eind in de gewenste richting!!

-=-=-

De cabine wordt weer gemonteerd en er moet góéd worden gekeken of er geen onnodige / onwenselijke kieren zijn, zo na het spuiten van verf en blanke lak!
Die bleken d'r wel een beetje te zijn, en dus heb ik aan de voorzijde nog een klein gaatje geboord, ook in het chassis, waar doorheen vervolgens een klein schroefje geplaatst werd. Dit is nagenoeg onzichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vervolgens de beide deurtjes weer gemonteerd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En dáár ligt nog wel een hardnekkig probleem, een probleem wat blijft terugkeren.
Ik maakte tot voor kort de scharnierdelen, de busjes, van kralen die ik kreeg van m'n dochter.
Deze hebben daarvoor een perfecte maatvoering, maar één groot nadeel: ze zijn van glas gemaakt.......
Waarom dat een nadeel is: ze hechten niet goed aan lijm, ongeacht of je secondenlijm of twee-componenten-lijm gebruikt.
Ik worstel daar al wat langer mee en heb nog niet echt een goed alternatief, dus mocht je wat weten of ergens goeie ervaring(en) mee hebben: ik houd me aanbevolen daarvoor!!

-=-=-

We gaan vervolgens verder met het plaatsen van beglazing, gemaakt van 1mm dunne transparante plastic plaat.
De ronde hoekjes knip ik mooi rond met een nagelknippertje, die is van zichzelf al wat rond!


Afbeelding

De voorruit in de maak
Beschermfolie zit er nog op.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iets waar ik rázend enthousiast van wordt, en wat het werkelijk SÚPER doet qua detaillering zijn bovenstaand gebruikte mini-instructie-schildjes of naamplaatjes / serienummer-plaatjes.
Ook weer betrokken van die Tsjechische fabrikant. Fantástisch wat een effect je daarmee krijgt!!!


Afbeelding

Afbeelding

Ook de werklampen heb ik gemaakt volgens hetzelfde principe als de achterlichten: met polymeerklei en photo-etched lampglaasjes


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2023 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi again,

We gaan even een klein stapje terug in het proces.
In de beschrijving eerder noemde ik al dat ik diverse zaken uit de body had uitgeslepen, waaronder de dichte zijkanten van de motorruimte.
Nou meende ik me te herinneren dat ik ook foto's had van het openslijpen van de grille, achterin de motorkap, maar ik had ze niet terug gevonden.
Tót zojuist!!
En dus ga ik ook die toch nog even plaatsen hier, want het geeft heel goed weer hoe je kwalitatieve verbeteringen kunt aanbrengen op deze manier.

Afbeelding

We beginnen met een foto van het 1:1-model waarop de grille goed zichtbaar is


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens de "amputatie" van de achterzijde waarin dan de nieuwe grille moet komen


Afbeelding

Afbeelding

En zo komt dat er dan uit te zien
Hierop kun je trouwens ook mooi de oorspronkelijke uitvoering zien van de achterlichten..........



Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2023 13:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi again,

Zo op m'n (vaste) vrije vrijdag kan ik mooi effe meters maken met dit verslag...... :wink:
De zuigerstangen van de grote hydraulische cilinders heb ik voorzien van zilver-folie, zoals eerder omschreven.
De kleinere zuigerstangen uit de bak-cilinders zijn daarvoor niet geschikt, want die schuiven in en uit de cilinder, en daarmee zou de folie er onherroepelijk af vliegen.
Daar moest ik dus iets anders op verzinnen, en dat werd polijsten.
In de multi-tool een klein polijstschijfje, een beetje bijbehorende polijstpasta, en voila!!
Ook hiervoor geldt: het ís even "prutsen, maar het resultaat is ernaar!!

Afbeelding

Afbeelding

Ook even de hydraulische leidingen erop gemaakt , maar dat was al voor het spuiten!

-=-=-


We gaan verder met de laatste stappen van de assemblage, het gaat nog om kleine details (ruitenwisser, afwerking achterruit, extra werklampen bovenaan de cabine e.d.), en dan zit 'ie al weer zó in mekaar!!
Vanaf hier dus het eindresultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En omdat ze zó bijzonder mooi gelukt is, mag ze een échte "Photo-shoot" ondergaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Dank voor je aandacht. Ik hoop dat het inspirerend werkt!!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement