Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 18 maart, 2021 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Ik heb zit twijfelen of dit verslag onder auto's of onder vrachtwagens hoort. Uiteindelijk heb ik het "truck" uit Foodtruck de doorslag laten geven.

Ik ga de Heller kit van de Citroën Fougron HY verbouwen naar de foodtruck van mijn nicht. Dat betekent nogal wat scratchwerk, want de originele HY is na de cabine afgezaagd en heeft een heel nieuwe verlengde opbouw gekregen. Bovendien is hij helemaal elektrisch gemaakt, compleet met zonnepanelen op het dak. Dus ook de motor uit de kit gaat de reservebank op.

De truck die het moet worden ziet er zo uit:
photo 534402
(Bron foto: www toettoetfood nl)

Als basis de Heller kit
photo 534404
photo 534403
photo 534405
photo 534406
photo 534407
photo 534408
photo 534409
photo 534411
photo 534410
photo 534412
photo 534413
photo 534414
photo 534415
photo 534416
photo 534417
photo 534418
photo 534419
photo 534420

Ik ben nu bezig om tekeningen te maken van de nieuwe opbouw, zodat ik straks alle afmetingen een beetje overzichtelijk bij elkaar heb. Het wordt een langzame bouw, want ik heb er nog heel wat uitzoekwerk aan.

Als er iemand tips heeft voor deze specifieke kit, dan houd ik me aanbevolen.

Groet,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op za 30 jul, 2022 13:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 maart, 2021 17:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 nov, 2009 17:52 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Stad in zuid west-vlaanderen
Hallo,

Een elektrische foodtruck ???
Zal deze zeker volgen.

Groeten...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 maart, 2021 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Leuk een Foodtruck.

Daar hou ik als kok wel van :lol:
Benieuwd wat je ervan gaat maken. Maar dat gaat helemaal goed komen denk ik, jou eerdere projecten kennende. :brouw:
Heb deze kit al jaren onafgebouwd op de plank liggen. Moet er toch maar eens van komen om h'm af te maken. :oops:

Je weet dat er ook Foodtrucks als deze op de markt zijn hè? Van het merk Ebbro?

Succes met de verbouwing :wink:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 maart, 2021 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Er bestaat ook een resin set voor een 'marktkramer' HY, maar dit is wel voor de normale korte versie.

photo 534508

photo 534509


Succes met de verbouwing.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 maart, 2021 18:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Leuk nog iemand met een foodtruck project.

Ik ben ook met zo'n project bezig.

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 21&t=53096

Succes met uw project, ik ga deze zeker volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 maart, 2021 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Hallo allemaal,

Dank voor de aanmoedigingen. Ik heb inderdaad gezien dat er zo links en rechts al wat aan foodtrucks gebouwd was. En daar heb ik in ieder geval al wat rond zitten spieken voor ideeën. :wink: Dat er ook foodtruck-kits waren had ik nog niet gezien. Maar ik heb er ook niet naar gezocht. Omdat ik een bestaande nabouw, die qua platform behoorlijk verbouwd is, maakt het ook niet zo nodig om een gespecialiseerde kit te zoeken. Ik zaag de heleboel immer sowieso af na de cabine. De truck van mijn nicht is behoorlijk verlengd en de opbouw is helemaal van de grond af opgebouwd.

Dat laatste betekent wel dat er wat onderzoek nodig is. En omdat ik het als cadeau wil geven, kan ik ook niet al te geïnteresseerd met een meetlint rond die kar kruipen. Dus ik heb wel spionnen op pad gestuurd, die onder valse voorwendselen aan het fotograferen zijn gegaan. En daarnaast had ik al de nodige foto's. Dus daar doe ik het mee. Hieronder wat sfeerfoto's van het uitzoekwerk en de tekening tot nu toe.

photo 534606
photo 534604
photo 534605
photo 534607

Al met al wel weer een dag mee zoet geweest.

Vraagje:
Ik zit erover te denken om de zonnepanelen (en dan gelijk ook wat ander spul) als decal te laten printen. Kunnen jullie daar een club voor aanbevelen?

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 18:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Met het tekenwerk (grotendeels) gedaan kon eindelijk de lijmpot open. En dan moest ook al snel de zaag erin. Dat is toch altijd wel een mentale hobbel, om zo'n keurig model aan stukken te zagen. En zeker nu ik bij het samenstellen merkte dat deze kit heel mooi past. Dat ben ik wel anders gewend. En dan toch de zaag erin.... :shock:

Allereerst is de voortrein aan de beurt. Die hele dunne stangetjes waren best lastig om uit de sprue te knippen, zonder ze te vervormen. De aanhechting op de sprue was heel wat dikker dan het onderdeel zelf. En dan moet je dat vervolgens ook mooi schoon zien te snijden.

photo 535038

Vervolgens is de motor aan de beurt. Maar ja, die gaat er niet in. Daar komt een elektromotor voor in de plaats. Die is wel aan de originele versnellingsbak gekoppeld. Hier kwam de zaag dus voor het eerst aan bod.

photo 535039

Vervolgens moest ik even in de garage rondsnuffelen op zoek naar iets ronds van ca 9mm rond. En als je maar lang genoeg rommel verzamelt, is er ook altijd wat te vinden :D . Deze keer een oude gordijnroe. Met wat evergreen en een greep in de doos oude onderdelen heb ik de elektromotor nagebouwd. En die vervolgens in de voortrein gehangen (nu nog met bluetack). De armen waar de elektromotor mee op de chassisbalken hangt moeten nog worden ingekort als de motor er definitief ingaat.

photo 535040

Daarna was de zaag weer aan de beurt en heb ik de cabinevloer van die van de laadruimte gescheiden. En daarna de twee schotten voor de achterkant wielkast en de onderkant van het cabineschot eraan gemaakt.

photo 535041

De chassisbalken onder de vloer van de laadruimte moeten verlengd en de bakken onder de deuren moesten eraf. Het voorste stuk heb ik vervolgens aan de cabine vastgezet.

photo 535042

De chassisbalken zijn weer aangevuld. Hier op de foto's nog zonder de extra dwarsbalk, omdat de nieuwe stukken nog moesten drogen.

photo 535043

Daarna de portierstijlen met de voorspatborden opgebouwd. Daar moest aan de ene kant de post van de schuifdeur en de andere kant de hele zijkant van de laadruimte afgezaagd worden.

photo 535044

En in deze kit is de cabine open naar de laadruimte. Bij de foodtruck zit daar een achterwand met een venster in. Die moest er van scratch ingebouwd worden. En om daar de goede maten en vorm van te meten moest ook het dak van de cabine vast worden afgezaagd.

photo 535045

De achterwand heeft voor de versteviging een aantal vormen ingeperst gekregen. Met dunne plaat aan de ene kant en een beetje frezen met de dremel aan de andere kant is dat wel aardig uitgepakt. Ook het gat van het venster zit er nu in.

photo 535046

De nieuwe laadruimte staat op de chassisbalken en een extra frame dat daar omheen is gelast.

photo 535047

Tussendoor vast wat kleine subassemblages gemaakt, zodat ze straks meekunnen in het spuiten van de primer.

photo 535048

En tot slot had ik bedacht dat de grill opengewerkt moet worden, zodat je de hele handel in de motorruimte nog een beetje kan zien. Om te beginnen heb ik de tussenruimtes met een scriber laagje voor laagje tussen de lamellen open geschraapt. En als de scriber er doorheen ging (en vastloopt) met de achterkant van de scalpel de laatste resten naar binnen gedrukt. Aan de binnenkant de naar binnen gedrukte flashes afgesneden. En de lamellen daarna met wat dunne lijm ingesmeerd om de kleine rafels een beetje plat te smelten. De lamellen zijn wel heel dun, dus het was wel zaak om heel voorzichtig te werk te gaan.
Als laatste een foto met de elektromotor erachter om het effect te zien. De kleinere roosters onderaan en bovenaan, die nu ook massief dicht zitten, maak ik later open. Daar komt straks wat fijn zwart geverfd gaas achter te zitten.

photo 535049

Dat was dan weer eventjes.

Mocht er nog iemand een suggestie hebben voor een goede plek om de decals te laten printen, dan houd ik me aanbevolen. Er moet wel wit geprint kunnen worden, want er moet wat witte tekst op de ramen en de zwartwitte vloertegels in de laadruimte van de foodtruck zijn waarschijnlijk ook het makkelijkst met een decal op te lossen.

Cheers allemaal,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 apr, 2021 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Weer een paar dagen wat tijd aan de HY kunnen geven. Ik ben aardig wat tijd bezig geweest om een sheet met afbeeldingen samen te stellen die ik als decal wil laten maken. De logo's, de kentekens, stiftteksten met menu die op de ramen en panelen van de opbouw staan, de zonnepanelen en de tegelvloer heb ik allemaal op een A4 gekregen en de bestelling is eruit. Ik ben heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken, want ik heb nog nooit mijn eigen decals laten maken. Hopelijk kan het resultaat er straks mee door.

Na het openen van het rooster van de grill was het de beurt aan de andere roosters in de neus. Daar heb ik de hele opening open gevijld. Eerst de boor erin en dan stukje bij beetje verder ruimen.

photo 535506

Inmiddels was de plamuur droog en kon ik de chassisbalken glad maken, waarna de bodemplaat erop gemaakt kon worden.

photo 535507

De volgende stap was wat spuitwerk, dus moesten de ramen afgeplakt worden. Dat heb ik deze keer gedaan door maskeertape ruim aan te brengen en dan de contour van het raam met de scalpel uit te snijden. En dat voor zowel de voorruit als de ramen in de deuren.

photo 535508

En daarna kon de airbrush uit het vet. De cabine is binnen wit gespoten. De hele onderkant, inclusief de voortrein, elektromotor en versnellingsbak is satijnzwart. Ook de wielen zijn satijnzwart gespoten.

photo 535509

Met de verf erop kunnen de motor en de versnellingsbak in de voortrein gehangen worden. En nu de basiskleur erop zat, kon ik ook wat details kleur geven.

photo 535510

En terwijl dat weer droogde zijn de roosters verder afgemaakt met wat gaas. Het gaas is met flinke klodders houtlijm gefixeerd. De binnenkant van de grill heb ik vast voorzichtig een beetje zwart geverfd. En ik had de randen van de rooster bij het uitvijlen gemerkt met een CD-viltstift, zodat ik wat beter kon zien waar ik moest stoppen. Na het spuiten blijkt dat de primer niet hecht op die viltstiftinkt. Dat moest dus nog weggeschuurd en dan moet er straks een nieuw rondje primer op.

photo 535511

Voor de matten in de cabine heb ik gekozen om zwart schuurpapier te gebruiken. Dat heb ik met wat passen en meten op maat geknipt en met secondelijm vastgezet.

photo 535512

Het dashboard heb ik gemonteerd, om straks te kunnen passen als ik de motorruimte verder vul met de apparatuur die erin staat. De kleine onderdelen die daarop gaan heb ik nog even achterwege gelaten. Ik heb de motorruimte wel vast een lik zwart gegeven.

photo 535513

Vervolgens is de voortrein met motor en versnellingsbak op zijn plaats gekomen. En toen konden ook de aandrijving en de wielassen erin. Allemaal standaard RUDD-werk en ik moet zeggen dat het weer prima paste.

photo 535514

Tot slot een klein beginnetje gemaakt met de rest van de apparatuur. Met wat staaf, sheet en buis heb ik de radiator voor de koeling van de elektromotor (die is watergekoeld) en doos met de controller, de relais, omvormer (DC-DC) en nog wat gadgets in een frame gemaakt. Daarnaast een shot van de werkelijke motorruimte. Er zitten nog wat andere zaken in, zoals de verwarming en andere, voor mij onbekende, spullen. Die komen de volgende keer aan bod.

photo 535515

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
De decals zijn binnen. Het valt me alles mee. Het was de eerste keer dat ik zelf decals heb gemaakt en laten printen. Ik had geen goed tekenprogramma beschikbaar en heb de hele sheet in Powerpoint opgezet en vervolgens als pdf opgeslagen. Het was even spannend of dat voldoende kwaliteit zou opleveren. Maar dat is allemaal goed gekomen.

Dus de tegelvoer, de zonnepanelen, de logo's, de kentekens en nog wat ander spul zijn geregeld.

photo 536053

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
De motorruimte is zo goed als klaar. Naast de controllerbox en de koeler van de elektromotor is er nog de warmtewisselaar van de cabineverwarming bij gekomen. De kabels zijn oranje geverfde looddraden. Er lopen er drie van de controller naar de motor. De luchtslangen die vrij prominent in zicht zitten heb ik van schoenveter gemaakt, die ik in secondelijm gedoopt heb en dan in een vorm gebogen. Een likje beige verf maakt het af. Om het af te maken heb ik een schot onder de ruimte achter de luchtroosters (bovenin de neus) gemaakt. Ik zit er half aan te denken om de klep van de motorruimte los te laten en dan is die scheiding wel nodig.

photo 536043
photo 536044
photo 536045
photo 536046
photo 536048
photo 536047

De cabine bleek iets scheef te komen, omdat het spatbord aan de rechterkant iets lager zit dan links. Dus ik heb het chassis ingeklemd en een wig onder de rechter treeplank geduwd. Daarna een minuut of tien de föhn erop gezet en de boel rustig laten afkoelen. Het had nog een tweede ronde nodig. En nu zit het wel recht.

photo 536049

En daarmee is de motorruimte wel af.

photo 536052

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement