Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2022 7:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Heel erg mooi! Het voorproefje van de gespoten cabine op de laatste foto ziet er veelbelovend uit. Mooi effect van de pre-shade. Ik heb erg weinig verstand van vrachtwagens, maar hebben beide achterassen nou een eigen differentieel? En dus allebei aangedreven?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2022 9:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank je. Nu nog even achter de decals aan. Ik dacht dat ik er was met een standaard setje, maar ik ga Mika toch even mailen met een customized verzoekje. Eerlijk gezegd heb ik er ook weinig verstand van. Maar ik ben interessante informatie tegengekomen bij de research, waaruit blijkt dat in '33/'34 de Fordson 'Two Tons' Commercial Vehicle met 157" wheel base vanaf fabriek kon worden aangepast naar 'Surrey' 6-Wheel Single Drive of 'Sussex' 6-Wheel Double Drive. Deze aanpassingen werden voor Fordson uitgevoerd door County Commercial Cars Ltd. uit Hampshire. Dat de naam 'Sussex' ook terugkomt in de tender van Thompson Brothers kan toeval zijn.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2022 15:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 aug, 2013 11:48 am
Berichten: 64
Wat een ongelooflijk leuk model en wat geweldig gebouwd. Een lust voor het oog.

Koen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 feb, 2023 12:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Beste forumleden, dank voor het geduld. Laatste update in dit project dateert alweer van bijna een half jaar geleden. Het wachten was op de decals die custom made zijn. Mika was echter druk bezig met andere zaken, dus ik heb gewacht tot hij tijd had om het een en ander te maken en te printen. Maarrrrr.... het wachten werd gisteren beloond!

photo 575864
Klein, maar heel fijn.

photo 575863
Dus direct aan de slag gegaan en de witte onder-decal zit er op. Na het aanbrengen van de decals zal ik alles sealen met Aqua Gloss. Daarna kunnen de ramen er in en zal ik het interieur afbouwen. Dit project is terug op de werktafel!

Wordt vervolgd.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2023 13:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 aug, 2013 11:48 am
Berichten: 64
Geweldig model en ik kijk er met heel veel plezier naar. Benieuwd naar het eindresultaat :)

Koen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2023 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hallo allemaal, hierbij de een-na-laatste update! Nu de decals er op zitten, is de rest een kwestie van in elkaar zetten geworden. Oké, dat is wel een secuur klusje, want het is ieniemienie klein allemaal ;-)

photo 576166
Met een leuk PE setje heb ik details van het interieur aangebracht. Omdat de rechter deur open komt te staan is dat straks ook zichtbaar.

photo 576163
En met de cabine op zijn plaats.

photo 576164
Hierna volgen de koplampen en de fuel bowser en dan is hij af...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2023 0:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
De foto waar alles mee begon: de ‘Uiver’ die wordt getankt op de avond van 18 december (of de vroege ochtend van 19 december) 1934 voor vertrek van haar tweede reis. Dit zou de eerste reguliere lijndienst worden (een kerstpostvlucht naar Indië), na haar successen tijdens de London-Melbourne race. Maar het liep uit op een ramp.

De foto bevat veel historische aanknooppunten: Het vliegtuig én de truck die de wereld veranderde, maar ook een ‘vergeten’ KLM pionier naast Plesman.
photo 561376
bron: 'Douglas DC-2, De eerste blikken vogel van de KLM en de KNILM', Geldhof en Kok, eigendom van KLM
photo 576409
photo 576408

Met 3 passagiers, 350 kg post en 4 bemanningsleden vertrok het toestel van een ijskoud Schiphol. Tot Cairo verliep de reis voorspoedig. De crew was vermoeid en het weer in de regio was slecht. Gezagvoerder Beekman wilde liever in Cairo blijven, maar Plesman drong sterk aan op doorvliegen. Voor Plesman was er namelijk haast bij, want de splinternieuwe metalen vogel moest de vlucht natuurlijk sneller uitvoeren dan het bestaande record van Fokkers Pelikaan in het daar daarvoor. Prestige, haastige spoed en onervarenheid met een nieuw type vliegtuig…. Het bleek een fatale combinatie.

In de late avond startte de Uiver voor het traject van Cairo naar Bagdad. Kort na middernacht vroeg de marconist aan de RAF-basis in Rutbah Wells om een positiebepaling. Een halfuur later werd het vliegtuig nog gehoord door de mensen die werkten aan de oliepijpleiding van Kirkuk naar Haifa. Daarna werd niets meer van het vliegtuig vernomen.
Het slechte weer verhinderde een zoektocht, maar op 21 december ontdekte een RAF vlieger het wrak van de Uiver in de Syrische woestijn, ongeveer 16 km ten zuiden van Rutbah Wells, een Brits woestijnfort. De Uiver bleekt met volle snelheid de grond te hebben geraakt en was volledig uitgebrand.

De R.S.L. (Rijks-Studiedienst voor de Luchtvaart) stelde een onderzoek in en in april 1935 luidde de (officieel nog altijd geheime) eindconclusie dat een combinatie van zeer slecht weer, de minder goede vliegeigenschappen van het vliegtuig, en vermoeidheid van de crew tot de catastrofe moeten hebben geleid. De R.S.L. stelde diverse constructiedetails voor, die later beeldbepalend werden in het ontwerp van de DC-3. Zo komt het ontwerp van het gewijzigde kielvlak, dat werd toegepast op een aantal latere DC-2s en alle DC-3s, voort uit de proeven en aanbevelingen van R.S.L. ingenieur H.J. van der Maas.

De Uiver was, als 18e productietoestel na het prototype DC-1, de eerste DC-2 buiten de VS en dus vanzelfsprekend ook de eerste in Europa. Het was de eerste metalen KLM-machine. Helaas was het (wereldwijd) ook het eerste toestel uit de DC-2/DC-3 serie dat verongelukte. Binnen het jaar 1934 werd het toestel besteld, gebouwd, operationeel ingezet én het verongelukte het na slechts 3 maanden en 5 dagen te zijn ingeschreven in het Nederlandse burgerluchtvaartregister.


De Truck
De truck is (naar alle waarschijnlijkheid) een 1934 Fordson BB-157 met een closed cab, “soft top” met E98T vier cilinder motor, gemodificeerd tot ‘Sussex’ brandstoftanker.

photo 576402

Tijdens de productie van Ford Model AA, vanaf 1930, werden 20-inch schijfwiel met 5 sleuven geïntroduceerd. Deze velgen hadden een verhoogd midden om de wielen te versterken en ruimte tussen dubbele wielen aan de achterkant mogelijk te maken.
Vanaf 1932 werden alle model AA Trucks voortaan gebouwd als BB-modellen, met als één van de subtiele uiterlijke verschillen dat model AA drie en BB twee scharnieren in de deuren hadden. Aanvankelijk werden de BB-modellen uitgerust met een standaard motor, maar vanaf 1934 werden ze standaard voorzien van een nieuwe Flathead V8 motor, herkenbaar door een logo dat aan de zijkant van de motorbehuizing is aangebracht. Dat logo is niet aanwezig op de truck die ik heb gebouwd.

photo 576401

De BB-trucks hadden langere wielbases dan de vorige AA-trucks; namelijk 131,5 of 157 inch. Ook waren de frames versterkt voor zwaar gebruik. De witte kap verraadt mogelijk dat het gaat om een Fordson. Na 1931 werd de closed cab 'soft top' namelijk niet meer toegepast op de Amerikaanse modellen, maar nog wel op de trucks die door de Ford Motor Company bij Londen in Dagenham aan de Theems werden gebouwde.

De eerste truck die bij Fordson werd gebouwd was de AAB, in 1933 en 1934 opgevolgd door de ‘2-ton Truck’ of ‘Commercial Vehicle’. Dit was een Ford BB met met 157" wielbasis met ‘full floating’ achterassen. In 1934 en 1935, zo blijkt uit documenten, is een aantal van deze trucks extern verbouwd tot 'Sussex' 6-Wheel Double Drive. Zeer aannemelijk is dat mijn model uit deze serie afkomstig is.

De ‘Sussex’ ombouw werd uitgevoerd door County Commercial Cars ltd. uit Hampshire door aanbrengen van een tandem achteras met dubbele aandrijving en een brandstof tender door Thompson Brothers uit Bilston. Deze tender bevatte 3 ton brandstof (800 gallon) en kon met een eigen pompmotor tot 350 liter (100 gallons) per minuut tanken. Het systeem was voorzien van de nieuwste filters, waterdetectieapparatuur en geavanceerde meters en zou tot na de Tweede Wereldoorlog de industriestandaard worden.

In 1936 volgde de Fordson BBE, met als eerste de COE (Cab Over Engine) configuratie, die in de UK werd aangeduid met 'forward control'. Vanaf 1939 werden alle modellen die in Dagenham werden gebouwd aangeduid met de naam ‘Fordson Thames’. Vanaf 1937 werd de BBE gemoderniseerd tot 7V en dat is de vorige fuel truck die ik heb gebouwd: de Fordson 7V! Die waren na afloop van WOII veel voor handen en zodoende is een groot aantal bij de KLM tankdienst terecht gekomen. Het voordeel van deze wagens boven de vooroorlogse Forsons was dat de pompapparatuur werd aangedreven door de hoofdmotor van het voertuig in plaats van separate pompen, wat een aanzienlijke gewichtsbesparing opleverde, terwijl de pompkracht juist toenam. Uiteindelijk hebben dit type trucks het veld moeten ruimen bij de start van de jet-age, toen de brandstofcapaciteit van vliegtuigen significant toenam.

photo 576403
De Fordson 7V (model gebouwd in 2018) samen met de 1934 Fordson BB
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 75&t=51137

Shell Aviation Service
De eerste KLM piloot was Henry “Jerry” Shaw (1892-1977), die in de geleasede Airco DH.16, G-EALU op 17 mei 1920 van Croydon Airport, London, naar een weiland nabij Fort Schiphol, bij Amsterdam vloog. Het jaar daarop overtuigde hij de leiding van Shell dat vliegtuigbrandstof een belangrijke markt zou worden en kreeg hij de ruimte om Shell Aviation Services op te richten. 30 jaar lang stond Shaw aan de top van deze organisatie en wist zo een grote bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de internationale luchtvaart én KLM. Toch kom je zijn naam weinig tegen in de geschiedenisboekjes.

KLM was één van de eerste luchtvaartmaatschappijen met een intercontinentale route, namelijk die naar voormalig Nederlands-Indië. Dat was niet mogelijk geweest zonder een betrouwbare en gestandaardiseerde infrastructuur langs de gehele route. Plesman en Shaw besloten al vroeg dat een nauwe samenwerking de enige oplossing was om deze lijn structureel te onderhouden. Al in 1924 voorzag Shell Aviation Service de eerste KLM-vlucht van Amsterdam naar Batavia van brandstof. Dat is volgend jaar 100 jaar geleden.

photo 561375
Bron: http://britainfromabove.org.uk/sites/de ... _Final.pdf
photo 576400

Ditzelfde deed Shaw ook voor het netwerk van BOAC en de RAF Transport Command routes, voor zowel landvliegtuigen als vliegboten. Een hele onderneming, want langs al deze routes, over de hele wereld, was een gestage toevoer van brandstof nodig en distributie via de gestandaardiseerde Shell tankauto’s.

De samenwerking duurt vandaag de dag voort: Shell produceert voor KLM de duurzame synthetische luchtvaartbrandstof (SAF) van de toekomst. KLM en Shell behoren tot de voorlopers die de ontwikkeling en toepassing van duurzame luchtvaartbrandstoffen willen aanjagen om de luchtvaart te verduurzamen zodat er in 2050 volledig met duurzame brandstof kan worden gevlogen. Geen “vliegschaamte” dus. Plesman en Shaw droomde van een wereld die verbonden zou worden. Luchtvaart verbindt nog steeds en blijft dat duurzaam doen, want het is primaire infrastructuur. Luchtvaart is geen onderdeel van een probleem, maar onderdeel van de oplossing!

photo 576404
Bedankt voor het kijken!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2023 1:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Een zeer knap stukje (scratch) werk, met een hoop interessante info,
Gouden duo in combi met de DC-2....... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2023 14:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 aug, 2013 11:48 am
Berichten: 64
Echt een geweldige bouw en dat zit 'm wat mij betreft niet alleen in de bouwkwaliteit maar ook in het historische sfeerbeeld dat je hiermee neerzet. Echt super, zo samen met de Fordson en de Uiver. Ik hoop dat je ons nog mer van dit soort bouwprojecten gaat laten zien :)

Koen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2023 21:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
V.J.

Prachtig modelletje geworden !

Zeker op zo'n kleine schaal, komt het bij je DC-2 helemaal tot z'n recht.

Geeft toch inspiratie om ook eens een dergeljke tankwagen te bouwen, maar dan wel een pietsje groter.... :lol:

Bedankt voor je verslag!

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement