Hallo brouwers!
Nu de FLB aardig op zijn eind begint te lopen, is het nu de tijd om (voorlopig) de laatste Freightliner ombouw te introduceren.
Ditmaal wordt het de Freightliner FLA Raised Roof, wat wederom een AMT ombouw gaat worden.
Ik vond het gaaf om in ieder geval deze 3 uitvoeringen te hebben, er zijn er nog een paar, maar na een paar duizend rivets slaan vond ik het wel even welletjes worden.
Met deze ombouw betekend dit weer veel ombouwen, het chassis krijgt ook weer een ander achterveren pakket en uiteindelijk zal de motor een ombouw gaan worden naar de Cummins 855 Big Cam, wat de voorloper is van de Cummins NT14, die ik in de FLB heb ombgebouwd.
Tevens komt er een compleet spoiler pakket achter de cabine en de zijfenders op het chassis, en met al deze verbouwingen heb ik dan uiteindelijk 3 Freighliners die onderling verschillen zowel in cabine uitvoeringen, verenpakketten als met de motoren.
Goed heren, het gaat om deze cabine uitvoering.....
Bron: Hank Truck Pictures by Gary Morton.
En dan de ombouw van de cabine.
Als éérste heb ik de cabine in elkaar gezet met de sleeper en de day-cab parts, dit geheel helemaal glad geschuurd en de rivets rondom helemaal verwijderd.
Vervolgens de cabine over de gehele lengte in 3 delen gezaagd en er 2mm per kant erbij gemaakt voor de verbreding van de cabine.
Voor een hele gekke Freighliner misschien ook een idee....
Om vervolgens de gehele cabine weer in elkaar te zetten, en als alles goed droog en uitgehard is, het dak er af zagen voor de ombouw van het hoge dak.
Voordat de zaag er in ging, heb ik eerst een bodemplaat op maat gemaakt, om het torderen tegen te gaan.
Tevens nog extra een buis in het midden van de cabine "tijdelijk" gelijmd om het verband er in te houden.
Dan de dak delen op maat snijden en het dak er opbouwen om weer stevigheid in de cabine te krijgen.
Dan het dak zelf.....
Om vervolgens het bovenste gedeelte er op te bouwen....
Het verder detailleren van het binnendak met de opbergkastjes.
En het dak even in de primer.....
Aan de voorzijde heb ik op beide hoeken wat ruimte gemaakt, waar later de zonneklep vloeiend moet overlopen op de zijkanten van het dak.
Ja heren, hij is al aardig op weg.
Ik hoop dat jullie dit wederom een interessant project vinden.
Voor nu, tot de volgende maar weer!
Bron: Hank Truck Pictures by Gary Morton
Hermann