Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 16 maart, 2023 12:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Danny,

Deze methode van '' houtbewerking '' heb ik bij mijn WW1 - vliegtuigmodellen met houten rompen, ontwikkeld.
Ik heb het plaatmateriaal lichtjes opgeschuurd en toen met Revell Matt 88 geschilderd. Hierna bewerkt met een kleurpotlood.
Als je grof schuurpapier gebruikt, wordt het al gauw wat onregelmatig door de lijntjes van het kleurpotlood. Op schaal klopt het dan ook niet meer.

Je moet altijd even een proefstukje maken voor het resultaat... :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 maart, 2023 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Dan heb je dat aardig onder de knie, ik vind het heel overtuigend!

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 maart, 2023 1:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Danny,

Bedankt voor het compliment, ik hoop, dat mijn tip ook voor jouw modellen bruikbaar is... :)

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2023 20:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 10

Beste mensen,

Het begin van het einde, begint nu wel in zicht te komen... :D

Sinds het vorige verslag, ben ik bezig geweest aan het chassis, om nog wat schilderwerk te verrichten. Ook heb ik een uitlaat gemaakt en een reserve wiel in het rek geplaatst.

Vervolgens het sub- frame voor de laadbak op het chassis gelijmd. Nu kon ik ook nog wat zijsteunen pas maken en onder de laadvloer aanbrengen.

photo 577908

Verder met de laadbak. Alle opstaande schotten op de laadvloer gelijmd, zo kon ik ook nog wat metaalstrippen van plasticplaat dus, aan de randen aanbrengen en het geheel verder in blauw
schilderen.

Hiermee was het grote bouwen wel achter de rug, wat restte, waren de vele kleinere onderdeeltjes en frutseltjes. He cabine interieur was ook klaar, dus ik kon beginnen om de portieren te voorzien van ruitjes en na grondig stof verwijderen, kon het rechterportier in de cabine gelijmd worden. Het linker portier kan wel geopend worden, dat vind ik wel voldoende om het interieur te kunnen bekijken.

photo 577902

Voor de afwisseling, had ik eens geluk, de koplampen kon ik kant en klaar aanbrengen. Ik had die nog gevonden in het reserve onderdelen magazijn....:-). Ze zijn nog afkomstig van een Mercedes
500K van Jo-Han uit het stenen tijdperk.
De achterlichten zijn restanten van AMT dozen. Ook nog een trekhaak voor een aanhanger gemaakt.
Wat ik altijd leuk vind, zijn de twee afstands-stangen op de voorbumper. Die heb ik gefrabiceerd uit twee spelden met ronde knopjes.

Na het maken van twee ruitenwissers, uit getrokken sprue, moest ik weer speuren op het Internet, naar twee oude Nederlandse blauw nummerborden. Bij de Flickr-site vond ik wat bruikbaars, ik heb
alleen de cijfers aangepast en allles uitgeprint. Op dezelfde manier heb ik het embleem geprint en op een dun stukje plasticoplaat gelijmd en zo op de gril gelijmd.

Na wat uitproberen, vond ik een rode streep tussen het wit en blauw, wel passen bij het geheel, het vrolijkt de boel een beetje op. Maar dat is natuurlijk maar mijn idee.
Ik heb een stukje wit decal papier rood geschilderd en in dunne strookjes gesneden.

Zodoende is het model nu wel bijna af, er moeten nog twee zijspiegels op. die staan nog te drogen. Ik ben inmiddels bezig aan de vracht, die in de laadbak moet komen, Ik moet hier nog wat uitdokteren, wat het gaat worden.

Hier weer de actuele foto's :

photo 577904

photo 577905

photo 577903

photo 577906

photo 577907

Tot zover, op naar waarschijnlijk het eindverslag !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 maart, 2023 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hoi John,
De haakjes voor de touwen onder de rand van je laadbak, is dat van staal draad gemaakt?
Verder weer hele mooie vorderingen van je Hogra, keep up the good work.
Gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 maart, 2023 21:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt voor je compliment !

Ik heb de haakjes gemaakt van rond gebogen dun koperdraad (telefoonkabel ? ) en vastgelijmd in voorgeboorde gaatjes , met wat secondenlijm.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 maart, 2023 20:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 11


Het eindverslag !

Beste bouwers,

Na zo'n vier maanden bouwen, heb ik afgelopen dagen, de laatste hand gelegd aan dit bouw werk. :lol:

Na wat verdere details en hier en daar wat bijtippen met verf, heb ik me bezig gehouden met de "' lading ". Zoals ik al eerdfer meldde, wilde ik nu eens wat anders, dan de gebruikelijke huif over de
laadbak.
eerst dacht ik wat stukjes hout op te stapeln en dat te overtrekken met zijldoek. Het idee was wel leuk, alleen al dat hout, vormde wel een aardig gewicht. Dus heb ik van plastic plaat een soort
van doosje gemaakt en hierop een paar stukjes hout gelijmd. Dat scheelde een stuk in het gewicht. Hierna heb ik alles met zijldoek afgedekt. Dat wil zeggen, stukjes papier nat gemaakt en dit over
alles met wat Velpon vastgelijmd.
Toen alles goed gedroogd was, heb ik alles in een donkerbruin kleurtje geschilderd.

Ja, toen moesten er natuurlijk wat touwen gespannen worden over de dekzijlen om alles op z'n plaats te houden. Het was nog zoeken om de juiste dikte van touw te vinden, maar ik vond nog wat
in de vorraad klosjes garen.

Helaas kon ik geen eindfoto's buiten maken, het was te winderig, dus dat moet maar later als de weergoden willen meewerken. Ik ben bang, dat dat nog wel even duurt, als ik de weerman mag
geloven.
Dus maar wat plaatjes binnen gemaakt, om toch een totaal indruk te krijgen van dit stukje Hollandse Truck geschiedenis.

photo 578249

photo 578250

photo 578252

photo 578253

photo 578254

photo 578255

photo 578256

photo 578265

photo 578258

photo 578259

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2023 8:07 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Ik vind hem prachtig zo. Het zijldoek zou ik misschien wat anders hebben laten 'vallen'. Op de hoeken lijkt het nu echt omgevouwen, maar begrijp me niet verkeerd... ik zou hem zonder enige schroom hier in mijn vitrine zetten :mrgreen:

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2023 11:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Arno,

Bedankt voor je compliment !

Ja, dat zijldoek was wel een opgave. Ik had de hoeken ook liever een beetje ronder gehad, maar met nat papier was dit toch het meest haalbare. Ik heb nog wat geëxperimenteerd met dunne
textiel ( een oud overhemd :lol: ) , helaas, dat was het toch ook niet.
Maar ik kan leven met het resultaat.

Het was geen gemakkelijk model, maar ik heb er weer veel bouwplezier aan gehad. En dat is toch het voornaamste. :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr, 2023 12:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste bouwers,

Vanmorgen scheen het zonnetje lekker, dus beter licht. Ik heb gauw wat betere plaatjs geschoten, het geheel ziet er dan wat beter uit.

Veel kijkplezier ! :) :)

photo 578617

photo 578618

photo 578620

photo 578619

photo 578621

photo 578622

photo 578623

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement