Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 10:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 24 jun, 2020 19:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 7

Beste brouwers,

Er zit goed de gang in momenteel, dus hier weer wat vooruitgang.

Eerst even melden, dat alles natuurlijk niet vlekkeloos verloopt. :lol: Ik had een vooras gemaakt, (de tweede) maar die kwam niet door de keuring. Probleem was dat de kromming vanuit het midden
gerekend, eigenlijk te weinig was, waardoor het geheel te hoog op de pootjes kwam te staan. Er viel niet veel te verhelpen, stukje eruit, toen klopte het wel, maar ja, geen gezicht natuurlijk. Dus maar
weer een nieuwe gemaakt.

photo 511246

De oude kon dus wel als beginpunt dienen, maar wel met aanpassingen. Na alles opnieuw gemaakt te hebben, was dit het resultaat. Na wat nauwkeurig uitmeten en zorgvuldig lijmen, past de vooras
uiteindelijk.

photo 511245
photo 511247

Voor Jeroen, de as is gemaakt van 2 mm dik plaat, uitgezaagd en afgewerkt met 0,5 mm plastic strip.

Hierna kon ik verder met chassis. Alles zat er nu wel aan, dus kon alles in de grijze primer. Gisteren een nieuwe bus rood gekocht en alles in de definitieve kleur gespoten. Het was lekker warm, dus
kon ik alles buiten doen.

photo 511248

Het blijft toch wel lastig alles goed dekkend te krijgen en alle hoekjes en gaatjes te bereiken. Gisteren en vandaag in twee sessies uiteindelijk alles netjes gedekt gekregen.

photo 511249
photo 511250

Het geheel begint nu wel ergens op te lijken. De verf op het chassis moet nog een beetje uitharden heb ik gemerkt, dus intussen maar verder met de cabine.

photo 511251
photo 511252

Tot het volgende verslag maar weer. :)

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jun, 2020 23:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Goed bezig John.

Zo in kleur komt er direct leven in zo'n model te zitten.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jun, 2020 8:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dank voor de plaatjes van de vooras John. Het rood ziet er goed uit, ik wil het chassis van mijn Scania ook rood maken, ik vind het zeker wat hebben!

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jun, 2020 9:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Inderdaad een mooi rood chassis John, het gezicht begint er nu goed in te komen.
En ja, zaken opnieuw maken......ik denk na een aantal scratch projecten dat ik van de opnieuw gemaakte onderdelen zo langzamerhand een redelijke truck kan bouwen......het zal allemaal niet kloppen, maar het kan onderhand wel. :lol: :lol:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun, 2020 8:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Woefdram schreef:
ik denk na een aantal scratch projecten dat ik van de opnieuw gemaakte onderdelen zo langzamerhand een redelijke truck kan bouwen......het zal allemaal niet kloppen, maar het kan onderhand wel. :lol: :lol:

Hermann.


Frankenstein's truck :mrgreen:

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jun, 2020 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
vanaf het begin heb ik alleen genietend zitten kijken naar de bouw van deze oldtimer , een robuuste vrachtwagen uit vervlogen jaren
geweldig mooi om te zien hoe het gebouwd word met alle stappen zowel vooruit als een opnieuw gemaakte onderdeel [ stapje op de plaats ]
chassis zit mooi in de kleur dus ben wel benieuwd naar de uiteindelijke kleur van het geheel [ cabine , opbouw etc ]
de methode kijk ik mooi af daar ik ook bezig ben met een [ oude ] truck met een aantal rondingen die nogal een uitdaging zijn dus dit helpt
blijf het volgen en geniet vol bewondering van je kunsten op het vlak van kunststof verwerking met mooie resultaten
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jun, 2020 17:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Beste bouwers,

Bedankt voor julie lovende reacties :brouw: Het geeft veel voldoening te lezen, dat veel bouwers plezier hebben in mijn verslagen. That's all about it... :D

En Hermann, ik denk, dat ik van alle onderdelen ook wel een model naast de jouwe kan zetten.... :lol:

Koos, blij, dat je het interessant en leuk vindt, de bouw te volgen. Voorlopig heb ik het plan de bovenbouw in een blauwachtig lichtgrijs uit te voeren. Wast ik al eerder vermeldde, de meest gangbare
kleur blauw vond ik een beetje saai. Dat zie je al zo vaak, eerst nog gedacht aan crème, ook mooi, maar lijkt me een beetje lastig om dat er mooi op te krijgen, vandaar het grijs.

Ik vond hier een mooi voorbeeld; linkje :

https://myntransportblog.com/2014/02/15 ... l-germany/

Weer verder met het interieur, al heel de middag aan het vijlen aan dat mooie witte stuur... :)

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2020 14:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 8

Beste mensen,

Ik kan, na een week, toch wel weer wat nieuws laten zien.

Het was tijd voor het wat kleinere prutswerk, begonnen met het uittekenen en vijlen van het stuurtje. Helaas zegge en schrijven, maar één kleine tekening uit een reclamefolder kunnen vinden, waar ik wat mee kon beginnen. In ieder geval geen losse stoelen, maar een grote bank.

photo 512080

Volgende hoofdstuk waren de portieren verder afmaken. Ik heb maar weer de scharnieren uit aluminium buis gemaakt.
Daar had ik al eerder ervaring mee opgedaan, veel pas en meetwerk, maar ze zitten eraan. Zo te zien werken ze ook nog. Een wat makkelijker klusje was het maken van een bed. Hier moest weer geïmproviseerd worden. Ik denk, dat in het kleien gedeelte van de uitbouw aan de cabine, het bed opgeklapt werd en met riemen vastgezet werd. Zo heb ik het maar verzonnen. Misschien dat er lezers er meer van weten ? Ik kan het nu nog veranderen. Tenslotte nog een stuurhuis gemaakt, ik hoop, dat ik dat werkend tussen de motor en de chassisbalk kan krijgen. Het wordt allemaal erg nauw.

photo 512076

Verder met de cabine/motorkap, heel lastig allemaal, de twee zijkanten van de motorkap maken. Ze lopen schuin naar elkaar toe en moeten dan ook nog netjes aansluiten op de cabine, de rondingen van de spatborden en aansluiten op de radiateurmantel. Met behulp van kartonnen malletjes is dat voor elkaar gekomen. Gelukkig is de aansluiting aan de cabine niet zo belangrijk, op foto's ontdekte ik, dat er soort van flexibele strook van leer?canvas? zit om de naden af te dichten.
Veel werk had ik aan het maken van lucht roosters in de zijkanten. Opstaande randen en vertikale louvres. Gelukkig had ik al eens te maken gehad met hetzelfde probleem, toe ik bij een vliegtuigmodel
( DH Rapide) raampjes met randjes moest maken. Dezelfde methode hier toegepast, wat goed uitpakte.

photo 512077

photo 512078

Als laatste hier, was de afwerking van de spanbanden van de brandstoftanks en de luchtketels. Hermann had tape gebruikt voor pin-striping, meen ik, maar dat kon ik, hier in de buurt niet zo gauw krijgen, dus heb ik bij een bouwmarkt een rolletje zwart isolatietape gekocht. Dat werkte ook wel, alleen een nadeel is, dat het gemaakt is van een soort linnenstructuur, dus als je het op maat snijdt, zie je aan de zijkant wat licht puntjes. Dat heb ik kunnen verhelpen met een zwarte fine-liner. Over het geheel konden toen dunne roodgeverfde plastic stripjes gelijmd worden.

photo 512079

Tot zover, volgende stap wordt het verder afwerken van de motor, inbouwen en de definitieve kleur spuiten op de cabine/motorkap delen.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2020 15:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Mooie details allemaal weer John.
Interieur en motorkap zien er ook goed uit.

Wat betreft de flexibele strook tussen motorkap en kabine, dit had ik ook eens gedaan bij een Famo 1/35.
Deze flexibele strook, wat in het echt een soort canvas is, had ik met papier gemaakt en gaf uiteindelijk een mooi resultaat.

photo 111031

photo 111032

photo 111030

photo 111050

Misschien een idee?

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2020 15:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Hermann,

Bedankt voor je suggestie. :D
Zeker bruikbaar bij mijn model. Ik zat te denken aan zelfklevende aluminium folie, maar jouw idee met papier, lijkt me inderdaad beter. Ik hou het in gedachten voor bij de eindmontage.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement