Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 14:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: wo 15 apr, 2020 12:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Hallo allemaal,

Ik heb nog geen bouwverslagen geplaatst op dit forum. Dit wordt dus mijn vuurdoop. Omdat de modelbouw beurzen momenteel allemaal gecanceld worden, dacht ik hier iets te schrijven over mijn modelbouw. Op die manier is wat reacties en feedback wel mogelijk.

photo 504812




Ik bouw momenteel een Scania S730, maar in de Torpedo variant die door Vlastuin wordt gebouwd. Scania maakt zelf geen Torpedo's meer. Toch blijft zo'n Torpedo een aandachtstrekker.

Ik wou er zeker ééntje op schaal 1/24 in mijn collectie.


Laatst bijgewerkt door Danny De Braekeleer op vr 17 apr, 2020 16:46 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: wo 15 apr, 2020 18:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hoi Danny,
Welkom op dit forum.
Mooie Scania om na te bouwen, gaat vast goed komen gezien jou eerdere bouwkunsten die te bewonderen waren in Jabbeke.
Groetjes Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: vr 17 apr, 2020 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Welkom op het Forum Danny.
Mooie binnenkomer heb je, ben heel benieuwd naar je verslag.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: vr 17 apr, 2020 17:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Dit model is gebaseerd op de kit van UK Modellbau. Deze kit werd vorig jaar aangeboden op de "On the road" modelbouwbeurs in Jabbeke. Ik kon er gelukkig het laatste exemplaar van op de kop tikken.

Voor het chassis en de motor zijn Italeri onderdelen gebruikt van de Silver griffin Scania kit.

photo 504813


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2020 14:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Welkom Danny, en deze ga ik zeker volgen!

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2020 14:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Zoals ik, zei de kit komt van UK Modellbau. In de doos zit de cabine, de motorkap, de bumper, de zonneklep, de spiegels, het dashboard, de deurpanelen en de sideskirts. Verder zitten er de koplampen en verstralers in, gegoten in clear resin. Ook de deurklinken en de instaptreden zitten in de doos. Voor alle onderdelen wordt de mosterd gehaald bij Emek onderdelen. De motorkap en de side skirts zijn wel speciaal in plastic en daarna in resin geproduceerd.

photo 505278
photo 505276
photo 505277

De kwaliteit van de onderdelen en de resin is zeer goed.

In de beknopte handleiding wordt aangegeven om het interieur te gebruiken van de Italeri donorkit. Dat betekent dat je de bodemplaat van een R-serie en de stoelen van een 4-serie moet gebruiken. Dat zag ik niet zitten. Dus maak ik in in plastic een interieur.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2020 15:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
De interieurpanelen en de kastjes achteraan in de slaapcabine zijn in plastic sheet gemaakt. Ook de bovenkasten aan de voorruit zijn scrathbuild.

photo 505281
photo 505280
photo 505279


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2020 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Mooi begin Danny.
Bijt dat mekaar straks niet dat Emek en Italeri gedoe want het 1 is 1:25 en het ander 1:24.
Ooit stond in Jabbeke een nieuwe Scania waarbij de eigenaar vertelde dat ie de Emek omgebouwd had naar 1:24, zou dat deze zijn?

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 18:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 mei, 2010 14:55 pm
Berichten: 226
Hé Danny,
Leuk om hier ook iets van je werk te zien.
Succes met de bouw, gaat zeker en vast lukken. :)

Groeten Kees.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA S730 Torpedo
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2020 13:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Ik snap je vraag Johannes.
Bij de R-serie modellen was het moeilijk om een Emek cabine te laten matchen met een Italeri chassis. Het verschil in schaal viel hier duidelijk op. Bij de nieuwe Scania modellen past alles een stuk beter.

Omdat Italeri de lancering van de kit van de nieuwe Scania maar blijft uitstellen en ik van mijn godsdienst geen andere merken dan Scania's mag bouwen, heb ik al een S730 gebouwd door een Emek cabine op een Scania "Chimera" Italeri chassis te plaatsen. Ik had die vorig jaar al mee in Jabbeke.

photo 506114

Ik heb enkel de vooras 2 mm smaller gemaakt, omdat ik er ook 385/65 voorbanden op wou hebben met Alcoa velgen. Als je de gewone voorvelgen wil gebruiken, hoef je zelfs de vooras niet te versmallen. De brede banden komen wel iets te ver naar buiten ten opzichte van de voorspatborden. Zels de sideskirts passen prima op een italeri chassis.

Je kan hier trouwens een mooi model van maken door een aantal kleine aanpassingen. Bijvoorbeeld door de dakspoiler en de zijspoilers van elkaar te scheiden en van steuntjes te voorzien.

photo 506135

De resin kits van het nieuwe model die in Jabbeke stonden, zowel de frontstuur als de Torpedo, zijn gemaakt op basis van de Emek modellen. Omdat ik er zelf ééntje uit mekaar heb gehaald, zien die er identiek hetzelfde uit. Omdat het bij de frontstuur is gelukt, dacht ik dat deze Torpedo ook wel zou passen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement