Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 06 maart, 2020 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Hoi, ik ben deze kit een tijdje geleden gestart voor een groepsbouw op een ander forum. Maar omdat ik hier de laatste tijd wel meegelezen heb maar niks heb gepost moet ik dat een beetje goedmaken dus ik zal jullie bijpraten. Het thema van de groepsbouw is Scandinavie dus het leek me wel leuk om een Volvo te bouwen. Mijn oog was gevallen op de versie met de bosbouwtrailer.

Afbeelding

Afgaande op wat er op de doos getekend is leek mij dit wel een leuk project! Toen ik de doos open deed vielen twee dingen op.

Het eerste was dat er gedroogde en op maat gemaakte takken in zitten.

Afbeelding

Het tweede was dat het een snap tite kit is! Wist ik veel. Het staat ook nergens op de doos maar ik vind dat ze dat er wel op hadden mogen zetten. Dan had ik namelijk wat anders gekocht. Je kunt het hele ding letterlijk in een uurtje in elkaar zetten en ik vind dat toch echt niet leuk. Plus dat alles wel erg ruw en zonder details is uitgevoerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het enige wat wel in orde is, is de cabine.

Afbeelding

Afbeelding

Al is het detail op de achterkant wat "2D" en zit er een Globetrotter dak bij in plaats van het lage dak wat ik zo leuk vind.

Tsja. Maar toen bedacht ik me dat dit mijn kans was om voor het eerst zelf een chassis te maken. Dat wilde ik al een tijdje doen maar het was er nog niet van gekomen. Het zal niet 100% accuraat zijn maar 1) als je maar lol hebt en 2) het zal al snel beter zijn dan wat er in de doos zit. Met die laatste gedachte ben ik aan de slag gegaan.

Eerst de zaag en het hobbymes maar eens erbij gepakt om de kit onderdelen te "slopen" en zelf te gaan snijden en plakken.

Het detail van de cabine gehaald om daar later wat nieuws op te zetten.

Afbeelding

Het lage dak gemaakt.

Afbeelding

Wat luchtgaten in de motor gemaakt :-)

Afbeelding

Chassis gemaakt.

Afbeelding

Een steun gemaakt voor het chassis, op de juiste hoogste en met de juiste afstand voor de assen en zo. De wielen zijn trouwens ook niet zo slecht. Geen rubber banden, maar het ziet er allemaal goed genoeg uit.

Afbeelding

Bladveren voor en achter gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Vooras.

Afbeelding

En toen ben ik begonnen met zo goed mogelijk (voor mijn vaardigheden dan) te proberen om het wat levendiger te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik zeg, het klopt allemaal niet 100% maar dit vind ik al lastig genoeg en het is wel erg leuk om te doen. Als het er een beetje op lijkt ben ik al best tevreden.

Ik heb een begin gemaakt met bedrading en leidingwerk. De resin onderdelen zijn 1/24 dus iets aan de grote kant maar het ziet er nog redelijk ui.

Afbeelding

Het "ding" waarop de cabine rust gemaakt (ik weet eigenlijk niet hoe dit heet).

Afbeelding

De cabine kan een klein beetje kantelen.

Afbeelding

Ik ben nu bezig met de motor. Ik heb eerst de gaten dicht gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

En daarna heb ik mijn steun aangepast zodat de motor in de juiste positie staat.

Afbeelding

Ik heb 4 steunen gemaakt aan het chassis.

Afbeelding

En ik heb de twee voorste steunen aan de motor gemaakt.

Afbeelding

En dat is waar ik nu ben. Mijn bedoeling is om de motor ook nog wat aan te kleden (met enige artistieke vrijheid). Daarna het chassis afmaken (bouten en zo) en de bedrading verder afmaken. En aan de cabine moet ook nog het nodige gebeuren natuurlijk. Het project is in elk geval heel anders gelopen dan dat ik vooraf gedacht had. Zoals ik er nu in sta laat ik de trailer verder voor wat het is, als het allemaal een beetje uitkomt zoals ik wil vind ik de trekker mooi genoeg in zijn eentje.

Dit is trouwens de trailer. Van een meter (of meer) afstand ziet het er nog wel redelijk uit maar het laat wel wat te wensen over vind ik. Het ziet er wat incompleet uit. Ik weet niet of ik nog zin (en tijd) heb om hier nog wat aan te doen. Deze gaat sowieso niet de "vitrine" in.

Afbeelding

Tot zover, bedankt voor het lezen.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Laatst bijgewerkt door jeroentsje op zo 10 mei, 2020 19:50 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart, 2020 19:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Mooi project. Uiteindelijk zal het meer voldoening geven dan "recht uit de doos".

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart, 2020 20:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dank je Martin, zeker! Het is wel leuk om over elk onderdeeltje te moeten nadenken, en bovendien leerzaam.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Laatst bijgewerkt door Arjan Ouwendijk op vr 06 maart, 2020 21:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Onnodige quote verwijderd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 maart, 2020 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
De motor zit er inmiddels in op zijn eigen steunen. Ik wil dit weekend het erg kale blok voorzien van de nodige aanvullingen. Ik heb niet zoveel verstand van wat alles is en doet en de echte motor zit vol slangen, leidingwerk, kabels etc. Dat krijg ik sowieso nooit allemaal voor elkaar dus ik moet even goed bedenken wat er ik wel en niet bij maak. Ik moet alles zelf maken want er zitten helemaal geen onderdelen aan deze motor, behalve wat random uitstulpingen die nergens op leken en die ik er in het begin al heb afgezaagd.

Ik heb in elk geval al wel de cylinderkopdeksels (als het zo heet, ik weet niet goed hoe het allemaal heet) gemaakt en erop gezet. Een klein beetje bijwerken nog, zo'n ingezoomde foto verbergt niet veel.

Afbeelding

Vorige week heb ik wat aan het interieur van de cabine gedaan. Het glas is uit 1 stuk maar het bleef lastig zitten dus ik heb er een steuntje voor gemaakt wat precies tussen het raam en de binnenbak past. Het zit precies goed zo. Ook wat extra panelen erin gelijmd om op gelijke diepte uit te komen.

Afbeelding

Daarna heb ik binnenwanden gemaakt om dat netjes af te werken.

Afbeelding

Het ziet er aan de voorkant niet helemaal super uit maar ik reken erop dat je dat later niet meer (zo) ziet. Er kan op deze manier ook nog wat deurdetail op.

Hierna werd het meer fantasie dan werkelijkheid, maar dat komt door het thema van de groepsbouw (Scandinavie), ik wil er een mooi IKEA (achtig) interieur van maken. Niet omdat het moet, maar omdat het kan zullen we maar zeggen.

Het plafond met panelen afgewerkt.

Afbeelding

En wat kasten op de plek van het bed.

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat ik dit weekend de motor wat meer onderdelen kan geven.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 maart, 2020 10:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 dec, 2016 22:59 pm
Berichten: 1
Leuk om te volgen!

Laatst mijzelf weer eens getrakteerd op 2 plastic bouwdozen, deze dus en de Globetrotter met containertrailer.
Vind het juist zelf wel fijn dat ie vrij simpel is, en daardoor nog zelf veel details toe kunt voegen.
Cabine is inderdaad erg mooi, al viel mij wel direct op dat ie vrij laag op het chassis komt, wou hem zelf iets hoger plaatsen.
Ook komt de bumper iets te dicht tegen de koplampen aan, ook dat is makkelijk aan te passen.

Bij mij zitten trouwens te boomstammen er niet bij :?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 maart, 2020 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Misschien heb ik de "limited edition" boomstammen ;-)

Bij mij komt de cabine ook iets hoger, dat vond ik wel mooier. Je kunt deze prima uit de doos in elkaar zetten, doordat de cabine en de wielen best in orde zijn ziet het er als geheel best aardig uit. Ik vond het allemaal een beetje te grof, en daarom een prima excuus om zelf eens een chassis te bouwen :-)

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 maart, 2020 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Ik heb vandaag best wat kunnen doen, ik ben redelijk tevreden.

Een begin gemaakt met de compressor en zijn in- en uitlaat (de inlaat nog een beetje bijschuren):

Afbeelding

Dat zou er dan ongeveer zou uit moeten zien:

Afbeelding

En dit is einde van de dag. Wat extra detail aan de cylinderkop deksels toegevoegd. Uitlaat aan de linkerkant van de motor, en de start van de turbine, die daar links onderin ligt, die in dat gat zou moeten passen. Voordat ik dat verder kan monteren moet ik eerst wat draden van onder naar boven trekken, dat is wat handiger als nog niet alles erop zit denk ik.

Afbeelding

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 maart, 2020 22:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
ziet er allemaal goed uit
ben wel benieuwd als alles in kleur staat dan komt er zeker een mooi span te staan
ik volg
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 maart, 2020 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Vandaag niet zo veel gedaan maar het heeft wel veel tijd gekost. Bedrading aangebracht aan de bovenkant van de motor.

Afbeelding

Uiteindelijk is het dit geworden.

Afbeelding

Nu de andere kant nog afwerken, daar komt een soort kastje te zitten waar de draden aan worden verbonden.

Afbeelding

Als dat klaar is kan ik verder met het leidingwerk. De turbo aansluiten, en de uitgang onderlangs via de (nog te maken) intercooler naar de andere kant leiden om de motor in te gaan. Daar ben ik ook wel weer even mee bezig denk ik, maar dan zit het belangrijkste er in elk geval op.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart, 2020 8:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Zo heb je van een snap tite kitje toch nog heel veel werk en lol he. Vorderingen zijn mooi

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement