Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 16:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 06 jun, 2022 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
Het was even radiostilte, want ik had even weinig tijd voor plastic. Inmiddels een verbouwing, tuinaanleg en nog wat andere agendavreters verder heb ik de regen tijdens de Pinksteren maar eens aangepakt om weer een stapje te maken. Uiteraard ben je eerst een bak tijd kwijt om de handel weer op orde te krijgen. Mijn werkplek stond volgestapeld met allerlei zooi, waaronder een nieuwe aankoop voor de wintervoorraad (Smit Rotterdam van Heller).

Enfin, de troep is weg en ik heb wat spuitwerk met Extreme Metal achter de rug. De opbouw van de bus is van blank aluminium. Dus een rondje black base en daarna white aluminium. Eerst heb ik de luifels en het frame gespoten.
photo 558558

En vervolgens het dak. Dat ging nog even mis, want ik morste er een forse druppel verf op. En als je die wegveegt, dan is ook gelijk alles weg en heb je een witte vlek :cry: . Gelukkig heb ik dat na wat schuren en polijsten en daarna weer black base en alu netjes op kunnen lossen. Op de foto kun je de vlek net aan de rand zien zitten.
photo 558557

Tot slot heb ik de alu-bakken waar de accu's in zitten gemaakt en gemonteerd.
photo 558559

De volgende stap is een grote. Nu is het interieur van de opbouw aan de beurt. En dat is nogal wat, met werkbladen aan alle kanten, koelkasten, oven, watertanks (schoon en vuil), afwasmachine, koffiemalers, theecontainers en noem maar op. Dus ik ben voorlopig wel van de straat (als het blijft regenen).

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jun, 2022 16:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
Er was weer even tijd om met plastic te werken :D

Allereerst heb ik tegelvloer in de opbouw aangebracht. Dit is een grote decal die ik heb laten maken. En het werkte gelukkig prima. Het was de eerste keer dat ik met geprinte decals werkte, dus ik hield mijn vingers nog even gekruisd. Ik ben nu ook bijna toe aan het aanbrengen van de decals met de zonnepanelen. En dat zijn er heel wat. Dan is het fijn om te weten dat het lekker werkt.

photo 559331

Met de vloer erin kon ik ook het frame van bovenbouw vastzetten. En daarmee is de weg vrij om het interieur van de opbouw te gaan maken. Alvast een preview met twee van de counters. De counters zijn blank en onbehandeld hout. Die heb ik met de kleuren orange brown en het donkerdere saddle brown van Vallejo geverfd (met de kwast).

photo 559330

Dat was het weer.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2022 14:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
De opbouw krijgt nu verder vorm. Een paar plaatjes:

Bij de deur van de opbouw komt de led-driver van de verlichting, met de schakelaar. De driver zelf zit straks weggewerkt achter de watertank. Als de boel klaar is, dan kunnen daar de binnenverlichting en de prikkabel aan de luifels mee bediend worden.
photo 559710

Het interieur onder de counters is nu klaar. Allereerst een kiekje van de ruwbouw.
photo 559709
En dan van boven naar beneden: de oven, vuilnisbakken en laden; de deuren van de koeling van de tapinstallatie; de schoonwatertank met nog twee laden en het keukenblok met afwasser, koelkasten, vuilwatertank en de wasbak.
photo 559711
photo 559712

De decals van de zonnepanelen zitten nu op het dak en de luifels.
photo 559713

En het dak van de cabine (met logo) zit nu vast en daarmee is, op het hangen van de deuren na, de cabine klaar.
photo 559714

Dat is fase 1, nu is de apparatuur op de counters aan de beurt. Dat is nog wel een uitzoekerij qua maatvoering en constructie. Ik kan mijn tijd wel weer op :D

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jul, 2022 16:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
De invulling van de opbouw begint op te schieten. Nadat de boel onder de counters klaar was, was het de beurt aan alles boven de gordel. Ik heb van alles gebruikt om een en ander te construeren. Soms moest ik daarbij kleine concessies doen aan de verhoudingen, domweg omdat het materiaal te klein of net te groot was. Paperclips, gitaarsnaren, pennen (de hulzen), gordijntrekstang om maar wat te noemen zijn erbij afgezaagd, bijgevijld en wat al niet meer.

Om te beginnen moeten er planken aan het dak en het frame komen, waar straks pakken, dozen, potjes en pannen op komen. Met twee kleuren bruin en wat harde kwasten gaat het best op houtnerf lijken.

photo 561392

De boiler voor het theewater was op zich redelijk simpel, maar de draden voor de verlichting moesten er doorheen. En dat maakte het net nog gepruts.

photo 561390

Toen was de koffiemaalmachine aan de beurt. Complicerende factor is dat er een plankje, of meer een half krukje, met een spanband aan vast zit. En om het nog gecompliceerder te maken staat er een lamp op dat plankje. Over die lamp straks nog meer.

photo 561391

Naast de grote maler staat er ook een kleinere maler voor de espresso in de truck. Met wat golvende lijnen was daar wat schuur- en vijlwerk voor nodig. Verder niet al te moeilijk.

photo 561393

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jul, 2022 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
Vervolgens staat er een grote filterdruppelaar in.

photo 561394

Voor wat koude dranken, waaronder een koude koffie is er een tapinstallatie. De vier van de gebruikelijke handels van die machine zijn vervangen door een oude kraan, twee bouten met vleugelmoeren en een stuk hout.

photo 561395

En dan zou ik nog terugkomen op de lamp bij de grote maalmachine. Dat is een glazen bol in een draadframe. En ik kon maar niets vinden waar ik de vorm van de glasbol mee kon maken. Uiteindelijk heb ik het opgelost door de LED in te kapselen in een klodder houtlijm. Eerst een druppel en die later aangevuld tot de juiste vorm. En er dan met koperdraad een frame omheen gemaakt. Het koperdraad heb ik gelijmd met secondelijm.

photo 561396

Toen was de kraan bij de wasbak aan de beurt. Een hoge mengkraan, met daar bovenop een spoeldouche voor de afwas. De doucheslang is gemaakt van gitaarsnaar (een A-snaar met nylonkern, voor de geïnteresseerden). De veer eromheen is van koperdraad gedraaid. De kraan zelf is van plastic en stukken paperclip.

photo 561397

Onder de planken boven het aanrecht zitten LED-strips. Daar heb ik ook een tijdje over lopen verzinnen hoe ik dat kon simuleren. Uiteindelijk heb ik een stukje helder acryl in een rechthoek gesneden. Daar vervolgens een gat in geboord waar een LED in gelijmd is, die naar de achterkant van het stuk acryl gericht is. En zo zie je aan de voorkant de reflectie van het licht op de achterkant. Zo heb je een bredere lichtlijn, zonder dat de LED het overheerst.

photo 561398

Eerst heb ik wat geëxperimenteerd met wat rafels in het acryl, om te kijken of het dan meer op een rijtje LEDs leek, maar dat werkte niet echt, dus de uiteindelijke versie is helemaal glad.

Verder is de opbouw verlicht met een stel spots. Die zijn gemaakt van de punten van balpennen. In elke lamp zit weer een LED. En de heleboel zit nu aangesloten en werkt nog ook. Solderen bij al dat plastic is wel spannend. Een paar keer heb ik er voor de zekerheid wat aluminiumfolie over het plastic gelegd als de stroomdraden erg kort waren en de soldeerpunten dicht bij de plankjes kwamen.

photo 561399

Zo dan zijn jullie weer op de hoogte. En ik ga met het vullen van de planken en nog wat andere ditjes en datjes aan de slag. Dat moet allemaal eerst af en op zijn plaats voor ik het dak op de opbouw kan vastmaken. Ik had het dak op de laatste foto met de lampen er wel even los op gelegd.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jul, 2022 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
Het interieur van de opbouw is nu compleet. Een hoop uitzoekwerk en gepriegel om het allemaal te maken. Om die planken een beetje vol te krijgen waren wel wat spulletjes nodig. Een bloemlezing van de resultaten:

Het point-of-sale-systeem met de kassa (op basis van een iPad), de pinterminal en de terminal bij de koffiemachine (ook een iPad).

photo 561716

Dan de planken in de keuken met een aantal kratten, stapelbakken, een papierrol, stapeltje theedoeken en een hangende theedoek, zeeppompje, netje voor de gember, bakvormen, pakken papieren servetten, een foliesnijder, een emmer, een fles en een grote rvs-bak voor verse spullen zoals gesneden fruit en zo.

photo 561717

Stapels glazen bij de tap, zakken met koffiebonen, twee snijplanken, een blikken doos en een metalen theepot (van messing gebogen en gesoldeerd, tuit van looddraad, deksel van bamboe).
photo 561718

Stapel papieren bekertjes op de espresssomachine en een stempel om de espresso aan te drukken. En op de foto zie je nog een paar van de gefiguurzaagde letters van het logo die aan een touw boven de espressomachine hangen. Die heb ik van 0,3mm messingdraad gebogen en vervolgens geverfd (achter en zijkant zwart en de voorkant is beige).

photo 561719

En pakken melk en chocolademelk, een vaasje bloemen, een glas met rietjes en een weckpot met suiker.

photo 561721

Een daarmee (met nog wat schalen koekjes en andere kleine dingetjes) was de binnenkant compleet.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op wo 27 jul, 2022 15:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jul, 2022 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
Omdat de binnenkant compleet is, kon het dak erop en de luifels eraan. En dan zie je het complete veld aan zonnepanelen op die kar.

photo 561720

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jul, 2022 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
En last, maar zeker niet least: de scharnieren van de cabinedeuren. Ik heb heel lang zitten piekeren hoe ik die kon maken. En net toen ik het opgegeven had en ze er vast in wilde gaan plakken zag ik een topidee hier op het forum. Met dank aan @vanHattem ( :brouw: ) die dit voor zijn Ginaf (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=26592) gebruikte en me er een uitleg over gaf.

photo 561722

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2022 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
De laatste loodjes. En daarbij zag ik dat ik vergeten was om de rubberrand om de portierramen te verven :oops:
Nou is dat uiteraard op te lossen, maar handig is het niet.

photo 561812

Daarna heb ik de ramen en deuren in de opbouw gezet.

photo 561813

En de finishing touch aan de cabine, met de treeplanken, knipperlichten, koplampen, deurknoppen, het kenteken en de handgrepen bij de voorruit. De ruitenwissers moest ik nog verbouwen, want die in de kit zijn de oude rechtuitversies, die onder pakweg 30 graden staan in stilstand. Met wat koperdraad heb ik de armen vervangen en de boel onder de juiste hoek gemonteerd. Ook voor de buitenspiegels was nog was knutselwerk nodig, om de armen in de juiste hoek te zetten en de dodehoekspiegel toe te voegen.

photo 561814
(Spiegels staan nog niet op deze foto).

En nu ben ik er wel even klaar mee. Ik moet alleen de prikkabel met verlichting nog verven en daarna netjes monteren. Maar de zwarte verf was op, dus dat doe ik later een keer.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2022 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
En dan een paar eindfoto's, met en zonder verlichting:

photo 561815

photo 561816

photo 561817

photo 561818

photo 561819

photo 561820

photo 561821

Dat is het dan.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement