Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 15:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2020 23:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Ik blijf dit werk bijzonder vinden. Een niveau waar ik niet aan kan tippen. Ga rustig verder :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 aug, 2020 7:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Het maakt jou ook niet uit of je een vliegtuig scratcht of een vrachtwagen geloof ik. Knap werk John om dit allemaal van wat foto's te maken.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2020 11:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bedankt Ferry,

Zeker, ik vind trucks en vliegtuigen al jaren, het leukste om te bouwen.
Hoewel, oude stoomloks vind ik ook prachtig. :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 aug, 2020 15:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bouwverslag Nr. 12

Beste mensen,

Na heel veel zweetdruppeltjes ben ik toch weer een stukje verder gekomen. Ik ben heel blij, dat ik nu mijn hobbykamer niet meer op de zolder heb, dan had ik de afgelopen dagen niets meer kunnen
doen.
Maar goed, ik was gebleven bij het vorige verslag, waar ik de vlakke grondplaat van de laadbak had afgebouwd.

Nu verder met de bak zelf. Dus na het opmeten van de tekeningen, de zijschotten plus de voor- en achterkant uit plaatmateriaal gezaagd. Niet zo moeilijk, alleen wel vermoeiend, doordat alles
natuurlijk goed haaks en passend gemaakt moet worden. Ik heb de nodige detaillering van strips, randen en scharnieren etc gevonden op diverse foto's. Het voornaamste is hier, dat de verhoudingen
kloppen, want exacte maten heb ik niet... :( En ik probeer maar gauw te vergeten, wat voor werk het was, al die koperen oogjes voor te boren en met superlijm vast te zetten......
Maar ik denk, dat ik er redelijk in geslaagd ben, de juiste maat te vinden;

photo 515700

Verder met de spatborden, dat zijn flinke lappen, ik heb ze weer gemaakt uit drie lagen plaat van 0,5 mm. Dat werkt toch wel het beste bij mij.
De gebogen delen heb ik eerst apart gemaakt en later pas gemaakt en aan de recht stukken gelijmd.

photo 515701

Doordat ik nu de spatborden klaar had, kon ik een beetje bekijken, wat ik voor ruimte, onder het chassis over had, dat zag er toch wel een beetje kaal uit zo, na wat foto's bekeken te hebben,
kon ik in ieder geval een reserveband rek achterop plaatsen. Ongeveer hetzelfde als bij de trekker, alleen een beetje aangepast aan het chassis van de aanhanger. Aan de achterkant komt ook nog
een halfronde spanband, die het wiel op z'n plaats houdt.

photo 515702

photo 515703

Na een avondje knutselen, heb ik een grote gereedschapskist gemaakt, die in het midden onder het chassis is bevestigd. Het geheel ziet er nu wel aardig hetzelfde uit, zoals je op de foto's ziet.

photo 515704

De grote delen zijn nu nog los, i.v.m. met het spuitwerk. Dat zal ook wel een klus worden, het onderstel rood en de bovenbouw in een soort van blauwachtig grijs.

Tenslotte, de huidige stand van zaken, alles een beetje opgesteld, hoe het zou moeten worden, van karton provisorisch een soort van huiven geknipt en geplakt. Hierdoor kan je al een beetje zien, hoe
het geheel er gaat uitzien.
Ik heb besloten, maar even te wachten met het spuiten, veel te warm, wat doet de verf met drogen, ik wil de boel niet verprutsen, na al mijn werk, dus even afwachten en hopen op betere
weerstoestanden.

photo 515705

photo 515706

photo 515707

photo 515708

Tot zover, op naar het volgende verslag als alles een kleurtje heeft gekregen, ben er zelf heel benieuwd naar.... :lol: :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 aug, 2020 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Zeer fraai John, mooi werk. Ik denk dat je gelijk hebt wat het spuitwerk betreft, beter even wachten op iets normalere omstandigheden.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 aug, 2020 13:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Allemaal weer keurig gemaakt en weer zo'n typisch heerlijke Duitse combinatie met korte 2 assige bakwagen en langere 3 assige aanhanger.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 aug, 2020 15:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Jeroen, Sebas,

Bedankt voor jullie reactie. Inderdaad komen met dit model weer de jeugd herinneringen uit de jaren 50 en 60 weer boven... :lol:
Ja, ik wacht met het spuiten maar even tot het weekend, de spuitbusverf droogt wel erg snel, had ik al ontdekt, zo krijg je al gauw dat sinaasappelschil effect. :roll:
Dus maar even een korte pauze inlassen.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 aug, 2020 22:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Mooie combinatie.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2020 17:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
ja wel , het ziet er gaaf uit , zeker als je de oude foto,s bekijkt , en ook nog wel met 2 aanhangers er achter [ op de foto,s dan ]
zal het gewoon blijven volgen en geniet van je bouwsels en mooie oplossingen van hoe of wat
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 aug, 2020 16:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bouwverslag Nr. 13

Beste brouwers,

Het wordt allemaal wat kleurrijker. :D

Nou het ging niet allemaal van een leien dakje. Eerst maar de aanhanger. Hiervan moest het chassis nog rood worden. Eerst alles in de grijze primer gezet. Dat ging zonder problemen. Hierover kwam
dan het rood. Oei, bus bij leeg, dus maar naar de bouwmarkt voor een nieuwe. Helaas, spuitbussen rood niet meer voorradig. Dus maar naar een andere bouwmarkt. Helaas had deze niet hetzelfde
rood. Toch maar meegenomen, ik dacht; eerst alles dan maar in het onjuiste rood en met het restant van de goede kleur erover heen. Dat lukte net ppff....

Het resultaat:

photo 516578

Ja, toen kwam de kleur op de bovenbouw aan de beurt. Hiervoor had ik, dacht ik, een mooie lichtgrijze/ blauwachtige kleur gekocht. Door het verleden wijs geworden, had ik eerst een proefstukje
gespoten. Helaas het grijs was veel lichter, dan het deksel van de bus. Dat ging het dus niet worden. Ik was even klaar met die spuitbussen, dus maar eens in mijn voorraad verf gedoken en vond toen
het juiste kleurtje blauwgrijs van Polly S, op acryl basis, wel zo prettig met spuiten. Het grijs : Light Grey RLM 63, het blijft in ieder geval een Duitse kleur... :lol: :lol:
Het eerst maar weer verder met de aanhanger, de laadbak gespoten, dat zag er eindelijk uit, zoals de bedoeling was. Het combineert mooi met het rood.

photo 516582

photo 516583

Hierna kon ik verder met de Faun zelf. Eerst de cabine en andere losse delen in de primer gezet. Hier en daar moest er wel wat kleine oneffenheden bijgewerkt worden, maar toen kon alles in het blauw
grijs gespoten worden. Aangezien de verf mat is, heb ik, als slot, alles met Acryl Gloss vernis gespoten. Dat geeft net die mooie zijdeachtige glans.

photo 516579

Ik ben dus weer een heel stuk verder gekomen. Ik moet nu gewoon eerst bedenken, waar ik verder mee ga, ik denk eerst maar de Faun verder afbouwen en hierna de aanhanger.

Maar weer wat overzichtsplaatjes:

photo 516581

photo 516580

photo 516619



Tot het volgende verslag van deze, toch wel uitgebreide, bouwklus... :)

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement