Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 15:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 jul, 2020 20:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Danny,

Het gaat allemaal best goed zo, dat tussenstuk is altijd lastig, maar je hebt het goed opgelost. Alleen een vraagje over de plamuur, wat gebruik je, ik zie dat het afbrokkelt, misschien kun je beter
Autoplamuur van Alblastine nemen. ( krijg geen royalties, hoor.... :lol: )

Al ideeën voor het dak ? :wink:

Veel succes verder met de bouw,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jul, 2020 21:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Bedankt John voor de tip.
De plamuur die ik gebruik komt van Tamya.

Het dak is als volgt gemaakt. Eerst een kader gemaakt en hierop telkens plaatjes van 1 mm gekleefd. Daarne schuren om de ronde vorm erin te krijgen.
Van zodra ik blij was met de rondingen, het dak nog omringt door de dakgoot, gemaakt van ronde Plastruck tube.
photo 514379

De bumper is gemaakt van 1,5 mm plaat en dan zachtjes geplooid tot ik, volgens het chassisplan, de juiste ronding had. In het midden de plaats uitgesneden voor de trekpin en aan de achterkant een dun biesje geplakt om aan het U-profiel te komen. Eerst was ik van een U-profiel vertrokken, maar bij het plooien ging het dan altijd mis. Het kleine profiel bleef niet op zijn plaats zitten en trok allerlei rare bulten.
photo 514372

Ondertussen ook enkele gemakkelijkere onderdelen aangepakt, namelijk de chauffeursstoel en bijrijdersbank.
photo 514377


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jul, 2020 16:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Alle onderdelen voor de cabine zijn uitgesneden uit plastic plaat van 2 mm. De deuren zijn gemaakt van 2 keer 2mm plaat. Aan de buitenkant rond afgeschuurd.
Voor de hoeken van de cabine achteraan is een plastic profiel geplooid over een metalen buis.
Ook de opstaptreden van de cabine zijn klaar.

photo 514296
photo 514293


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2020 13:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Voor de cabine zijn de meeste onderdelen klaar. Tijd om de delen aan mekaar te zetten. Rond de voorruit en de zijruiten is met een zeer fijn Evergreen profiel de rubbers voor de ruiten gezet. Eens die erop stonden, netjes de hoekjes geschuurd. Een niet zo eenvoudig werkje maar ik ben tevreden met het resultaat.

photo 503006
photo 503005
photo 503004
photo 503003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2020 23:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 2:30 am
Berichten: 36
Oh, wauw, hier zou ik me dus niet eens aan durven wagen.
Heel erg benieuwd naar het eindresultaat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 aug, 2020 15:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Het chassis is gebouwd uit een U-profiel. De vooras en de achteras zijn assen die nog in mijn stock zaten. Ze zijn beiden smaller gemaakt omdat de L50 een kleiner spoorbreedte heeft dan de assen die er in een 1/24 bouwdoos zitten. De velgen komen uit een Italeri kit van de Opel. Achteraan heb ik de velgen aangepast om de Italeri banden te kunnen gebruiken. Dit is gebeurd door de ring die aan de Italeri velgen moet gekleefd worden, aan de achterkant toe te voegen.
Er ligt ook een extra chassisraam op om de opbouw straks te ondersteunen.
Ook de brandstoftank en de luchtketel komen uit de spare box.

photo 514371
photo 514369
photo 514364
photo 514362

Opmerkzame geesten zullen opmerken dat het vals raam minder lang is als het chassis zelf. Ik heb ervoor gekozen om de wagen op te bouwen als kleine veewagen. Die werden in de jaren 60 veel gebruikt door de veehandel om op de kleine boerderijen enkele koeien te gaan laden. Omdat zo'n opbouw achteraan naar beneden buigt om de instap te verlagen, moet het chassis ingekort worden.
Over de opbouw later meer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 aug, 2020 19:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Mooi compact gebouwd chassis, lijkt me wel kort, heb je de maten van de wielbasis ?

Blijf het met belangstelling volgen. Succes verder,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 aug, 2020 8:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Je schiet al aardig op. Ik vind zelf de compacte wagens altijd leuk om te zien. Een veewagen lijkt me een prima idee.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2020 14:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Dat klopt John,

Deze Scania L36/L50/L56 werd af fabriek geleverd met 2 standaard wielbasis, 4200 mm en 4800 mm. In die tijd werden wielbasis en achteroverbouw heel dikwijls door invoerders, lokale dealers of opbouwers verlengd of ingekort. Voor dit chassis was de maximum wielbasis die toegelaten werd 5400 mm. Vandaag, in het COC tijdperk, wordt dit bijna niet meer gedaan. Ook al omdat bij nieuwe Scania's de wielbasis alle 20 cm kan besteld worden en de achteroverbouw zelfs op de cm precies.

Ik heb voor de 4200 mm gekozen, of 17,5 cm op schaal 1/24. Anders moet ik de opbouw veel langer maken en dan vind ik de proporties met de vrij kleine cabine niet zo mooi.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2020 16:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Danny,
Bedankt voor je uitleg. Je hebt gelijk, dat je de verhoudingen niet uit het oog verliest. Groot is niet altijd mooier of beter... :wink:

Blijf je bouw met grote interesse volgen.. :D :

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement