Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2020 11:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste brouwers,

Hier is mijn nieuwe bouw topic. Na de afbouw van mijn Fokker T.IV had ik toch weer zin iets met banden te bouwen...! :D

Na een Franse en Zwitserse truck, wilde ik toch ook iets Duits bouwen. Ik had de keus om gewoon een Revell Büssing of een Krupp te bouwen, maar ik had al wat anders op het Internet gevonden.

Ik had de keuze gemaakt tussen een Kaeble en een Faun. Tja, ik hou nu eenmaal van oude trucks. Het wordt dus de Faun. Ook, omdat ik deze "Laster " af en toe, in de jaren zestig, tijdens vakanties,
op de Duitse autobanen zag rijden.
Als jong knulletje :lol: maakte die grote trucks, die in stapvoet- tempo, de lange hellingen op worstelden, een grote indruk. Na al die jaren is het beeld natuurlijk een beetje anders geworden. :)

Maar goed, het verhaal begint weer met foto's en andere informatie verzamelen. Dat viel niet mee, foto's genoeg, intussen wel weer geleerd wat voor types er waren, alleen geen echt goede
technische feitjes etc. Mijn keuze viel op het Type L8/56. Dat typisch verhoogde dak met een klein uitbouwtje voor slaapplaats ( denk ik), sprak mij wel aan.
Ik heb nog geen idee wat het kleurenschema wordt, eerst maar bouwen.

Gelukkig ben ik er in geslaagd bruikbare tekeningen te maken. Eèn vraag blijft nog, hoe zag het differentieel- huis van de achteras er uit. Voor zover ik kan zien op foto's is het van onderen afgeplat,
maar verder ...

Enfin, twee dagen aan het tekenen geweest, gelijk maar een tekening van een grote aanhanger gemaakt. ( Kässbohrer) Deze keer wil ik toch een totaal span bouwen. Hoort toch bij elkaar.

Ik vond op Wikipedia/Commons wat goede foto's :

photo 505859

photo 505860

Het tekenwerk, de basis:

photo 505855

photo 505854

photo 505856

Ik heb maar niet teveel details ingetekend. Die worden tijdens de bouw wel meegenomen. Het gaat ten eerste om de grote lijn.

Het begin van de bouw, de chassisbalken met dwarsverbindingen.

photo 505857

photo 505858


Tot zover de eerste stap, de rest volgt wel....,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2020 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Een grote JA!
Gaaf John, ik ga je ontwikkelingen weer op de voet volgen.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ja mooi, een echte Duitse gigant.
Hier kom je niet met de AMT wielen en banden mee weg, hier moeten serieuze sloffen onder.
We zullen zien wat je verzint.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 11:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Hermann en Johannes,

Bedankt voor jullie reacties !

En Johannes, je hebt zeker gelijk, daar moeten inderdaad grote stukken rubber onder. Dat was ook het eerste, waar ik naar gekeken heb, voordat ik verder wilde gaan men de planning.
Volgens de brochure met technische gegevens, horen er 12.00-20 banden onder. Dat zijn flinke jongens. Die kan ik me nog steeds goed herinneren.
Gelukkig heb ik een paar bruikbare exemplaren van Koos gekregen, daar ben ik erg blij mee. De Trilex-velgen zijn ook geen probleem, die heb ik al eerder zelf gemaakt. Die horen er gewoon onder te zitten, mijn idee, hoor ... :lol:

Ben nu bezig met de cabine, die lastige radiateurmantel is gelukkig klaar, jullie gaan het zien,

Tot het volgende verslag,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2020 14:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Mooi project John, suc6 ik volg. :brouw:

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 mei, 2020 14:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 2

Beste bouwers,

Deze keer niet zo uitgebreid verslag, meer het laten zien, wat er deze week allemaal gemaakt is.

Ik volg een beetje de bouwwijze van mijn Saurer, ze lijken ook een beetje op elkaar. :wink:

Dus ben ik eerst meer begonnen om de radiateur-mantel te maken. Met dik plaat van 2 mm een soort raamwerk in elkaar gelijmd. Hieraan vooraf ging wel het nodige meetwerk, om alles later goed te laten uitkomen met de motorkap en het schutboard. Dus met schuine zijkanten en de voorkant ook licht achterover hellend. Ten slotte zit er van bovenaf gezien, een lichte v-stelling aan de voorkant.
Hierna kon ik alvast een begin van de radiateur zelf maken. Detaillering komt later. Het was best lastig karweitje, om dat dunne spijltje in het midden met het naamplaatje, goed te krijgen.

Vervolgens ben ik begonnen met de bouw van de cabine. Het ziet er allemaal redelijk recht toe recht aan, uit. Alleen de voorruiten hebben eveneens een lichte v-stelling. Na het maken van het raamwerk, heb ik aan de achterkant, in het midden, een zaagsnede gemaakt en de zaak voorzichtig gebogen. De zijkanten met de portieren waren een kwestie van nauwkeurig vijlen en alles goed haaks houden.
Ik ga trachten minstens één deur werkend te krijgen, dat wordt later gedaan, als de delen aan elkaar gelijmd zijn. Dan kan ik gelijk verder met het verhoogde dak, omdat ik dan precies de afmetingen weet. Hierna kan ik dan ook aan de slag met de cabinevloer. Het chassis loopt wat hoger door de cabine. Dat moet nog bekeken worden hoe alles uitkomt. Dus bij stapjes en beetjes wordt de zaak opgebouwd.
Het is net een grote puzzel.... :lol:

De onderdelen:

photo 506621

En een plaatje van de banden, die ik wil gebruiken.

photo 506622

Tot zover, zo zijn jullie weer bijgepraat,

Op naar het volgende verslag,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 14:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Tof! Ik ben ook gek op deze oude trucks. Leuk om te volgen en leerzaam ook. Ik ben benieuwd.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2020 0:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Kijk, daar liggen de éérste delen weer op tafel. :D
Ziet er weer strak en verzorgd uit.
De lamellen van de grill zal weer even prutsen en priegelen worden, maar ik weet zeker dat dit wederom goed gaat komen.
Ga je de huif weer van papier maken?

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2020 13:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Jeroen en Hermann bedankt voor jullie reacties. :brouw:

Ja, de huif wordt weer van papier, ik vind het na de andere modellen, wel prettig materiaal om mee te werken. Ik moet echter nog wel uitdokteren hoe ik de vele oogjes en lijnen moet maken.

De radiateur op zich was niet zo lastig, maar wel die lamellen...bij dit model zijn ze wel heel dun, en veel ! Ik had eerst een stukje plaat ingekerfd, maar ik ga proberen dit beter te maken.
Dus het plaatje weer verwijderd, gelukkig zonder beschadigingen, en wat nieuws maken. Onder de douche gisteravond kreeg ik een idee .... :lol:
Dun plaat van 0,5 mm strookjes tegen elkaar lijmen, maar dan om en om, hoger en lager. Zo fijnmazig als de echte zal wel niet haalbaar zijn, maar ik probeer het zo goed mogelijk te krijgen.
Probleem met stripjes is altijd om alles netjes evenwijdig te laten lopen.

Ik denk, dat je hetzelfde probleem had bij je Freightliners.

Vandaag maar eens kijken of mijn idee werkt.

Met vr.gr
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2020 9:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Klopt John. bij de Freightliners en nu bij de nieuwe High Roof, plak ik hele kleine spacers tussen de lamellen.
Hiermee blijf je gegarandeerd recht.
Je begint met kleine 0,5x0,5mm spacers aan de boven en onderzijde van de radiator, dan de gewone lamel, dan wederom boven en onder 2 spacers.
Voor dit werk kan je het beste Tamiya extra thin gebruiken, deze lijm zorgt voor een snelle setting. :wink:

Op de onderste foto zie je hoe dit er uit ziet.
Later zal er een 2mm radiator strip dit hele verhaal afdekken, maar als ik het goed gezien heb, kan jij vanaf de binnenzijde van de radiator werken.

photo 507019


Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement