Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 maart, 2022 0:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Zoals gesteld in de titel, wordt dit een Topic over een zelfrijdende dumper, de Volvo BM A35.
Op de jaarlijkse Showdagen van de plaatselijke importeur (toen nog genaamd de fa. Kuiken) kocht ik in 1995 een speelgoed-achtig schaalmodel daarvan, maar altijd met het idee in mijn achterhoofd om daar nog eens iets mooiers van te maken.
Dat idee is dan nu in uitvoering geraakt, beginnende met het zoeken naar en vinden van beter-ogende banden op de machine.
Het oorspronkelijke speelgoed-modelletje had die van plastic, waarvan overigens het gehele model is gemaakt, en die oogden daardoor dus óók erg plastic-achtig, en vond ik te smal. Ook waren ze aan de binnenkant hol, maar ach, de fabrikant ervan zal het bedacht hebben om in de zandbak te kunnen gebruiken, dus wie maalt daar dan om, nietwaar??
De zoektocht leidde me uiteindelijk naar fabrikant Playmobil, die een online "spare-parts" afdeling heeft, waar je menig onderdeeltje los kunt aanschaffen.
De eerste aanschaf bleken evenwel banden in de goeie maatvoering en profiel te zijn, edoch in een grijze kleur................(ze worden door Playmodil op een maanlandingsvoertuig gebruikt.........).
Een tweede zoektocht leverde me gelukkig dezelfde banden op, maar dan in de zwarte kleur.....!

Zoals zojuist al opgemerkt is het een plastic modelletje, zeer waarschijnlijk in de schaal 1:32, maar dat kan ik eigenlijk niet echt goed achterhalen, althans op het WWW. Je zou dat aan de hand van maatvoeringen van een 1:1 machine kunnen na-rekenen, of aan de hand van een folder. Maar kom daar maar eens aan............
De kleurstelling was al geel, maar iets te licht. Een Engelse fabrikant van airbush-verven die voorgemengd zijn en daarmee gebruiksklaar, maakt de juiste kleur na om mee te kunnen airbrushen, en dat dus gedaan om de machine in de juiste kleur te krijgen.

Eerst maar eens wat beelden:

Afbeelding

Afbeelding van een doorsnede-tekening van het 1:1-model van het internet

Afbeelding

Afbeelding

Twee afbeeldingen van een vergelijkend model, van een eerdere generatie (5350) van fabrikaat Norma


Afbeelding

Afbeelding

Model in de vitrine, met de grijze banden ernaast ter illustratie, en tussen de 1:24 vrachtwagens


Op beide onderste foto's mijn model dus in de vitrine, en tussen vrachtwagens in 1:24, en dan ontstaat al gauw de indruk dat het modelletje tóch in 1:24 is gemaakt!? Enfin, het deert de pret niet!

Ik zal onderstaand de diverse stappen in het proces trachten te beschrijven en van wat beelden voorzien, maar het zal een redelijk beknopt verslag worden, althans in vergelijking met mijn Caterpillar D8H buldozer-project.

Kortom: wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Laatst bijgewerkt door Whitesnake op za 12 maart, 2022 11:13 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 maart, 2022 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Mooie truck,

misschien heb je hier wat aan:

photo 554331

photo 554330

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 maart, 2022 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Hmmm, dankjewel Peter. Ik zal er eens goed naar kijken.
Een eerste snelle check leerde me dat de Volvo BM dumper zéker groter moet zijn dan 1:32.
Maar naast een 1:24 shovel valt 'ie dan weer te klein uit...................

Toch maar eens aan het meten, en dan beoordelen hoe het nou echt zit!

Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 maart, 2022 23:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Wel, ik prijs me bijzonder gelukkig met het vinden van de juiste kleur verf, die reeds is voor-verdund voor gebruik met de airbrush, en ik heb hele goeie ervaringen met dit merk. Gelukkig ook dat ze steeds meer verfkleuren beschikbaar hebben voor andere zaken dan race- en rally-auto's, en zo hun assortiment langzaam uitbreiden.
Over spuitwerk gesproken: dat is na het de-asembleren de volgende stap: alle delen in de primer en in de juiste kleur!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Eerlijk gezegd: deze gele verf dekte goed! De gele verf die ik voor mijn Caterpillar D8H-project heb gebruikt, en zelf heb verdund, deed dat een stúk minder!

Volgende stap is het maken van nieuwe decals, oftewel bestickering.
Dat doe ik altijd op de computer, en print dan op watertransferfolie, in dit geval de witte variant.
Lettertypes e.d. is vrij gemakkelijk aan te komen, evenals sommige (originele) logo's.
Alvorens de blanke lak erop moet, gaan er dus eerst de nieuwe decals op.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En daarna de blanke lak:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Banden, maar voorál de velgen, bleken een behoorlijke uitdaging!!
De hoop en wens hiervoor een draaibank(je) te hebben of kunnen gebruiken om nieuwe velgen te maken bleek ijdel.
Oftewel, ik moest een andere oplossing zoeken.
Van de bestaande velgen heb ik heel voorzichtig de binnen-ring weggehaald en die hergebruikt door ze op een stukje pvc-buis te lijmen die de juiste diameter had. Vervolgens aan de buitenzijde een stalen shim in de juiste maatvoering gelijmd, en nadat het geheel in de kleur staat oogt dat als een volwaardige velg.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de achterzijde ziet het er niet erg uit als een volwaardige velg


Afbeelding

Aan de voorzijde des te meer

Afbeelding

Afbeelding

Hier staan ze nog niet in de blanke lak


Wordt vervolgd!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 maart, 2022 10:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Na het aanbrengen van de twee-componenten blanke-lak-laag laat ik de boel altijd eerst 24 uur met rust.
Dit om de lak de tijd te geven goed te drogen en goed af te harden. En de blanke lak die ik gebruik geeft hele goeie resultaten, ik ben daar zeer content mee!
Onderstaand weer wat beelden van de assemblage na de droogperiode:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De telescopische kiepcilinders wilde ik met "Bare Metal Foil" bekleden om ze van chroom te laten lijken.
Evenwel werd dat geen succes want hoe dun die folie ook is, tijdens het in-schuiven van de cilinder werd de folie net zo makkelijk weer terug-gestroopt. Helaas pakt dat dus verkeerd uit. Had ik beter van te voren even kunnen bekijken om daar nog de mogelijkheid te hebben de boring van de cilinders wat op te ruimen.
Enfin, het model staat niet met achterover gekiepte laadbak in de vitrine, dus zal het niet 1-2-3 opvallen.


Wordt vervolgd.


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart, 2022 11:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

En zo naderen we ook met dit project het eind-stadium. Iets wat voor mij, en naar wat ik ervan verneem onder meerdere modelbouwers, best weleens "een dingetje is"..................oftewel: enthousiast aan nieuwe projecten beginnen lijkt vele male makkelijker te zijn dan het afmaken van zaken...........

Enfin, deze kan weer worden afgestreept van het lijstje!
Hieronder de beelden van het eindresultaat:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En op zijn plekkie in de vitrine:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De ernaast/erachter afgebeelde oranje shovel (wiellader) is mijn jongste aanwinst die hoog op m'n verlanglijstje stond: een zeldzaam model van fabrikaat Preiser, en die ik via een online veiling op de kop tikte voor een mooie prijs!
Die is overigens exact in schaal 1:24, en daarnaast oogt de Volvo BM dumper me toch te klein!?
Conclusie: de dumper is ergens tussen 1:24 en 1:32 qua schaal, en dus zal ik dat nog eens na-meten.

Voor nu ben ik er zeer tevreden mee!
Het bleek een klusje wat erg meeviel en daardoor goed geschikt bleek voor "tussendoortje".


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 maart, 2022 10:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Goedemorgen,

de nieuwe kleur staat hem goed!

Maar, gezien je detailwerk aan de Caterpillar:

* de grille, is dat nu gewoon een vlakke zwarte plaat?
* Eventueel zwarte hydrauliekslangen tussen cabine en bak toevoegen?

Mvg,

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement