Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 18:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 9:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Zoals gezegd, zit er in de kit geen interieur, enkel het dashboard en het stuur.. Op de handleiding die bij de kit zit wordt aangegeven om de onderdelen van de Scania R Topline van de Italeri kit te gebruiken, zoals de bodemplaat, de stoelen, de bedden enzovoort. Allicht is dit gedaan om de prijs van de kit betaalbaar te houden.
Ik vond die oplossing maar niks, dus heb ik een interieur gemaakt. De bodemplaat is bij een Torpedo natuurlijk vlak omdat de motor onder de motorkap zit. Daarom is bij Vlastuin de Torpedo ook enkel te bestellen vertrekkende van een S-cabine. Anders klopt de hoogte niet.
De stoelen zijn resin stoelen die ik op Ebay heb gekocht. Dat zijn goede replica's van de Scania Premium zetels met de V8 opdruk in de hoofdsteunen. De bodemplaat, het bed en de kasten onder het bed zijn van plastic plaat gemaakt.

photo 505332


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2020 16:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Het chassis is gebruikt van de Italeri kit, maar omgebouwd naar een 6x2 liftas. De wielbasis is 4150 mm of 17,3 cm op schaal 1/24.
Hiervoor is het chassis verlengd. Ik heb indertijd bij HA models op de beurs in Jabbeke een aantal plastic profielen gekocht die precies aansluiten op de chassisbalken van een Italeri kit. De dwarsliggers zijn zelf gesneden uit plastic profiel. De meeloopas is een resin as met de juiste Scania naven. Uit de voorraadkast komen de 2 extra achterspatborden. De ruimte tussen de beide achterspatborden heb ik dichtgemaakt. Van een kleine luchtbalg die ik nog had liggen, heb ik het mecanisme gebouwd om de as te kunnen liften.

photo 505284
photo 505292
photo 505293

Ik kon niet direct brandstoftanks vinden, waar ik blij van werd. Daarom zijn er uit Plastic profiel 2 grote tanks gemaakt, van het Scandinavische model. Deze zijn ook ideaal om het chassis een beetje te vullen. Onder de cabine zit dan de batterijbak en de verlengde uitlaatpot. Een V8 heeft namelijk een grotere uitlaatdemper (900 mm) dan een zescilinder.

Op de onderste foto de eerste tesfit van de cabine, de motorkap en de zijpanelen. Vooral het juist laten aansluiten van de sideskirts tussen de voor- en de achterspatborden is een stressmoment.
Door het verkleinen van de foto's, zijn sommige afbeeldingen wat minder scherp. Een leermoment voor de toekomst.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2020 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dat gaat de goede kant op. Die verlengstukken zijn inderdaad wel handig lijkt me.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2020 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Mooie vorderingen Danny, je hebt de vaart er goed in zitten.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2020 13:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Ik post nog even wat foto's van de test fit vooraleer hij in primer gezet wordt.

photo 505329
photo 505334
photo 505342


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: vr 15 mei, 2020 8:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Op het chassis zijn nog wat extra's gemaakt. Ik heb de koppelschotel verschuifbaar gemaakt, door er een raam onder te bouwen met vertanding. Aan de zijspoilers is er uit plastic sheet de verlenging toegevoegd, die later in het zwart zullen komen.
Achteraan de cabine bouwt Vlastuin altijd wat extra's. Daarom worden er uit plastic tube 2 dikke verticale uitlaten geplaatst. Om die aan vast te maken, was ik begonnen met een steun met daartussen het V8 logo. Ik was hier uiteindelijk niet blij mee, en heb een grote gereedschapskist gemaakt die op het chassis komt achter de cabine. Op die manier wordt het ook makkelijker om de grote uitlaten op hun plaats te houden.

Enkele foto's van de trekker in de primer gezet.
photo 505273
photo 505274


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: vr 15 mei, 2020 10:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Netjes! Ziet er strak uit.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: vr 15 mei, 2020 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Mooi zo, helemaal in de primer!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: wo 27 mei, 2020 14:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Voor de kleur van deze trekker heb ik lang getwijfeld. Uiteindelijk vond ik het mooist om hem in 1 strakke kleur te spuiten. Dat is uiteindelijk Audi Sonoma groen geworden. De trekker is gespoten met Zero paints verf en afgelakt met Zero paints 2K Diamont Clearcoat. het was het tweede model, na de S frontstuur trekker, die ik op deze manier met de airbrush heb gespoten. Het chassis is blinkend zwart gespoten, net als de ramen van de slaapcabine. Het dakraam is transparant gebleven maar donker gemaakt. de rubbers aan de zijspoilers zijn in satin black geschilderd.

De velgen vooraan zijn resin alu velgen en zijn met Alclad chrome gespoten. Ook met Alclad zijn de ribben van de snuit en de chrome sierlijst rond het raam van de slaapcabine. Die sierlijst is in Evergreen plastic profiel geplooid. Valt trouwens niet mee om de vorm te krijgen zonder dat het profiel breekt. Ook de vertikale uitlaten zijn van Evergreen en met Alclad blinkend gemaakt.

Bij de kit zit een transparant plastic sheet om de ruiten mee te maken. Voor de zijruiten is dat natuurlijk geen probleem. Voor de vooruit was ik bang. Die staat bol naar de stijlen toe. Het plooien of warmen van transparant sheet laat meestal sporen na. Dat was met deze sheet geen probleem. Stukje bij beetje konden de uiteinden in vorm gebracht worden zonder witte strepen.

Het chassis is dichtgemaakt in alu traanplaat. Verder zijn er een grote gereedschapkoffer, inclusief luchthandjes achter de cabine geplaatst. Hier hangen de 2 staande uitlaten aan vast. De slotjes van de gereedschapskist zijn van KFS

Verder zit er een Scandinavische achterbumper aan het chassis met ingebouwde LED achterlichten en een grote spatlap. Ik heb ook extra werklampen op de bumper geplaatst.

photo 505294
photo 505295
photo 505297

photo 505309
photo 505308

Ik denk dat ik hem nog wat ga aankleden. 2 luchthoorns op het dak, een Lightbaar met verstralers en eventueel een lichtreklame op de kop.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: wo 27 mei, 2020 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Mooi! Ik hou er wel van, alles 1 kleur. De koffer tussen de pijpen ziet er netjes uit.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement