Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 maart, 2020 15:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Voor een groepsbouw op een ander forum, is het de bedoeling een model van de vermaarde kitfabrikant Miniart te bouwen. Deze producent bouwt kits van hoge precisie met niet zelden meer dan 500 onderdeeltjes, sommige kits naderen zelfs de 1.000 stukjes-grens. We gaan ons laten onderdompelen in de weelde en, ongetwijfeld, ergernissen, kortweg.. het avontuur, van de wereld die Miniart heet.

Mijn deelname aan de groepsbouw bestaat uit de recent uitgebrachte LGOC dubbeldeks bus uit het begin van de vorige eeuw. Dit bouwverslag is een samenvatting van het elders geplaatste bouwverslag, waarbij de verhalingen, technische toelichtingen, bouwtips en caveats zijn vervangen door bondige teksten ter omschrijving van wat er op de foto's te zien is, om jullie niet te overprikkelen (lol)

Afbeelding

Het is een heel pakket aan sprues. Mijn handje linksonder is op ware grootte.

Afbeelding

1. De sprues worden eerst gesorteerd en opgehangen, voor snelle vindbaarheid en ter voorkomen schade.

Afbeelding

2. Gaatjes voor de klepstoters moeten van 1,05mm. naar 1,3mm. worden geboord, anders past het niet.

Afbeelding

3. Onder 1. de klepstoters in dryfit. Onder 2. een lelijke naad, door de liquid poly.

Afbeelding

4. Hieronder is die naad gladgeschraapt, nadat de lijm was gedroogd. De motorkoppen te ontbramen, kost veel moeite en tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Erg leuke kit tot nu toe, ondanks de vele energie en tijd die 'ie kost!

Bestede tijd: 2 uur

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 maart, 2020 15:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 25 feb, 2015 23:30 pm
Berichten: 286
mooie kit,ik ben er zelf aan bezig en ben in de verf fase.
Je moet wel heel voorzichtig zijn met de dunne railings van de sprue te knippen en deze op te kuisen
want ze zijn heel fragiel.
De kwaliteit van Miniart is super en ze geven ons ook de nodige details omdat er ook achter gevraagd wordt
door de modelbouwers maar ze gaan wel ver in hun detailering . :o
In elk geval veel plezier en moed met deze kit!

groetjes,

Yannick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 maart, 2020 15:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Hej Yannick, heb je ook een bouwverslag online staan? Ben benieuwd, heb nog niet zoveel kunnen vinden qua bouwverslagen, het enige dat ik aantrof is van matige kwaliteit waar ik niet veel aan heb.

De relings ga ik vervangen door koperdraad.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 maart, 2020 15:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 25 feb, 2015 23:30 pm
Berichten: 286
Ik heb geen bouwverslag gemaakt maar ik kan misschien wel een paar foto's maken van de verf fase en ze in mijn album zetten.
Het is ff zoeken hoe deze te verven en onder te verdelen in sub assemblies maar ik denk dat dit voor jou geen probleem mag zijn
daar ik al verslagen van jou gevolgd heb.

De railings veranderen door koperdraad is wel een goed idee,ik denk dat er op you tube ook iemand dit gedaan heeft.

komt wel goed! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 maart, 2020 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Toch weer een keer iets anders, ik had altijd graag de militaire versie gehad die Airfix destijds uitbracht op 1/32 maar het is er nooit van gekomen. :?
Nu ja, ik ga deze volgen hoor! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 maart, 2020 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Gaaf onderwerp Roy, met lekker veel plastic. Ben je wel even zoet mee. Ben je ook van plan om hier een lekker oud londense setting bij te maken?

Succes in ieder geval.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 maart, 2020 23:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Laat de foto's maar komen Yannick, ik ben erg benieuwd. Als je straks de advertenties gaat verlijmen, moet je nog maar 's mailen, ik heb de advertenties in hoge resolutie gekregen van Miniart, op verzoek omdat ik ze op de instructies niet heel mooi vind. Deden ze niet moeilijk over, dag later had ik ze in m'n mailbox. Wat een verademing ten opzichte van bijvoorbeeld een non-responsieve firma als Trumpeter.

@Walesha: goed dat je die versie niet kocht dan, want nu is je kans een veel gedetailleerder model te maken! Zo (nog) niet, begroet ik je met plezier in dit bouwtopic. Hopelijk wordt het de moeite waard.

@Ferry: ja dat is niet een model dat binnen een maand af is. Voorlopig nog geen plannen voor diorama... als 'ie nu héél mooi wordt, ga ik er een vignet of zo bij maken. Maar dan moet ik wel wat meer mijn best gaan doen dan bij mijn gemiddelde afgeronde modellen, anders vind ik 't de moeite niet waard.



5. Ik heb het kleppensysteem geschetst, om erachter te komen of Miniart het goed heeft.
Afbeelding

6. Op drie manieren blijkt dit fout weergegeven door Miniart. Samengevat: de met de pijl aangeduide moer moet hoger zitten, de veren zijn om verschillende redenen verkeerd weergegeven en de ene veer begint veel te hoog.

Afbeelding

13. Uurtje klooien en dan is dit het resultaat. De ringetjes ('moeren') moeten nog rechter komen te staan.

Afbeelding

Bestede tijd: 3 uur

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 maart, 2020 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Ik volg! Mooi wat je laat zien. Mooie kit ook van MiniArt :)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart, 2020 19:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dank je wel Ronald voor je reactie. Ja het is een mooie kit, met naast een papieren toch ook wel een virtuele gebruiksaanwijzing! Maar het is een groot plezier eraan te werken, dat is zeker.


15. Moertjes-uitlijngereedschap voor de punch & die, met de draaibank gemaakt.

Afbeelding

22. Ik sla de werkmethode om de moertjes te maken even over, als iemand interesse heeft om daar meer van te weten lees ik het graag en post ik aanvullende foto's en info. Terug naar de kit, daar zit op sommige plekken flash. Vaak makkelijk (maar wel tijdrovend) om te verwijderen, soms niet zo makkelijk..!

Afbeelding

26. Het was een hoop werk, maar de klepstoters-subassemblies zijn klaar.
Afbeelding

27. Een dryfit dan maar. Hier een foto ongeveer op ware grootte. Klep van cilinder 2 staat op tuimelen. Let wel, deze veer heeft dus evenveel windingen als de andere!


Afbeelding


Makro:


Afbeelding

Bestede tijd: 12 uur.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 maart, 2020 14:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
28. Voor degenen die deze kit willen bouwen... vergeet niet vier gaatjes te boren in het chassis (daar kijk je snel overheen). De ideale boordiameter is 0,75mm.

Afbeelding

29. Na de grote schoonmaakklus, eerst alles op volgorde leggen.

Afbeelding

30. Met een penseel liquid poly aanbrengen (kwastje in de pot is wat lomp voor fijne werkzaamheden) en één kant alvast lijmen.

Afbeelding

31. Uitlijnen van het chassis op vlakke ondergrond.

Afbeelding

42. Het resultaat tot nu toe, met dryfit van de motor.

Afbeelding

Bestede tijd: 16 uur.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement