Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 16 dec, 2022 15:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 3

Beste bouwers,

Ik ben afgelopen dagen druk bezig geweest met de cabine. Daar gaat altijd een hoop werk in zitten.

Eerst heb ik maar het dak aangepakt. Ik heb nog zitten dubben of ik het uit warm getrokken dunne plaat zou maken, maar dat hield dan tevens in, dat ik een houten malletje
moest maken, zoals bij mijn Faun Laster. Dat is ook een hoop werk.
Het alternatief; drie dikke lagen plaat op elkaar en dan maar vijlen om de vorm erin te krijgen. Aangezien het dak niet zo groot is, heb ik voor deze laatste methode gekozen.
Het werd weer een aardige stof bende, maar ik had een dakje.
Het mooie bij deze cabines is, dat er bij haast alle exemplaren verschillen zijn, dus geen zorgen of alles precies gelijk is volgens de foto's. Ik vond de versie met een klein
overhangend randje van het dak, wel mooi.
Het lijkt me dan ook wel makkelijker, om zo de voorruiten goed passend te krijgen.

Nog een lastig hoofdstukje, het schutbord opbouwen. Ik kwam toch niet helemaal goed uit, er moest weer een stukje bovenop komen, om op de goede hoogte met de
voorruiten te komen.
Na het vast lijmen van het dak, kon ik alle stijlen en de hoeken van de cabine rond gaan vijlen. Dit ging allemaal zonder problemen, en zo kon ik alles in de plamuur zetten
voor de afwerking.

En zo kwam ik aan bij het vervaardigen van de motorkap. Gelukkig is dit redelijk recht toe recht aan onderdeel, dik plaat op maat gezaagd en aan de zijkanten extra strips gelijmd, zodat ik alles later rond kon vijlen. Hier was het wel belangrijk alles nauwkeurig pas te krijgen, tussen de cabine en de radiateur mantel.

Tja, de radiateur. Het kostte wel wat piekeren en veel turen op de foto's, hoe ik dit onderdeel kon maken. Gelukkig heb ik in het verleden al wat pioniers- werk verricht bij
de Berliet. Alle vertikale strips om en om gelijmd. Deze keer heb ik 1 mm dik strip gebruikt, de stijlen waren in het echt, behoorlijk dik.
Het geheel kan dan als een blok in de radiateur mantel gelijmd worden. Aan de binnenkant komt dan later de eigenlijke radiateur.

photo 570659

Wat rest is het afwerken van de plamuur de radiateur verder afmaken en dan kan ik gaan nadenken over de motor.

Het begint toch ergens wel op een Hogra te lijken... :D

photo 570661

photo 570660

Tot het volgende verslag maar weer,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2022 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hoi John,
De tandem as was niet dubbel aangedreven, was een niet lift bare sleepas.
Wielbasis 4300 en tandem 1250 Mmm.
Wel zat er een tussenbak onder .
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2022 14:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Eric,
Hartelijk dank voor je info, het ontbrekende stukje van de puzzel... :D ,
ik vermoedde al, dat de achterste as een soort van sleepas was.
Ik had al iets gelezen over een tussenbak, die wordt ook meengenomen.
Op naar het volgende verslag !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jan, 2023 16:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 4

Beste mensen,

Allemaal een Gelukkig Nieuwjaar toegewenst ! :brouw: :brouw:


*************************************************************************************************************************************

Tijdens de afgelopen twee weken, heb ik me bezig gehouden met het vervaardigen van diverse onderdelen.

Na het vorige verslag, ben ik druk in de weer geweest, om de motor op te bouwen. Het is een Perkins P6 Diesel geworden, daar is gelukkig goede info over te vinden op het Internet.
Bij de 3-assers was sprake van een 4 cylinder Steyr Diesel ?, maar wat ik kon vinden, betrof een motor, die voornamelijk in tractoren werd ingebouwd. Er waren natuurlijk wel Steyr trucks maar de
info daarover is niet gweldig, dus had ik verder niet veel aan.
Zoals ik altijd doe, is de motor uit verschillende stukken dik plaat opgebouwd. Er moeten nog wel wat meer detail worden aangebracht, maar dat gebeurt wel, wanneer de motor definitief in het
chassis hangt.

photo 572346

photo 572347

Verder met andere onderdelen, eerst heb ik de benzine(diesel) tank gemaakt van weer dik plaat. Een kwestie van goed meten en haaks zagen en vijlen. Deze keer heb ik getracht de spanbanden
wat beter de detailleren. Zo heb ik ook van de X - profielen aan de voor -en achterkant, wat meer werk gemaakt.

De remlucht tank is samengesteld uit een plastic garenklosje met twee rond gevijlde eindplaatjes.

Toen de motor klaar was, wist ik, hoe groot de ruimte bij het schutbord van de cabine moest worden. Dit is verder met dun plaat afgewerkt.
Ik heb gelijk de raampjes in de portieren op de juiste grootte gevijld.

De volgende stap betrof de assen en de tussenbak. Met dus één aandrijfas en een simpele steun-as. Op de foto's is maar vaag wat te onderscheiden, dus moest ik hier wel een beetje inproviseren.
Zo kon ik ook bepalen, waar aan het chassis, de diverse onderdelen van het remstelsel moeten komen.

photo 572348

Nog een plaatje van het chassis in wording:

photo 572351

Voor de totaal indruk heb ik weer wat overzichtsfoto's bij dit hoofdstuk gevoegd

photo 572350

photo 572349

N.B. Wat me nu opvalt, is de plaats van de voorwielen, nog eens goed nameten of de vooras niet meer naar voren moet. :?

Op naar het volgende verslag ! :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2023 0:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Hallo John.

Mooi scratchwerk wat je laat zien, gaat ook wel erg vlot allemaal.

Vraagje, die blauwe stukjes die je gebruikt is dat ook styreen?

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2023 1:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Peter,

Bedankt voor je berichtje ! :wink:

Je vraag over dat blauwe materiaal, je hebt wel eens dik plastic plaat nodig, dus meer dan b.v. maar 1 millimeter, om grotere delen te maken.
Ik had nog wat oude plastic brievenbakken, die je in de boekhandel kon kopen. Die kostten maar weinig vergeleken met b.v. Evergreen.
Het materiaal is 3 mm dik, dus zeer geschikt om zittingen van stoelen , opbouwen van motorblokken etc. te maken.
Het is wel een beetje hard materiaal, maar toch goed te zagen en te vijlen. En het lijmt met gewone Revell Contacta.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 11:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik blijf het knap vinden wat jij allemaal uit wat plastic weet te scratchen. Mooi hoor.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 16:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bedankt Ferry...!

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2023 20:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 5

Beste bouwers,

Ik moest noodgedwongen een weekje verstek laten gaan, ik was geveld door de griep. Dat overkomt mij zelden, maar het was goed raak deze keer.
Gelukkig heb ik dat weer achter de rug, nu mijn energie weer zien terug krijgen... :?

Ik heb de laatste dagen, gelukkig weer de draad kunnen oppakken en wat nieuwe onderdelen gemaakt. Eerst heb ik me vermaakt, met het chassis gewoon standaard zwart te schilderen.
De motor heb ik ook wat verder beschilderd, die is nu wel klaar om in het chassis gehangen te worden.

photo 574104

De cabine en motorkap moesten ook nog verder gedetailleerd worden, alle sierstrips en regengoten aangebracht. Een nauwkeurig werkje; alles moet netjes recht zitten en doorlopen om de ronde hoeken.

photo 574102

photo 574103

Weer een stapje verder. De diverse interieur onderdelen konden nu ook verder gemaakt worden, helaas heb ik zegge en schrijve, maar één foto gevonden, waar ik het mee moest doen.
Dus eerst maar een bank gemaakt, zoals gebruikelijk was in die oude tijden, het dashboard was wat makkelijker, redelijk eenvoudig, slecht een aparte opbouw voor alle meters en schakelaars.
Het stuur was ook redelijk simpel, lijkt wel wat op een vierspaaks Daf stuur.

Inmiddels heb ik ook twee zij panelen voor de motorkap gemaakt. Ik moet nog verzinnen, hoe ik de ventilatie roosters ga maken. In het echt waren ze heel fijnmazig van structuur, daar moet ik nog wat op verzinnen.
Als laatste een rondje lijmwerk en 6 spatborden gemaakt door stroken 0.5 mm plaat op elkaar te lijmen, de twee voorspatborden hebben nogal brede randen, dus heb ik daar wat extra strips aan de binnenkant gelijmd.

photo 574105

Tot zover, de gang komt er wel weer in, dus op naar het volgende verslag. :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2023 19:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 6

Beste brouwers,

Ik heb weer wat vorderingen kunnen maken. De griep en de gevolgen zijn gelukkig nu wel achter de rug.

Dus het werd tijd om alle onderdelen in de primer te zetten. Hierna moest er wel hier en daar wat nageschuurd worden, maar dat hoort er bij.

photo 574901

Voor de definitieve kleuren had ik wat inspiratie opgedaan, toen ik op het Net wat aan het surven was. Ik kwam wat plaatjes tegen van een oude Volvo 3-asser in wit met blauw. Typisch zo'n
kleurencombinatie uit die tijd.
Zodoende heb ik eerst alles wit gespoten en na het nodige afplakwerk, het blauw aangebracht. Ik vind de kleurencombinatie best geslaagd. Alleen denk ik er nog over na, om een dun rood biesje
op het blauw, onder de profielstrips aan te brengen. Maar dat komt later wel.

photo 574903

Tijdens het drogen, heb ik me met de afwerking van de velgen bezig gehouden. De naven ook in blauw en de rest in aluminium geschilderd en verder het frame voor het reserve wiel aangebracht achter op het chassis.

photo 574902

Ik ben nu aangeland in de fase, dat eigenlijk alles tegelijk moet gebeuren. Eerst moet ik de cabine plus interieur verder afbouwen, inclusief de ruiten, anders kan ik daar later, lastig bij.
Dan de cabine op het chassis vastlijmen en vervolgens kan ik dan de motorkap met radiateur passend op het chassis lijmen.

Hierna volgt dan het hoofdstuk, de zijpanelen van de motorkap en voorspatborden passend maken en zo. Dus we zijn nog wel even bezig ....:-))

Even de boel los/vast opgetuigd, voor een algemene indruk:

photo 574905

photo 574904

Zo, jullie zijn weer bijgepraat. :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement