Hi all,
Zoals gesteld in de titel, wordt dit een Topic over een zelfrijdende dumper, de Volvo BM A35.
Op de jaarlijkse Showdagen van de plaatselijke importeur (toen nog genaamd de fa. Kuiken) kocht ik in 1995 een speelgoed-achtig schaalmodel daarvan, maar altijd met het idee in mijn achterhoofd om daar nog eens iets mooiers van te maken.
Dat idee is dan nu in uitvoering geraakt, beginnende met het zoeken naar en vinden van beter-ogende banden op de machine.
Het oorspronkelijke speelgoed-modelletje had die van plastic, waarvan overigens het gehele model is gemaakt, en die oogden daardoor dus óók erg plastic-achtig, en vond ik te smal. Ook waren ze aan de binnenkant hol, maar ach, de fabrikant ervan zal het bedacht hebben om in de zandbak te kunnen gebruiken, dus wie maalt daar dan om, nietwaar??
De zoektocht leidde me uiteindelijk naar fabrikant Playmobil, die een online "spare-parts" afdeling heeft, waar je menig onderdeeltje los kunt aanschaffen.
De eerste aanschaf bleken evenwel banden in de goeie maatvoering en profiel te zijn, edoch in een grijze kleur................(ze worden door Playmodil op een maanlandingsvoertuig gebruikt.........).
Een tweede zoektocht leverde me gelukkig dezelfde banden op, maar dan in de zwarte kleur.....!
Zoals zojuist al opgemerkt is het een plastic modelletje, zeer waarschijnlijk in de schaal 1:32, maar dat kan ik eigenlijk niet echt goed achterhalen, althans op het WWW. Je zou dat aan de hand van maatvoeringen van een 1:1 machine kunnen na-rekenen, of aan de hand van een folder. Maar kom daar maar eens aan............
De kleurstelling was al geel, maar iets te licht. Een Engelse fabrikant van airbush-verven die voorgemengd zijn en daarmee gebruiksklaar, maakt de juiste kleur na om mee te kunnen airbrushen, en dat dus gedaan om de machine in de juiste kleur te krijgen.
Eerst maar eens wat beelden:

Afbeelding van een doorsnede-tekening van het 1:1-model van het internet
⇑

Twee afbeeldingen van een vergelijkend model, van een eerdere generatie (5350) van fabrikaat Norma
⇑

Model in de vitrine, met de grijze banden ernaast ter illustratie, en tussen de 1:24 vrachtwagens
⇑Op beide onderste foto's mijn model dus in de vitrine, en tussen vrachtwagens in 1:24, en dan ontstaat al gauw de indruk dat het modelletje tóch in 1:24 is gemaakt!? Enfin, het deert de pret niet!
Ik zal onderstaand de diverse stappen in het proces trachten te beschrijven en van wat beelden voorzien, maar het zal een redelijk beknopt verslag worden, althans in vergelijking met mijn Caterpillar D8H buldozer-project.
Kortom: wordt vervolgd!
M.vr.gr.
Jan
Overzicht van mijn projecten op dit ForumMijn Modelbrouwers Foto-siteKijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite:
https://modelbouwjan.jouwweb.nl/☞ Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!