Bouwverslag Nr. 7
Beste brouwers,
Na vele uurtjes bouwen, komt er nu wel lijn in het geheel.
Na het vorige verslag, heb ik eerst het interieur van de cabine verder afgemaakt. Met een losse cabine is het tenslotte, makkelijker werken. Ik heb toch nog wat wijzigingen aangebracht. Het bruine leer van de bank vond ik toch niet zo passen bij de buitenkleuren, dus dit maar wijnrood geschilderd. Deze kleur paste toch wel beter bij de rest. Het stuur heb ik ook een beetje dunner gevijld, het zag er wat lomp uit.
Hierna volgde een best lastig deel, het aanbrengen van de ruiten.
Hier kwamen weer de bekende CD- doosjes van pas. De rechte ruitjes voor en achter waren niet zo moeilijk, een kwestie van precies pas vijlen en voorzichtig met Velpon vastzetten.
Van te voren had ik de raamrubbers met een dikke permanent viltstift aangebracht.
Ja, die ronde raampjes achter, dat was even puzzelen, gelukkig heb ik wat verpakkingsmateriaal in voorraad, dat bewaar ik altijd. Dat kwam ook nu weer goed van pas, een verpakking van een
USB-stick had de juiste ronding, dus een kwestie van nauwkeurig uitmeten en op maat vijlen. Makkelijker hier geschreven, dan gemaakt, dat wel....
Nu kwam ik op het punt, dat er flinke stappen gemaakt konden worden. De cabine kon nu stevig op het chassis gelijmd worden. Na een nachtje drogen, kon ook de radiateur, na het uitlijnen van de motorkap, op z'n plaats komen.
Nu waren dan de voorspatborden aan de beurt. Dat is iedere keer weer moeilijk, om allles precies goed z'n plaats te krijgen, je moet alles vastzetten met dunne stangetjes en maar hopen, dat alles
goed uitkomt. Wat bijzonder lastig was, is het aansluitend maken van de cabine- voorkant aan de ronding van de spatborden. Hier moest toch wel wat slijpwerk met de Dremmel verricht worden.
Het linker spatbord, met de uitsparing voor het stuurhuis, ging redelijk vlot, meer moeite kostte het rechterspatbord, na twee pogingen zit het dan op z'n plaats.
Omdat de spatborden eindelijk klaar waren, kon ik verder met het vervaardigen van de bumper. Dit was niet zo ingewikkeld, na het uitmeten, de bumper zelf uit dik materiaal gezaagd en in vorm gebogen.
Naast de radiateurmantel, zitten twee opstap- stukjes met ribbels, die heb ik, apart, uit twee stukjes dun plaat gemaakt.
Tja, toen volgde nog een nagekomen klus, de portieren moesten een kleine wijziging ondergaan, aan de voorkant- onder lopen ze schuin, evenwijdig aan de ronding van de spatborden.
Dus heb ik de punt van de portieren schuin afgevijld en een overeenkomstig stukje passend gevijld en in het hoekje van de cabine gelijmd. Hier moest ook weer wat geplamuurd worden, met als gevolg, alles weer bijschilderen.
Na twee treeplanken, heb ik nog wat werkzaamheden aan het chassis verrichgt, er moest nog een cardan- as tussen de versnellingsbak en de tussen bak komen.
En als laatste grote stuk; de vooras maken. Ik wist nu hoe breed en hoog die moest worden. Na een katonnen malletje gemaakt te hebben, kwam ik in één keer goed uit. ...soms zit het ook wel eens mee.....
...
Nog wat overzichts foto's:
Het begint er nu toch wel op te lijken. Dus vol goede moed verder klussen aan de achterspatborden en een laadbak fabrieken.
Met vr.gr.
JohnH