Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 aug, 2021 17:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Ja hoor, zo langzaam aan heb ik de meeste types frontstuur Scania's van Plutrans nagebouwd in 1:24.....
Maar deze wilde ik ok al heel lang bouwen, en deze wordt ook in een keer helemaal afgemaakt, voordat ik aan iets anders ga beginnen... (denk ik...)

Plaatjes spreken voor zich:

photo 542662

photo 542651

photo 542652

photo 542633

photo 542632

photo 542633

photo 542634

photo 542636

photo 542613

photo 542610

photo 542612

photo 542637

photo 542621

photo 542614

photo 542607

photo 542609

photo 542615

photo 542617

photo 542618

photo 542622

photo 542626

photo 542648

photo 542649

photo 542650

photo 542654

photo 542657

photo 542658

photo 542661

Nou, dat lijken me genoeg plaatjes.
Nu nog de laatste puntjes op de i zetten, en dan kunnen we dan verder met het volgende project.
Intussen een boel onderdelen klaar voor de Gofa bulk die er achter moet komen.
Eerst de tank maar eens samenstellen, en dan kunnen we beginnen met een chassis in elkaar te toveren.....

Groet,

Boenie. ( de meeste Facebookers kennen me intussen wel bij mijn echte naam, Basil)


Laatst bijgewerkt door Boenie op ma 20 dec, 2021 20:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2021 0:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 mei, 2021 22:58 pm
Berichten: 11
Heel mooi model,zonder teveel toeters en bellen. Maar ik dacht dat een 113-380 een 6 pitter motor had. Zie er toch echt een 8 pijper inliggen. :idea: :idea:

Zijn er pakketen silo-bulk trailers te koop?? of tekeningen zodat je die zelf van scratch maken kan. Ik zo graag een van Bentum nabouwen willen voor een kameraad van me.

Iemand enig idee per ongeluk?? Is geen haast bij ga in oktober weer aan het bouwen. Bij voorbaat dank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2021 8:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Ja Jan, dat klopt, maar deze gaat in een display, en dat blok zie je nooit meer....
Ik heb er wel over gedacht om er een aftermarket 6 cilinder in te bouwen.

Wat die oplegger betreft, er is wel hier en daar iets te krijgen, bij Modelmaker kun je volgens mij een redelijk complete Spitzer kopen, maar dat is niet helemaal in overeenstemming tot van Betum. Die hebben heel veel Atcomex gehad, en heel lang geleden Pacton en LAG, maar of die ooit Gofa's gehad hebben> Dat weet ik niet meer.

Tekeningen heb ik ook niet, maar wel al een en ander in 3D laten tekenen en printen.

photo 542681

Dan moet ik de lengte bepalen, samenstellen, en daar een chassis onder ontwerpen.
Da's nog heeeeeel veel werk...

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2021 19:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 mei, 2021 22:58 pm
Berichten: 11
OK bedankt,dan wordt het waarschijnlijk een niet geheel natuurgetrouwe v Bentum. Misschien een link van modelmaker,en versturen ze ook naar Spanje??

Hier is het aanbod een beetje magertjes om het netjes te zeggen. Het wel een webwinkel waar ze veel hebben,maar dat is het meeste standaardspul. En ik haal veel bij KFS in Engeland als er wat aangepast moet worden. Ik heb daar ook een baby-pusher voorlop-as voor de van Bentum besteld.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2021 11:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Jan in de Zon schreef:
OK bedankt,dan wordt het waarschijnlijk een niet geheel natuurgetrouwe v Bentum. Misschien een link van modelmaker,en versturen ze ook naar Spanje??

Hier is het aanbod een beetje magertjes om het netjes te zeggen. Het wel een webwinkel waar ze veel hebben,maar dat is het meeste standaardspul. En ik haal veel bij KFS in Engeland als er wat aangepast moet worden. Ik heb daar ook een baby-pusher voorlop-as voor de van Bentum besteld.


Hallo Jan, wellicht ben je er nog niet bekend mee, maar ik heb je een privébericht gestuurd.
Links boven kun je zien dat er een bericht voor je is.
Daar heb ik je de link in gezet, en ik kan je ook melden dat die zelfde een mooie Feldbinder onderlosser te koop heeft.
Is wel allemaal niet goedkoop.....

Intussen ben ik wel al weer wat meer details aan het toevoegen aan de blauwe 113.
In de cabine maak ik verder niet te veel poespas, en komen er alleen nog gordijnen in.
Net zoals in de witte zijn die gemaakt van een laagje papieren zakdoekje dat in de kleur is gespoten.
Beetje plooien aanbrengen, en klaar, heel ander gezicht:

photo 520654

Het bagagenet bij het bovenste bed heb ik gemaakt van de verpakking van fruit dat in een netje zat, zwart gespoten, en ook weer klaar.

Het zwarte chassis van de blauwe wat completer gemaakt met oranje reflectoren.
De kleine op de bumper komen van de CTM lampen set, en horen bij de platte dak versie eigenlijk in de toplichtjes.
Die heb ik met Tamiya Orange Clear 26-X gedaan, en met een klein druppeltje Colla-21 vast gezet.
Waarom Colla-21? Nou, heel simpel, die wasemt niet of nauwelijks wit uit, en laat nog heel even tijd om te corrigeren.

De andere heb ik gemaakt van de kleine reflectoren die in de sideskirts horen te komen, en heb ik ook oranje gemaakt met de zelfde verf, en aan de achterkant voorzien van een laagje chroom met een Molotow chrome-pen. Die heb ik vast gezet met dubbelzijdige tape, omdat ik het chroom niet wilde aantasten, dan is het effect weg.
De ramen heb ik vast gezet met Revell clear, en de ADR-plaat is een stukje plaat met daaroverheen een lapje bruine stof.
De wieldeksels zijn van Nordic met een laagje chroom van Molotow.

Ik weet alleen nog niet wat ik moet doen met de ramenwissers, die van de CTM--set zien er fantastisch uit, maar ik heb geen idee hoe ik die erop moet gaan krijgen.

photo 542712

photo 542711

Nog een paar kleine dingetjes, en dan eens kijken voor een mooie buitenlocatie voor wat foto's.

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2021 15:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 mei, 2021 22:58 pm
Berichten: 11
mooie auto geworden,die gordijnen zien er zeer goed uit. Weer wat geleerd en erg bedankt voor het bericht. Heb al het 1 en ander besteld. Moet geloof ik meer zakgeld vragen aan de vrouw. Kreeg binnen 1 uur netjes een e-mail terug daarin vroegen ze of ze alles in 1 keer opsturen konden vanwege die silo-trailer de 4 dagen lever tijd. Daar heb ik geen probleem mee. Nu gaat het dinsdag op transport naar spanje. Tot nu toe perfect service van die mensen,en mooie spulletjes hebben ze daar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2021 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Mooi gedaan!

Nu ook de naven in chassiskleur. Dat ziet er meteen 'n stuk beter uit.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 aug, 2021 11:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Steeds weer iets korter bij het origineel, met kleine stapjes.
Alleen de gril nog vast zetten, de achterkant ook, en de binnenkant voorzien van gordijnen, de onderste opstaptreden opnieuw vast maken, wat verder naar achter toe, en dan kan deze worden afgevinkt.
Volgende keer de banen tussen de gril met zwarte decals maken, wordt veel beter dan de folie die ik nu gebruikt heb, die doet een beetje afbreuk aan het geheel vind ik.
Proberen dit weekend nog wat buitenfoto's te maken, en dan kan de oplegger tot stand gaan komen.....
Iemand op de forum sloot altijd af met: Ervaring krijg je pas als je het nodig hebt gehad.

photo 542877

photo 542876

photo 542875

photo 542874

photo 542873

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 sep, 2021 18:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Hallo brouwers!

We laten de afwerking van de trekker heel even voor wat het is, want ik barst van de inspiratie voor de GOFA oplegger!

Daar heb ik intussen al behoorlijk wat stappen mee gemaakt.
Als basis voor het chassis heb ik de timber trailer genomen, en dat is niet eens zo heel verkeerd.
De eerst volgende wordt wel helemaal gescratcht, is toch wat minder lastig dan ombouwen met alle aanpassingen van dien.
Ook de geprinte onderdelen kunnen nu op puntjes worden aangepast en opnieuw geprint.
Ik ga wel op zoek naar iemand die me dat in resin kan printen.

photo 542681

Zo is het wel erg grof, en lastig te schuren, resin is wellicht wat minder bewerkelijk.

Ik had nog geen referentiepuntjes mee laten printen voor het in lijn krijgen van de tankdelen.

Dus een beetje op het oog, en proberen zo goed mogelijk te meten.

photo 543828

photo 543829

Daarna de lengte van het chassis bepaald, en dat al deels aangepast.

photo 543810

photo 543809

Daarna verder met de zwanenhals, en warempel, ik heb de boel netjes recht en op hoogte gekregen ook nog....

photo 543815

photo 543816

photo 543819

photo 543820

De buisdelen liggen netjes in de draagdelen van het chassis.

photo 543824

photo 543825

En met een beetje doorfrutselen staat er uiteindelijk al iets op de wielen dat erop begint te lijken:

photo 543834

Deze wielen passen veel mooier in het tijdsbeeld.

photo 543835

photo 543833

photo 543832

Nog veel werk, maar ik zie het komen, en dat is een goed teken!

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 sep, 2021 7:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 dec, 2011 23:24 pm
Berichten: 96
Dat wordt een gave trailer. Heb je de tankuiteinden zelf in 3d getekend of zijn daar tekeningen voor te vinden ergens?
Lijkt me mooi om te proberen bij mijn Hannink DAF
photo 437315


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement