Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 18:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 jul, 2020 21:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bouwverslag Nr. 9

Beste bouwers,

Tijd voor de volgende stap in deze uitgebreide scratch-build.
Afgelopen week ben ik bezig geweest om de laadbak te maken. Eerst heb ik maar weer de nodige tijd zitten turen op de foto's, om er achter te komen , hoe het er bij opbouw uitzag.
Toen kon ik aan de slag met het zagen van de bodemplaat. Hierna kon ik het onderframe van balken en liggers uitzagen en pas vijlen. Hier kwam veel werk aan te pas, omdat de dwars- spanten een
dubbele knik hadden. Ook was het zaak alles goed uit te meten ivm de plaats waar de spatschermen zaten. Daar moest ik als het ware omheen werken. Nadat dit allemaal tot een goed einde was
gebracht, kon ik verder met de zij- borden.

Het tussenbeeld :

photo 512572

photo 512571

photo 512573

Ik heb getracht de zij- borden zo goed mogelijk na te maken voor zover dat bij de foto's te zien was. Vooruitlopend op de toekomstige huif, moest ik nu beslissen; hoe en wat het touwtjeswerk voor de
huif zou worden.
Voor zover ik kon nagaan, werd het meeste bevestigingrn uitgevoerd, door ogen aan de rand van de zij borden aan te brengen, waardoor een kabel werd getrokken. Dat houdt dus in, dat ik veel ogen
moet maken.
Hiervoor heb ik alvast de nodig gaatjes geboord, dat ging nu makkelijker dan later. Het plan is om later van dun koperdraad de oogjes te maken.

Toen de hele laadbak in elkaar zat, heb ik nog twee kleine gereedschapkastjes gemaakt, er was net ruimte genoeg tussen de tanks.

Zo staat het spul er nu bij:

photo 512575

photo 512574

photo 512576

Verder met de bouw, ik heb de plannen een beetje gewijzigd. Ik wacht met het spuitwerk en verdere afbouw van de truck tot later, ik ga eerst maar aan de slag met de trailer. Dus eerst maar het
constructiewerk doen en later het spuitwerk en afbouw. Ik heb voor ogen, om de hele combinatie in één keer af te bouwen. Eigenlijk zijn het twee modellen en ik denk, als de trekker klaar is, dan nog
aan de aanhanger apart moet beginnen, dan wordt het wel een hele grote opgave. Je moet tenslotte je plezier erin houden. :D

Dus op naar het bouwverslag van de aanhanger.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jul, 2020 7:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Geweldig weer John. Ik denk dat je gelijk hebt om eerst eens aan de trailer te beginnen! Krijgt die zo'n zelfde laadbak?

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jul, 2020 16:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Dat was wel mijn bedoeling, om toch een beetje een eenheid te krijgen, dat zie je dan ook bij de meeste combinaties.
Er zijn natuurlijk meer soorten en merken, kijk maar eens hier op dit forum:

http://www.baumaschinenbilder.de/forum/ ... r=0&page=1

Voorlopig heb ik deze gekozen als basis voor mijn model:

http://buzzybeeforum.nl/viewtopic.php?f=124&t=9003

Je gaat het zien... :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jul, 2020 18:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Dit geeft al een mooi duidelijk beeld John.
De bak ziet er ook heel goed uit.
Wat betreft de aanhanger, goede keuze om deze erachter te maken.
De Revell aanhanger die bij de Büssing gebruikt wordt, is zo'n zelfde aanhanger......misschien een idee, je moet dan nog wel een 3e as eronder zetten. :wink:
Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd naar het vervolg.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jul, 2020 23:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Hermann,

Bedankt voor je berichtje.

Ik had al gekeken naar de Hanomag aanhanger, maar ik schat zo in, dat het veel werk is om hem om te bouwen, beter alles maar in één keer zelf te bouwen.
Trouwens ik vind het wel wat hebben, die grote single banden onder zo'n lange aanhanger. Maar dat is natuurlijk maar mijn idee.... :lol
Eerst maar eens 6 trilex velgen maken.... :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jul, 2020 11:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bouwverslag Nr. 10

Beste bouwers,

Eigenlijk de start van een nieuw model, de aanhanger. Het chassis had ik al gelijk gebouwd met het truckchassis.

Eerst ben ik aan de slag gegaan om 6 nieuwe wielen te bouwen. Zie hier het resultaat:

photo 514866


Het tweede deel was het bouwen van het voorste wielstel ( Der Vorlauf- dollie auf Deutsch :lol: :lol: ) , daar ging heel veel werk in zitten, het bestaan dan ook uit vele onderdelen. Ook hier moest ik
werken met een beperkt aantal foto's. Het was puzzelen, hoe de hele rembeweging aan de dollie was bevestigd. Hoe zaten de lucht tanks en hoe zijn de luchtslangen bevestigd.
Ook hier weer nauwkeurig meten, hoe hoog de as aan de veerpakketten was bevestigd.

Na vele uurtjes knutselen, had ik de dollie in grote lijn klaar. De leidingen en bedrading ga ik later, nadat alles gespoten is, aanbrengen.

photo 514867

photo 514868

Na 2 weken bouwen zijn we zover:

photo 514869

photo 514870

Het volgende hoofdstuk wordt het bedenken, hoe ik de hoofdwielen onder het chassis kan bevestigen. Op de tekening had ik provisorisch een centraal veerpakket getekend, maar als ik de foto's bekijk,
zit het allemaal wat ingewikkelder in elkaar.
Er blijken vier veerpakketten met aparte reactiestangen en de nodige verbindings- steunen te zijn aangebracht.
Het lijkt een beetje op de constructie, die ik bij de trailer van mijn Mack CH/J heb toegepast. Het is wel een uitdaging alles ook nog werkend te krijgen.
Gelukkig heb ik bruikbare foto's van de constructie gevonden. Het is voor dit onderdeel wel noodzakelijk, alles eerst op een tekening uit te werken i.v..m. de hoogte en afstanden tussen de wielen. Dus
eerst maar weer terug naar de tekentafel.

Ik was toch wel nieuwsgierig, hoe het totale span er uit gaat zien, dus hier maar even een provisorische opstelling om de verhoudingen duidelijk te maken. Het wordt wel een groot geval zo .... :D

photo 514871

photo 514872

Dus weer veel werk aan de winkel, het einde is nog ver weg, maar we komen er wel... :brouw:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2020 13:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bouwverslag Nr. 11

Beste bouwers,

Stap voor stap, zo knutselen we naar het eind resultaat. :)

Deze stap was het bouwen van het onderstel voor de hoofdwielen. Ik had diverse foto's met verschillende onderstellen. Bij mijn model heb ik het soort onderstel gebouwd, wat je meeste ziet op de
foto's.
Het bestaat uit een soort van kantelmechaniek, zodat de twee assen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen, daarbij is de achterste as verbonden met de voorste door een soort reactie- stang.
Ik had bij de bouw van de Fruehauf oplegger ook al zo'n zelfde soort constructie gemaakt. deze lijkt er veel op.
Het hield in, dat ik veel onderdelen moest maken, die goed op elkaar aansloten. Bij zo'n bewegend mechaniek, wil je zo weinig mogelijk speling hebben, om de wielen netjes evenwijdig in het spoor te
houden.
Hierbij moest alles natuurlijk wel op gelijke hoogte blijven met de dollie aan de voorkant. Op foto's is te zien, dat de laadvloer zuiver horizontaal loopt, althans, bij lege toestand... :wink:

Wat plaatjes, eerst maar het onderstel;

photo 515370

photo 515369

Het complete chassis :

photo 515364

photo 515365

photo 515366

Verder met de bouw, het chassis is in grote lijn wel klaar, dus ben ik nu begonnen met de laadbak. Deze wordt in grote lijn hetzelfde als van de trekker, alleen een héél stuk langer...:-)
Ik zit nog even te dubben of ik in het midden, onder het chassis, een grote kist ga maken. Ik moet namelijk eerst de grote spatborden maken om te kijken hoeveel ruimte er dan overblijft.
Het zou mooi zijn als ik ook nog ergens een reserve wiel kwijt kan.
Maar dat komt later, eerst maar eens die grote laadbak bouwen. Ik had hiervoor gelukkig grote stukken plaat van 3 mm. Wie wat bewaart, heeft wat... :lol: groente laden van een oude koelkast,
prachtig mooi materiaal.

Weer twee eindplaatjes, hoe het spul er nu bij staat.

photo 515368

photo 515367

Tot het volgende verslag,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2020 13:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 02 jun, 2020 14:52 pm
Berichten: 43
Knap gedaan weer. Een hoop gedaan en nog een hoop te doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2020 14:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Vakwerk John! Mooi!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2020 22:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bedankt voor jullie reacties. :D Inderdaad nog veel werk te verrichten, maar het is en blijft hobby, dus veel plezier.... :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement