Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2022 13:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Mooi werk weer Jeroen.
Op Facebook natuurlijk al gezien dat je al wat verder bent met deze DAF, maar zo op het forum op de laptop de foto's bekijken kijkt toch net wat prettiger, dus top dat je ze hier ook nog post.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2022 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dan hier ook maar even een up-dateetje geven.

Diverse delen van het interieur in de cabine gelijmd:
photo 542831

Wat klein spul al zover of bijna zover klaar:
photo 550097

Door diverse kleine aanpassingen staat het mooi qua hoogte op zijn wielen maar ook de cabine zit een stuk lager:
photo 550098

De export-uitvoering luchthapper achterop de cabine geplaatst, is een omgebouwde versie van de DAF 2800 NTT/NAT:
photo 550099

De andere kant:
photo 550100

Door alle aanpassingen moest ook de luchtaanzuigbuis ingekort worden:
photo 550101

Maar omdat de luchtfilterkast nu schuin op het spatscherm gemonteerd zit moest er nog een verlengstuk gemaakt worden:
photo 550102

En zo moet het dan wel weer goedkomen:
photo 550103

De achterlichten gemonteerd:
photo 550104

De koppeling tussen luchthapper en luchtfilterkast geplaatst en sluit mooi aan:
photo 550105

Ook onder de cabine alles nu aangesloten:
photo 550106

Het vooraanzicht, hij smoelt goed:
photo 550107

Van linksvoor:
photo 550108

De 'stance' is na veel werk geworden zoals ik me voor ogen had. Er komt een diepader achter en daarom moest de trekker wat 'zwaar' ogen. Oftewel iets in de veren en voorover met de cabine laag:
photo 550109

Wachtend op de banden (voorwielprofiel) om het reservewiel verder af te kunnen maken:
photo 550110

De schotel plus montageplaat zitten nog los om later op de juiste hoogte aangepast te worden aan de dieplader. En er komt nog een kastenwand achter de cabine met traanplaat vlonder:
photo 550110

Vanwege mijn brouwersdip heb ik maanden niks aan modelbouw gedaan en daarom is dus ook de bouw van de dieplader lang stil blijven liggen. Wetende dat ik hem niet in mijn vakantie gespoten zou kunnen krijgen, besloten om hem na wat klein bouwwerk toch even weer aan de kant te leggen en even een paar nog liggende projecten opgepakt.
Zoals de cabine van een Mercedes NG die ik al gespoten had maar waarvan het interieur nog gespoten en geplaatst moest worden. Die cabine is ondertussen bijna klaar na stiekum heel veel (kleine) tegenslagen..

Verder een Volvo F12 cabine plus onderdelen 'alvast' gespoten om te weten te komen of dat (toekomstige) project van de grond zou kunnen komen. Ook weer na de nodige tegenslagen toch een goed resultaat weten te bereiken!

Kan ik weer bijna verder aan de Nooteboom spoorloper waar ik ondertussen wel steeds wat onderdeeltjes van bij elkaar weet te sprokkelen zodat de laatste dingen nog 'even' gemaakt kunnen worden. Spuitwerk en afwerking is dan maar voor volgend jaar..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2022 20:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
Jeroen, Is dit de Revell Daf 3300?

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2022 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Die vraag kan ik niet makkelijk beantwoorden..
Ik zal uitleggen waarom.

Bij een verzoek om losse onderdelen voor mijn Nooteboom dieplader, kreeg ik een vraag van iemand of ik zijn hele modelbouwvoorraad wilde overnemen. Dat ging me net wat te ver maar ik zei, doe maar wat leuks bij elkaar zoeken met in ieder geval de onderdelen die ik nodig heb en noem maar een prijs.
Kreeg ik twee bouwdozen vol losse (vooral DAF) onderdelen van bouwpakketten maar ook resin en ander aftermarket spul.

Toen ik het uit gesorteerd had bleek ik op drie onderdeeltjes na, 'n complete DAF 2800/3300/3600 te kunnen bouwen.
Ik kon kiezen uit een witte cabine met laag dak (dus Revell) of een groene met ingebouwde spoiler (moet Italeri zijn). En er zat nog een in elkaar gezette, oorspronkelijk witte cabine bij en drie chassis waarvan één lang.
Die laatste hoorde waarschijnlijk bij die groene cabine want dat zou de Roadmaster bouwdoos van Italeri kunnen zijn.
Of de Sinalco bakwagen van Revell. Die dan dus met laagdak.

Kun je het nog volgen?
Eigenlijk is deze DAF dus een samenraapsel van diverse raamwerken uit verschillende bouwdozen. Samen met diverse losse onderdelen zoals een andere dieseltank, andere velgen, andere voorbanden en extra achterspatschermen kon ik deze DAF 3300 export zo maken en gebruiken voor mijn dieplader. Kwam ook goed uit want ik had nog geen trekker in mijn verzameling, gebouwd of nog niet gebouwd, die ik passend vond voor de Nooteboom.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 aug, 2022 11:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Jeroen,

Een stoere truck geworden ! En heel netjes gebouwd met de nodige aanpassingen.

Ik heb er ook nog een oudje in vooorraad ( Italeri ) en ik had ook al een vaag idee om er iets speciaals van te maken. Maar dat is nog toekomstmuziek.... :lol:

Blij, dat je weer opgekrabbeld bent uit die dip. :brouw:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jan, 2023 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Hier nog maar eens wat laten zien van mijn DAF 3300.

Ondertussen waren de laatste onderdeeltjes wel geplaats op en aan deze DAF.
Maar achter de cabine ontbrak nog iets. Een aantal kasten en de catwalk.
Eerst maar eens wat kastjes in elkaar bouwen:
photo 550111

Natuurlijk ook een frame waar die kastjes op gemonteerd kunnen worden:
photo 550112

Een beetje rekening houden met de luchtfilterkast achter de cabine, die eigenlijk nét wat te ver naar achteren zit..:
photo 550113

Enkele handgrepen aangebracht, gemaakt uit bloemendraad:
photo 550114

Het rechter kastje natuurlijk ook:
photo 550115

Ja, ben wel tevreden:
photo 550116

Zoals te zien zijn de kastjes los van het frame. Dat is makkelijker met spuiten van de verschillende kleuren:
photo 550117

Hier geplaatst op de trekker:
photo 550118

Ze staan op een mooie hoogte ten opzichte van de cabine:
photo 550119

Rechts, lekker krap maar het past:
photo 550120

De luchthapper had iets meer naar de cabine toe moeten zitten maar ik wilde dat niet meer gaan veranderen:
photo 550121

Bij het verder bouwen aan de Nooteboom dieplader kwam ik erachter dat de schotel iets hoger geplaatst moest worden om de laadvloer mooi horizontaal te krijgen. Daarom een extra frame gemaakt voor wat hoogtewinst:
photo 550122

Ook dat past weer mooi:
photo 550123


Toen het kastenframe verder uitgebouwd om een stuk traanplaat te kunnen plaatsen:
photo 550125

Hier het stuk traanplaat:
photo 550126

Een totaalindruk van de trekker:
photo 550127

Van bovenaf gezien:
photo 550128

Alles in de grondlak gespoten:
photo 550129

Dat ziet er altijd meteen weer heel anders uit:
photo 550130

De traanplaat al in zilvergrijs gespoten:
photo 550131

De frames zullen beige worden gespoten en de kasten in dezelfde kleur groen als de cabine.

Dat was voor deze keer.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2023 17:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 okt, 2005 20:52 pm
Berichten: 1502
Woonplaats: wergea friesland
toch wel erg mooi hoor die dagcabines

_________________
wat u niet wilt dat u geschied
doe dat ook een ander niet


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2023 1:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Wordt langzamerhand een hele mooie Daf. Detaillering is weer super en afwerkingsniveau ook!

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 feb, 2023 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dank je, Rolf.

Hier ook weer 'n up-date.

De laatste keer waren de onderdelen voor de kasten achter de cabine nog in grondlak, nu voorzien van hun kleur.
De kastjes:
photo 576285

Nogmaals de kastjes:
photo 576286

Het frame waar de kastjes op gemonteerd gaan worden:
photo 576287

Het extra stukje frame zodat de schotel iets hoger geplaatst kan worden op het chassis:
photo 576288

Beiden op de foto:
photo 576289

Het frame met het stuk traanplaat wat eerder al gespoten was:
photo 576290

En zo zit het gemonteerd op de vrachtwagen:
photo 576291

Weer 'n stapje verder gekomen zo:
photo 576292

Toen ben ik nog gaan stoeien met een schotelplaat. Achter deze DAF komt een Nooteboom OBBAZ dieplader die 'n afneembare zwanenhals heeft. In het echt, als deze hals is afgenomen, zal die op hoogte gehouden worden door een steunbok onder die zwanenhals. Dat kan ik bij mijn model dus niet laten zien omdat de kingpin niet in de schotel blijft hangen..
Ook moet de schotel scharnierbaar zijn wat ook bij mijn model nog niet mogelijk is.


Dus gaatjes door de zijkanten heen geboord. De schotel kan nu bewegen:
photo 576293

De onderzijde aangepast, lees: uitgedund:
photo 576294

De kingpin T-vormig gemaakt:
photo 576295

En nu blijft de zwanenhals dus hangen in de schotel en kan ik hem opgebokt/ondersteund laten zien:
photo 576296

Dit is nog maar een proefmodel. Ik zie wat tekortkomingen die ik nog wil proberen op te lossen. Wetende dat het kán werken was voor mij even belangrijk op dat moment. Het heeft geen haast want de dieplader is nog lang niet klaar..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement