Met het tekenwerk (grotendeels) gedaan kon eindelijk de lijmpot open. En dan moest ook al snel de zaag erin. Dat is toch altijd wel een mentale hobbel, om zo'n keurig model aan stukken te zagen. En zeker nu ik bij het samenstellen merkte dat deze kit heel mooi past. Dat ben ik wel anders gewend. En dan toch de zaag erin....
Allereerst is de voortrein aan de beurt. Die hele dunne stangetjes waren best lastig om uit de sprue te knippen, zonder ze te vervormen. De aanhechting op de sprue was heel wat dikker dan het onderdeel zelf. En dan moet je dat vervolgens ook mooi schoon zien te snijden.
Vervolgens is de motor aan de beurt. Maar ja, die gaat er niet in. Daar komt een elektromotor voor in de plaats. Die is wel aan de originele versnellingsbak gekoppeld. Hier kwam de zaag dus voor het eerst aan bod.
Vervolgens moest ik even in de garage rondsnuffelen op zoek naar iets ronds van ca 9mm rond. En als je maar lang genoeg rommel verzamelt, is er ook altijd wat te vinden
. Deze keer een oude gordijnroe. Met wat evergreen en een greep in de doos oude onderdelen heb ik de elektromotor nagebouwd. En die vervolgens in de voortrein gehangen (nu nog met bluetack). De armen waar de elektromotor mee op de chassisbalken hangt moeten nog worden ingekort als de motor er definitief ingaat.
Daarna was de zaag weer aan de beurt en heb ik de cabinevloer van die van de laadruimte gescheiden. En daarna de twee schotten voor de achterkant wielkast en de onderkant van het cabineschot eraan gemaakt.
De chassisbalken onder de vloer van de laadruimte moeten verlengd en de bakken onder de deuren moesten eraf. Het voorste stuk heb ik vervolgens aan de cabine vastgezet.
De chassisbalken zijn weer aangevuld. Hier op de foto's nog zonder de extra dwarsbalk, omdat de nieuwe stukken nog moesten drogen.
Daarna de portierstijlen met de voorspatborden opgebouwd. Daar moest aan de ene kant de post van de schuifdeur en de andere kant de hele zijkant van de laadruimte afgezaagd worden.
En in deze kit is de cabine open naar de laadruimte. Bij de foodtruck zit daar een achterwand met een venster in. Die moest er van scratch ingebouwd worden. En om daar de goede maten en vorm van te meten moest ook het dak van de cabine vast worden afgezaagd.
De achterwand heeft voor de versteviging een aantal vormen ingeperst gekregen. Met dunne plaat aan de ene kant en een beetje frezen met de dremel aan de andere kant is dat wel aardig uitgepakt. Ook het gat van het venster zit er nu in.
De nieuwe laadruimte staat op de chassisbalken en een extra frame dat daar omheen is gelast.
Tussendoor vast wat kleine subassemblages gemaakt, zodat ze straks meekunnen in het spuiten van de primer.
En tot slot had ik bedacht dat de grill opengewerkt moet worden, zodat je de hele handel in de motorruimte nog een beetje kan zien. Om te beginnen heb ik de tussenruimtes met een scriber laagje voor laagje tussen de lamellen open geschraapt. En als de scriber er doorheen ging (en vastloopt) met de achterkant van de scalpel de laatste resten naar binnen gedrukt. Aan de binnenkant de naar binnen gedrukte flashes afgesneden. En de lamellen daarna met wat dunne lijm ingesmeerd om de kleine rafels een beetje plat te smelten. De lamellen zijn wel heel dun, dus het was wel zaak om heel voorzichtig te werk te gaan.
Als laatste een foto met de elektromotor erachter om het effect te zien. De kleinere roosters onderaan en bovenaan, die nu ook massief dicht zitten, maak ik later open. Daar komt straks wat fijn zwart geverfd gaas achter te zitten.
Dat was dan weer eventjes.
Mocht er nog iemand een suggestie hebben voor een goede plek om de decals te laten printen, dan houd ik me aanbevolen. Er moet wel wit geprint kunnen worden, want er moet wat witte tekst op de ramen en de zwartwitte vloertegels in de laadruimte van de foodtruck zijn waarschijnlijk ook het makkelijkst met een decal op te lossen.
Cheers allemaal,
Jan