Bouwverslag Nr. 3
Beste mensen,
Er is afgelopen week weer het nodige plastic materiaal door mijn handen gegaan.
-)
Sinds het vorige verslag, ben ik verder gegaan met de cabinevloer en de vloer voor de laadruimte. Aangezien er nog wat schuine gedeelten lopen, van boven af gezien dan, heb ik alles in twee gedeelten gemaakt. Achteraf gezien maar goed ook, want de cabinevloer kwam niet helemaal uit, zoals ik dat had gepland.
De laadvloer moest ik met wat dwarliggers(spanten), wat hoger op het chassis aanbrengen, want anders zitten er hulpveer- pakketten in de weg. Die steken namelijk boven het chassis uit.
Verder met de cabine, nadat ik het eerste exemplaar had gemaakt, met daarbij het schutboard met de voorruit, kwam ik niet helemaal uit, met de motorkap. Het liep allemaal niet volgens tekening, die trouwens ook niet helemaal perfekt was....
Dus niet getreurd, gewoon een nieuwe versie gezaagd, die beter paste. Alles in één keer correct krijgen lukt ook maar zelden, dat is ook scratchbouw.
Het eerste exemplaar komt nog wel eens te pas. Ik heb nog andere plannen.
Hierna kon ik aan de slag, om het verbindingsstuk tussen de motorkap zelf en de cabine voorkant te bouwen. De ronde kanten heb ik weer uit stukjes samengelijmd en hierna volgde het nodige
plamuur - en schuurwerk om alles netjes glad te krijgen.
Verder met de cabine opbouw, hier heb je toch wel wat foto- materiaal nodig. Hiervan had ik gelukkig aardig wat kunnen vinden op het Net, in die oude tijden werden de cabines vaak opgetrokken uit
houten balken en metalen hoekijzers, die later bekleed werden met metaalplaten.
Hierbij moest ik ook uitdokteren, waar het stuur, de pendalen, het instrumentenpanel, de versnellingshandel etc. moesten komen. Ook kwam ik erachter, dat de benzinetank onder de zitbank was
aangebracht, inclusief een houten ombouw. Dus geen aparte stoelen, gewoon een tweepersoonsbank. Helaas heb ik niet kunnen ontdekken waar de vuldop zit, ik heb geen dop of klepje aan de
buitenkant kunnen ontdekken.
Wat foto's van de stand van zaken nu :
Doordat ik nu de afstanden van de vloeren etc weet, is nu ook duidelijk waar de radiateur en ook de vooras moeten komen. Tja, alles hangt van de plaatsing van de diverse onderdelen af.
Volgende bouwfase wordt het maken van de motorkap en nog een lastige: de voorspatborden. Dat hoop ik de volgende keer te laten zien.
Met vr.gr.
JohnH