Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 13:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 okt, 2021 15:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Beste bouwers,

Na wat vliegende modellen gebouwd te hebben, ben ik nu weer begonnen aan een model op wielen. Dit was ook weer zo'n idee, wat zo in je gedachten langzaam vorm krijgt, terwijl je zo op het
Internet wat rond surfed.
Zo kwam via via ik terecht op de site van de American Truck Historical Society. In het Libery gedeelte vond ik een grote collectie foto's, ook oude trucks. Zie hier: https://gallery.aths.org/search
Zo kwam ik op het idee een oude verhuiswagen te bouwen. Als basis de White Model 620, de opbouw is een eigen interpretatie van verschillende foto's en mijn onvolprezen truck boek.... :D

photo 544979

De afgelopen dagen ben ik druk aan het tekenen geweest, om alles op schaal uit te werken.

Het resultaat:

photo 544978

photo 544980

photo 544981

Hier het begin; het chassis, het tweede exemplaar, helaas had ik wat pech, het eerste chassis had ik uit plaat materiaal gezaagd, wat later bleek, dat modellijm hierbij niet werkte........... :roll:
Dus maar weer opnieuw begonnen met ander materiaal. Weer wat geleerd, voortaan eerst maar even met lijm uit proberen, voordat ik ga zagen.
Enfin, het begin is er.

photo 544982

Op naar het volgende bouwverslag.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 okt, 2021 10:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 18 feb, 2016 0:21 am
Berichten: 94
Prachtig! Dit ga ik zeker volgen.
Voor mij duidelijk een stap te ver.
Ik houd me aan de standaard bouwdozen.
Hier in de Algarve, Portugal moet ik eigenlijk alles laten opsturen of meenemen op mijn reizen naar NL.
Zo greep ik vanmorgen mis naar mij setje polijstpapier. Kwijt? Hier heb ik max P600 in de winkel zien liggen.
Eens gaan vragen bij een meubelmaker.

_________________
Met hartelijke modelbouwgroeten uit Portugal
Jos


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 okt, 2021 14:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bouwverslag Nr. 2

Beste bouwers,

Na veel zagen, vijlen etc. kan ik jullie weer wat laten zien van mijn laatste vorderingen.

Nadat ik het kale chassis af had, kon ik verder met de grote onderdelen.
Ik ben maar eerst met de cabine begonnen. Deze heb ik uit dik plaatmateriaal vervaardigd. Niet het moeilijkste om te maken, alles is recht toe recht aan, alleen was het wel zaak, alles goed haaks te houden . :wink:
Wat ook scheelt is, dat er geen dak op hoeft, de uitbouw van de laadruimte sluit aan boven op de cabine.

Het volgende lastige onderdeel vormde de radiateur. Het is, als het ware; "het gezicht " van het model, dus dat moet wel zo goed mogelijk lijken op het orgineel. Dat was best lastig, want ik had geen maten en ik kwam er achter, zoals vaak, dat er verschillende groottes waren. Maar ik heb uiteindelijk een redelijk goed exemplaar weten te maken.

Vervolgens kwamen de spatborden aan de beurt, dit heb ik al vaker gedaan, weer drie lagen plasticplaat van 0,5 mm op elkaar gelijmd en tijdens het drogen in vorm gehouden door een rond buisje.
De voorspatborden waren een beetje tricky, deze hebben aan één uiteinde een recht gedeelte. Dus dat moest ik weer terug buigen. Aangezien er ook nog een dun randje omheen moet, heb ik een recht stukje plaat op het uiteinde gelijmd, zodat dit in vorm blijft.

photo 545759

photo 545758

Na het drogen van de cabine, kon ik dat moeilijke ronde stukje, tussen de voorruit en het schutboard, verder af werken met stukjes plastic en veel plamuur.
Inmiddels heb ik ook de plaatsing bevestigingsplaten voor de bladveren uitgedokterd en op het chassis gelijmd.

photo 545757

En ja, toen maar aan de motor begonnen. Dat was echt een puzzel, ik heb aardig wat foto's verzameld, dus na veel uitzoeken heb ik een keuze gemaakt. Een klassieke zescylinder in lijn, zijklepper, dus een "flathead ", benzine, dus bougies en stroomverdeler.

Ik heb me zoveel mogelijk aan de foto's gehouden en dit is dan het resultaat; de v-snaren komen er later na het schilderwerk nog op. De bedrading breng ik pas aan, als de motor in het chassis zit.

photo 545760

photo 545761

Tot zover de stand van zaken, verder met het rijende gedeelte, dus bladveren , assen en velgen, cardanassen etc. maken.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 okt, 2021 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hey John,

Wauw!! Dát ziet er goed uit zeg!! Ik ben beduusd van de goeie detaillering van je motor!!
Dit gaat een groot succes worden, dat zie ik nu al!!!

Ga zo door!!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 okt, 2021 22:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Jan,

Bedankt voor je reactie ! :brouw:

Nog naar je eigen site gegaan, knap en interessant wat je daar laat zien. Weer heel anders dan ik doe.

Ik heb mijn plaatjes maar op Interest geparkeerd: https://nl.pinterest.com/jhaas95/_saved/

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 okt, 2021 22:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hey John,

Tja, zo heeft iedere modelbouwer zijn eigen fascinaties hè!?
Ik ben pas geleden lid geworden van de I.P.M.S.
Kende hen al langer, heb ooit op uitnodiging meegedaan met een herfstvakantie-tentoonstelling in Soesterberg.
Bladerde vanavond nog door één van hun magazines, en ik blijf me verbazen over het hoge gehalte aan oorlogsmaterieel.
Daar heb ik nou hélemaal niks mee hè..............ben er zelfs principieel op tegen!

Maar goed, ieder zijn eigen meug!
Dat maakt deze hobby ook wel weer heel leuk!
Heb je op mijn eigen website rondgekeken, of op het Modelbrouwersforum?
Daar staan nl. ook diverse bijdragen van mijn hand.


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 okt, 2021 11:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Jan,

Jazeker, ik heb op beide rondgekeken, altijd interessant om te zien, wat andere bouwers doen.
En inderdaad, mijn meug zijn voornamerlijk vliegtuigen en vrachtwagens uit de dertiger jaren.

Dus terug naar dit topic en vandaag weer verder aan mijn White sleutelen ! :)

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 okt, 2021 17:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Dat is een beste stap die je gemaakt het John, de basis staat al weer.
Natuurlijk volgen nu de preciezere klusjes zoals de kleine details in vorm vijlen/schuren en kijken welk onderdeel nog nabewerking nodig heeft.
Kortom, je hebt nog werk genoeg, maar het plaatje is al goed zichtbaar zo.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 okt, 2021 20:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Ja, Sebas...

Ik zit nu midden in de produktie van de hoofdonderdelen. de figuurzaag en vijlenset maken nu wel overuren... :lol: :lol:

Lekker doorgaan en hopelijk staat er, over een tijdje, een nieuwe, mooie oude truck...:-)

Ik hou jullie wel op de hoogte van de vooortgang.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2021 20:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Ongelofelijk mooi werk is dit, ik sta er steeds weer versteld van wat sommigen door middel van scratch weten te brouwen.

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement