Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2023 9:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
GEWELDIG , wat een mooie kleurcombinatie , past helemaal bij dit voertuig
blijf deze volgen [ meestal in stilte ]
ben benieuwd naar het eind resultaat staat bij mij wel hoog in de top qua bouwkunst
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2023 20:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt voor je reactie Koos.

Ja, het is wel een lastig te bouwen model, dat ik weer heb uitgekozen.... :roll:
Dus maar gewoon doorploeteren, dan wordt het wel wat.... :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2023 11:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Kleur is echt geweldig, model zelf ook natuurlijk maar de kleur doet heel veel in het totaalplaatje. Motorblok is ook jaloersmaken mooi trouwens :)

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2023 19:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt Rolf voor je complimenten !

Hoe verder we komen, hoe leuker ik het vind worden.. :D :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 maart, 2023 15:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 7

Beste brouwers,

Na vele uurtjes bouwen, komt er nu wel lijn in het geheel.
Na het vorige verslag, heb ik eerst het interieur van de cabine verder afgemaakt. Met een losse cabine is het tenslotte, makkelijker werken. Ik heb toch nog wat wijzigingen aangebracht. Het bruine leer van de bank vond ik toch niet zo passen bij de buitenkleuren, dus dit maar wijnrood geschilderd. Deze kleur paste toch wel beter bij de rest. Het stuur heb ik ook een beetje dunner gevijld, het zag er wat lomp uit.

photo 576708

Hierna volgde een best lastig deel, het aanbrengen van de ruiten.
Hier kwamen weer de bekende CD- doosjes van pas. De rechte ruitjes voor en achter waren niet zo moeilijk, een kwestie van precies pas vijlen en voorzichtig met Velpon vastzetten.
Van te voren had ik de raamrubbers met een dikke permanent viltstift aangebracht.
Ja, die ronde raampjes achter, dat was even puzzelen, gelukkig heb ik wat verpakkingsmateriaal in voorraad, dat bewaar ik altijd. Dat kwam ook nu weer goed van pas, een verpakking van een
USB-stick had de juiste ronding, dus een kwestie van nauwkeurig uitmeten en op maat vijlen. Makkelijker hier geschreven, dan gemaakt, dat wel.... :lol:

Nu kwam ik op het punt, dat er flinke stappen gemaakt konden worden. De cabine kon nu stevig op het chassis gelijmd worden. Na een nachtje drogen, kon ook de radiateur, na het uitlijnen van de motorkap, op z'n plaats komen.
Nu waren dan de voorspatborden aan de beurt. Dat is iedere keer weer moeilijk, om allles precies goed z'n plaats te krijgen, je moet alles vastzetten met dunne stangetjes en maar hopen, dat alles
goed uitkomt. Wat bijzonder lastig was, is het aansluitend maken van de cabine- voorkant aan de ronding van de spatborden. Hier moest toch wel wat slijpwerk met de Dremmel verricht worden.
Het linker spatbord, met de uitsparing voor het stuurhuis, ging redelijk vlot, meer moeite kostte het rechterspatbord, na twee pogingen zit het dan op z'n plaats.

photo 576691

photo 576693

photo 576692

Omdat de spatborden eindelijk klaar waren, kon ik verder met het vervaardigen van de bumper. Dit was niet zo ingewikkeld, na het uitmeten, de bumper zelf uit dik materiaal gezaagd en in vorm gebogen.
Naast de radiateurmantel, zitten twee opstap- stukjes met ribbels, die heb ik, apart, uit twee stukjes dun plaat gemaakt.

Tja, toen volgde nog een nagekomen klus, de portieren moesten een kleine wijziging ondergaan, aan de voorkant- onder lopen ze schuin, evenwijdig aan de ronding van de spatborden.
Dus heb ik de punt van de portieren schuin afgevijld en een overeenkomstig stukje passend gevijld en in het hoekje van de cabine gelijmd. Hier moest ook weer wat geplamuurd worden, met als gevolg, alles weer bijschilderen.

photo 576693

Na twee treeplanken, heb ik nog wat werkzaamheden aan het chassis verrichgt, er moest nog een cardan- as tussen de versnellingsbak en de tussen bak komen.
En als laatste grote stuk; de vooras maken. Ik wist nu hoe breed en hoog die moest worden. Na een katonnen malletje gemaakt te hebben, kwam ik in één keer goed uit. ...soms zit het ook wel eens mee..... :D :D ...

Nog wat overzichts foto's:

photo 576695

photo 576696

Het begint er nu toch wel op te lijken. Dus vol goede moed verder klussen aan de achterspatborden en een laadbak fabrieken.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2023 9:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Het is een mooie truck aan het worden. Ik zit alleen wel een beetje raar te kijken naar de aanhechting van het spatbord aan de cabine. Het lijkt me dat dit in het echt eerder een rubber verbinding is geweest. Volgens mij werden de cabines niet op deze manier aan de spatborden verbonden in die tijd?

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2023 13:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rolf bedankt voor je bericht !

Ik ben blij met je terechte opmerking. Het was een beetje aan de aandacht ontsnapt. Op de foto's is er maar weinig van te zien, maar het lijkt me inderdaad logisch, dat er een soort van strip tussen de
cabine en de spatborden zat.
Bovendien zag ik op de foto's, dat de zijpanelen van de motorkap ook in een vast en een los deel waren uitgevoerd. Je ziet tenslotte de rubberen spanners. En zie je ook rubberstrips (? ).
Nou pasten de zijpanelen niet helemaal perfekt, altijd lastig met die ronding van de spatborden, dus ga ik maar gelijk nieuwe en betere maken.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 maart, 2023 23:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 8

Beste mensen,

Het gaat maar verder ... :lol:

De voorbumper heeft nu ook zijn blauwe kleurtje gekregen. Ik had de keuze uit verschillende combinaties, maar ik vond dit toch wel meest in harmonie met de rest.

Tja, toen moest er nog wat herstel-(wijzigingswerk) gedaan worden. Zoals Rolf terecht opmerkte, was de aansluiting vande cabine en de spatborden niet helemaal, wat ie moest zijn. In het echt zal er
wel een soort van strip ( rubber ? )tussen gezeten hebben. Ik heb dit opgelost door er een randje van getrokken sprue tegen aan te lijmen. Dat zag er gelijk een stuk beter uit.
Na wat turen op de foto's., kwam ik er achter, dat de blank- metalen beschermplaat onder het portier, hoger was, dan er bij mijn model ruimte voor was. Dus heb ik aan de onderrand van de cabine
maar een strookje gelijmd om beter uit te komen.

photo 576982

photo 576983

De zijpanelem klopten ook niet helemaal met het orgineel, ik had over het hoofd gezien, dat de zijpanelen uit twee delen bestonden. Zie de spanners. Dus hier moesten twee nieuwe en gelijk beter
passende voor komen. Ik heb ze gelijk maar voorzien van gaas en sierstripjes.

Op naar het volgende onderdeel, de achterspatschermen bevestigen aan het chassis. Best nog lastig om alles op zijn plaats en gelijk te krijgen. Maar ze hangen er aan.

photo 576984

Met de achterspatborden op z'n plaats, kon ik beginnen met het uitdokteren, hoe ik de laadbak ging maken. De vloer was geen probleem, maar over het voorschot ben ik nog niet uit, hoe hoog dat moet worden. Maar dat zien jullie wel bij het volgende verslag.

Zo :
photo 576985

Of zo:
photo 576986

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 maart, 2023 20:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 9

Beste bouwers,

In de afgelopen dagen weer de nodige uurtjes bouwplezier gehad met het maken van de laadbak.

Ik heb eerst nog een subframe op het chassis gemaakt, zodat de laadvloer netjes aansloot op de achterspatborden. Een beetje improvisatie was wel nodig om over de steunen van de spatschermen
heen, te werken.

photo 577528

De laadvloer en het voorschot had ik al op maat gezzagd en gevijld. Dus nu weer turen op de foto's om de opstaande delen te maken. Uit de diverse uitvoeringen zelf wat samengesteld. Hier moest ik
ook al bedenken, wat ik met een huif of wat anders, ga doen. Nu heb ik al wat modellen met een vaste huif gebouwd, dus wilde ik nu wel eens wat anders.
Ik heb al een idee, voor een lading onder dekzijl met wat touwen er over heen gespannen. Aan de onderkant van de laadvloer, heb ik al de nodige gaatjes geboord, waar later de ogen voor de touwen
aan vast komen.

Het begin van de zijschotten ;

photo 577527

Hier ging weer veel tijd inzitten, om alle metaalstrippen te maken. Nou is het altijd lastig om alles te schilderen als de deze strippen al vastgelijmd zitten. Dus heb ik eerst de dunne strippen op maat
gesneden en deze eerst blauw geschilderd. Vervolgens heb ik de schotten lichtbruin geschilderd. De hout nerf hen ik met kleurpotlood aangebracht. Hierna kon ik alles samenvoegen. Een kwestie van
nauwkeurig en netjes werken. Meestal zijn er op de uitsparing voor de achterruit wat metalen spijlen aangebracht. Die zitten er dus nu ook op.

photo 577530

De volgende klus wordt het aanbrengen van alle oogjes aan de rand van de laadvloer, daar ben ik wel even zoet mee. Na wat schilderwerk aan het chassis, kan dan de laadbak vast op het chassis
gelijmd worden. Maar dat komt wel bij het volgende verslag.

Zo ver ben ik nu:

photo 577531

photo 577532

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 maart, 2023 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Dat hout ziet er goed uit! Ik kan het niet zien op je foto's of je het gedaan hebt, maar door eerst met wat grof schuurpapier over het styreen te gaan kan je zo de houtstructuur wat beter weergeven.

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement